Køre uden kørekort
Fra : John

Dato : 12-06-06 18:48

En bekendt af mig har købt en ny bil, har bestået teorien men ikke været
til køreprøve endnu.
Er der forskel på straffen når man er igang med at ta kortet,
kontra den der bare intet kort har ??
Og hvilken straf er der ?
Hilsen John

Fra : Thomas Krath

Dato : 12-06-06 18:57

> Er der forskel på straffen når man er igang med at ta kortet,
> kontra den der bare intet kort har ??
> Og hvilken straf er der ?

Derudover... hvad gør forsikringsselskabet i den situation hvor han kører en
person ned, som til sidst dør?

Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen forskel på det du spørger om +
at straffen er høj!

--
Mvh/TK
sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 12-06-06 21:50

> Derudover... hvad gør forsikringsselskabet i den situation hvor han kører
> en person ned, som til sidst dør?

Hvis en person der ikke har kørekort / er fuld eller andet, bliver påkørt
bagfra, eller andet der gør, at det 100% er modpartens skyld, sker der
intet. Bilens kasko dækker fuldt ud.

Men hvis personen (uden kørekort) brager ind i en anden bil, har vi
balladen. selskabet dækker i første omgang til den der har pant i bilen +
skader på den andens bil. Men herefter bliver det lidt surt! Selskabet vil
naturligvis komme efter fyren, og få ham til at betale skaderne. Surt hvis
det er en skade til 150.000 men direkte uoverskueligt hvis fyren, har været
skyld i, at et par personer skal have 4 mio. i erstatning. Det kommer til at
forfølge ham resten af livet. Så hvis du kan, skal du gemme nøglerne, indtil
han har taget "hele" kørekortet.

Mvh

Jasper

Fra : John

Dato : 12-06-06 22:05

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer til at forfølge ham resten af livet. Så hvis du kan, skal du gemme
> nøglerne, indtil han har taget "hele" kørekortet.

Jeg mente at have hørt at hvis man bliver snuppet uden kort når man er ved
at tage det, så er straffen, udover en bøde, at man ikke kan tage kortet de
f.eks. næste 2 år.
En anden ting: Underligt at jeg ikke kan se mit eget indlæg, kun Jasper
og Thomas svar !
Hilsen John

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-06-06 22:29

> [...]
> at tage det, så er straffen, udover en bøde, at man ikke kan tage kortet

Det er en skrøne!
Jeg har selv oplevet turen, men politiet forklarede mig at jeg kun ville få
en stor bøde, ikke andet. Alligevel tog jeg hjem og tjekkede internettet, og
rigtigt nok, første gang uden at have erhvervet kørekort koster 5000 kr, 2.
gang vist nok 7500 kr osv, indtil 4. eller 5. gang hvor man kommer i fængsel
i 7 eller var det 14 dage... Jeg "nøjedes" med 5.000 kr in real life. Det
koster måske mindre, hvis man er over et bestemt antal
køreskole-timer/teoritimer.
Men med det nye system, så ved jeg ikke om når man modtager det nye kørekort
at der bliver klippet i den, pga den tidligere overtrædelse?

Mvh

Emil

Fra : Troels - around 9000

Dato : 13-06-06 13:21

> Men med det nye system, så ved jeg ikke om når man modtager det nye
> kørekort

De kan ikke klippe i noget der ikke var eksisterende på ugerningens
tidspunkt

// Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 14:44

Troels - around 9000 wrote:

> De kan ikke klippe i noget der ikke var eksisterende på ugerningens
> tidspunkt

Så du tror ikke det er muligt at klippe i et kørekort fordi du har kørt lidt
for hurtigt - eller miste det, fordi du har kørt meget for hurtigt?

Think again, young man!

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-06-06 15:56

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Så du tror ikke det er muligt at klippe i et kørekort fordi du har kørt lidt
> for hurtigt - eller miste det, fordi du har kørt meget for hurtigt?
>
> Think again, young man!

Jeg vil stille mig tvivlene over om de kan klippe i kortet, da det jo
ikke er sikkert du jo består køreprøven, men du kan helt sikkert miste
retten til at erhverve kørekortet.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-06-06 02:21

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Jeg vil stille mig tvivlene over om de kan klippe i kortet, da det jo
> ikke er sikkert du jo består køreprøven, men du kan helt sikkert miste
> retten til at erhverve kørekortet.

Klip fra dit politi:
Hvem kan få et klip

Det er kun den, der fører køretøjet, der får klip. Du kan få klip,
selv om du endnu ikke er fyldt 18 år. Du kan også få klip, selvom du ikke
har kørekort. Hvis du ikke har kørekort og får 3 klip, bliver du frakendt
retten til at få kørekort.

http://www.politi.dk/CMS.Politi.Web/Templates/Content/ArticleWithIndexPage.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fda%2fborgerservice%2fkorekort%2fklippekort%2f&NRNODEGUID=%7bBB362A6A-D3AF-49FD-93D6-32B0AAE6118C%7d&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#SubHeader4

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-06-06 03:22

> [...]
>
> http://www.politi.dk/CMS.Politi.Web/Templates/Content/ArticleWithIndexPage.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fda%2fborgerservice%2fkorekort%2fklippekort%2f&NRNODEGUID=%7bBB362A6A-D3AF-49FD-93D6-32B0AAE6118C%7d&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#SubHeader4

Jamen det er jo typisk dansk, du kan få klip i noget som du ikke har.

Tak for oplysningen, så kan det jo næste ikke betale sig at tag kortet
igen

Fra : Troels - around 9000

Dato : 14-06-06 09:57

> Så du tror ikke det er muligt at klippe i et kørekort fordi du har kørt
> lidt for hurtigt - eller miste det, fordi du har kørt meget for hurtigt?

Sagtens, men nu snakker vi om at han ikke har kørekort, og derfor ikke kan
få et klip i det, for at køre uden det (før han erhverver det). Man kan ikke
klippe i kortet, hvis manden ikke har et kort på tidspunktet han kører uden?

Politiet regner altid med omstændighederne da overtrædelsen skete. Bare se
på nedsættelse af bøde - der skal man bruge en lønspecifikation fra
måneden/perioden hvor overtrædelsen skete, og ikke for måneden man skal
betale bøden

> Think again, young man!

Read again, old man

Nothing personal.

// Troels

Fra : PetrolHead

Dato : 17-06-06 19:36

On Mon, 12 Jun 2006 23:29:09 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

> [...]
>Men med det nye system, så ved jeg ikke om når man modtager det nye kørekort
>at der bliver klippet i den, pga den tidligere overtrædelse?

Jeg har hørt det som 5000 og 2 års suspendering fra at tage kørekort
hvis at man var i gang. Men dog kun 3500 hvis at man havde "modtaget en
ikke uvæsentligt del af teori og køretimer".
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-06-06 01:33

> Jeg har hørt det som 5000 og 2 års suspendering fra at tage kørekort
> hvis at man var i gang. Men dog kun 3500 hvis at man havde "modtaget en
> ikke uvæsentligt del af teori og køretimer".

5000,- kr ja, 2 års suspendering nej.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-06-06 21:20

John pretended :
> [...]
> til køreprøve endnu.
> Er der forskel på straffen når man er igang med at ta kortet,

Som udgangspunkt er straffen den samme men den kan nedsættes hvis det
vurderes at personen har haft så mange køretimer at kørslen ikke har
været decideret uforsvarlig. Men man risikerer at miste retten til
kørekortet i flere år - og så skal man til at starte forfra på
køreundervisning...

"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : blue

Dato : 14-06-06 19:32

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Men man risikerer at miste retten til kørekortet i flere år

Nej, man risikerer ikke andet end en bøde.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-06 20:59

on 14-06-2006, blue supposed :

> Nej, man risikerer ikke andet end en bøde.

Kommer an på hvordan man kører ;) Men derudover har du nok egentlig
ret.

*****PLEASE NOTIFY THE SENDER IF YOU DO NOT RECEIVE THIS MESSAGE*****

Fra : Jens

Dato : 13-06-06 08:17

John skrev:

> [...]
> til køreprøve endnu.
> Er der forskel på straffen når man er igang med at ta kortet,

Der er forskel.. Hvis du bliver taget vil Politiet tage kontakt til din
kørelære for at høre hvor langt du er i forløbet. Du kan så vidt
jeg husker blive taget 3 gange (hver gang bliver bøden forhøjet) og
så er det slut og så skal du starte forfra eller også får du
frataget dit retten til at tage kørekort. Det er ikke besværet værd,
men måske fint lige at øve sig på en lukket parkingsplads osv.

Et andet godt råd. Hvis den bil som din bekendte køre rundt i er
meget langt fra den som han tager køretimer i, så kan det i sidste
ende skade væsentlig mere op til køreprøven fordi han måske ikke
har køreerfaring nok (koplingspunkt, bremser osv osv).

Forsikrignsmæssigt, så er det så vidt jeg husker din bekendte der
bære skylden hvis han køre bilen uden at have kortet!

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-06-06 08:51

John wrote:
> En bekendt af mig har købt en ny bil, har bestået teorien men ikke været
> til køreprøve endnu.
En bekendt
Indrøm nu at det er dig selv, de der "jeg har en ven" historier giver
jeg ikke meget for.
/bo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-06-06 09:31

Bo Christensen wrote:

> En bekendt
> Indrøm nu at det er dig selv, de der "jeg har en ven" historier giver
> jeg ikke meget for.

Du får ingen venner her af den slags bemærkninger.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-06-06 10:12

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du får ingen venner her af den slags bemærkninger.

Han har nok allerede "en ven" :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Jens

Dato : 13-06-06 09:13

Bo Christensen skrev:

> En bekendt
> Indrøm nu at det er dig selv, de der "jeg har en ven" historier giver
> jeg ikke meget for.
> /bo

Det er jo underordnet.. reglerne er de samme ;)

--
Jens

Fra : Patrick

Dato : 13-06-06 12:13

Du siger bare, at kørelæren er ude og skide ;)

mvh

Fra : Jens

Dato : 13-06-06 15:11

Patrick skrev:

> Du siger bare, at kørelæren er ude og skide ;)

Yes .. og kørelæren tog spejle, "køreskole" stickers med .. og nå
ja lige fjernede de ekstra pedaler der er i passagersiden.. Det skal
nok virke =)

--
Jens