> Er der nogen i dette vise forum som har erfaringer eller gode ideer,
> om hvordan disse vibrationer fjernes igen ?
>
>
Ved søndagseftersyn viser det sig at motorophænget bagest består af 2
gennemgående bolte, som tydeligvis skal optage kræfterne motorblok <->
kæde.
De sidder så langt tilbage at det må være et minimum af vibrationer som
de kan overføre, så de blev blot spændt til moment.
Forreste motorophæng består af et dobbelt gummiophæng i hver side, med
en konsol mellem motor og stel. Disse blev alle løsnet og omhyggeligt
centreret, og spændt til moment.
Resultatet udeblev ikke. Nu er alle vibrationer i fodhvilere og tank mm.
helt væk, man kan kun mærke at motoren går under ca. 3K rpm.
Og i styret er der nu kun et svagt vibrationsområde tilbage omkring 4K
rpm, under 3K rpm er der ikke vibrationer, men man kan mærke at motoren
går, og over ca. 5K rpm er der ... ingenting.
Så det er tydeligvis vigtigt at motorophængene er justeret ind.
Samtidig fik EXUP'en det årlige eftersyn, og kobberfedt'et sidste år
betød, at den kunne skilles ad helt uden problemer, ingen tæring nogen
steder. Kablerne var til gengæld (igen) helt ude af justering, over 5mm
for løse, hvilket fik ventilen til at stå 10-20 gr. væk fra
justeringspunkt. Det blev herved også efterprøvet, at værkstedet ikke
checker EXUP'en ved serviceeftersyn.
Måske er det indbildning men efter justering føltes den endnu vildere
over 6K rpm
.. måske hjalp det også at den blev vasket og vokset ...
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623