Gearindikator?
Fra : Morten Holst

Dato : 15-06-06 01:02

Hej...

Jeg har set at nogle Yamaha´er har en lille lampe der lyser når man har nået
6. gear. Kan denne funktion eftermonteres på andre cykler?

---------------------------
Morten Holst
<<Honda CBR 600F2>>

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-06-06 07:49

Morten Holst wrote:
> Hej...
>
> Jeg har set at nogle Yamaha´er har en lille lampe der lyser når man har nået
> 6. gear. Kan denne funktion eftermonteres på andre cykler?

Selvfølgelig. Undtaget min - den har 5 gear..

På en ældre cykel hvor du ikke har det elektronisk kræver det en del
fingersnilde og en olietålende føler - google og du skal finde.

--
vh
Torben - FJ1100

Fra : Siavash T.

Dato : 15-06-06 09:06

Hej Morten

> Jeg har set at nogle Yamaha´er har en lille lampe der lyser når man har nået
> 6. gear. Kan denne funktion eftermonteres på andre cykler?

Prøv at se dette link:
http://www.kneedraggers.com/details/Datatool_DiGi_Digital_Gear_Indicator--56-DIGI-2.html

vh
Siavash T.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-06 10:11

> Prøv at se dette link:
> http://www.kneedraggers.com/details/Datatool_DiGi_Digital_Gear_Indicator--56-DIGI-2.html

Elegant

På min 80'er suzuki knallert ar frigearslampen aktiveret ved at en arm på en
aksel ramte en skrue. Der borede jeg så nogle ekstra huller og satte bolte
i - og tilsluttede hver til sin egen lysdiode => Fin visning af gearet.

Jeg leder også stadig indimellem efter 6.gearet på min xtz - men jeg lærer
det nok efter samme princip som i linket - sammenhænge mellem omdrejninger
og hastighed ....

/A

Fra : Armand

Dato : 15-06-06 15:59

Morten Holst skrev:
> Hej...
>
> Jeg har set at nogle Yamaha´er har en lille lampe der lyser når man har nået
> 6. gear. Kan denne funktion eftermonteres på andre cykler?

Jeg har jævnligt planlagt noget i stil med Majlands knallert-trick: At
lave en kortslutning på frigears-kontaktens indre mekanisme ud for 5
(næsthøjeste) gear, således at frigearslampen også lyser i næsthøjeste
gear (som oftest er dér at man er i tvivl om hvorvidt man befinder sig).
Men det er altid endt som Majland også filosoferer over: Inden projektet
er komet igang har man vænnet sig til omdrejningerne og kan fint "læse"
om man er i højgear eller ej

På mine tidligere Yamaha'er (XS'ere) forekom en praktisk "blød"
fornemmelse i gearpedalen når højgear var indlagt, men jeg synes ikke at
have mødt dén detalje siden, og da slet ikke på Barbie'n der også er en
F2'er

--
Armand.

Fra : Ole Hansen

Dato : 15-06-06 21:15

Armand wrote:

> [...]
> fornemmelse i gearpedalen når højgear var indlagt, men jeg synes ikke at
> have mødt dén detalje siden, og da slet ikke på Barbie'n der også er en

På en Honda CX 500 kan man blive ved med at "skifte op", når man har
nået højgear..

--
Ole Hansen