Suzuki GSF-600S klasker i 2. gear nogle ga~
Fra : MortenP

Dato : 09-06-06 09:28

Hej alle

Min cykel klasker af og til i 2. gear.. er det normalt?.. det er kun nogle
gange det sker, andre gange kan jeg skifte stortset uden lyd..

Mvh.
MortenP

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 09-06-06 14:27

"MortenP" skrev

> Min cykel klasker af og til i 2. gear.. er det normalt?.. det er kun nogle
> gange det sker, andre gange kan jeg skifte stortset uden lyd..

Det gør min også nogen gange hvis jeg ligger og cruiser stiller og
roligt, og man så får smidt den i frigear ved en fejl, og lige vil vippe
den i 2, gear, så siger den også et ordentligt *Klonk*

kim..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-06 15:14

mpannen@gmail.com (MortenP) writes:

> Min cykel klasker af og til i 2. gear.. er det normalt?.. det er kun nogle
> gange det sker, andre gange kan jeg skifte stortset uden lyd..

Det gjorde min gamle Bandit også - særligt når den var kold og man
satte den i 1. gear første gange efter man havde startet den, og den
måske gik lidt højt i tomgang fordi den kørte med choker.

Sjovt når klikker min nye Yamaha fint i 1. gear om morgenen uden så
meget som en lyd. Det er endda en Yamaha med traktorgearkasse

Klonk'et når man sætter i 1. gear kommer normalt af at olien mellem
koblingspladerne får koblingspladerne til at klistre lidt sammen selv
om man har trukket koblingen. Det kan derfor variere lidt valget af
olie.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 09-06-06 16:26

MortenP skrev:
> Hej alle
>
> Min cykel klasker af og til i 2. gear.. er det normalt?.. det er kun
> nogle gange det sker, andre gange kan jeg skifte stortset uden lyd..

Hvor stram er din kæde?
Såvel for løs, som for stram kæde har indvirkning på gearskiftet, og
skiftet op til 2. gear er det mest krævende p.g.a. at det er mennel 1.
og 2. at det største gearings-spring (á omdrejningsfald i det højere
gear) befinder sig samtidig med at selve skiftebevægelsen er længere
p.g.a. det mellemliggende frigear!
Prøv at læse rådet om perfekt kædeopspænding på DMC's FAQ!

Hvordan skifter du gear?
Kobl ud - skift - Kobl til, er nok nærmest foreliggende, men ikke den
mest effektive og skånsomme metode :-|
Prøv at også læse skriftet om koblingsfri gearskifte på DMC's FAQ :-|

--
Armand.

Fra : MortenP

Dato : 09-06-06 23:35

Armand wrote:

> [...]

> mest effektive og skånsomme metode :-|
> Prøv at også læse skriftet om koblingsfri gearskifte på DMC's FAQ :-|

<< hej Armand og i andre..

Jeg har lige fået justeret kæden, og skulle mener den holder det den skal
.. 2-3 cm "slup" med mig på (iflg. manualen)
Jeg kan godt skifte stortset lydløst til 3., 4., 5 osv. ved at lægge lidt
på gearet inden jeg gasser ned og kobling. og svups.. Men det kan jeg
altså ikke finde ud af fra 1st til 2nd..

Måske det er kæden.. men så er jeg forvirret .. for den skulle gerne
være den "stramhed" den skal have..
Nogle omkring Århus der kunne tænke sig at hjælpe med at dobbelt tjekke om
den er korrekt?

Mvh.
Morten P