motor kører på 2 af 5 cylindre og automat~
Fra : 2

Dato : 10-06-06 22:44

Hej jeg har lidt teknik ? til hvordan nogle forholdvis nye
motorer kan koble nogle cylindre fra og så koble dem til igen ved
behov. Husker ikke hvilke motorer det er, og hvor mange cylindre der
kobles fra måske kører den kun på 2 ud af 5 cylindre. Hvordan ser
det? Er det bare at der bliver lukket for brændstof og tænding til
de 3 cylindre, så de kommer til at virke som kompressor?

Og det andet synes der var noget med at biler med automat gear ikke
var så gode i sne og når det er glat. Hvorfor det, er det
igangsætning og hjulspin?

MVH

Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-06-06 07:32

On Sat, 10 Jun 2006 23:43:39 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

>Og det andet synes der var noget med at biler med automat gear ikke
>var så gode i sne og når det er glat. Hvorfor det, er det
>igangsætning og hjulspin?

Det syntes jeg ikke har ret meget hold i virkeligheden.

** Lars

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 07:40

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Det syntes jeg ikke har ret meget hold i virkeligheden.

Det er fordi, det er nemmere at skabe den vuggende bevægelse
hvormed man kommer fri af sneen - i en bil med kobling. Med
aut. kræver det megen øvelse - alternativt et skifte mellem R, N
og D hvilket er meget svært...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 08:05

"Dr. Jekyle and mr. Hyde..." <no@reply.dk> skrev :

>Det er fordi, det er nemmere at skabe den vuggende bevægelse
>hvormed man kommer fri af sneen - i en bil med kobling.

Rendyrket vrøvl.

>Med aut. kræver det megen øvelse -

pladder...

>alternativt et skifte mellem R, N og D hvilket er meget svært...

Svært ?

Hvad er forskellen på at flytte gearvælgeren mellem R og N - kontra en
gearstang's 1.ste/Bakgear

.... Du godeste mand .... ;)

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 08:25

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Rendyrket vrøvl.
> pladder...

Overhovedet ikke - jeg har kørt med begge systemer.

> Svært ?
> ... Du godeste mand ....

Lige over - det er alngt lettere at køre en bil med manuel gear
fri af sneen end med automatic.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:09

>Overhovedet ikke - jeg har kørt med begge systemer.

Det er stadig noget pladder ;) Jeg kører stadig med begge dele

>Lige over - det er alngt lettere at køre en bil med manuel gear
>fri af sneen end med automatic.

Det er sgu' noget vrøvl du fører frem her

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 12:12

> Det er stadig noget pladder ;) Jeg kører stadig med begge dele
> Det er sgu' noget vrøvl du fører frem her

Du kan lettere rokke med bil med en manuel gear, idet
du anvender koblingen. Det kan du ikke på samme måde
gøre med aut. Rokkemetoden fremkommer ved at udkoble
og en aut. KAN IKKE udkoble således at bilen kan rokke

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 13:51

> [...]

>gøre med aut. Rokkemetoden fremkommer ved at udkoble
>og en aut. KAN IKKE udkoble således at bilen kan rokke

"Jeg rister min kasse"

Du er jo udenfor pædagogisk rækkevidde ;)

Må du henslæbe resten af dit liv i en bil med manuelt gear !

<<< grin >>>

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 15:32

> "Jeg rister min kasse"
> Du er jo udenfor pædagogisk rækkevidde

Det er nu dig, der evner den lidt i denne her sammenhæng

> Må du henslæbe resten af dit liv i en bil med manuelt gear !

Nope, mine sidste 2 biler har været med automatic...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 15:42

"Dr. Jekyle and mr. Hyde..." <no@reply.dk> skrev :

>Det er nu dig, der evner den lidt i denne her sammenhæng

Mig ? Umuligt !

>Nope, mine sidste 2 biler har været med automatic...

Nåehhhh.... Så er der jo håb endnu ;)

Nu vil jeg godt snart ha' noget snevejr, så man kan lege lidt -
Spirilen står sgu' næsten fast på den tørre asfalt ;(

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 17:30

> Mig ? Umuligt !

Jo, selv fadderen (i NG sammenhægn) kan ind imellem fejle
I dag skyldes det sikkert varmen :)

> Nåehhhh.... Så er der jo håb endnu ;)

Der er dér, jég har erfaringen fra. Vintervejr kører
jeg helst manuel transmission...

> Nu vil jeg godt snart ha' noget snevejr, så man kan lege lidt -
> Spirilen står sgu' næsten fast på den tørre asfalt

Hér gør de ikke - ku jeg se idag !
www.srif.se

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-06-06 08:28

jan@stevns.net skrev:
> Rendyrket vrøvl.
> pladder...
> Svært ?
> Hvad er forskellen på at flytte gearvælgeren mellem R og N - kontra en
> gearstang's 1.ste/Bakgear
> ... Du godeste mand .... ;)

Nu generaliserer du vist lige en tand for meget.

Det er muligt at det du skriver passer på de fleste personbiler, men jeg
er tilbøjelig til at tro at der nok skal være nogen af dem der er lige
så langsom til at skifte som den lastbil jeg kørte i engang, og som jeg
måtte lægge kæder på for at få fri. Med den var der bare ikke nogen
mulighed for at "rokke" den fri.

Med en MB med 200+ kkm på klokken forholder det sig anderledes. I D,
stige ud og trække den baglæns, lade den selv køre frem og gentag til
der er plads til at køre igennem.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:10

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Nu generaliserer du vist lige en tand for meget.

Nøehh ...

det var nu påstanden om at der er meget sværere at skifte retning i en
bil med pløreturbine, der var helt ude i hampen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-06-06 11:12

jan@stevns.net skrev:
> Nøehh ...
> det var nu påstanden om at der er meget sværere at skifte retning i en
> bil med pløreturbine, der var helt ude i hampen

Når jeg skal rokke en lastbil, med manuel gear, skifter jeg ikke gear.
Jeg bruger koblingen. Men den er der jo ikke i en med tomatkasse.

Dog er der en undtagelse. Scania's automatgear virker ved at man har en
kobling til når man skal sætte i gang og standse. Derefter virker den
automatisk.

Men den store forskel kommer nok når man ser på opbygningen af en
personbil tomatkasse og en lastbil tomatkasse. I lastbilerne er det
oftest en almindelig gearkasse hvor man har sat noget luftstyret
automatik til at foretage skiftene, incl. kobling.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-06 11:57

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> oftest en almindelig gearkasse hvor man har sat noget luftstyret
> automatik til at foretage skiftene, incl. kobling.

Så dan virker det også i min Citron med sensodrive lige bortset fra at det
næppe er lufttryk.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-06 11:55

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> så langsom til at skifte som den lastbil jeg kørte i engang, og som jeg
> måtte lægge kæder på for at få fri. Med den var der bare ikke nogen

Den lastbil jeg køre i, har jeg ikke haft problemer med i sne føre, har
altid fået den fri. Nå jo et par gange har jeg da haft problemer med sne,
den havde holdt i vejsiden, og sneploven kom forbi, og fyldte godt op med
sne, der skulle der en skovl til.

Så har jeg 3-4 gange i vinter været ude for at holde stille på fasttrykket
sne, så det var glat som is, der hjalp en håndfuld vejsalt under hver side
af de 6 trækkende dæk, og 5 minutters venten.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-06-06 08:39

On Sun, 11 Jun 2006 06:40:04 GMT, "Dr. Jekyle and mr. Hyde..."
<no@reply.dk> wrote:

> [...]
>hvormed man kommer fri af sneen - i en bil med kobling. Med
>aut. kræver det megen øvelse - alternativt et skifte mellem R, N

Tja... Jeg har ikke haft nogen problemer af nævneværdig karaktér med
min 530dA igennem nu to vintre. Kun på ren is har jeg haft problemer,
men tror ikke det havde været meget bedre med manuelt gear der...

Og ja, jeg kører i en del sne vinteren igennem... Sjovt at forestille
sig nu hvor solen bager ned over markerne uden for vinduet...

Hilsen Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-06-06 08:43

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in

> Tja... Jeg har ikke haft nogen problemer af nævneværdig karakter med
> min 530dA igennem nu to vintre.

Der skal ekstreme forhold til for at skille fårene fra bukkene

Min kone og jeg var til koncert med Jean-Michel Jarre i Vrå Enge nord for
Aalborg i 2002. Det var den koncert der druknede i vandmasser. Vi kørte
derop i vores Citroën 2CV og fik en parkeringsplads på en mark ved siden
af en...530iA touring.

Det vil være de fleste bekendt at der efterfølgende opstod et trafikalt
kaos fordi bilerne ikke kunne komme væk fra de regnvåde græsmarker.

Vores ven i BMW'en kunne lige præcis bakke ud fra sin parkeringsplads,
men så heller ikke mere. Dér sad han urokkeligt fast.

2CV'en derimod bakkede ud, kørte omkring BMW'en og ud i køen af biler. På
turen væk fra pladsen (der foregik i små skridt i en kø af biler) hændte
det naturligvis at jeg ikke kunne komme fri af det opkørte mudder, men de
fleste andre biler kom overhovedet ikke ud af flækken og måtte skubbes.

Min pointe, som muligvis også kan overføres til hvorfor det kan være
sværere at komme fri med automatgear:

Den dag var der kun friktion til overførsel af 0,3-0,4 Nm. Det formåede
jeg fint at dosere (jeg holdt lidt igen) i 2CV'en, mens min ven i f.eks.
BMW'en jo allerede i tomgang producerer massivt flere Nm end det.

Ved manuelt gear kan man dosere den kraft der kommer fra motoren, med
koblingen. Det kan man ikke med automatgear. En erfaren fører vil derfor
have nemmere ved at komme fri med manuelt gear (er min teori). Man kan jo
osse bare kigge på dem der dyrker off-road på et seriøst plan (de der
islandske hillclimp buggies f.eks.): De har alle valgt manuelt gear.

Som sagt.... ikke egen erfaring manuelt kontra automat, men det kunne
meget vel tænkes at det var sådan det forholdt sig.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-06-06 20:32

On 12 Jun 2006 07:43:26 GMT, "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk>
wrote:

>Der skal ekstreme forhold til for at skille fårene fra bukkene

Hehe.. Jeps

> [...]
>det naturligvis at jeg ikke kunne komme fri af det opkørte mudder, men de
>fleste andre biler kom overhovedet ikke ud af flækken og måtte skubbes.

Det tror jeg bestemt på - jeg hælder dog til den opfattelse at det i
lige så høj grad er det brede dæk og baghjulstræk der gør forskellen i
mudder...

>Den dag var der kun friktion til overførsel af 0,3-0,4 Nm. Det formåede
>jeg fint at dosere (jeg holdt lidt igen) i 2CV'en, mens min ven i f.eks.
>BMW'en jo allerede i tomgang producerer massivt flere Nm end det.

Aaaaahh.. Hehe.. Hvis jeg bare slipper bremsen i min så triller den nu
lisså forsigtigt. Men jeg kan godt se din pointe.

> [...]
>osse bare kigge på dem der dyrker off-road på et seriøst plan (de der
>islandske hillclimp buggies f.eks.): De har alle valgt manuelt gear.

Ja okay Men nu kører de fleste trods alt på vej. Klart mit
baghjulstræk kan have sine ulemper når der er meget smattet og klart
automatgearet kan i teorien også. Men jeg bor hvor der kun skrabes sne
og det er hårdt fastkørt sne/is man kører på om vinteren og jeg er
indtil videre kommet frem lige bortset fra de få dage hvor det smelter
og der er ren is med vand på. Til hillclimp og andet sjov så er det
nok noget andet man skal bruge....

Men apropros får og bukke - vi har en sjov gul Peugeot 406 coupé V6
også med moment og heste - men det er forhjulstrukket. I BMW'en kan
man fyre alle hestene af og samtidig overhale og styre. Peugeoten (som
ellers i øvrigt er en rigtig fin, sjov og underholdende bil) - der
skal man lige vare sig ved overhaling og være trukket nogenlunde helt
ud før du åbner for gassen, ellers hopper den på forhjulene der prøver
at både styre og trække....

** Lars

Fra : 2

Dato : 12-06-06 20:38

> [...]
>
>Som sagt.... ikke egen erfaring manuelt kontra automat, men det kunne
>meget vel tænkes at det var sådan det forholdt sig.

Tak for historien. Du er muligvis inde på noget af det rigtige med
bilen og det andet køretøj i mudderet. Men er vel svært at sige da
de vejer meget forskelligt, så gearet er jo ikke den eneste faktor som
spiller ind der.
Min storebror var også til den koncert i en Seat, de kom dog fri, men
hans bil var dækket af mudder, så man ikke kunne se bilens farve. Og
han havde vasket bilen dagen forinden så den så ekstra pæn ud......før

Hvor ved du fra hvad friktionen var?

Torben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-06-06 08:36

2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in news:78gr82thn7hd9su6odb74afs9a4joqqpv6@
4ax.com:

> Hvor ved du fra hvad friktionen var?

Jeg nævnte kun et tal af illustrative grunde. Jeg var overbevist om at det
nævnte tal ville blive opfattet sådan, men en anden gang smider jeg lige et
par ekstra decimaler på

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-06-06 08:39

2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in news:78gr82thn7hd9su6odb74afs9a4joqqpv6@
4ax.com:

> Min storebror var ogs† til den koncert i en Seat, de kom dog fri, men
> hans bil var d‘kket af mudder, s† man ikke kunne se bilens farve. Og
> han havde vasket bilen dagen forinden s† den s† ekstra p‘n ud......f›r

Jeg havde osse et par hektarer jydsk mudder med hjem til København dagen
efter. I sandhed en jordbunke med højt jernindhold.

Men en fed koncert og en sjov oplevelse... bagefter.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 08:07

2 <fuptilspam@yahoo.dk> skrev :

>Og det andet synes der var noget med at biler med automat gear ikke
>var så gode i sne og når det er glat. Hvorfor det, er det
>igangsætning og hjulspin?

Du skal ikke tro på alt folk prøver at bilde dig ind.

At køre med automatgear om vinteren er kun et spørgsmål om at vænne
sig til det - helt og addeles som man skal med manuelt gear.

Igangsætning er da om muligt nemmere - du slipper bremsen, og bilen
vil trille helt af sig selv

Hjulspind, det styrer du selv.

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 11-06-06 08:28

> Du skal ikke tro på alt folk prøver at bilde dig ind.

Pladder :)

> At køre med automatgear om vinteren er kun et spørgsmål om at vænne
> sig til det - helt og addeles som man skal med manuelt gear.

Klart

> Igangsætning er da om muligt nemmere - du slipper bremsen, og bilen
> vil trille helt af sig selv. Hjulspind, det styrer du selv.

Men kører du en kraftig amerikaner med masser af dif. spær,
kan det være særdeles vanskeligt at få hold på dyret igen. Den
trækker simpelthen blot - uanset hjulstillingen eksempelvis.

Derfor er det nødvendigt konstant under kørslen at sidde med
hånden på vælgeren således at man om nødvendigt kan smide
vælgeren i neutral...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:15

>Men kører du en kraftig amerikaner med masser af dif. spær,
>kan det være særdeles vanskeligt at få hold på dyret igen. Den
>trækker simpelthen blot - uanset hjulstillingen eksempelvis.

Nu er du måske ikke klar over det, men en af mine kasser, falder vist
ind under den kategori - kraftig som bar.... og diffspær

Den har jeg da trillet i herligt snevejr med masser af gange, også i
et veritabelt snehelvede, hvor jeg måtte hjem efter spirilen, for at
trække Rekorden op fra en mark, den var endt i.

>Derfor er det nødvendigt konstant under kørslen at sidde med
>hånden på vælgeren således at man om nødvendigt kan smide
>vælgeren i neutral...

Altså mester .... det ved man sgu'da når man kører i sådan en kasse
om vinteren ... Igen man skal da bare lære det, præcis som at cykle.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-06 08:33

Hej!

jan@stevns.net wrote:
> Hjulspind, det styrer du selv.

Jo tak, det fandt jeg skisme ud af

Jeg trillede rundt i en Mustang GT '06 convertible med 300 heste i en weekend
for et par uger siden og DAMN den trækker godt :) Prøvede at slå tracktion
control fra, men det gjorde det ret svært at få grip i regnvejr skulle jeg hilse
og sige(!). Mussen havde automatgear, og det er faktisk rigtig rart at køre
rundt med - jeg savnede slet ikke manuelt gear. Well, kickdown går _lidt_
langsomt, men til gengæld kommer der er ret højt brøl fra de dobbelte 3"
Simons-udstødninger når den så endeligt kommer ned på mindste remhjul :)

Eneste anke er udsynet fra sådan en kalapøjser - det er væsentligt ringere end
min Escort, især bagud. Bagruden er lille (det er jo en convertible) og
sideruderne ret lave. Og så sidder der to ret store sidespejle, som også dækker
for en cyklist eller to

Nå ja, og så er interiøret relativt billigt bygget. Der er brugt simple
plastmaterialer, men jeg synes den er bygget ret tro mod sine forgængere, og det
gjorde mig ikke noget mht. plastkvaliteten. Bortset fra en periodisk knirkelyd
oppe under instrumentpanelet et sted... Og så skal man jo ikke glemme, at
topmodellen kun koster ca. 30k$ i United Bluff - havde skisme nok købt en hvis
jeg boede derovre :)

Her er lidt billeder af kalorius:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_1.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_2.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_3.jpg

PS: Man burde egentligt sætte et mindre dæmpende udstødningssystem på æsken, den
er jo direkte lydløs (!) når man cruiser. Der er ingen buldren af nogen som
helst art før man prikker til den... :)

(Og ja, jeg skal snart ud og kigge på muskelbil selv

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:19

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

> [...]

>control fra, men det gjorde det ret svært at få grip i regnvejr skulle jeg hilse

mjoehhhhh.... SPirilen er nu heller ikke glad for våde brosten, skal
jeg lige hilse.

>http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_1.jpg
>http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_2.jpg
>http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_3.jpg

tarveligt ! Den er sgu så retro som den overhovedet kan blive.

(Gu' ved hvad leveringstiden er ??)

>PS: Man burde egentligt sætte et mindre dæmpende udstødningssystem på æsken, den
>er jo direkte lydløs (!) når man cruiser. Der er ingen buldren af nogen som
>helst art før man prikker til den... :)

altså langt fra det dejlige bulder jeg hører ? tsk tsk ... <grin>

>(Og ja, jeg skal snart ud og kigge på muskelbil selv

Ka' du så se at forlade fifaneseren du ! De står da bare derude og
venter på dig.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-06 09:41

Hej!

jan@stevns.net wrote:
> mjoehhhhh.... SPirilen er nu heller ikke glad for våde brosten, skal
> jeg lige hilse.

Kan jeg godt huske du har nævnt

> tarveligt ! Den er sgu så retro som den overhovedet kan blive.

Jepper. Jeg kan rigtig godt li' designet og den er ret tro mod originalen...

> (Gu' ved hvad leveringstiden er ??)

Den leverer vist varen på ca. 5.5 sekunder

> altså langt fra det dejlige bulder jeg hører ? tsk tsk ... <grin>

Ja, egentligt. Men det er jo nok fordi den skal overholde visse normer fra
fabrikken af. Men det kan der jo laves om på :)

> Ka' du så se at forlade fifaneseren du ! De står da bare derude og
> venter på dig.

Hvis du finder en rimelig prissat '69 Charger 440 R/T i sort så siger du vel
til?

Well, jeg skal nok lige have overstået et lejlighedskøb og så er det tid :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:44

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Hvis du finder en rimelig prissat '69 Charger 440 R/T i sort så siger du vel
>til?

Måske, måske ikke <<griner_skummelt.wav>>

Må den da ikke være orange ?

>Well, jeg skal nok lige have overstået et lejlighedskøb og så er det tid :)

*det* ser jeg sgu' frem til ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-06 09:46

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Måske, måske ikke <<griner_skummelt.wav>>

Hmmmm.... :)

> Må den da ikke være orange ?

Bare den hedder General Lee er det ok :)

> *det* ser jeg sgu' frem til ;)

Nå ja, og et sted at parkere den...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:49

>Hmmmm.... :)

Tjoehhhhh.........

>Bare den hedder General Lee er det ok :)

ok - *den* er vist udenfor rækkevidde

>Nå ja, og et sted at parkere den...

Leje en plads, ved siden af Spirilen ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-06 09:53

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Leje en plads, ved siden af Spirilen ?

Well, det er nok liiiige langt nok væk fra Birkerød. Så skal jeg jo bruge to
*ekstra* tanke bensin hver søndag

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-06-06 09:22

Kim Voss Schrader skriver:

> Eneste anke er udsynet fra sådan en kalapøjser

Og ?

Du skal vel kun holde øje med dem du ovehaler ???

> http://www.mumbojumbo.dk/Images/Mustang_small_3.jpg

Fedt speedometer med de gamle tal og digitalmetret...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-06-06 09:45

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kim Voss Schrader skriver:

> Og ?
>
> Du skal vel kun holde øje med dem du ovehaler ???

Jow, jow, det er da rigtigt. Man skal iøvrigt passe rigtigt meget på under
overhalinger, da man snildt rammer 50km/t for højt under processen

Blev faktisk kun rigtigt overhalet een enkelt gang. En ret sur herre i en BMW
525 kunne _endelig_ komme forbi mig. Tror han havde lidt mindreværdskomplekser

> Fedt speedometer med de gamle tal og digitalmetret...

Yep :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-06-06 08:34

2 wrote:
> [...]
> det? Er det bare at der bliver lukket for brændstof og tænding til
> de 3 cylindre, så de kommer til at virke som kompressor?

Jeg kender ikke til teknikken bag, men mon ikke det er mere avanceret end
som så ?
Ellers ville de resterende cylindre jo bare skulle trække de "døde" med
rundt og derved miste meget energi i at skulle gennem kompressionstakten.
Jeg vil tro at der som minimum skal være noget med åbne ventiler, kombineret
med brændstof stop.
Men som sagt, jeg kender ikke til teknikken, men måske andre gør ?

> Og det andet synes der var noget med at biler med automat gear ikke
> var så gode i sne og når det er glat. Hvorfor det, er det
> igangsætning og hjulspin?

Det er ikke kun ved igangsætning, den kan være gal.
På en almindelig bil kan man jo lynhurtigt koble ud, hvis trækhjulene mister
greb under kørsel i glat føre, den mulighed har man jo ikke umiddelbart i en
med automatgear, der skal man i stedet rykke gearvælgeren fra D til N, det
kan så også nemt gøres da der ikke er "lås" mellem de 2 gear, netop af samme
grund.
Jeg synes problemet er størst med baghjulstrukne biler, men man kan da
sagtens køre med det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-06-06 09:34

> Jeg synes problemet er størst med baghjulstrukne biler, men man kan da
> sagtens køre med det.

Det er også min erfaring ,, Forhjulerne trækker igennem , og baghjulerne
fedter løs , på grund af manglende vægt i bagagerummet.
Men forholdet mellem Auto/manuel gear , ser jeg ikke noget problem , i.

Når vi tager en manuel baghjulstrækker, i forhold til automatgear.
Om ikke andet , så kan man i automatgear stige ud og give et skub.. hehehe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-06-06 10:08

Kell Petersen wrote:

> [...]
> baghjulerne fedter løs , på grund af manglende vægt i bagagerummet.
> Men forholdet mellem Auto/manuel gear , ser jeg ikke noget problem ,

Næh jeg ggør heller ikke.

> Når vi tager en manuel baghjulstrækker, i forhold til automatgear.
> Om ikke andet , så kan man i automatgear stige ud og give et skub..
> hehehe

Jeps og så håbe at man kan nå at løbe den op igen, når den kommer fri

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-06 09:38

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Jeg synes problemet er størst med baghjulstrukne biler, men man kan da
>sagtens køre med det.

der er det jo ligemeget om det er med/uden pløreturbine

Man har vel en dertil indrettet klods i reservehjulsbrønden ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-06-06 10:07

jan@stevns.net wrote:

> der er det jo ligemeget om det er med/uden pløreturbine

Jo jo, men i en manuel kasse smider man jo bare koblingen i bund, hvis man
mister taget (f.eks. i sving eller lign.) hvorimod på en tomatkasse, der
skal man lige puffe til gearstangen/trykke på en knap istedet.
Jeg mener ikke så meget ved igangsætning og den slags, det synes jeg ikke
der er den store forskel på.

> Man har vel en dertil indrettet klods i reservehjulsbrønden ?

Ja afhængigt af bilmærke/model

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-06-06 17:48

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> grund.
> Jeg synes problemet er størst med baghjulstrukne biler, men man kan da

Efter at have kørt AUT i 5 år så kan jeg ikke se problemet. Igangsætning
er da nemmere end med manuelt gear da du ikke skal bekymre dig om
pludselig at 'falde' over koblingspunktet så den laver hjulspin. Du
slækker bremsen indtil den kører og giver derefter lidt gas, afhængig af
forholdene. Hvis den ikke kører når du har slækket bremsen (og heller
ikke laver hjulspin) giver du bare meget lidt gas indtil den flytter
sig. Det kan være at det er lidt sværere hvis du først er kørt fast i
sne (jævnfør tidl. subtråd omkring at vugge frem og tilbage) men til
dagligt er det altså meget nemmere. Specielt denne vinter var det
tydeligt at se alle dem med manuelle gear havde problemer med at trække
sig op af den lille stigning der er på p-pladsen (vinterdæk og lign)
mens min gamle golf med alm. helårsdæk (eller deromkring) trak sig nemt
og fint op uden hjulspin eller skubben.

Ved alm. kørsel syntes jeg heller ikke at falde over problemet med ikke
at kunne koble ud... hvis jeg kunne mærke den var ved at skrid over
forhjulene, så var det bare at slække på gassen og dreje lidt ud igen,
så havde den fat og kunne styres rundt.

Jeg havde ikke behov for på et eneste tidspunkt at skifte fra D til N
pga. udskridning eller lign.

Så det må komme mere an på kørestilen end på automatkassen.

Thomas
(PS. bilen var en Golf2 med 1.6L motor, så kræfter var der hvert fald
ikke for mange af)

Fra : 2

Dato : 12-06-06 00:35

Tak for alle svarene. I må nu skrive pænt til hinanden
I har åbenbart forskellig erfaring med automatgear og snekørsel, så
godt med lidt debat og få nogle fif og forklaringer.

> [...]
>sig op af den lille stigning der er på p-pladsen (vinterdæk og lign)
>mens min gamle golf med alm. helårsdæk (eller deromkring) trak sig nemt

Det du mener er at din Golf med AUT er bedre til at trække i sne
end dem med kobling?

>Så det må komme mere an på kørestilen end på automatkassen.

Jeg kører nu en baghjulstrukket bil med motor i front, og ved
vintertid kommer der ca 80-140 kg i bagerum så står baghjul bedre
fast. Jeg bor et sted med mange bakker og nogle er temmelig stejle, så
der kan dog stadig være nogle gange hvor dækkene ikke får reelt nok
fat i vejen, men ved at give gas (kontrolleret hjulspin) jeg så
alligevel kommer op ad bakken.
Vil bil med automatgear klare det?

Men så som I skriver når jeg nu er erfaren bil kører med baghjulstræk,
vil man kun lige tilpasse sig lidt til aut.gear? Som man jo altid er
godt at lige ud at teste bilen på en lukket vej/areal, så man kender
bilens grænser.

Så hvis bilen med aut gear skrider er den eneste forskel at rykke
gearstang fra D til N istedet for at træde på kobling?

Torben

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-06-06 06:42

2 <fuptilspam@yahoo.dk> skrev :

>Tak for alle svarene. I må nu skrive pænt til hinanden

Det gør man skam også - altså skriver pænt ... selv om det kan ligne
noget andet, så er det kun gemytligt drilleri.

(noget du finder eget af i denne gruppe)

>Det du mener er at din Golf med AUT er bedre til at trække i sne
>end dem med kobling?

Han mener vist - at han finder det nemmere at sætte igang, fordi
automatkassen (den der tit kaldes pløreturbinen) ikke har en ægte
kobling, men en momentomformer.

Kørestilen betyder meget - nogle kan sagtens leve med en pløreturbine,
andre kan (vil) absolut ikke. Jeg har det fint med begge

Inde i byen, er det suverænt at køre med. Skal du afsted fra et kryds,
planter du bare pedal i gulvet, og tjuhej det går -
eller når man som jeg kører på KøgeBugt motorvejen - hvor man nærmest
kravler frem. Der klarer man det ved at lade kassen trille bilen i
gang, og bare bremse.

> [...]
>der kan dog stadig være nogle gange hvor dækkene ikke får reelt nok
>fat i vejen, men ved at give gas (kontrolleret hjulspin) jeg så

Ja - og nej - det kommer an på chaufutten og bilen

Det er ikke helt løgn at en forhjulstrukket bil har sine fordele (og
ulemper) Jeg finder nu dem ret kedelige

> [...]
>vil man kun lige tilpasse sig lidt til aut.gear? Som man jo altid er
>godt at lige ud at teste bilen på en lukket vej/areal, så man kender

Det er altid en god ting [tm] at kende sin bil, og dens opførsel på
forskellige vejtyper (altså sne, grus, is, sjap)

>Så hvis bilen med aut gear skrider er den eneste forskel at rykke
>gearstang fra D til N istedet for at træde på kobling?

Her er det igen et ? om hvor den trækker - med træk bagpå slipper man
bare speederen, så finder rumpen på plads igen - på en
forhjulstrækker, skal man nok hitte frigearet ellers får forhjulene
ikke fat i underlaget igen

men som med alel biler - man skal lige lære det først.

Fra : 2

Dato : 12-06-06 20:57

>Det gør man skam også - altså skriver pænt ... selv om det kan ligne
>noget andet, så er det kun gemytligt drilleri.

Nå det var godt er er humor i det , for ellers er der jo en gruppe
specielt til det

> [...]
>Kørestilen betyder meget - nogle kan sagtens leve med en pløreturbine,
>andre kan (vil) absolut ikke. Jeg har det fint med begge

Den gang fra 9 år siden da jeg valgte bil kunne jeg vælge mellem
man.gear og aut.gear valgte man.gear da af et par årsager både at
pløreturbine mister effekt ud til hjulene, dengang vist ca 20 % det
synes jeg var for meget. Måske er det lavere nu?
Og at andre biler jeg har kørt med taxa, bus, mfl. de skifter ofte
lige gear når man reelt skal til at bremse (det virker fjollet) Og så
uvidenhed om aut.gear i glatføre og især glatføre på bakker.

Men takket været jeres gode om blandende erfaringer, kan jeg jo godt
vælge bil med aut.gear hvis muligheden byder sig.

>Ja - og nej - det kommer an på chaufutten og bilen
>
>Det er ikke helt løgn at en forhjulstrukket bil har sine fordele (og
>ulemper) Jeg finder nu dem ret kedelige

OK så kompromis er 4x4
Det kan man ihvertfald se ved Rally hvilke så har 2 og 4 hjulstræk.

>Det er altid en god ting [tm] at kende sin bil, og dens opførsel på
>forskellige vejtyper (altså sne, grus, is, sjap)

Ja. og man kan undre sig at nogle kommuner lægger hvide "marmor"
brosten ned i fodgængeroverfelt, for de er meget glatte, så der skal
man være varsom med gassen ved at dreje henover dem, men baghjulstræk
samt på MC.

Torben

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 15:41

> [...]
> det? Er det bare at der bliver lukket for brændstof og tænding til
> de 3 cylindre, så de kommer til at virke som kompressor?

Tænker du ikke på den nye V8 HEMI motor som Chrysler bruger (i bla. 300C)?
Ved pæn kørsel bruger den kun de 4 cylindre og giver derfor en væsentligt
bedre benzinøkonomi end en alm. V8'er.
Du kan se hvordan de har gjort det, i den animation der kører i toppen af
siden.

http://www.chrysler.dk/vehicles/300_C/hemi/

/Kasper Hansen

Fra : 2

Dato : 12-06-06 00:18

On Sun, 11 Jun 2006 16:40:30 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<news@SLETpostmand.com> wrote:

> [...]
>bedre benzinøkonomi end en alm. V8'er.
>Du kan se hvordan de har gjort det, i den animation der kører i toppen af

Hej Jo jeg tænker på sådan et princip med at nogle cylindre bliver
slået fra i motoren. Vidste ikke lige at også Chrysler har lavet
sådan, så må der være flere. Så det vidst i Trafikmagasinet på
Sveriges TV, for et par år siden.
Tak for dit link. Man kan godt se at de "slæbende" cylindre også
kører med, men kan ikke se hvad ventilerne gør. Og de er åbne, eller
cylindre bliver som kompressor?

Torben

Fra : 2

Dato : 12-06-06 20:03

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 08:24

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Og de er åbne, eller
> cylindre bliver som kompressor?

De må være åbne, ellers "stjæler" de energi, effekt.

Fra : 2

Dato : 13-06-06 10:20

On Tue, 13 Jun 2006 09:24:22 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og de er åbne, eller
>>
>De må være åbne, ellers "stjæler" de energi, effekt.

Ja det er jo bedst de er åbne. Men hvis de ellers bare følger den
normale motorgang, så mister de godt nok effekt på vej op, men
kompression af luften, vil så virke ydende alligevel på vej ned, dog
stadig med tab. Men vil det reelt betyde så meget?

Jeg har en 6 cylindret bil og lad os sige man stopper brændstof til 2
cylindre, så den kun kører på 4 cylindre. Så vil den nok yde det
mindre, men vil man spare ca 25 % brændstof?

En " luftkompressor" bliver jo mindre varm end en forbrændingscylinder

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 12:31

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

så mister de godt nok effekt på vej op, men
> kompression af luften, vil så virke ydende alligevel på vej ned, dog
> stadig med tab. Men vil det reelt betyde så meget?

Tænk på din lille hobby-kompressor, hvor meget effekt den bruger, hvor varm
den kan blive ;). Intet er gratis, slet ikke koprimmering af luft, og det
skal hentes fra de øvrige cyl. :(.

> Jeg har en 6 cylindret bil og lad os sige man stopper brændstof til 2
> cylindre, så den kun kører på 4 cylindre. Så vil den nok yde det
> mindre, men vil man spare ca 25 % brændstof?

Det kan du ikke bare gøre, uden at få probs med ubalance, vibrationer i
motoren. Det er nok ikke tilfældigt, at der ikke er flere som eksilere i det
;)).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-06-06 09:02

2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in news:joem825kpj17ud1ui4d2pgc4bgse3ksbr6@
4ax.com:

> jeg har lidt teknik ? til hvordan nogle forholdvis nye
> motorer kan koble nogle cylindre fra og så koble dem til igen ved
> behov.

Mercedes lancerede det som de første i serieproduktion på deres S500
model i 1998. Som ekstraudstyr(!). Siden blev det standard på V12'eren,
men blev ofret til fordel for hestekræfter da man gik over til turbo.

Princippet er egentlig simpelt: Der lukkes for benzintilførslen, og alle
ventiler holdes lukket. På den måde virker cylinderen som en luftfjeder.

Dengang blev systemet en fiasko. Det kostede lidt hestekræfter (7 hk
SVJH), og benzinbesparelsen lå på 10-15%. Det ville ingen S-klasse købere
betale 1000 DM for.

Idag passer systemet bedre ind i tiden. Chrysler bruger det på deres Hemi
V8'er, Honda bruger det på deres IMA hybridmodeller og GM benytter det på
visse af deres smallblock V8'ere.

Systemet skulle passe fortræffeligt sammen med hybridteknik.

Jeg fandt engang nogle tegninger over hvordan det virker hos gutten der
tog patent på systemet. Men jeg kan ikke umiddelbart finde dem igen. Du
kan jo selv prøve lykken, eller skriv til ham og spørg: www.franzer.de