Mus i koblingen
Fra : Erik Kirkeby

Dato : 09-06-06 09:18

En lille historie fra det virkelige liv! - Min knap 4 år gamle Alfa 156 2,0
JTS begyndte efter godt 70.000 km at knase i bakgearet og skrubbe i
koblingen ved igangsætning (ved almindelig start altså!). - Mekanikerens dom
var, at koblingen var "gået" og skulle skiftes. Ingen garantierstatning, da
den kun går til 40000 km. - Koblingen blev skiftet, og det viste sig, at den
var fyldt med nødder og nøddeskaller! - Jeg havde godt nok i efteråret
konstateret, at en mus havde sin rede i motorrummet, idet der lå masser af
nødder på motorblokken, nøddeskaller m.v. Smøresedlen var bidt i stykker og
brugt som redemateriale. Nogle ledninger var blevet afisoleret. - Jeg fik
renset af, men havde ikke mistanke om, at den ædlere mekanik havde taget
skade. - Miseren kostede mig godt 5000 kr.
Det skal lige med, at jeg fangede bæstet i en musefælde i december måned.

Så til efteråret vil der i min carport fast være en musefælde under køleren.

Mvh
Erik

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-06-06 09:51

Erik Kirkeby wrote:

> Koblingen
> blev skiftet, og det viste sig, at den var fyldt med nødder og
> nøddeskaller!

Nød lærer nøgen mekanikker at skifte kobling

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Christopher Stein

Dato : 09-06-06 10:31

Erik Kirkeby skrev:
> [...]
>
> Så til efteråret vil der i min carport fast være en musefælde under køleren.

Hvordan kan der komme nødder i koblingen? Jeg troede at sådan een var
lukket af fra omverdenen når man smider gearkassen på motoren..

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-06-06 12:09

Godt spørgsmål Christoffer

En mus og nogle nøddeskaller kan ikke ødelægge en kobling
men se lige lidt tilbage, og du vil se, at det er en Alfa, der ligger
problemet de er i stand til at gå i stykker af sig selv.

Jørgen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-06-06 17:32

"Jørgen Nielsen" <jorgena@nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men se lige lidt tilbage, og du vil se, at det er en Alfa, der ligger
> problemet de er i stand til at gå i stykker af sig selv.

Er det noget du har praktisk erfaring med eller viden om? Eller er det en
fordomdu har?

MVH Niels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-06-06 22:16

Jørgen Nielsen wrote:

> En mus og nogle nøddeskaller kan ikke ødelægge en kobling

Hvis der ligger nødder i koblingen, vil nogle af dem blive knækket,
skallerne fra disse, vil sammen med fedtet i nødderne få koblingen til at
fedte.

Hvis man er tilstrækkelig uheldig er koblingspladen så fedtet i nøddeolie,
at man er NØD til at skifte koblingspladen.

Mvh. Uffe Ravn