mistet gnisten på ducati 748
Fra : Lars Eckberg

Dato : 15-06-06 18:40

Hejsa!

Jeg har været staldet op et stykke tid, men nu hvor jeg skal til at køre
igen har jeg mistet gnisten og insprøjtningen på cyklen.

Alt er samlet og jeg har testet at pick-uppen har den modstand den skal
have (684ohm), der er ikke overgang til stel. Der er ca 0,7 mm mellem
pickuppen og tandhjulet.
Der er 5V til lufttemperaturmåleren, lufttryksmåleren, gasspjældssensoren
som også giver værdier når man drejer på gassen, der er modstand i
vandtemperaturmåleren.
Primærsiden på spolerne måler 1,2-1,4 ohm. Sekundærsiden måler ca. 3,2Kohm.
Benzin pumpen kører når der slåes tænding til, og når startmotoren kører.

Jeg har prøvet med 2 forskellige chips i ECU'en, en original og en
eftermarkeds, det gør hverken fra eller til. Dog kører pumpen ikke hvis
der ikke er chip i ECU'en. ;) Noget må virker der eller også er der bare
default hul gennem på et par ben, når chippen sidder i.

Jeg har koblet et bilbatteri til cyklen, mens jeg tester.

Er der nogen som har et bud på, hvad der ellers kan testes eller gøres,
bortset fra at sætte en ny ECU på? Kan man overhovedet teste ECU'en på
sådan een.? Så vidt jeg ved kan Ducatis Mathesis tester kun aflæste
værdier fra følerne.?

mvh.
-- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 18:53

Check støttebens kontakten samt "dødmandsknappen"

Fra : Armand

Dato : 15-06-06 21:35

Preben [4000] skrev:
> Check støttebens kontakten samt "dødmandsknappen"

- - - endsige frigears kampen/kontakten!

--
Armand.

Fra : Lars Eckberg

Dato : 15-06-06 22:43

Armand wrote:

> - - - endsige frigears kampen/kontakten!

Hvis dødmandsknappen er slået til, så kan startermotoren/benzinpumpe ikke
køre.
Støttebenskontakten er "luset".
Man kan starte en ducati i gear, samt lampen lyser for neutral. (selvom
den kan være i gear når den lyser neutral.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 08:28

Lars Eckberg skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Man kan starte en ducati i gear, samt lampen lyser for neutral. (selvom
>den kan være i gear når den lyser neutral.)

Rolig nu ECU står ikke bare sådan lige af over en vinter, det gør
derimod knastørre stikforbindelser, også til de nævnte kobling, støtteben,
frigearskontakt, etc. Hvor langt "inde" i ledningsnettet har Du "luset" ?
Kunne der sidde eet lille separat logik kredsløb, der varetager
"afkodningen" af disse signaler ?

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jakob

Dato : 16-06-06 09:28

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> frigearskontakt, etc. Hvor langt "inde" i ledningsnettet har Du "luset" ?
> Kunne der sidde eet lille separat logik kredsløb, der varetager

Nej, ECU'en står ikke lige af - og da slet ikke 2 af slagsen, med mindre
man fx. har svejset noget på cyklen uden at pille den af først. Men hvis
det er dødemandsknappen eller støttebenet køre startmotoren vel slet ikke?

Lars - Prøv at spørge på i forumet på ducati.dk - der er der sikkert en
der har prøvet det før.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-06-06 09:58

Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

> [...]
> det er dødemandsknappen eller støttebenet køre startmotoren vel slet ikke?

Med til historien hører at Eckberg har haft skilt den helt ad, for at
renovere motoren.

--
-René

Fra : Hekto

Dato : 16-06-06 11:59

Orla Pedersen expressed precisely :
> [...]
> frigearskontakt, etc. Hvor langt "inde" i ledningsnettet har Du "luset" ?
> Kunne der sidde eet lille separat logik kredsløb, der varetager

På e eller andet tidspunkt vil den jo stå af, og
det er ikke noget den gør stille og roligt over
nogle dage. Det sker momentant!

Selvfølgelig er der en årsag. Det kan være en
komponent inden i, eller en udefra kommende
påvirkning. Vi har nu lige fået at vide at der
har været rodet med den, ledninger og motor.

(Hvis der ikke har været gnist efter
motorskiftet, er det nok dér hunden er begravet.
Måske passer ECU'en ikke til den motor)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-06-06 12:43

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

> (Hvis der ikke har været gnist efter
> motorskiftet, er det nok dér hunden er begravet.
> Måske passer ECU'en ikke til den motor)

Både motor og ECU er den samme, så mon ikke det passer sammen selvom
motoren har fået nye lejer m.m?

--
-René

Fra : Hekto

Dato : 17-06-06 10:51

> Både motor og ECU er den samme, så mon ikke det passer sammen selvom
> motoren har fået nye lejer m.m?

Jo - så det er nok en forbindelse/stik et eller andet sted.

Fra : Armand

Dato : 16-06-06 13:00

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> frigearskontakt, etc. Hvor langt "inde" i ledningsnettet har Du "luset" ?
> Kunne der sidde eet lille separat logik kredsløb, der varetager

- - - Eller netop ir og sager i en primitiv(?) lusning

--
Armand.

Fra : Lars Eckberg

Dato : 16-06-06 19:27

Armand wrote:

> - - - Eller netop ir og sager i en primitiv(?) lusning

Hvis støttebenskontakten ikke er luset ordentligt, så kan startmotor og
benzinpumpe ikke køre. Begge virker dog fint.
Lusen sidder hvor kontakten normalt er sat til.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 23:18

Lars Eckberg skrev i meddelelsen ...

>Hvis støttebenskontakten ikke er luset ordentligt, så kan startmotor og
>benzinpumpe ikke køre. Begge virker dog fint.
>Lusen sidder hvor kontakten normalt er sat til.

Lige et øjeblik, vil Du påstå at Du ikke kan starte en Duc der står parkeret
på sidestøtten ? Altså vel at mærke i frigear. Der må da være en slags logik
der gør at det kun er når mc'en er i gear at sidestøtten ikke må være nede
?! Jeg tror nu stadig på et ledningsnet/stikproblem :-/

Fra : Bjørn S

Dato : 17-06-06 08:14

Orla Pedersen wrote:

> Lige et øjeblik, vil Du påstå at Du ikke kan starte en Duc der står parkeret
> på sidestøtten ? Altså vel at mærke i frigear. Der må da være en slags logik

Ja, italiensk logik, hvad nu det er for en fisk :-/
Jeg har købt en ledningsstump over nettet som gør at min kan, og kun i
frigear, for det andet (og orginale) var møg irriterende.

--
/Bjørn

Fra : Søren Johansen

Dato : 16-06-06 16:45

"Lars Eckberg" skrev:
> Så vidt jeg ved kan Ducatis Mathesis tester kun aflæste værdier fra
> følerne.?

Mathesis testeren kan teste ECU'en og de tilhørende sensorer.
En Mathesis tester eller *VDST feks. vil hurtig afsløre hvad problemet er.

Mvh
Søren
888+749

*VDST: Se f.eks. Ralfs hjemmeside: http://www.befaster.de/vdsts.html

Fra : Lars Eckberg

Dato : 16-06-06 19:29

Søren Johansen wrote:

> Mathesis testeren kan teste ECU'en og de tilhørende sensorer.
> En Mathesis tester eller *VDST feks. vil hurtig afsløre hvad problemet er.

> [...]

Ok tak, jeg vil se om jeg kan få den testet så. :)