|
| motorlære :-) Fra : tb |
Dato : 13-06-06 20:00 |
|
Jeg skal lige prøve at forstå
Når min motorcykel (CBR1K årgang gammel) står i tomgang, så går den lidt
ujævnt. Der er et ulige antal ms mellem hvert tanktslag om man vil.
Den kører fint, og alle andre lyder også sådan, så ingen problem
Men HVAD er det der gør det? Er det fordi den ikke er balanceret? Er det
fordi karburatorerne ikke står 100% ens? Er det fordi der er en lille
utæthed et sted? Er det fordi der ikke kommer lige meget gnist til ?
Mine to biler går 100% perfekt i tomgang, men de har også begge
insprøjtning. De har dog kørt mellem 3 og 5 gange så langt, så de er vel
næppe heller uden slid....
| |
peter (13-06-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 13-06-06 20:42 |
|
Jeg vil, uden at du skal hænge mig op på det, tro at det er fordi
karburatoren ikke lever den sammme mængde benzin hele tiden.. Altså, at der
nogle gange kommer en dråbe eller to mere ind i cylinderen end andre gange..
Det giver en strørre eksplosion, hvilket giver en større kraft på
cylinderen, hvilket skubber den hurtigere nedad.. Men det er blot et gæt..
"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e6n1vm$2j4v$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jeg skal lige prøve at forstå
>
> Når min motorcykel (CBR1K årgang gammel) står i tomgang, så går den lidt
> ujævnt. Der er et ulige antal ms mellem hvert tanktslag om man vil.
> Den kører fint, og alle andre lyder også sådan, så ingen problem
>
> Men HVAD er det der gør det? Er det fordi den ikke er balanceret? Er det
> fordi karburatorerne ikke står 100% ens? Er det fordi der er en lille
> utæthed et sted? Er det fordi der ikke kommer lige meget gnist til ?
>
> Mine to biler går 100% perfekt i tomgang, men de har også begge
> insprøjtning. De har dog kørt mellem 3 og 5 gange så langt, så de er vel
> næppe heller uden slid....
>
>
>
| |
Esben (13-06-2006)
| Kommentar Fra : Esben |
Dato : 13-06-06 21:21 |
|
umiddelbart vil jeg også sige det lyder som at den står skidt i
karburatorerne.
enten er det en dårlig synkronisering eller også står blandingen
ikke helt rigtigt.
Det kan også sagtens være at der er kommet lidt skidt i dine
karburatorer i tomgang systemet.
men igen.. det er bare et gæt.
Hilsen Esben
| |
Thomas Gulholm (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 14-06-06 00:42 |
|
Den Tue, 13 Jun 2006 13:21:13 -0700. skrev Esben:
> umiddelbart vil jeg også sige det lyder som at den står skidt i
> karburatorerne.
> enten er det en dårlig synkronisering eller også står blandingen
> ikke helt rigtigt.
Enig... dårlig synkronisering kan få selv den bedste motor til at lyde
som en Harley :) Forkert blanding kan også være en mulighed, men hvis
problemet kun er der ved tomgang, så tror jeg mest på synkroniseringen.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
| |
Ukendt (13-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-06-06 21:29 |
|
tb skrev i meddelelsen ...
>Men HVAD er det der gør det? Er det fordi den ikke er balanceret? Er det
>fordi karburatorerne ikke står 100% ens? Er det fordi der er en lille
>utæthed et sted? Er det fordi der ikke kommer lige meget gnist til ?
>
>Mine to biler går 100% perfekt i tomgang, men de har også begge
>insprøjtning. De har dog kørt mellem 3 og 5 gange så langt, så de er vel
>næppe heller uden slid....
Din bil har et 30 Kg tungt svinghjul, og ca. det dobbelte slagvolume for den
samme effekt. CBR'en har et minimum af svinghjul, og ventildiagram der ikke
passer synderligt godt til tomgang, (lange åbnetider af hensyn til høj
effekt), så det er kun ganske naturligt at der er en forskel.
--
mvh
Orla, hvis skodamobilmotor ligger urokkeligt stille ved en tomgangshastighed
på 250 o/min.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
tb (14-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 14-06-06 08:59 |
|
> --
> mvh
> Orla, hvis skodamobilmotor ligger urokkeligt stille ved en
> tomgangshastighed
> på 250 o/min.
250 ???? ER det en fiskekutter
| |
Per (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 14-06-06 13:21 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:448f229c$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> tb skrev i meddelelsen ...
>
>>Men HVAD er det der gør det? Er det fordi den ikke er balanceret? Er det
>>fordi karburatorerne ikke står 100% ens? Er det fordi der er en lille
>>utæthed et sted? Er det fordi der ikke kommer lige meget gnist til ?
>>
>>Mine to biler går 100% perfekt i tomgang, men de har også begge
>>insprøjtning. De har dog kørt mellem 3 og 5 gange så langt, så de er vel
>>næppe heller uden slid....
>
>
> Din bil har et 30 Kg tungt svinghjul, og ca. det dobbelte slagvolume for
> den
> samme effekt. CBR'en har et minimum af svinghjul, og ventildiagram der
> ikke
> passer synderligt godt til tomgang, (lange åbnetider af hensyn til høj
> effekt), så det er kun ganske naturligt at der er en forskel.
>
Hej Orla!
Jeg ved godt at du er temmelig motorkyndig, men jeg vil kun give dig ret
rent teoretisk - i praksis forholder det sig anderledes.
Jeg har haft et hav af motorcykler og mange med små slagvolumen og deraf
lille svinghjul.
De har alle uden undtagelse gået helt "balanceret" og perfekt i tomgang -
selv en 400 ccm 4 cylindret 16V der har gået over 70k km går fortsat
perfekt. Der ER et spørgsmål om kaburering og justering.
Bevares en mc motor har højere tomgangshastighed end en 2 liters personbil,
men kan og bør gå ligesågodt (jævnt) i tomgang som en bil.
Det er muligt at de nyeste 600 ccm´ere har en lidt hårdere tomgang pga.
extrem høj litereffekt og kompression, men de bør også kunne gå helt jævn.
Blot min mening.
Mvh. Per!
| |
tb (14-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 14-06-06 14:46 |
|
.....
> De har alle uden undtagelse gået helt "balanceret" og perfekt i tomgang -
> selv en 400 ccm 4 cylindret 16V der har gået over 70k km går fortsat
> perfekt. Der ER et spørgsmål om kaburering og justering.
Nå, jeg må prøve og rode lidt med karbunaderne så, for det kunne da være
lækkert med sådan en blød tomgang. OG det er jo også en lidt billigere
metode end at rode med selve motoren :)
| |
Ukendt (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-06-06 21:59 |
|
Per skrev i meddelelsen <448fff22$0$47029$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>Det er muligt at de nyeste 600 ccm´ere har en lidt hårdere tomgang pga.
>extrem høj litereffekt og kompression, men de bør også kunne gå helt jævn.
En motor, der kan gå rolig tomgang er ikke tunet nok!
Jeg tror at Du fuldstændig misser min pointe, Du får aldrig en femkrone til
at stå på højkant på topstykket af en CBR, der går i tomgang. Det skal der
en Rover "halvtopper" til for at kunne demonstrere.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Thomas Jensen (15-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 15-06-06 08:23 |
|
> Jeg tror at Du fuldstændig misser min pointe, Du får aldrig en femkrone
> til
> at stå på højkant på topstykket af en CBR, der går i tomgang. Det skal der
> en Rover "halvtopper" til for at kunne demonstrere.
da jeg havde mig FZ6, blev den justeret i gasspjældene så den gik bedst ved
6000 omdrejninger, men det gav så en lidt uens tomgang.
Det var for at fjerne vibrationer ved de omdrejninger.
Så selv om man synkroniserer i tomgang, betyder det åbenbart ikke at den går
rent ved alle omdrejninger ?
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Thomas Jensen (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 14-06-06 20:44 |
|
tb wrote:
> Jeg skal lige prøve at forstå
>
> Når min motorcykel (CBR1K årgang gammel) står i tomgang, så går den lidt
> ujævnt. Der er et ulige antal ms mellem hvert tanktslag om man vil.
> Den kører fint, og alle andre lyder også sådan, så ingen problem
>
hehe min gør det samme, når den er varm, og min kammerats CBR1K gør det
samme.
Men jo, de kører begge perfekt.
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Jes Vestervang (14-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-06-06 21:18 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> writes:
> Når min motorcykel (CBR1K årgang gammel) står i tomgang, så går den
> lidt ujævnt. Der er et ulige antal ms mellem hvert tanktslag om man
> vil. Den kører fint, og alle andre lyder også sådan, så ingen
> problem
Dine karburatorer trænger sandsynligvis til en synkronisering så hver
cylinder får lige meget gas ved tomgang. Det kan du gøre med sådan en
her, der koster omkring 560,- leveret til døren:
< http://www.carbtune.com/>. Operationen tager ikke lang tid og du får
den glæde at kunne køre i tomgang i første gear uden at røre
gashåndtag eller kobling.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
tb (15-06-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 15-06-06 15:45 |
|
>> Når min motorcykel (CBR1K årgang gammel) står i tomgang, så går den
>> lidt ujævnt. Der er et ulige antal ms mellem hvert tanktslag om man
>> vil. Den kører fint, og alle andre lyder også sådan, så ingen
>> problem
>
> Dine karburatorer trænger sandsynligvis til en synkronisering så hver
> cylinder får lige meget gas ved tomgang.
Jeg har skam karburator sync værktøj, og den står perfekt. Ligeledes står
ventiler perfekt, men jeg har ikke kigget efter skift og svømmehøjde etc....
eller co2
| |
Jes Vestervang (16-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-06-06 09:45 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> writes:
>> Dine karburatorer trænger sandsynligvis til en synkronisering så
>> hver cylinder får lige meget gas ved tomgang.
>
> Jeg har skam karburator sync værktøj, og den står perfekt. Ligeledes
> står ventiler perfekt, men jeg har ikke kigget efter skift og
> svømmehøjde etc.... eller co2
En anden gang, så få lige sådanne oplysninger med i det oprindelige
indlæg.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|