Knirkelyd i ny Fiesta ST - hvad kan det væ~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 16:02

Fik afhentet min Fiesta ST i går - den er rigtigt fin.
I midlertid har jeg i dag opdaget en form for metallisk knirkelyd, under
kraftig acceleration (den er der ikke altid).
Jeg har ikke rigtigt kunnet lokalisere lyden, da jeg præsterede at forstuve
min højre fod på vej til forhandleren, og derfor har måtte lade lillemor
køre bilen (det meste af vejen). Lyden minder lidt om en knirkende seng.
Nogle tips til hvad det kan være? Motorophæng, fjedre, lejer eller noget
helt andet?

Jeg er ellers rigtigt glad for bilen - hold kæft den rykker godt,
ligegyldigt om man kører 40 eller 140. Og lyden med sportsudstødningen er
absolut heller ikke dårlig.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-06 16:30

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> knirkende seng.
> Nogle tips til hvad det kan være? Motorophæng, fjedre, lejer eller noget

Det er temmelig umuligt at sige uden selv at have hørt det samt taget en tur
på ujævn vej, hurtigt rundt i sving osv.
Motorophæng tror jeg godt du kan udelukke, men et eller andet ved
styretøjet/ophænget vil være mit bud, som dog er temmelig usikkert.
Du må komme med MANGE flere oplysninger for at måske kan udelukke nogle ting

> Jeg er ellers rigtigt glad for bilen - hold kæft den rykker godt,
> ligegyldigt om man kører 40 eller 140. Og lyden med sportsudstødningen er
> absolut heller ikke dårlig.

hehe, det samme kunne jeg sige om en 911 gange 2 mht hastigheden. Det ligger
også fast at min næste bil skal have en noget mere spændende motorisering
uanset Km/l osv.

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 21:05

> [...]
> styretøjet/ophænget vil være mit bud, som dog er temmelig usikkert.
> Du må komme med MANGE flere oplysninger for at måske kan udelukke nogle

Det tænkte jeg nok... jeg må ud og fyre den af, så snart mit ben er
nogenlunde igen... så skal jeg nok finde ud af hvor lyden kommer fra. Det
kunne jo bare lige være at det var sådan en klassisk hjulophængs-lyd, eller
hvad ved jeg.

> hehe, det samme kunne jeg sige om en 911 gange 2 mht hastigheden. Det
> ligger også fast at min næste bil skal have en noget mere spændende
> motorisering uanset Km/l osv.

Ja, nu er vi ovre i en lidt anden liga :) Men sådan en kunne også være sjov
at prøve en dag.
Jeg glæder mig i hvert fald HELT VILDT til at skulle køre på arbejde i
denne - det bliver noget sjovere end den gamle oliebrænder.

/Kasper Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 11-06-06 18:52

> Fik afhentet min Fiesta ST i går - den er rigtigt fin.
> I midlertid har jeg i dag opdaget en form for metallisk knirkelyd, under
> kraftig acceleration (den er der ikke altid).

Ny bil - kraftig acceleration ?

Skal nye biler ikke længere køres til de første 1000-1500 km ?

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 19:04

> Ny bil - kraftig acceleration ?
>
> Skal nye biler ikke længere køres til de første 1000-1500 km ?

Den er fra 16/2-2006 og har gået 6500 km, så helt ny er den ikke... Men det
er meget tæt på.
Desuden var den selvfølgelig kørt varm, inden der blev gået til stålet.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:28

> Den er fra 16/2-2006 og har gået 6500 km, så helt ny er den ikke... Men
> det er meget tæt på.
> Desuden var den selvfølgelig kørt varm, inden der blev gået til stålet.

Det er jo også "bare" en Mondeo 2.0 motor man har flyttet til en lille bil.
Det er jo ikke fordi motoren som sådan er hårdt presset gennem
tuning......Den motor har en ganske fin holdbarhed og behøver ikke speciel
håndtering.....min 1.8 Zetec har da rundet de 300.000 Km uden at kny og den
har været udsat for lidt frisk kørsel også

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:58

> [...]
> håndtering.....min 1.8 Zetec har da rundet de 300.000 Km uden at kny og
> den har været udsat for lidt frisk kørsel også

Zetec fik mig bekendt nogle hårde ord med på vejen mener
jeg i et tidligere FDM blad.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-06-06 19:12

> Zetec fik mig bekendt nogle hårde ord med på vejen mener
> jeg i et tidligere FDM blad.

Det er muligt, men det er en Duratec motor der ligger i Fiesta'en - og det
er en anden konstruktion.

/Kasper Hansen

Fra : Thomas Krath

Dato : 12-06-06 19:19

> Det er muligt, men det er en Duratec motor der ligger i Fiesta'en - og det
> er en anden konstruktion.

Er det kun mig der "fornemmer" en vis "misundelse" fra Olsens side?

Jeg synes der er pænt mange kritiske ord i denne tråd fra Olsens side om
Kaspers nye bil!

Den bil er (1) ingen "Brian-bil" (hvad det så end er?!) og (2) Kasper skal
bestemt ikke frygte at den "ikke kan holde"/at der kommer en masse problemer
med den. Bilens levetid er meget lang (det er jo ikke en Lada der er tale
om), og Kasper kører/ejer den formegentlig ikke til den skal på
skrotpladsen. Jeg er overbevist om at bilen kører uden problemer i Kaspers
ejertid - også selvom den "er tunet" (m. andre fælge, undervogn og
sportsudstødning)... hehe! Kein problem - tilmed er der fuld garanti!

--
Mvh/TK
sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 20:49

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det kun mig der "fornemmer" en vis "misundelse" fra Olsens side?

Nej. Men i ren glæde på mandens vegne, fortjener
hverken han, eller vigtigere *S*, bilen, at blive
behandlet skidt fra ny af.
Enhver ny vogn er og blir' en historie,
som skal fortælles rigtigt fra starten af.
Jeg har selv overvejet en, ikke ST, men 1.4 standard
Fiesta med tiden, men er godt dækket ind pt. med det jeg har.

> Jeg synes der er pænt mange kritiske ord i denne tråd fra Olsens side om
> Kaspers nye bil!

Nej. Det er der ikke, du vil bare ha' det til at lyde sådan,
af gud ved hvilken årsag. Spiller du med skjulte kort ?
Jeg siger blot hvad jeg tænker og ST'en er ved gud
en rigtig sej slæde, som kan tåle at få kniven med mellemrum
uden at falde fra hinanden.

> [...]
> Kaspers ejertid - også selvom den "er tunet" (m. andre fælge, undervogn og
> sportsudstødning)... hehe! Kein problem - tilmed er der fuld garanti!

Lidt enig, derfor forekommer dit kortspil mig en anelse mystisk og søgt
på det lave plan.
Om igen *S*.

Fra : Thomas Krath

Dato : 12-06-06 20:59

> Spiller du med skjulte kort ?
>
> Lidt enig, derfor forekommer dit kortspil mig en anelse mystisk og søgt
> på det lave plan.
> Om igen *S*.

Hvis du har et problem med mig, så send mig en mail (tkrath at hotmail.com).
Jeg gider ikke ovenstående i dette forum!

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 20:48

> Hvis du har et problem med mig, så send mig en mail (tkrath at
> hotmail.com). Jeg gider ikke ovenstående i dette forum!

Hehe...sommervarmen gætter jeg på.
Det er ikke mig som himler op. Heldigvis.
Tøsedreng.

Fra : TKK

Dato : 13-06-06 21:05

> Hehe...sommervarmen gætter jeg på.
> Det er ikke mig som himler op. Heldigvis.
> Tøsedreng.

PLONK!

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 21:53

"TKK" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> PLONK!

*S*.
At du gider.
Simple signaler du dêr sender ud.
Nogle tænder sikkert på dem.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 22:03

On Tue, 13 Jun 2006 22:53:26 +0200, "Olsen" <-> wrote:

>"TKK" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

>*S*.
>At du gider.
>Simple signaler du dêr sender ud.
>Nogle tænder sikkert på dem.

Ringen fri!!
*suk*
skal der virkelig ikke mere til, før det går helt galt? Ikke at jeg
vil forsvare den ene frem for den anden - men tidligere er der da set
væsentligt grovere indlæg uden der skete noget. Nå, det var ham på
sidelinien, der blev lidt skuffet over det ikke blev en ren knock-out,
men nærmere en form for RSC
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 22:20

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> væsentligt grovere indlæg uden der skete noget. Nå, det var ham på
> sidelinien, der blev lidt skuffet over det ikke blev en ren knock-out,

Det kan gå hen og blive en sport at pisse folk af.
Alene det at opleve forskelligheden, hvorpå ens
flabethed modtages, kan gøre det alene.
Men folk kan få det som de vil ha' det,
så kan de heller ikke forlange mer'..
-og alle burde være glade og tilfredse.

Man lærer iøvrigt at ignorerer det meste,
og sommeren blir' lige lang foruden.

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 13-06-06 22:22

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Man lærer iøvrigt at ignorerer det meste,

Ja, du står højt på listen i den sammenhæng

Fra : MacX

Dato : 14-06-06 04:13

On 2006-06-13 23:21:35 +0200, "Dr. Jekyle and mr. Hyde..." <no@reply.dk> said:

> "Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Ja, du står højt på listen i den sammenhæng

Hehe ja mon ikke... Sikke en børnehave!

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 22:32

On Tue, 13 Jun 2006 23:19:40 +0200, "Olsen" <-> wrote:

> [...]
>så kan de heller ikke forlange mer'..
>-og alle burde være glade og tilfredse.
>
>Man lærer iøvrigt at ignorerer det meste,

Okay, du finder det sjovt at være flabet Det er så OK, men jeg vil da
ønske dig en god lang sommer
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 22:41

> Okay, du finder det sjovt at være flabet Det er så OK, men jeg vil da
> ønske dig en god lang sommer

Jordbærsæssonen blir' 14 dage længere end normalt.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 19:20

> Det er muligt, men det er en Duratec motor der ligger i Fiesta'en - og det
> er en anden konstruktion.

ok, det må jeg have misset da jeg læste artiklen om den

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-06-06 20:19

> ok, det må jeg have misset da jeg læste artiklen om den

Selv den bedste kan jo overse en detalje i ny og næ... ;)
http://www.biltorvet.dk/bilanmeldelser/bilanmeldelser.asp?itemID=199

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 19:14

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Zetec fik mig bekendt nogle hårde ord med på vejen mener
> jeg i et tidligere FDM blad.

ok, det kan måske have været de første versioner der kom frem i 1993?
Ellers vil jeg da gerne høre mere om svagheder de skulle lide af nu.

De første fra dengang havde dårlige hydrauliske ventiler, men i flg. FDM fra
dengang så skriver de at det blev løst på garantien

--
Tom

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-06-06 19:24

Michael Kristensen skrev:

> Ny bil - kraftig acceleration ?
>
> Skal nye biler ikke længere køres til de første 1000-1500 km ?

Min instruktionsvejledning til Mazda'en skriver direkte at der ikke er
en indkøringsperiode...

Lars B

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-06-06 20:24

> Min instruktionsvejledning til Mazda'en skriver direkte at der ikke er en
> indkøringsperiode...

Det samme er tilfældet for BMW.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-06-06 05:26

Hej

Lars Jensen wrote:

> Min instruktionsvejledning til Mazda'en skriver direkte at der ikke er
> en indkøringsperiode...

Hvad for en har du? I min manual til 6'eren står der 1000km.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-06-06 16:05

Karsten Feddersen skrev:
> Hej

> Hvad for en har du? I min manual til 6'eren står der 1000km.

2.3 Sport....

Lars B

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-06-06 16:40

Hej

Lars Jensen wrote:

> 2.3 Sport....

Ja det mente jeg nok og læste det også i et andet indlæg. Så er den
magen til min. I min manual står det på side 5 i kapitel 4.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 13-06-06 18:35

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det mente jeg nok og læste det også i et andet indlæg. Så er den magen
> til min. I min manual står det på side 5 i kapitel 4.

Forskellen ligger nok i, at din er en privatvogn, mens hans er firmavogn.
Sidstnævnte kategori behandles som bekendt gerne mindre pænt

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-06-06 19:39

Dr. Jekyle and mr. Hyde... skrev:
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Forskellen ligger nok i, at din er en privatvogn, mens hans er firmavogn.
> Sidstnævnte kategori behandles som bekendt gerne mindre pænt

Nopes, min er en privat vogn :)

Jeg finder lige vejledningen frem når telefonerne bliver tavse...

Måske er Karstens den nye faceliftede?

Lars B

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-06-06 20:18

hEJ

Lars Jensen wrote:
> Måske er Karstens den nye faceliftede?

Ja det er. Men indrømmet, så kan jeg ikke se forskel på det ydre. Jeg
kender nogle af forskellene, men hvis den bare komme kørende, så er det
kun på fælgene jeg kan se en forskel.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-06-06 20:23

Karsten Feddersen skrev:
> hEJ

> Ja det er. Men indrømmet, så kan jeg ikke se forskel på det ydre. Jeg
> kender nogle af forskellene, men hvis den bare komme kørende, så er det
> kun på fælgene jeg kan se en forskel.

Der er lidt på fronten - men ikke hvis man ikke kender bilen.

Dit 6. gear vil jeg dog gerne have :)

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-06-06 19:59

Karsten Feddersen skrev:
> Hej

> Ja det mente jeg nok og læste det også i et andet indlæg. Så er den
> magen til min. I min manual står det på side 5 i kapitel 4.

Okay - nu har jeg læst det - og der står at det ikke er nødvendigt med
nogen speciel tilkørsel... og så et "Men ved at følge nogle simple
forholdsregler de første 1000 km kan man forbedre fremtidig ydelse og
økonomi, samt forlænge dens levetid."

Så, vi har vel begge ret....

Lars B

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-06-06 20:17

Hej

Lars Jensen wrote:
> [...]
> nogen speciel tilkørsel... og så et "Men ved at følge nogle simple
> forholdsregler de første 1000 km kan man forbedre fremtidig ydelse og

Ok

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-06-06 20:23

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message
> [...]
> knirkende seng.
> Nogle tips til hvad det kan være? Motorophæng, fjedre, lejer eller noget

1 - der er forsat garanti på bilen, så kør til forhandleren med den.
2 - der er monteret anden komplet udstødning (større og inkl.
bananmanifold), hvorfor der er stor sandsynlighed for at det er denne der
ikke sidder helt korrekt

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-06 20:30

> [...]
> 2 - der er monteret anden komplet udstødning (større og inkl.
> bananmanifold), hvorfor der er stor sandsynlighed for at det er denne der

*SUK*....nu ikke en dejlig vogn som er/skal maltrakteres med alt mulig
unødvendigt Brian-gejl ??? What a pitty.

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-06-06 20:40

> *SUK*....nu ikke en dejlig vogn som er/skal maltrakteres med alt mulig
> unødvendigt Brian-gejl ??? What a pitty.

Tror ikke du ved hvad der er tale om...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 21:03

> Tror ikke du ved hvad der er tale om...

Tak for opbakningen ;)

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:56

> Tror ikke du ved hvad der er tale om...

Gør jeg forhåbentlig ikke, men allerede nu
hørmer det væk af gejl.

Fra : Thomas Krath

Dato : 12-06-06 19:22

> Gør jeg forhåbentlig ikke, men allerede nu
> hørmer det væk af gejl.

Man undrer sig... MEN ja, nogen Toyota Avensis er det ikke (heldigvis,
hva')!

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 19:25

> Man undrer sig... MEN ja, nogen Toyota Avensis er det ikke (heldigvis,
> hva')!

også en fin bil, omend den henvender sig til at andet kundesegment

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 20:45

> *SUK*....nu ikke en dejlig vogn som er/skal maltrakteres med alt mulig
> unødvendigt Brian-gejl ??? What a pitty.

Bilen er bestemt ikke maltrakteret. Den er mere brian end den var som
standard, men det er heller ikke sikkert jeg beholder den tunede udstødning
(som iøvrigt er af god kvalitet, ikke t-hansen).
Smag er individuelt, men jeg har ingen intentioner om at maltraktere bilen -
der vil ikke blive pillet yderligere ved motoren, ligesom jeg ikke kunne
finde på at gejle den op med diverse bodykits (selvom nogle er fede), chrom
bling bling eller lignende.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:56

> [...]
> kunne finde på at gejle den op med diverse bodykits (selvom nogle er
> fede), chrom bling bling eller lignende.

*Phew* så.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 20:41

> 1 - der er forsat garanti på bilen, så kør til forhandleren med den.

Du har fuldstændig ret... Det er også planen. Jeg ville blot høre hvad det
kunne være ;)

> 2 - der er monteret anden komplet udstødning (større og inkl.
> bananmanifold), hvorfor der er stor sandsynlighed for at det er denne der
> ikke sidder helt korrekt

Tanken har også strejfet mig, så nu venter jeg lige til jeg selv har kørt
den lidt mere, og kan høre hvor lyden kommer fra.

/Kasper Hansen

Fra : JJ

Dato : 12-06-06 00:22

Hej Kasper.
Hvordan kører sådan en fætter ??
Har overvejet den kraftigt. Den ser sgu godt ud..
God fornøjelse med den og gerne et retursvar..
/Jesper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-06-06 07:12

> Hej Kasper.
> Hvordan kører sådan en fætter ??
> Har overvejet den kraftigt. Den ser sgu godt ud..
> God fornøjelse med den og gerne et retursvar..

Nu har jeg ikke det store sammenligningsgrundlag, men jeg synes den kører
rigtigt godt. Motor og gearkasse er en sand fornøjelse, og undervognen og
styretøj har fået mange roser med på vejen af diverse anmeldere. Min er
sænket med et sæt Eibach fjedre (Fords anbefalede), så den er ikke helt
sammenlignelig. Det skal dog siges at det ikke er nogen cruiser. Styretøjet
er meget følsomt, og ved motorvejshastigheder skal man gerne have fat med
begge hænder (det føles i hvert fald sådan). Min larmer også en del ved
disse hastigheder, men dette skyldes nok i høj grad min sportsudstødning.
Har faktisk ikke prøvet en helt standard ST'er.
Du kan se min på www.h-hansen.dk/fiesta.asp

/Kasper Hansen

Fra : Christopher Stein

Dato : 12-06-06 07:57

Kasper Hansen [8270] skrev:
> [...]
>
> Jeg er ellers rigtigt glad for bilen - hold kæft den rykker godt,
> ligegyldigt om man kører 40 eller 140. Og lyden med sportsudstødningen er

det kan være et tårnleje fra da der blev monteret noget sænkning på.
hvis det sidder lidt forkert kan det give knirkelyde når den bevæger sig..
hvis der er garanti på, så få forhandleren til at kigge på det :)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-06-06 10:40

> det kan være et tårnleje fra da der blev monteret noget sænkning på. hvis
> det sidder lidt forkert kan det give knirkelyde når den bevæger sig..
> hvis der er garanti på, så få forhandleren til at kigge på det :)

Tak. Det vil jeg lige huske på... Der er selvfølgelig fabriksgaranti på
bilen, og sænkningskittet er også originalt fra Ford, så der burde ikke være
nogen problemer garantimæssigt.

/Kasper Hansen

Fra : MacX

Dato : 14-06-06 04:22

KLIP

Hej Kasper

Det er en fin bil du har købt - tillykke med den :)

Jeg har faktsik også selv kigget lidt på den, men er lidt skeptisk ang.
den lave gearing. Så vil lige høre dig om, hvor mange omdrejninger den
går med ved 100 km/t og 140 km/t.

Det havde været lækkert, hvis der var en 6 trins gearboks i :)

Mvh
Hans

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-06-06 11:54

> Jeg har faktsik også selv kigget lidt på den, men er lidt skeptisk ang.
> den lave gearing. Så vil lige høre dig om, hvor mange omdrejninger den går
> med ved 100 km/t og 140 km/t.

Den er lavt gearet - men det er heller ikke nogen motorvejscruiser. Derimod
er der altid et pænt kraftoverskud i 5 gear på motorvejen. Min bil larmer en
del ved 140 km/t, men det skyldes i høj grad min udstødning som er
uoriginal.
140 foregår med ca. 4300 omdr. og 100 må derfor ligge omkring 3100. Prøv
den - det kræver måske lidt tilvending, men i mine øjne er det alletiders ;)
Vi er helt enige om at et 6. gear kunne være rigtigt fedt - men nok ikke
særligt sportsligt.

/Kasper Hansen