Højtaler i hjelm ?
Fra : PETER DALGAARD

Dato : 10-06-06 14:45

Er der nogle herinde der kender et sted hvor man kan få monteret højtaler i
sin hjelm.......
Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to højtaler
, Så man kan
slutte en mp3 afspiller til .....
Gerne på fyn eller jylland.........

mvh
pd

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-06-06 17:05

"PETER DALGAARD" <pd@stofanet.dk> writes:

> [...]
> højtaler i sin hjelm....... Ikke noget " vildt system med samtale
> anlæg og subwoffer " Bare to højtaler , Så man kan slutte en mp3

Medmindre du har en meget støjsvag hjelm og en mc med stor vindskærm
skal der spilles skadeligt højt for at overdøve vindstøjen. Tænk på at
vindstøjen i sig selv er nok til at give høreskader. Jeg har selv
eksperimenteret lidt med nogle ørepropper med lyd i, kaldt "Koss the
plug" (spørg google) til et par hundrede, men bruger det kun sjældent
da vindstøjen alligevel er for kraftig over 80-90 km/t.

Måske jeg begynder at bruge dem igen når jeg får købt mig en ny hjelm,
men som det er nu er det ikke besværet værd. Forestil dig så det samme
uden ørepropperne til at reducere vindstøjen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 10-06-06 17:05

PETER DALGAARD skrev:
> [...]
> sin hjelm.......
> Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to højtaler

De fleste hjelme endsige motorcyklers kåbe/-glas giver så meget larm at
ved mere end landevej kan man opgive at høre sit MP3 endsige hvad fruen
siger bagpå
En kammerat kontsruerede en vinter en sådan forstærker til at trække et
par højttalere io hjelmen. og da han testede effekten første gang hjemme
på skrivebordet, tabte han ledningerne af bar forskrækkelse over
lydtrykket - Men med forårets komme viste sagerne sig praktisk umuligt
at bruge p.g.a. manglende lydstyrke!
Egentligt et godt billede af hvor meget hjelm-larm vi udsætter vores
ørere for

--
Armand.

Fra : Carl Dragert

Dato : 11-06-06 10:08

"PETER DALGAARD" <pd@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> i sin hjelm.......
> Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to

Jeg har gjort mig de samme erfaringer som Jes og Armand.
Højttalere i hjelmen (Schubert), meget høj lyd når hjælmen lå på bordet,
uudholdelig når den sad på hovedet, passende styrke med højttalere og
ørepropper op til ca. 100 km/t, hvor vinden tog over og musikken var noget
svagt i baggrunden, mens 'GPS' kommandoer stadig kunne høres op til ca. 140
km/t

Panasonic in-ear headphones (alá Koss blot mindre). Fremragende lyd og ingen
problemer med styrke. Dæmper vindstøj tilstrækkeligt op til ca 70 km/t hvor
vindstøjen begynder at blive belastende, intet problem med musikken man
skruer jo blot højere op :-/

Hva si'r du ..??

Så min konklusion er at højttalere i hjælm ikke duer til mig - en blanding
af in-ear headphones og yderligere dæmpning må være løsningen for mig.

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 11-06-06 10:50

Det var smuk og solrig dag da PETER DALGAARD skrev
news:448accd9$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> højtaler i sin hjelm.......
> Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to

http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/266.pdf
Et par flade højtalere til indbygning.

Jeg deler ikke resten af gruppens bekymring over lydtrykket, da ørene
vænner sig til lydniveauet. Du kan ikke vurdere lydtrykket ved at sidde
helt stille derhjemme og så spille musik på det lydniveau som du ville
hører på motorvejen. I så fald kunne man lige så godt prøve at tænde for en
rockkoncert derhjemme og se om det ikke ville give en lille forskrækkelse.

Faktisk behøver du ikke spille lige så højt som motorvejsstøjen da hjernen
filtrerer en del af støjen fra, så tvivler på at det skader mere end
vindstøjen. Problemet er mere at din mp3afspiller sikkert ikke kan spille
højt nok, og hvis den kan forsvinder batteriet ret hurtigt. Jeg har selv
prøvet med min minidiskafspiller og det var da absolut muligt at høre på
max lydstyrke ved 130km/t, men strømmen holdt ikke så længe.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-06-06 11:37

Rune D. Jørgensen wrote:

> Faktisk behøver du ikke spille lige så højt som motorvejsstøjen da
> hjernen filtrerer en del af støjen fra, så tvivler på at det skader
> mere end vindstøjen.

Dine ører filtrerer kun på én måde (ifht hvad du normalt kan høre); ved
at hørelsen bliver ringere! Denne forringelse bliver permanent over tid
- jo højere lydtryk, jo kortere tid før høretabet bliver ringere.

> [...]
> hurtigt. Jeg har selv prøvet med min minidiskafspiller og det var da
> absolut muligt at høre på max lydstyrke ved 130km/t, men strømmen

Langt de fleste bærbare afspillere kan i dag spille med så stort
lydtryk, at du får varige høreskader af at lytte til dem ved dette
lydtryk i få timer - for nogles vedkommende måske endda efter en halv
time eller lignendne.

Maks-lydtrykket bliver da ikke mindre af at du køre 130 km/t på
motorvej. Det svarer til den stor på maks, og at du så lige lægger
motorvejsstøjen oveni. Det tror du ikke skader dine ører? Sørg for at
dæmpe motorvejsstøjen i stedet, så du ikke behøver skrue så højt op for
hørebøfferne.

Mvh
Steen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 12-06-06 21:22

Det var smuk og solrig dag da Steen Schmidt skrev
news:xn0encl2d16zg8001@news.tele.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Dine ører filtrerer kun på én måde (ifht hvad du normalt kan høre); ved
> at hørelsen bliver ringere! Denne forringelse bliver permanent over tid
> - jo højere lydtryk, jo kortere tid før høretabet bliver ringere.

Det er jo ikke sandt. Ok, måske filtrerer ørene ikke, men det gør hjernen.
Pointen er at da hjernen filtrerer det meste af støjen væk, så behøver
musikken ikke at være nær så høj som motorvejsstøjen.

> [...]
> lydtryk, at du får varige høreskader af at lytte til dem ved dette
> lydtryk i få timer - for nogles vedkommende måske endda efter en halv

Lydtrykket afhænger jo meget af udformningen af højtaleren(se linket til
louis.de i den oprindelige post). Hvis du har højtaleren inde i øret og
lukket med en prop, så bliver lydtrykket meget højt. Hvis du har højtaleren
udenfor øret i en lukket kop, så bliver lydtrykket temmeligt højt. Hvis du
har højtaleren liggende ca 2 cm fra øret på den anden side af foret i
hjelmen, og hvor lydtrykket i øvrigt ikke er lukket inde, ja så bliver
lydtrykket altså ikke specielt højt.
Ovenstående er selvfølgeligt set udfra at samme mængde energi bliver
afleveret i højtaleren.

> [...]
> motorvejsstøjen oveni. Det tror du ikke skader dine ører? Sørg for at
> dæmpe motorvejsstøjen i stedet, så du ikke behøver skrue så højt op for

Jeg har ikke skrevet at man ikke skal dæmpe motorvejsstøjen. Selv bruger
jeg nogle ørepropper der tager 25dB jævnt igennem frekvenserne.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 11-06-06 11:41

"PETER DALGAARD" <pd@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i sin hjelm.......
> Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to

Har et autocom samtaleanlæg. Jeg benytter en iPod Nano som mp3-afspiller.
Jeg har en Shoi Raid hjelm og kører på en V-strom 650 (der har kvartkåbe).
Jeg kan uden problemer høre musik ved ganske almindeligt lydtryk op til 130
km/t. Jeg har ikke behov for at skrue op for musikken til mere end 1/3-1/2
værdi på iPod'en.

Hvis du ikke har kåbe, vil jeg anbefale samme "lydanlæg" kombineret med
ørepropper, der fjerner støj i det høje og lave område, men bibeholder
mulighed for at høre trafik, tale og dermed musik.

Høreværn kan evt. købes hos http://earplugstore.com
Samtaleanlæg kan købes hos flere forhandlere i Danmark.
http://www.aprillia.dk TMP inporterer fra http://www.autocom.co.uk

/Thomas

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 11-06-06 11:48

PETER DALGAARD wrote:
> [...]
> sin hjelm.......
> Ikke noget " vildt system med samtale anlæg og subwoffer " Bare to højtaler

Jeg holder også på in-ear-hørechokoladeboller, jeg fandt et par
creative har lavet, de er med silikone propper og virker som et par
ok ørepropper når ikke musikken er tændt og man behøver ikke skrue
hysterisk højt op for dem hvis man vil høre musik.

http://creative.com/products/product.asp?category=437&subcategory=441&product=11397

Denne model stikker heller ikke ret langt ud af øret så der er
masser plads i begge mine hjelme (Nolan og Suomy) til både mine
stritøre og ørepropper.

Min Nolan hjelm støjer ganske lidt og med den har jeg ikke haft
problemer med at høre musik op til 160 km/t. Min suomy larmer ad
helvede til men her er der ikke problemer før omkring 140 km/t og
desuden dæmper propperne den infernalske støj fra hjelmen glimrende.

/Magnus
P.S. Jeg kan ikke huske prisen nu, men det var ikke hysterisk dyrt.

--
The flaw in your argument is that you think you're right.