|
| regler? Fra : Carsten |
Dato : 11-06-06 08:57 |
|
Hvordan er det med regler for lys foran. Jeg har købt en GSX-F fra 98 med 2
lygter, men den ene er der kun lys i, er der noget om at der kun må være lys
i den ene.
OG hvordan er det med reglerne hvis der er kø på motorvejen, må man køre ind
mellem bilerne, eller gi' r det et klip?
MVH Carsten
| |
Thomas Løjmann Jørge~ (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Løjmann Jørge~ |
Dato : 11-06-06 09:16 |
|
Carsten wrote:
> Hvordan er det med regler for lys foran. Jeg har købt en GSX-F fra 98 med 2
> lygter, men den ene er der kun lys i, er der noget om at der kun må være lys
> i den ene.
Ingen ide...
>
> OG hvordan er det med reglerne hvis der er kø på motorvejen, må man køre ind
> mellem bilerne, eller gi' r det et klip?
Logisk set må det give et klip, for 1 vognbane = 1 kørertøj.
Jeg har svært ved at forstille at der er en undtagelse for
motorcykelister der ikke gider vente i kø...
:)
/Thomas
| |
Niels Pein (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 11-06-06 15:45 |
|
"Thomas Løjmann Jørgensen" skrev ...
> ... 1 vognbane = 1 kørertøj.
>
Det står der mig bekendt ikke en prut om i FL (se §§ 21-23), så det ser ud
til at være et forkert udsagn.
--
Mvh. Niels
TransAlp
| |
Thomas Løjmann Jørge~ (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Løjmann Jørge~ |
Dato : 11-06-06 17:05 |
|
Niels Pein wrote:
> "Thomas Løjmann Jørgensen" skrev ...
>> ... 1 vognbane = 1 kørertøj.
>>
> Det står der mig bekendt ikke en prut om i FL (se §§ 21-23), så det ser ud
> til at være et forkert udsagn.
Selvom det er et par år siden jeg tog kortet så erindre jeg stadig min
kørerlærer sige "1 vognbane = 1 kørertøj", det virker på mig også helt
naturligt...
/Thomas
| |
Niels Pein (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 11-06-06 18:32 |
|
"Thomas Løjmann Jørgensen" skrev ...
>>> ... 1 vognbane = 1 kørertøj.
>>>
[Niels]
>> Det står der mig bekendt ikke en prut om i FL (se §§ 21-23), så det ser
>> ud til at være et forkert udsagn.
[Thomas]
> Selvom det er et par år siden jeg tog kortet så erindre jeg stadig min
> kørerlærer sige "1 vognbane = 1 kørertøj", det virker på mig også helt
> naturligt...
>
Det lyder mere som om han har videregivet en dagligdags tommelfingerregel,
og ikke færdelsloven.
Eksempel:
En almindelig vej, almindelig bredde, 2 vognbaner. Der er dobbelt optrukket
mellem vognbanerne.
Ifølge din kørelærer må man ikke overhale.
Ifølge færdselsloven må man gerne overhale hvis der er tiltrækkelig afstand
til siden, og man ikke overskrider linierne. Plads er der jo rigelig af,
hvis f.eks. der er en MC der overhaler en anden MC, eller man overhaler en
lille bil der holder godt til højre (som man skal).
Motorveje er jo ofte ret brede, også hver enkelt vognbane, så her er der rig
mulighed for at overhale venstre om i samme vognbane fuldt lovligt. Det er
dog ikke helt det samme som at "køre mellem rækkerne", med mindre man er
meget heldig med de andres placering på vejen.
--
Mvh. Niels
TransAlp
| |
Anders Majland (12-06-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-06-06 20:54 |
|
> Ifølge færdselsloven må man gerne overhale hvis der er tiltrækkelig
> afstand til siden, og man ikke overskrider linierne. Plads er der jo
> rigelig af, hvis f.eks. der er en MC der overhaler en anden MC, eller man
> overhaler en lille bil der holder godt til højre (som man skal).
Tyskerne har også her en firkantet regel - hos dem er tilstrækkelig afstand
1meter sideafstand
> Motorveje er jo ofte ret brede, også hver enkelt vognbane, så her er der
> rig mulighed for at overhale venstre om i samme vognbane fuldt lovligt.
> Det er dog ikke helt det samme som at "køre mellem rækkerne", med mindre
> man er meget heldig med de andres placering på vejen.
Og jeg har engang i en længere debat i d.f.bil linket til vejprofiler for
motorveje der viste at alle nyerer motorveje er brede nok til at mc kan
overhale en alm mellemklassebil med 1meter sideaftstand ..
Problemet er bare i praksis at ikke alle bilister er flinke til at holde
helt til højre osv - så når jeg ikke gider holde i kø kører jeg helt helt
til venstre mod rabatten i midten. Der er ikke så meget plads som at
zigzagge mellem banerne, men til gengæld er jeg ret sikker på at en emsig
betjent vil få det svært i retten mod mig ... Jeg har dog også tidligere
kørt mellem rækkerne, og en sjælden gang stadigvæk, men der vil man i
praksis kommer til at ligge og skifte vognbaner og skiftevis overhale højre
og venstre om - Den tror jeg bliver svær at forsvare i retten. Men den
primære grund til at jeg helst ikke kører der er risikoen for bilister der
laver pludselige vognbaneskift, vil spærre for dig osv. Ude til venstre er
der kun en række biler at holde øje med og der er en græsrabat at undvige i
når en beslutter lidt for sent at spærre for dig ....
| |
Bondemand (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Bondemand |
Dato : 11-06-06 09:43 |
|
"Carsten" <carsten@FJERN_DETTEmc-zinnegaz.dk> skrev i en meddelelse
news:448bccde$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvordan er det med regler for lys foran. Jeg har købt en GSX-F fra 98 med
> 2 lygter, men den ene er der kun lys i, er der noget om at der kun må være
> lys i den ene.
>
> OG hvordan er det med reglerne hvis der er kø på motorvejen, må man køre
> ind mellem bilerne, eller gi' r det et klip?
>
> MVH Carsten
>
Den med lyset:
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf
Jeg tolker reglerne således:
Hvis du har 2 lygter anbragt ved siden af hinanden, skal de kunne lyse på
samme tid, men sider de oven på hinanden må man gerne have en med fjern- og
en med nær-lys.
Jeg har klippet lidt ud til dig:
6.02.001 GENERELLE REGLER
Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion,farve og
lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets
midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen.
6.02.030 MOTORCYKEL
(1) Motorcykel skal være forsynet med
a) en fjernlyslygte og
b) en nærlyslygte.
(2) Motorcykel kan være forsynet med:
a) To fjernlyslygter.
b) To nærlyslygter.
c) En eller to tågeforlygter.
d) En søgelygte.
e) En arbejdslygte.
(3) Nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelsen i pkt. 6.02.003 (1) e)
og kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
(4) På motorcykel, hvis motor har et slagvolumen på 100 cm3 eller derunder,
skal fjernlyslygte have en lysstyrke på mindst 5.000 cd.
-------------------------
Den anden med køen på motorvejen, så må du igang med at læse i din teoribog
om overhaling og forbikørsel.... der er en væsentlig forskel, noget med at
man må køre inden om ved en forbikørsel....
Mvh.
Bondemand.
| |
Carsten (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 11-06-06 09:53 |
|
>>
>
> Den med lyset:
> http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf
> Jeg tolker reglerne således:
> Hvis du har 2 lygter anbragt ved siden af hinanden, skal de kunne lyse på
> samme tid, men sider de oven på hinanden må man gerne have en med fjern-
> og en med nær-lys.
> Jeg har klippet lidt ud til dig:
> 6.02.001 GENERELLE REGLER
>
> Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion,farve
> og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til
> køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen.
>
> 6.02.030
Kanon, det gav lidt tanker i gang, jeg holdte nemlig i kø på sjælland
(40 KM) og jeg holdte mig pænt bag bilerne, mens der var andre mc'er der
kørte forbi i en lind strøm mellem bilerne, var liiiiiiiiiiige ved at lave
samme nummer da mine fingre næsten gik i krampe.
MVH Carsten
| |
Carl Dragert (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 11-06-06 10:18 |
|
"Carsten" <carsten@FJERN_DETTEmc-zinnegaz.dk> wrote in message
news:448bd9dc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Kanon, det gav lidt tanker i gang, jeg holdte nemlig i kø på sjælland (40
> KM) og jeg holdte mig pænt bag bilerne, mens der var andre mc'er der kørte
> forbi i en lind strøm mellem bilerne, var liiiiiiiiiiige ved at lave
> samme nummer da mine fingre næsten gik i krampe.
>
Jeg altid har kørt op mellem rækkerne når de holdt stille eller bevægede sig
meget langsomt. Jeg har endnu ikke oplevet 'over-negative' bilister, eller
henvendelser fra ordensmagten.
--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
| |
Rune D. Jørgensen (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen |
Dato : 11-06-06 10:21 |
|
Det var smuk og solrig dag da Bondemand skrev
news:448bd780$0$27562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:
> Den med lyset:
> http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumen
> ter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf Jeg tolker reglerne således:
Jeg tror du har misforstået reglerne(ellers er min standard SV650
ulovlig!).
> Hvis du har 2 lygter anbragt ved siden af hinanden, skal de kunne lyse
> på samme tid, men sider de oven på hinanden må man gerne have en med
> fjern- og en med nær-lys.
Det er jo omvendt af hvad du skriver. Nemlig: Hvis du har to lygter som
lyser samtidigt, så SKAL de være ved siden af hinanden. Og hvis du har en
med nær og en med fjern-lys så må de gerne oven på hinanden eller i et
hvilket som helst andet arrangement, da de netop ikke behøver at opfylde
symmetrikravene fordi de ikke lyser samtidigt.
> 6.02.001 GENERELLE REGLER
>
> Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme
> konstruktion,farve og
> lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til
> køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over
> vejbanen.
> Den anden med køen på motorvejen, så må du igang med at læse i din
> teoribog om overhaling og forbikørsel.... der er en væsentlig forskel,
> noget med at man må køre inden om ved en forbikørsel....
Ja, eller søge tilbage i gruppen, det er vist ikke første gang emnet har
været vendt her.
--
Rune D. Jørgensen
| |
Ukendt (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-06-06 11:48 |
|
"Carsten" <carsten@FJERN_DETTEmc-zinnegaz.dk> wrote in
news:448bccde$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
> Hvordan er det med regler for lys foran. Jeg har købt en GSX-F fra 98
> med 2 lygter, men den ene er der kun lys i, er der noget om at der kun
> må være lys i den ene.
>
> OG hvordan er det med reglerne hvis der er kø på motorvejen, må man
> køre ind mellem bilerne, eller gi' r det et klip?
>
> MVH Carsten
>
>
Dem med at køre mellem bilerne, har været diskuteret for ikke ret længe
siden. Jeg mener at huske, vi kom frem til, at man ikke må.
Men søg i gruppen, eller ring til en kørelære ellerfolitiet.
| |
Armand (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-06-06 12:50 |
|
Carsten skrev:
> Hvordan er det med regler for lys foran. Jeg har købt en GSX-F fra 98 med 2
> lygter, men den ene er der kun lys i, er der noget om at der kun må være lys
> i den ene.
Der ér lys i den anden også: Fjernlys!
Ligesom man må køre med dobbelt fjernlys er det også tilladt med dobbelt
nærlys (forøvrigt én af de ting som er blevet tilladt p.g.a. DMC's
ihærdige benarbejde (er i bare nydere eller også ydere i den forbindelse?))
Man skal blot være opmærksom på at parabol og glas i den anden lygte er
indrettet til fjernlys, hvorfor man skal finde sig en lampe der matcher
den fungerende for at kunne bruge nærlys i begge sider.
Noget andet er at grunden til at nærlys er udeladt fra fabrikken er
bl.a. af hensyn til forbruget af el, og lige omkring dét argument er en
Suzuki måske ikke det smarteste at lave dobbelt lygteføring på.
> OG hvordan er det med reglerne hvis der er kø på motorvejen, må man køre ind
> mellem bilerne, eller gi' r det et klip?
Hvis man kører behersket uden at pådrage sig særlig opmærksomhed kan man
slipe af med såvel at køre lidt stærkere end tilladt, samt imellem
motorvejs/indfaldsvejs -køerne :-|
Men ligefrem lovligt er det næppe!
--
Armand.
| |
fdsf (11-06-2006)
| Kommentar Fra : fdsf |
Dato : 11-06-06 22:15 |
|
Har lige fået en ny sv650s, der er lys i 2 nærlys samt 2 parkering lys
ved nærlys. Så vidt jeg ved har det været sådan i udlandet i mange år
med en sv. Men som det står herunder fik DMC gjort et godt benarbejde
her.
>>
>>> Der ér lys i den anden også: Fjernlys!
>>> Ligesom man må køre med dobbelt fjernlys er det også tilladt med dobbelt
>>> nærlys (forøvrigt én af de ting som er blevet tilladt p.g.a. DMC's
>>> ihærdige benarbejde (er i bare nydere eller også ydere i den
>>> forbindelse?))
>>> Man skal blot være opmærksom på at parabol og glas i den anden lygte er
>>> indrettet til fjernlys, hvorfor man skal finde sig en lampe der matcher
>>> den fungerende for at kunne bruge nærlys i begge sider.
>>> Noget andet er at grunden til at nærlys er udeladt fra fabrikken er
>>> bl.a. af hensyn til forbruget af el, og lige omkring dét argument er en
>>> Suzuki måske ikke det smarteste at lave dobbelt lygteføring på.
>>>
>>
>>> --
>>> Armand.
>>
>> .
>>
>
>
| |
Jacob Bunk Nielsen (11-06-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 11-06-06 17:39 |
|
Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:
> Selvom det er et par år siden jeg tog kortet så erindre jeg stadig min
> kørerlærer sige "1 vognbane = 1 kørertøj", det virker på mig også helt
> naturligt...
Men folk vælger ofte at tolke reglerne forskelligt.
I går var jeg fx ude for at blive overhalet højre om af en knallert
45. Jeg kørte i relativt tæt trafik med ca. 40 km/t midt på vejbanen,
og der var biler både foran og bag mig.
Føreren kørte rundt i shorts og uden hjelm. Han kan ikke have været
den skarpeste kniv i skuffen, eller også har han bare haft et
dødsønske.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
|
|