Hjælp! : Min Xantia bløder grønt! (hydraul~
Fra : Morten Jensen

Dato : 10-06-06 14:30

Utætheden er på et rør der ser ud til at gå fra servostyringen til
trykregulatoren, hvor det på det sidste stykke inden trykregulatoren går
over i en tyk sort gummislange. Bilen fungerer som den skal, men den vil jo
tømme al hydraulikvæsken ud på et tidspunkt, med potentielt bremsesvigt til
følge.

Spørgsmål : Fås disse højtrykshydraulikrør som reservedele hos Citroën
forbukkede, - eller køber man et helt lige rør og laver selv de 6 - 8 buk
der er på røret?

På min gamle BX skiftede jeg på et tidspunkt udgangsrøret fra
hydraulikpumpen, og dette rør kunne jeg få i forbukket tilstand.

M.v.h.
Morten

Fra : Michael Pagh

Dato : 10-06-06 14:55

> Spørgsmål : Fås disse højtrykshydraulikrør som reservedele hos Citroën
> forbukkede, - eller køber man et helt lige rør og laver selv de 6 - 8 buk
> der er på røret?

Så hudt jeg visker, så køber man det forbukket.

> På min gamle BX skiftede jeg på et tidspunkt udgangsrøret fra
> hydraulikpumpen, og dette rør kunne jeg få i forbukket tilstand.

Yep

> M.v.h.
> Morten

/Michael
PS: Husk at tjekke de forreste støddæmper konsoller, de har det med at tærre
i stykker, med en støddæmper der banker igennem hjelmen til følge. Typisk
fejl på 93-96 modeller efterhånden.

Fra : Morten Jensen

Dato : 10-06-06 21:31

"Michael Pagh" <pagh@it.dk> skrev i en meddelelse
> Så hudt jeg visker, så køber man det forbukket.

Lyder lovende. Drøner lige en tur forbi den lokale Citroën-shop på mandag.
På cykel... :o\

> PS: Husk at tjekke de forreste støddæmper konsoller, de har det med at
> tærre i stykker, med en støddæmper der banker igennem hjelmen til følge.
> Typisk fejl på 93-96 modeller efterhånden.

Det er en 99er jeg har, - men tjekker da lige alligevel. Tak for advarslen.

/Morten

Fra : Møller

Dato : 11-06-06 19:18

"Morten Jensen" <dzr@gmx.skod.net> wrote in message
> "Michael Pagh" <pagh@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lyder lovende. Drøner lige en tur forbi den lokale Citroën-shop på mandag.
> På cykel... :o\

Jeg kan anbefale:
http://www.skovgaard-schmidt.dk/

Alle rør er formbukkede, i rustfast stål, og med gummebøsning.

Husk rørene skal blot fange inde i samlingen (blokken) og så spændes til som
et oliefilter, blødt. Gummipakningen smøres først i hydraulikvæske.
Den geniale konstruktion gør, at samlingen forbliver tæt selv ved høje tryk,
(den lukker bedre jo mere tryk der kommer på)

Se evt. her side 5.

http://www.rwbsmith.plus.com/citroen2/Hydraulics/

Møller

Fra : Morten Jensen

Dato : 11-06-06 19:50

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan anbefale:
> http://www.skovgaard-schmidt.dk/
> Alle rør er formbukkede, i rustfast stål, og med gummebøsning.

Deres prisliste var faktisk årsagen til mit oprindelige spørgsmål, - da der
i prislisten står LIGE rør...

Anyway, - bor i Århus, og er ret afhængig af min bil, - så for at den
hurtigt kan blive køreklar igen, bliver det nærmeste Citroën-værksted valgt
som reservedelsleverandør denne gang.

> [...]
> tryk,
> (den lukker bedre jo mere tryk der kommer på)

I know. Har som sagt skiftet et rør på min gamle BX engang.

> Se evt. her side 5.
> http://www.rwbsmith.plus.com/citroen2/Hydraulics/

Go' PDF! - Den blev lige arkiveret. Det er den slags der mangler i Haynes.

/Morten

Fra : Møller

Dato : 11-06-06 21:03

> "Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> Deres prisliste var faktisk årsagen til mit oprindelige spørgsmål, - da
der
> i prislisten står LIGE rør...

Jeg har købt rør der i mange år: GS, BX, Xantia og CX og de har alle været
forbukkede og passet på mm.

Men ring og snak med dem

Møller

Fra : Møller

Dato : 11-06-06 21:11

"Møller" <My@g2n.dk> wrote in message

> [...]
> der
>
> Jeg har købt rør der i mange år: GS, BX, Xantia og CX og de har alle været

Jeg har lige set efter:
den 8-9-2005 købte jeg et sæt midterrør: fh41 kr. 373,- og bagrør fh 43 til
433,- de er da i deres katalog endnu.

se side 6 i kataloget, jeg håber, at dine rør er der, ellers må du jo tage
den dyre vej til Citroen, men mon det er nødvendigt

Foto af utætte rør haves. se dk.binaer.motor ) de er nu skiftet

Møller

Fra : Morten Jensen

Dato : 12-06-06 00:35

> se side 6 i kataloget, jeg håber, at dine rør er der, ellers må du jo tage
> den dyre vej til Citroen, men mon det er nødvendigt

Ja, nu ser jeg det endeligt i kataloget. Kan dog ikke rigtigt se mig ud af
hvilket varenummer der skulle indeholde det rør jeg har behov for.
Røret går som sagt så vidt jeg kan se fra trykregulatoren til servostyringen
og går noget af vejen lige på den anden side af venstre forjhuls
inderskærm, - og spildet fra lækagen tiltager da også når rattet påvirkes.

Well, - hvis Citroën-værkstedet forlanger alt for ublu priser, så skal jeg
nok hilse Skovgaard & Schmidt fra dig.

/Morten

Fra : Morten Jensen

Dato : 12-06-06 16:09

Så ka' jeg lære at kigge ordenligt efter; Røret gik naturligvis fra
hydraulikpumpen og til servostyringen, og havde slet ikke fat i
trykregulatoren.
Anyway, det viste sig at være en tredelt sag, som kun kunne købes som én
sammenhængende djævel, - og Citroën tillod sig at tage kr. 1.250,- inkl.
moms for den.
Skulle jo have dyret fikset, så jeg måtte grave dybt i lommen.

Billede af det gamle rør i dk.binaer.motor. Dog er der bevidst knækket 5 cm
af i den ene ende, da jeg ellers ikke kunne løsne niplen.

Iøvrigt var samlingerne ikke de traditionelle med pakninger, men skulle blot
spændes godt til for at være tætte.

/MJ

Fra : alexbo

Dato : 11-06-06 22:03

"Morten Jensen" skrev

> Deres prisliste var faktisk årsagen til mit oprindelige spørgsmål, - da
> der i prislisten står LIGE rør...

Det er fordi du har set på standardrør i faste længder, og ikke på
modeltilpassede sæt.

mvh
Alex Christensen