mini-bump på landevejen.
Fra : Morten Holst

Dato : 15-06-06 01:10

Hej Igen.

Stadig flere steder ser jeg disse små bump midt på kørebanen.

Det er en lille sort klods på ca. 15x30x5 cm

Nogen der ved hva nytte de er til? Efter min mening er de sgu da ikke helt
ufarlige for os...

Morten Holst
<<Honda CBR 600F2>>

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 04:21

> Nogen der ved hva nytte de er til? Efter min mening er de sgu da ikke helt
> ufarlige for os...

Jeg tror det er et HiStar trafiktællings-bump du har mødt. Læs FAQ på
http://www.dmcn.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-06 07:14

> Jeg tror det er et HiStar trafiktællings-bump du har mødt. Læs FAQ på
> http://www.dmcn.dk/

Albertslund kommune har lovet at de ikke vil lægge dem i sving - efter at
jeg engang kontaktede dem vedr. en temmeliguheldig placering....

Og jeg havde helt glemt at mine billeder fra episoden var landet i FAQ'en

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-06-06 07:45

Bongo wrote:

> Jeg tror det er et HiStar trafiktællings-bump du har mødt. Læs FAQ på
> http://www.dmcn.dk/

Jeg kan lide ideen om at få brugt værktøjskittet - vi mangler bare et
overførselsark med en hilsen fra DFM til at placere hvor tælleren var.

"Det er en OMMER - hilsen D.F.M:"

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-06-06 08:32

> Jeg tror det er et HiStar trafiktællings-bump du har mødt. Læs FAQ på
> http://www.dmcn.dk/
ehar de også sat på afkørsel ved Middelfart, mod jylland.
Hold kæft jeg vågnede da jeg kørte over dem med motorvejshasighed.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-06 09:23

> ehar de også sat på afkørsel ved Middelfart, mod jylland.
> Hold kæft jeg vågnede da jeg kørte over dem med motorvejshasighed.

Når man møder dem uheldige steder så KLAG - enten til vejdirektoratet eller
den lokale kommunes tekniske forvaltning.

(Og den dengang fænomennet var nyt var der en der foreslog at aflevere dem
på hittegodskontoret)

Fra : Morten Holst

Dato : 15-06-06 15:00

Hej...

1000 Tak for hjælpen! Der blev jeg meget klogere.

Men hvad er der sket siden d. 3/12-2004?
Er der nogen der har prøvet på at gøre noget... Og hvad?

Morten Holst
<<Honda CBR 600F2>>

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:449118d2$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Richard

Dato : 15-06-06 17:22

Morten Holst wrote:

> Men hvad er der sket siden d. 3/12-2004?
> Er der nogen der har prøvet på at gøre noget... Og hvad?

Uanset hvad bør det ihvertfald ikke afholde dig fra at kontakte den
relevante myndighed og klage, mens du endnu har oiplevelsen i frisk
erindring - jo flere de hører det fra des bedre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 20:08

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> 1000 Tak for hjælpen! Der blev jeg meget klogere.
>
> Men hvad er der sket siden d. 3/12-2004?
> Er der nogen der har prøvet på at gøre noget... Og hvad?

Jeg har ført en længere dialog med en ingeniør fraVejle Amt om emnet, og han
påstår at de er helt og aldeles ufarlige, og iøvrigt testet af rigspolitiets
MC-patruljer. Jeg foreholdt ingeniøren, at der måtte være tale om en
uredelig test, idet onkel betjent jo vil være klar over at han rammer
måleren, mens vi andre rammer den ganske uforberedte. Jeg fortalte derfor
amtets repræsentant at jeg ville købe en dåse orange maling og give målerne
en trafiksikker bemaling. Her blev han spids, og forklarede at det ville
spolere målingernes værdi, da folk ville sænke farten ved synet af den
orange skildpadde. Med henvisning til rigspolitiets garanti for målernes
harmløshed, foreslog jeg at placere dem hvor bilernes hjul typisk paserer,
og så stoppede dialogen ganske....

Vi må nok se i øjnene at vi, trods mange, ikke udgør en politisk korrekt
pressionsgruppe. Havde vi haft FDM eller Dansk Cyklistforbund i ryggen - så
var der helt sikkert sket ting og sager. Omvendt er charmen ved det hele
måske, at det ikke er så skide velorganiseret og så skide politisk korrekt.

Jeg tror spilleme jeg gør alvor at det med den orange spraydåse............

Mvh. Tommy Jakobsen

Fra : Peter Z

Dato : 16-06-06 20:53

hvad med at "markere" dem med en boremaskine ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 21:41

"Peter Z" <pzn2730@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvad med at "markere" dem med en boremaskine ?

Ja det var også et af de forslag jeg fik da jeg bragte det op i dette forum
første gang for nogen tid siden.
Er normalt en lovlydig mønsterborger, men i denne sag vil jeg gerne bifalde
lidt civil ulydighed.
Skulle nogen finde på at afmontere dem, samle dem i en bunke og afholde en
højtidelighed i anledningen, ja så deltager jeg gerne.

Tommy Jakobsen

Fra : Morten Holst

Dato : 16-06-06 22:29

Hej Tommy.

"Havde vi haft FDM eller Dansk Cyklistforbund i ryggen - så
var der helt sikkert sket ting og sager"

Hvad med Mc turing club? Mon det var noget for dem?

Jeg synes faktisk at det er en god idé med at male dem. Kunne være at man
skulle praktisere det her i det vestsjællandske :)

Morten Holst
<<Honda CBR 600F2>>

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-06-06 08:35

On Fri, 16 Jun 2006 23:29:06 +0200, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad med Mc turing club? Mon det var noget for dem?
Næh, de har aldrig foretaget noget politisk arbejde. De lever såmænd
blot af et medlemsblad med tur-beretninger, og det har de det vist
fint med.

De eneste der politisk kan gøre noget er DMC, men de har vist ikke
ressourcer nok til at lave en masse ståhej om dette.

Fra : Armand

Dato : 17-06-06 15:10

Thomas Makro skrev:
> On Fri, 16 Jun 2006 23:29:06 +0200, "Morten Holst"
> <stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:
>

> De eneste der politisk kan gøre noget er DMC, men de har vist ikke
> ressourcer nok til at lave en masse ståhej om dette.

Nu er det jo også sådan at på dét plan må man ofte tage et svar for et
svar, og indtil der vitterligt er en motorcyklist der snubler over sådan
en ting må rigspolitiets test(?) stå for troende!
Det denneher tråd i modsætning lever på er de enkeltes frygt, som indtil
andet måtte påvises må regnes for ubegrundet, og skepsis over
motor-bimmernes udtalelser :-|

Jeg har endnu ikke selv oplevet subj. men alligevel vil jeg tro at man
til dagligt på motorcykel slipper levende fra værre forekomster på
vejbanen end dém :-/

--
Armand.

Fra : Morten Holst

Dato : 17-06-06 19:35

> Jeg har endnu ikke selv oplevet subj. men alligevel vil jeg tro at man
> til dagligt på motorcykel slipper levende fra værre forekomster på
> vejbanen end dém :-/

Det har du måske ret i. men hvorfor udlægge flere unødige farer på vejene?
Synes du ikke der er nok?!?!

Morten Holst
<<Honda CBR 600F2>>

Fra : Thomas Makro

Dato : 18-06-06 08:15

On Sat, 17 Jun 2006 16:10:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Nu er det jo også sådan at på dét plan må man ofte tage et svar for et
>svar, og indtil der vitterligt er en motorcyklist der snubler over sådan
>en ting må rigspolitiets test(?) stå for troende!
Hmmm det er altså en lidt lad holdning. Når noget er galt, kan man
ikke bare lade stå til, pga. et svar. Jeg håber DMC gør noget - det er
jo det vi har dem til, og det vi betaler dem for. Målet er jo først
nået, når HiStar er kasseret.

>Jeg har endnu ikke selv oplevet subj. men alligevel vil jeg tro at man
>til dagligt på motorcykel slipper levende fra værre forekomster på
>vejbanen end dém :-/
Tja, det kan du jo mene. Jeg mener at HiStar er det værste ved "vejens
udformning" jeg har oplevet. Så kan man diskutere om søvninge
trafikanters adfærd er værre eller bedre, men de vi altid være der.
HiStar behøver ikke være der i al fremtid, de kan afskaffes.
--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Anders Majland

Dato : 19-06-06 06:43

> [...]
> trafikanters adfærd er værre eller bedre, men de vi altid være der.
> HiStar behøver ikke være der i al fremtid, de kan afskaffes.

Og er også blevet det "i en større jyske kommune" - men hun viste ikke om de
havde solgt dem til sjælland ...

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-06-06 08:42

On Fri, 16 Jun 2006 21:07:50 +0200, "Tommy Jakobsen"
<tommy_at_jakobsen.be> wrote:

>MC-patruljer. Jeg foreholdt ingeniøren, at der måtte være tale om en
>uredelig test, idet onkel betjent jo vil være klar over at han rammer
>måleren, mens vi andre rammer den ganske uforberedte.
Jeg har også hørt om denne test, men har aldrig hørt om hvordan testen
blev lavet. Derfor skal jeg ikke kunne udtale mig om testens kvalitet,
men neto det at der ikke har været offentliggjort noget om testen,
indikerer, at det sagtens kan have været en 5 min. test, med en eller
to overkørsler.

> [...]
>spolere målingernes værdi,

>Jeg tror spilleme jeg gør alvor at det med den orange spraydåse............
Jo mere jeg tænker over dit forslag, jo bedre kan jeg lide det. Det er
nemmere og lidt hurtigere end at skrue dem af. Og en spraydåse kan man
altid have i lommen eller topboksen, hvorimod topnøglesættet fylder
mere. Desuden er det nemt for vejarbejderne at samle kasserne op i
vejkanten, hvorimod en orange kasse skal overmales igen.

Fra : Armand

Dato : 17-06-06 15:13

Thomas Makro skrev:

> Jo mere jeg tænker over dit forslag, jo bedre kan jeg lide det.

Kan lide??
Går balladen ikke på mistro over lav friktion kombineret med at dæk og
støddæmpere samtiidig skal optage et 1cm's bump?
Gør det det så bedre at male dem med et blank glat farvelægning?????

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 18-06-06 08:10

On Sat, 17 Jun 2006 16:12:52 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>støddæmpere samtiidig skal optage et 1cm's bump?
>Gør det det så bedre at male dem med et blank glat farvelægning?????

Som Jes også skriver, så er de 4-5 cm høje. Så det er ikke bare som at
køre på en af københavns kommunes veje

Armand, nu hvor du har nærkontakts oplevelsen til gode, så lad mig
kort beskrive, hvad der kommer til at ske. Din bagdel slipper
kontakten med sædet, og bagefter bander og svovler du - jeg gør
ihvertfald. Oplevelsen har selvfølgelig noget at gøre med ens
hastighed, mine erfaringer er med 60 km/t.

Ved at farve dem, er de synlige, så man kan undgå dem. Som bilist kan
man ikke rigtig undgå dem, medmindre man zig-zager mellem vognbanerne.
Som bilist påkører man dem ikke, man overkører dem, med et hjulpar på
hver side.

Fra : Richard

Dato : 18-06-06 08:48

Thomas Makro wrote:

> [...]
> ihvertfald. Oplevelsen har selvfølgelig noget at gøre med ens
> hastighed, mine erfaringer er med 60 km/t.

Eller som jeg oplevede det, at forhjulet sidestepper en bredde eller to,
da forhjulet netop snittede en af sidekanterne på en HiStar, ovenikøbet en
af de nyere lavere typer

Afhængig af retning, hastighed, trafiksituationen og ikke mindst
årvågenhed kan sidesteppet føre til slemme ting IMHO

> Ved at farve dem, er de synlige, så man kan undgå dem. Som bilist kan
> man ikke rigtig undgå dem, medmindre man zig-zager mellem vognbanerne.

Netop, og hvis et tyndt lag lak skulle gøre dem glattere, kunne man måske
strø noget sand eller vejsnavs over med let hånd. Det er naturligvis
sværere at gøre på motorvejen, som med den HiStar jeg så i
sammenfletningen ved Køge forrige år; men sådan en får nok også lov at
ligge i fred for vrede mc'ister og må nøjes med en brokker til VD.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen E.

Dato : 17-06-06 08:48

> [...]
> i ryggen - så var der helt sikkert sket ting og sager. Omvendt er
> charmen ved det hele måske, at det ikke er så skide velorganiseret og

Her i gruppen har vi haft de trafiktællere (HiStar) oppe med
vejdirektoratet (og Københavns Politi) tilbage i både 2001 og 2004,
sidst via FDM.

Vejdirektoratet fik dem testet af Kbh. Politi, såvidt jeg husker efter
tællepladerne havde fået en anden mere ru overflade. Kbh.Politi anså dem
så ikke for mere farlige end andre "riller og bump på vejen".

Man kan så diskutere forskellen mellem en mc-betjent, som ved at
tælleren er der, og en af os andre som overraskes af den, måske når det
er vådt og fedtet på en regnvejrsdag.

Men tilsyneladende har debatten her i staden dog betydet at der bruges
andre typer trafiktællere, jeg har ikke set nogen det sidste års tid.

Så som i al anden politik er der vel ikke andet at gøre end at at blive
ved med at påvirke de ansvarlige.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-06-06 22:34

"Tommy Jakobsen" <tommy_at_jakobsen.be> writes:

> Skulle nogen finde på at afmontere dem, samle dem i en bunke og
> afholde en højtidelighed i anledningen, ja så deltager jeg gerne.

Ellers er de jo lette nok at skrue af og lægge pænt et stykke ude i
rabatten hvor de ikke er til fare for trafikken. På et tidspunkt må de
da blive trætte af at stille dem op.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-06-06 18:38

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Går balladen ikke på mistro over lav friktion kombineret med at dæk
> og støddæmpere samtiidig skal optage et 1cm's bump?

Den jeg har set var nu mindst 4-5 cm høj.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R