Kørekort privat buskørsel + trailer
Fra : Leif Neland

Dato : 09-06-06 10:15

Haves: B + BE kørekort
Nogle 4wd'er kan registreres som bus til privat buskørsel.
Hvis man tager et D-kørekort til bus, skal man så tage DE separat, eller
følger E'et automatisk med fra BE?

Leif

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-06-06 13:04

> Haves: B + BE kørekort
> Nogle 4wd'er kan registreres som bus til privat buskørsel.
> Hvis man tager et D-kørekort til bus, skal man så tage DE separat, eller
> følger E'et automatisk med fra BE?

Nej, du skal tage DE kort for at køre den kombination.

Hilsen Jørgen

Fra : sjakalen

Dato : 09-06-06 21:17

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du skal tage DE kort for at køre den kombination.

kommer det ikke an på om trailer total vægt er under 750 kg.

søren

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-06-06 21:23

> kommer det ikke an på om trailer total vægt er under 750 kg.

Hej Søren.

Godt spørgsmål, det mener jeg ikke at det gør, men jeg er på ingen måde
sikker i den sag.
Problemet er at det jo kræver D kort for at køre en bus, om så 750 kg reglen
passer her er jo et godt spørgsmål.

Men så lad mig sige, at er traileren eller cv på mere end 750 kg skal man
have DE kort, det er jeg sikker på.

Hilsen Jørgen

Fra : Leif Neland

Dato : 10-06-06 09:45

Jørgen L. wrote:

> [...]
> reglen passer her er jo et godt spørgsmål.
>
> Men så lad mig sige, at er traileren eller cv på mere end 750 kg skal

Som sagt, så haves BE.
Så hvis jeg tager D, bliver det ikke automatisk til et DE; E'et følger ikke
med fra BE'et?

Det er den samme køretøjskombination, 4WD'en kan omregistreres som bus ved
at sætte to sædepuder i bagagerummet...

Og traileren har en totalvægt på 3500kg.

Leif

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-06-06 10:27

> Som sagt, så haves BE.
> Så hvis jeg tager D, bliver det ikke automatisk til et DE; E'et følger
> ikke
> med fra BE'et?

Nej det følger ikke med, der skal tages et helt nyt køre kort, Bus med
hænger

Hilsen Jørgen

Fra : Neser

Dato : 10-06-06 09:16

> Haves: B + BE kørekort
> Nogle 4wd'er kan registreres som bus til privat buskørsel.
> Hvis man tager et D-kørekort til bus, skal man så tage DE separat, eller
> følger E'et automatisk med fra BE?

Som de andre siger så kræver det D/E kørekort.

Følgende fandt jeg på www.koereskoler.dk:
".. D/E (Bus, tilkoblet stor påhængsvogn med en tilladt totalvægt på over
750 kg) .."

Mener kun at D/E følger med hvis du allerede har C/E.

- Neser