Skoda Fabia RS TDI 130
Fra : KNL DtP

Dato : 10-06-06 15:41

Hej.

Nogen som har kendskab til Fabia RS?

Har kigget diverse biloversigten igennem, og for mig at se er der ikke ret
mange konkurrenter i gruppen.

Kravene er: Sportslig bil, uden at råbe BRIAN. Kraftfuld (120-130 hk og stort
moment) motor, som også er lidt økonomisk til alm. kørsel. Okay plads til to +
to, samt bagage. Holdbar og veldesignet. Solid konstruktion. Rimelig
afskrivning. Anonym nok til at forsikringen vurderer den som alm. personbil.

På alle ovenstående punkter virker det som om, at Fabia'en er det rette valg.
Mht. holdbarhed kan man være uheldig, men efter at have læst såvel brugt- og
brugertests virker Fabiaen ganske velfungerende på længere sigt.

Jeg ved, at den ikke er det mest ophidsende sportskøretøj på jorden, men det
er ikke nogen problem at den er lidt diskret og ikke tiltrækker sig
opmærksomhed (fra tyvepak).

Kan se at nyprisen ligger omkring de 250.000 kr. Øvrige biler i samme klasse
(fx. Audi A3 1.6 FSI) koster tættere på de 300.000.

At der ligger en dieselmotor ude foran ser jeg ikke som noget problem, for med
130 hk og 300 Nm skulle der være power nok. Økonomien på 18,5 km/liter er jo
glimrende, når der skal køres langt.

Har læst BilMagasinet's diesel-GTi-test, hvor Skoda Fabia RS og Seat Ibiza 1,9
TDI mødes, med Skoda'en som vinder. Har også fundet engelsk test (Parker's),
som giver fin samlet vurdering (4½ / 5 stjerner) og meget positivt
bruger-tilbagemeldinger.

.... er der noget jeg har overset?

Skal naturligvis ud og prøve et par brugte eksemplarer, for jeg synes det ser
lovende ud.

MVH

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 16:59

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Nogen som har kendskab til Fabia RS?
>

> ... er der noget jeg har overset?

At du ikke kan få den med hængertræk ? , i mine øjne et _mega_ handicap !,
ellers er det sq' en fræk lille sag

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Klaus G.

Dato : 10-06-06 17:25

> At du ikke kan få den med hængertræk ? , i mine øjne et _mega_ handicap !,
> ellers er det sq' en fræk lille sag

Er det specielt for RS man ikke kan få krog på? For man kan godt på min, og
det er en 1.2 12v. Men jeg fravalgte det, fordi jeg ikke har adgang til så
lille en trailer som den må trække :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 17:35

> [...]
> og
> det er en 1.2 12v. Men jeg fravalgte det, fordi jeg ikke har adgang til så

Det er specielt for RS, virkelig ærgerligt at man fratages muligheden for en
teltvogn / lille trailer

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 10-06-06 17:39

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:74ea4$448af4ad$55183f7d$9728@news.arrownet.dk...

> Det er specielt for RS, virkelig ærgerligt at man fratages muligheden for
> en teltvogn / lille trailer

Så er det jo meget heldigt, at skribenten ikke har opsat dét parameter
under sine krav !

Udemærket valg IMO - hvis man kan leve med Skoda-navnet.
Få den nu med xenon - hvis ikke det ér standard...

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 19:27

"Dr. Jekyle and mr. Hyde..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jo meget heldigt, at skribenten ikke har opsat dét parameter
> under sine krav !

Se nu spurgte han jo om der var noget han havde overset/glemt, så
selvfølgelig vil jeg _ikke_ påpege noget han selv havde (skrevet) haft i
tankerne !!

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Kim

Dato : 10-06-06 18:14

> [...]
og
> det er en 1.2 12v. Men jeg fravalgte det, fordi jeg ikke har adgang til så

Jeg ville nok lige prøve at spørge en aut. forhandler.
Som eks. kan jeg nævne at jeg lige har købt en 1.9 tdi'er af slagsen (combi)
og den kan da uden problemer registres til at køre med 1200 kg på krogen.
Ifølge skoda er max elers 1000 på krogen, men er åbenbart rimeligt nemt at
lave om på (kræver bare et ekstra syn, af en i øvrigt helt ny bil, så jeg
ser ingen problemer)

Kim

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 08:57

> [...]
> lave om på (kræver bare et ekstra syn, af en i øvrigt helt ny bil, så jeg

Det kan den ikke - den er simpelthen ikke typegodkendt til det. Det står i
brochuren.
Det samme gælder for min Fiesta ST.

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-06 18:07

KNL DtP skriver:

> Kan se at nyprisen ligger omkring de 250.000 kr. Øvrige biler i samme klasse
> (fx. Audi A3 1.6 FSI) koster tættere på de 300.000.

Den er nu også lidt større.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : mohr

Dato : 11-06-06 00:17

> [...]

> (Parker's),
> som giver fin samlet vurdering (4½ / 5 stjerner) og meget positivt

Du kan læse en test af Jeremy Clarkson - TopGear her:

http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1173432_2,00.html

Citat fra testen: "Study the performance characteristics of this car
carefully and you will arrive at an extraordinary conclusion. It may only be
a 1.9 litre diesel hatchback, but round a track it will blow a supercharged
Mini Cooper into the weeds. It is astonishingly fast."

\Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-06-06 08:10

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan læse en test af Jeremy Clarkson - TopGear her:
>
> http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1173432_2,00.html

Ja der er ikke sparet på superlativerne, det er synd det med jydekrogen
:(....:
At this point I'd love to tell you that by fitting such a huge oil-burning
stove under the bonnet they've sent the handling all to cock. But I'm afraid
not. It hangs on well, there's lots of feedback through the steering, and,
as a bonus I really wasn't expecting, it rides nicely too. So you get all
the thrills of a genuine hot hatchback, in a well-screwed-together,
comfortable and practical package which, because it's a diesel, will go from
here to Nebraska on a single tank.

Great, but you're not interested, are you? You think that for £12,000 there
must be something wrong with it, and you know that telling people at parties
you have a Skoda is like telling them you have an embarrassing discharge.

Britain's new boys will be less bothered about such things. They'll buy this
car because it's cheap, and as a result of that, they're going to be tearing
around Britain's yellow boxes and bus lanes in a genuinely very good little
car.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 09:04

> ... er der noget jeg har overset?

Det tror jeg ikke... Dog er jeg lidt uenig med dig i at den er diskret.
Synes absolut det er en lille brian vogn ;)
De grønne calibre er ikke til at overse - det samme gælder den store spoiler
og udstødningen...

> Skal naturligvis ud og prøve et par brugte eksemplarer, for jeg synes det
> ser
> lovende ud.

Det er en *rigtigt* sjov lille bil. Jeg var ude at prøve en med lillemor en
dag - hun var meget skeptisk overfor udseendet, men jeg skal ellers love for
at det store smil kom på, da hun trykkede på pedalen
Der er bare SÅ meget bundtræk i den motor - det er ligegyldigt hvilket gear
du kører i, eller hvor hurtigt du kører - tryk pedalen i bund og du flyver
(sådan næsten da). ESP er helt uundværligt, hvis der bare er en smule
fugtigt.
Nyprisen var på daværende tidspunkt 280.000, hvilket jeg synes var lige
lovligt meget - men de har vist sænket den lidt igen.

/Kasper Hansen

Fra : mohr

Dato : 11-06-06 09:36

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev:

> Det er en *rigtigt* sjov lille bil. Jeg var ude at prøve en med lillemor
> en dag - hun var meget skeptisk overfor udseendet, men jeg skal ellers
> love for at det store smil kom på, da hun trykkede på pedalen

Ha ha - præcis den samme reaktion havde min kæreste. Hun var vild med bilen
efter prøvekørelsen

> [...]
> gear du kører i, eller hvor hurtigt du kører - tryk pedalen i bund og du
> flyver (sådan næsten da). ESP er helt uundværligt, hvis der bare er en

Tja, så og kan den jo stadig påmonteres en tuningsboks, hvis du skulle komme
til at mangle...

\Morten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 11-06-06 10:07

> Ha ha - præcis den samme reaktion havde min kæreste. Hun var vild med
> bilen efter prøvekørelsen

Så ved man at missionen er lykkedes...

> Tja, så og kan den jo stadig påmonteres en tuningsboks, hvis du skulle
> komme til at mangle...

Ja føj... det vil jeg slet ikke tænke på...

/Kasper Hansen

Fra : Jan B.

Dato : 11-06-06 10:27

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> ... er der noget jeg har overset?
>
> Skal naturligvis ud og prøve et par brugte eksemplarer, for jeg synes det

Min lillebror har ejet sådan en svend i to år - og han får stadig julelys i
øjenene, når man spørger til den...

Kører fint - både med kone og to børn sydpå og til hverdag.

Ingen mekaniske problemer.

vh/Jan