Foldepropel, antibegroning?
Fra : Per Ravn

Dato : 11-06-06 00:14

Hej group

Jeg har en foldepropel på min båd, hvert år har jeg problemer med især ruer
på den, hvad kan jeg behandle den med for at undgå dette?

Har prøvet med bundmaling det rykker ikke rigtigt noget.

Per

Fra : Lars Holst

Dato : 11-06-06 02:16

"Per Ravn" <ravn@mbox3SLET03.get2net.dk> said in

> [...]
> ruer på den, hvad kan jeg behandle den med for at undgå dette?
>
> Har prøvet med bundmaling det rykker ikke rigtigt noget.

Jeg pudser den op hvert forår med en blød kobberbørste hvorefter jeg smører
den ind i aluguard. Det virker fint her.

--
Lars Holst

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-06-06 12:38

"Per Ravn" <ravn@mbox3SLET03.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en foldepropel på min båd, hvert år har jeg problemer med især
> ruer på den, hvad kan jeg behandle den med for at undgå dette?
>
> Har prøvet med bundmaling det rykker ikke rigtigt noget.

Måske skulle man prøve med et af de her nano-produkter. Hvis de holder, hvad
de lover, burde det være oplagt. Jeg vil prøve til næste år...

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-06 12:56

Hej Per,

Kan det tænkes at du bruger selvpolerende bundmaling på
propellen.
Det vil meget hurtigt slides af af vandstrømmens hurtige passage
hen over bladene.
Ruerne sætter sig på egnede befæstigelsessteder i foråret
omkring maj, medens vandet endnu er rimeligt koldt. Har de en
god holdebund til deres befæstigelsesplade ja så sidder de et
perfekt sted hvor maden serveres konstant om båden sejler.
Anvender du propellen meget i forårsmånederne inden de rigtigt
får fat hjælper det lidt.
Sidste år var der flere som jeg kender der måtte have en dykker
ned for at afrense propelleren.
Jeg smører min propel med et svensk produkt som hedder bottom
vax. Den er beregnet til speedbåde og jeg har ikke de problemer
på min sejlbådspropel.
I løbet af sommeren, hvor du bader fra båden, kan du tage en
træpind med ned og gnide ruerne af, så godt det nu kan lade sig
gøre.

Mvh/Harding

Fra : Per Ravn

Dato : 13-06-06 22:33

Hej Harding...

Ja - jeg har brugt en blød bundmaling så det siger vel egentligt sig selv at
det ikke virker og samtidig sejler jeg alt for lidt

I år har jeg prøvet at snaske propeleren til med stævrørsfedt. Har fået det
anvist af nogle fra havnen så nu må jeg se om det virker.
Bottom vaxén, er det et produkt du køber ved din lokale udstyrsforretning?
og er det et produkt specielt til propelere?

Kunne tænke mig at afprøve det til næste år især, hvis fedten ikke virker.

Per

"Harding E. Larsen (slet 3V07I)" <harding@3V07Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502000230.668270581644766@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 07:59

Hej Per,

Ja så ligger problemet nok gemt i bundmalingen der hurtigt er
forsvundet fra propelleren.

Den med stævnrørsfedtet, ja den gør jo det at ruerne ikke i
foråret kan holde fast om de ydeligere ikke kan lide additiverne
i fedtet tør jeg ikke sige. Det er nogle stædige krabater.
Men lad os høre om resultatet senere på året om du laver et dyk
for besigtigelse.

Bottom Wax købte jeg hos Hjertmanns i Raa. Det fås i en
halvliters plastflaske. Midlet er godt til st smøre propeller og
bund i hurtiggående både og er fortræffeligt til at smøre på
fribordet lige over bundmalingen og de nærmeste centimeter op
til stafferingen.
Hermed undgår jeg ruer på dette stykke, for de kan være hurtige
til at sætte sig fast, blot få dage i foråret hvor det gennem
flere dage blæser, således at bådens ene side over bondmalings
linien kommer under vand, så sætter krabaterne sig fast. Siden
jeg er begyndt at bruge den farveløse bottom wax har der ikke
været ruer der.

Mvh/Harding

Fra : Per Ravn

Dato : 15-06-06 11:19

Hej igen...

Kom til at tænke på om der mon er mulighed for at bruge produktet på møllen
til loggen ??? Da jeg ofte har problemer med ruer på denne. Den plejer vel
at virke en måneds tid og så er det det. Har ikke mod på at skrue den ud og
rense den selv om jeg ved at man kan gøre det.

Per
"Harding E. Larsen (slet QJ23H)" <harding@QJ23Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502686030.513284057362512@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-06-06 07:17

Hej Per,

Ja det kan du med godt resultat. Smør det på med en lille pensel
således at du dækker alle flader helt.
Mangler der lidt et sted sætter ruerne sig fast med det samme og
det medfører en dykkertur for at få fartmåleren igang igen.

Mvh/Harding

Fra : Per Ravn

Dato : 20-06-06 22:40

Hej Harding..

Det skal jeg da há. Det lyder som det middel jeg har savnet længe.

Tak for hjælpen og gó vind,

Per

"Harding E. Larsen (slet DIRQ7)" <harding@DIRQ7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11507844720.0783788351653207@dtext.news.tele.dk...