Valg af ABUS lås
Fra : Rasmus Olsen

Dato : 12-06-06 15:47

Holá!

Jeg er ved at kigge mig blind på låse til min nyligt indkøbte
ER-5 fra 2006. GF kaskoforsikrer ikke til folk under 30 så jeg
er indstillet på at placere en ikke væsentlig del af min
indkomst hos ABUS - specielt nu efter forsikring og udstyr er
bestalt

Spørgsmålet er så hvor jeg får mest bang for mine "bucks".
Jeg havde oprindeligt tænkt på motherfucker kæden af dem alle,
Granit Extreme Plus 59 (klasse 25) <http://lnk.in/3rty> til £200
hos Louis men i følge ABUS' Motorcycle Lock Guide for ER-5
<http://lnk.in/3rtz>, anbefaler de en Victory Chain 39/9 MKS
(klasse 15) <http://lnk.in/3ru2> + diverse skivelåse. Jeg kan få
en opgraderet version af denne kæde/skivelås kombi (Granit 69
Extreme <http://lnk.in/3ru3>) i klasse 20 til £116. Med en
holder til skivelåsen <http://lnk.in/3ru5> er jeg stadig £70
under hvad motherfucker kæden koster.

Min bekymring går på om det er sikkert nok at fæste kæden til en
skivelås? Selve kæden skal rundt om en stålbjælke ved trappen
til min lejlighed - men det hjælper jo ikke meget hvis det er
muligt at pille skiven af/på anden måde passificere skivelåsen,
hægte kæden af og bære cyklen bort.

Hmm, any advice?

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 18:50

> [...]
> ER-5 fra 2006.
> Min bekymring går på om det er sikkert nok at fæste kæden til en

Nu er det "kun" en er-5 (no offense) så jeg tror ikke du skal være specielt
nervøs for proff. tyve - det må være begrænset hvad de kan sælge stumperne
for (i udlandet) - Dine låse skal primært forhindre brugstyveri og dertil er
det måske godt nok ... Men jeg ville nu alligevel kigge på en kæde der havde
ved noget lidt mere fast end bare end skive. Men hvis du låser bagskiven er
den jo lidt mere besværlig at pille af end en forskive.

Jeg låser tit "gyngehesten" fast med et kraftig kæde gennem baghjulet og
omkring noget gadeinventar - Det er forhåbenligt ikke nogen der gider stjæle
den uden baghjul og selvfølgelig kan kæden tæves op på en 10min men det vil
ikke kunne ske uden larm. Så jeg håber det er godt nok til at den er for
besværlig at stjæle ....

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 12-06-06 22:00

d. 12 jun 2006 skrev Anders Majland i

> [...]
> en kæde der havde ved noget lidt mere fast end bare end
> skive. Men hvis du låser bagskiven er den jo lidt mere

None taken. Jeg ved godt det ikke er en superbike, men den er
splinterny og... og det er min første MC!

Den har i øvrigt tromle bag på. Tror nu også jeg køber den
grande kæde og supplerer med en skivelås.
Jeg bor på 1. sal og Kwacken kommer til at stå lige neden under
min hoveddør, så et MC telt til om natten + en svær lås (eller
to) vil forhåbenlig afholder de fleste mindreårige "punks" der
strejfer rundt om natten og smadrer bus-læ fra at prøve. Næste
investering må blive en startspærre + alarm/pager. Ville en
baby-alarm egentlig ikke kunne bruges til natlig overvågning?

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Ken Sørensen

Dato : 12-06-06 23:50

"Rasmus Olsen" <no@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> investering må blive en startspærre + alarm/pager. Ville en
> baby-alarm egentlig ikke kunne bruges til natlig overvågning?

Det kan sagtens være en god ide - men med forbehold - det er jo ret sikkert
at du vil opleve en væsentlig paranoia når babyalarmen går i tide og utide
grundet støj, råb dyt og båt.

mht skivelås så så jeg et klip på nettet hvor en gut pillede skivelåse af
efter velbehag, også selvom de var nok så dyre og kendte mærker. Men
præventivt for amatøren - måske.

/Ken
Hornet '04

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 13-06-06 01:33

d. 13 jun 2006 skrev Ken Sørensen i

> Det kan sagtens være en god ide - men med forbehold - det
> er jo ret sikkert at du vil opleve en væsentlig paranoia
> når babyalarmen går i tide og utide grundet støj, råb dyt
> og båt.

Der bor nogle grønlændere et par numre længere henne som
stereotypisk-nok altid er godt besoffen og støjer til tider
deraf (også om natten). Tip taget til efterretning ;)

> mht skivelås så så jeg et klip på nettet hvor en gut
> pillede skivelåse af efter velbehag, også selvom de var nok
> så dyre og kendte mærker. Men præventivt for amatøren -
> måske.

Ligger du inde med et link? Det underminerer jo desværre min
plan om ABUS skivelås/kæde kombi.. Send eventuelt til min mail.

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-06 07:35

> Ligger du inde med et link? Det underminerer jo desværre min
> plan om ABUS skivelås/kæde kombi.. Send eventuelt til min mail.

Hvis du kigger låse i udlandet så er der nogle "godkendelser" der er værd at
holde øje med. I UK er det "Sold Secure" der ofte giver rabat på
forsikringen. Mhs til skivebremselåse så gik på xena's aktuelle modeller -
de er også med alarm og så glemmer man ikke at fjerne den. Som begynder kan
det godt spare dig en ødelagt skive... Jeg må med skam erkende at selv efter
8år på mc kan jeg stadig glemme en skivelås... Specielt derhjemme hvor det
er lidt forskellige hvilke og hvormange låse bruger. Her til morgen var jeg
også lige ved at køre med en i baghjulet, men jeg har gjort det til en vane
lige at trille en meter stille og roligt inden jeg giver gas... Nogen
forsøger også så vidt muligt at parkere så de skal bakke ud.

Kryptonite låse tricket - Men alle låse med runde nøgler kan dirkrs op på et
øjeblik på den måde ! De xena alarmer som thansen sælger er vist gamle
modeller med den runde nøgle - til gengæld er de billige (og de var
tidligere Sold Secure godkendte og det står der selvfølgelig stadig på
indpakningen).. Prøve at kigger rundt ved mc forhandlerne - Ihverfald sidste
år var næsten alle låse med de runde nøgler

På xena's hjemmeside reklamerer de også med nogle ander anbefalinger.

/Anders Majland

Fra : Rasmus Olsen

Dato : 13-06-06 21:45

d. 13 jun 2006 skrev Anders Majland i

> [...]
> har gjort det til en vane lige at trille en meter stille og
> roligt inden jeg giver gas... Nogen forsøger også så vidt

ABUS er så betænksomme at sende en attrap med til at sætte i
pedelbundtet. Jeg har nu også investeret i sådan en strop - in
case ;)

> Kryptonite låse tricket - Men alle låse med runde nøgler
> kan dirkrs op på et øjeblik på den måde !

Så er jeg da straks mere rolig. Ingen af de modeller jeg har
bestilt er med rund oplukker.

OT: Jeg hentede Kwacken i dag hos forhandleren. Funklende ny med
1,2 km. på klokken! Jeg har endda sparet 4000/6000 (alt afhængig
af før eller efter juni) + 1800 kr. i lev.omkostninger - det er
nu en rar fornemmelse.
Der er endnu 100 km. tilbage inden jeg må rev'e den op på hele
5000 - yes! Halvdelen af turen hjem efter handlen foregik på
motorvej i 6. gear@4000 = 85-88 km/t (vindforhold og placebo) =)

På trods af kun et par timers sammenlagt kørsel har jeg fået
forbløffende ondt i ræven - men det tager selvfølgelig lidt tid
at bygge et fornuftigt læderlag op (og forme røvrillen).. håber
jeg da =)

--
rasmus.olsen[a]stofanet.dk   //biased