"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:448f179b$0$27597$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hejsa folkens
>
> Jeg har en gs500e fra 1998, og den er sådan set fin nok.. Jeg har dog lagt
> mærke til en ting.. Jeg må justere chokeren en hel del for at holde den i
> det rette område(1500-2000 RPM er hvad jeg går efter).. Det kan ske, at
> jeg efter motoren er blevet varm, justerer den til 1500, hvorefter jeg
> kører et stykke tid, og når jeg så stopper står, den alligevel på
> 2000-3000 RPM... Jeg ved der er en skrue på undersiden til at indstille
> tomgangen, men jeg vil ikke rode med den, hvis jeg ka slippe :)
>
> En anden ting er at når jeg kører lige omkring 50 km/t, er motorgangen
> lidt ujævn.. Kører jeg 40 eller 60 er den perfekt, men lige ved 50 så
> "rykker" den.. Hvad kan det skyldes..
>
> på forhånd tak,
> Peter C
>
>
Hej Peter
Jeg håber da kun du bruger chokeren så længe motoren er kold. Og dvs at du
efter højst 5 km's kørsel roligt kan lægge chokeren ned. På denne årstid -
og især i dette vejr lige nu - får den kun 1-1½ cm ved "koldstart - og jeg
lægger chokeren helt ned efter 1 km eller så. Så går motoren helt stabilt i
tomgang - og trækker pænt op uden at forsluge sig ved igangsætning. Min har
faktisk en kraftig tendens til at dø i tomgang, hvis jeg ikke lægger
chokeren ned tidligt nok - men jeg holder også en meget laver tomgang med
chokeren på. Kun lige medens jeg tar hjelm + handsker på får den lov at løbe
op mod 1.500-2.000 o/m - så snart jeg skal køre ryger den ned mod 1.000 o/m.
Dels lyder det som om der kommer en tåbe - dels er overdrevet brug af
chokeren ikke det bedste for motoren. Noget med at uforbrændt benzin har det
med at vaske olifilmen af cylindrene (over stemplerne, forstås).
Men leg lidt med at finde de rette punkt på chokeren - min har et ret smalt
område, hvor den kører godt. For meget eller for lidt og den er ved at hoste
sig ihjel
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder