Svingteknik
Fra : Poul

Dato : 08-06-06 22:09

Øv øv øv
Jeg var helt klar til at tage til Ring Djursland på lørdag for at slibe lidt
dæksider på svingteknik kursus.
Men så indløb den lakoniske meddelelse her til aften:
Kurset er desværre aflyst, da køreteknisk anlæg stiller helt ekstreme
støjkrav, man vil ikke være i stand til at gennemføre kurset, selv med en
original udstødning monteret
Nå men lørdagsvejret tegner jo fantastisk godt, så det må blive de små
landeveje der må lægge asfalt til mit opsparede behov for svingtekniktræning

Poul
R6, rød hvid

Ikke medlem af Geheime motorputzerverein
Ingen medlemmer af dyreriget , hverken pantere eller elefanter
og heller ikke medlem af foreningen af præmature ejakulanter
som visse andre
(det er for længe siden han er blevet generet offentligt)

Fra : Hekto

Dato : 08-06-06 22:28

> [...]
> som visse andre
> (det er for længe siden han er blevet generet offentligt)

Vaneklynker!

Næh, noget tyder på at du overhovedet ikke er 'med lem'!

Så kan du vel bruge lørdagen på dine vanlige små sysler, såsom at
befamle små piger, på dine ture rundt i København med den kollektive
trafik?
Passer det ikke altsammen meget godt med, at du også kører rundt på en
kønsløs japaner!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Poul

Dato : 08-06-06 22:28

Tænkte nok at du sad og stenede ved computeren
Poul

Fra : Hekto

Dato : 08-06-06 22:52

> Tænkte nok at du sad og stenede ved computeren
> Poul

Tyv tror hver mand stjæler!

Fra : tb

Dato : 08-06-06 22:25

> [...]
> Kurset er desværre aflyst, da køreteknisk anlæg stiller helt ekstreme
> støjkrav, man vil ikke være i stand til at gennemføre kurset, selv med en

Ja og hvor fanden kommer de støjkrav fra ?!?! Ring djursland ligger ved et
aof langt fra alt. Nærmeste by er pederstrup (mener jeg), der ligger noget
derfra og indeholder meget få indbyggere.

Kan man klage over at der kører biler uden for hverdage 8-16 på vores vej?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-06 00:18

"tb" <skodskod@yahoo.com> writes:

> Ja og hvor fanden kommer de støjkrav fra ?!?! Ring djursland ligger ved et
> aof langt fra alt. Nærmeste by er pederstrup (mener jeg), der ligger noget
> derfra og indeholder meget få indbyggere.

Folk klager over hvad som helst.

KTI i Tune får klager over støj og har fået besked på at gøre noget
ved det. Klagerne kommer fra folk, der har købt hus i nærheden vel
vidende, at KTI lå der.

Folk er tåbelige.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Ronni

Dato : 09-06-06 08:39

> [...]
>
> KTI i Tune får klager over støj og har fået besked på at gøre noget
> ved det. Klagerne kommer fra folk, der har købt hus i nærheden vel

Jeg forstår ikke helt den argumentation.
Mener du at fordi folk ved at KTI ligger i nærheden, skal de acceptere al
den støj der på nogen tænkelig måde kan skabes derude?
Selvom man ved man køber hus i nærheden af en gene, kan man jo ikke vide
præcist hvor meget det generer - der kan jo have været lukket på KTI de dage
man var ude at se på huset...

//Ronni

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 09:29

Ronni skrev i meddelelsen
<44892527$0$74181$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Jeg forstår ikke helt den argumentation.

Det er nødvendigt at skelne meget klart mellem hvad at Du "køber med", altså
hvad der er på stedet hvor Du vil bosætte dig, og hvad der siden måtte
komme. Og der er kun dig selv til at undersøge disse forhold, det kan ikke
fedtes af på andre.

Jeg "købte" en motortrafikvej, (A13), i ca. 300 meters afstand, og den må
jeg leve med, (og derfor opfordrer jeg en gang i mellem til "lydløse"
originalpotter , men vejen er der nu engang. Hvad jeg ikke "købte" er
den noget nyere motorvej, (E3?), som er meget mere larmende trods en afstand
på over 1 Km. fra mit hus, men igen, ikke meget at gøre. (Vejen var
planlagt, og jeg vidste at den ville komme).

Men et reelt problem, og som jeg faktisk med rette kunne klage over, er den
nabogård, som var et mindre kvægbrug da jeg købte hus, men som nu er blevet
et fedesvinsbrug med en milliard million svin samlet i kæmpebygninger. Det
er sgu' en belastning, der kan lugtes Og den gene har jeg _ikke_ "købt".

Så jeg synes bestemt heller ikke at det er rimeligt at flytte til/opsøge et
støjbelastet område, for så efterfølgende at klage over belastningen.
Derimod forstår jeg glimrende at folk klager over en sidenhen pålagt gene.
Men det kan da vist næppe gælde Ring Djursland, hvor aktivitetsniveauet har
været faldende de sidste mange år. :-/

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-06-06 09:42

Ronni wrote:

> Jeg forstår ikke helt den argumentation.
> Mener du at fordi folk ved at KTI ligger i nærheden, skal de
> acceptere al den støj der på nogen tænkelig måde kan skabes derude?

Ja. Ligesom når man køber hus ude ved Kastrup Lufthavn. Det KAN ikke komme
som en overraskelse at det støjer.
Hvis man er i tvivl om hvorvidt det er så slemt at man ikke kan holde det
ud, så må man undersøge det lidt nærmere end bare tage derud en enkelt
aftenstund, mens der er strejke.

Ligesom når man køber hus på landet. Så må man være indstillet på at der kan
være lugtgener. Landmanden (og lufthavnen) skal naturligvis gøre hvad de kan
for at holde det så lavt som praktisk muligt (gyllelåg osv). Men de kan ikke
forventes at indstille aktiviteterne helt.

/jim

Fra : Dun@nt

Dato : 09-06-06 08:05

Poul skrev:

> [...]
> landeveje der må lægge asfalt til mit opsparede behov for svingtekniktræning

Så må jeg da stille det forslag at man som oprindeligt tænkt samles
ved RingDjursland, alle der nu var tilmeldt, og gerne med en ven eller
måske 2.
Derefter kunne man jo fornøje sig med på helt lagal vis at køre en
lørdagstur på vejene omkring Perstrup - rundt og rundt og rundt på
lokalegnen.
Det har flere fordele:
- vejene er faktisk ganske underholdende i det pågældende område.
- der er ikke langt til Campen hvor man kan spise en udmærket frokost
- at man ikke behøver montering af sin original potte >:-] (man har
vel en "lovlig larmende" anden potte at benytte.)

Hvis alle der blev "aflyst af støj-hensyn" gjorde det til en vane,
hvem ved, måske kunne de "altankasse-indianere*" der har for vane at
gøre indsigelser mod baneanlæget, kunne indse fornuften i at samle
entusiastiske kørere på lukkede anlæg, med krav om originalpotter,
og til klart mindre ulempe for lokalegnen

--
J.C. Kløve
Via goooooooooooogle

*
Altankasse-indianer : Et folkefærd der typisk er opvokset i store
byer, hvis forhold til naturen gennem sin opvækst er en biotop
svarende til en altankasse.
De har typisk et fuldstændigt forkvaklet forhold til natur og det
danske land uden for byerne som de betragter som nationalparker,
præget af romantisk ro og fredeligt nusset dyreliv, pippende fugle,
springende fisk, og en Poul Reichart bonde der fløjtende går og
trække sine køre i patterne - hvor virkeligheden er lokale bønder
der spreder møg og gylle med gigantiske støjende traktorer,
fritidsfiskere, der anvender garn og små kuttere, jægere der skyder
bambi, og en rasende masse lokale bonderøve der syntes at crossere og
traktor-træk er de ypperste sportsgrene, små-industri og herunder
også diverse bane anlæg.

..... den første der klagede over Ring Djursland i sin tid var faktisk
tilflytter fra vor fine hovedstad og som sådan altankasse indianer

Fra : Bo Christensen

Dato : 09-06-06 08:25

> [...]
> entusiastiske kørere på lukkede anlæg, med krav om originalpotter,
> og til klart mindre ulempe for lokalegnen
HØRT,
lad os lave et d.f.m møde,
jeg har blot et spørgsmål, behøver man overhovedet at have lydpotte på ?
/bo

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 08:52

> lad os lave et d.f.m møde,
> jeg har blot et spørgsmål, behøver man overhovedet at have lydpotte på ?

Du kunne jo tænkes at en af "altankasse-indianerne" efter 10'en omgang
kontakter den lokale sherif og denne ikke har andet at lave på en lørdag...

Det er jo i færdloven jo også generelt et forbud mod unødig støj og
lystkørsel....
§ 38. Fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det
ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.

Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og forstyrrende,
ikke finde sted. Hastighed og køremåde i øvrigt skal på sådanne steder
afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres.

Jeg kender dog ikke nogen der har fået bøde efter den, men en larmepotte
kunne jo godt medføre en indkaldelse til syn... Og gentagen kørsel frem og
tilbage foran altankassen er der jo også forbud imod ...

Fra : Hekto

Dato : 09-06-06 10:11

on 09-06-2006, Dun@nt supposed :
> .... den første der klagede over Ring Djursland i sin tid var faktisk
> tilflytter fra vor fine hovedstad og som sådan altankasse indianer

Det der ikke er forståelse for herhjemme er, at
motorbaner kan gøre folk til bedre trafikkanter
og at man samtidig kan få 'racet af' istedet for
at gøre det på offentlig vej!

Med andre ord foretrækker 'altankasse-indianerne'
at naboens børn risikerer at blive kørt ned, bare
de kan få fuldstændig ro til eftermiddagskaffen!

Manglende adgang til egnede baner gør at
sognevejene hver week-end hjemsøges af utallige,
talrige, talløse flokke af motorcykellister fordi
her er svingene og de har ikke andre steder at
gøre noget ved det!

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 09-06-06 20:39

> Det der ikke er forståelse for herhjemme er, at
> motorbaner kan gøre folk til bedre trafikkanter
> og at man samtidig kan få 'racet af' istedet for
> at gøre det på offentlig vej!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Same old, same old,... vi snakker og snakker men gør intet ved det..

Der mangler et massivt pres på vores politikerer, for de må snart indse at
vi MC-folk også har stemmeret.
Hvis vi nu lover at køre med orginale potter, og miljø-95. oktan... tror i
så vi får lov at køre lidt på bane ??

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen, forældre til et englebarn
Suzuki GSX-R 250

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 21:23

Jon&Ann-Rikka skrev i meddelelsen
<4489ce3e$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Der mangler et massivt pres på vores politikerer, for de må snart indse at
>vi MC-folk også har stemmeret.

Som en gammel skolekammerat udtalte, da han stod over for en større flok,
som ville tæve ham, "vi er ikke nok"

Fra : Dun@nt

Dato : 09-06-06 08:48

Ronni skrev:

> [...]
> præcist hvor meget det generer - der kan jo have været lukket på KTI de dage

Det er nemli rigtig!§
Og når man så har "fucket up", og ikke sat sig ordentligt ind i
sagerne, så skal man selvfølgelig klage så resten af samfundet kan
rette ind efter, at man får egne behov tilgodeset :-/

Man lever vel i et demokratur bareset på ro og orden . . mest ro :-/
J.C. Kløve
Via gooooooooooooooogle

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 08:56

> [...]
> sagerne, så skal man selvfølgelig klage så resten af samfundet kan
> rette ind efter, at man får egne behov tilgodeset :-/

Et villakvarter har udvidet sig øst ud af viborg. En landmand har solgt jord
fra til byen, men ligger der stadig og dyrker landbrug. Når vinden er i vest
kan det naturligvis indimellem lugtes i villakvarteret at de har et landbrug
mod vest - der er kun en vej imellem.. Der er også klaget fra nybyggerne med
krav om at få fjernet landbruget selvom det har ligget der i flere hundrede
år ...

Nogle gange undres man ...

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 09:42

Anders Majland skrev i meddelelsen
<44892981$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Nogle gange undres man ...

Nu skal det retfærdigvis siges, at moderne landbrug lugter meget anderledes
end de brug som jeg voksede op imellem. Dengang var lugtbelastningen
koncentreret omkring udkørsel af gylle/fast gødning nogle dage om året, og
ikke en, 365 dage om året, lugtbelastning fra fedesvinstaldes
ventilationsanlæg. :-/

Men for lige at komme topic igen, det er værd at huske en episode fra
lokalområdet, køreteknisk anlæg i Støvring fik ikke lov til at fungere som
RR-anlæg for 80-125 cm³ mc'er. Ikke på grund af støjen på banen, men fordi
støjniveauet fra til- og frakørende tilskuere/hvalpe var alt for højt :-|
Måske nok værd at kigge lidt indad også..... :-/

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 10:00

> [...]
> koncentreret omkring udkørsel af gylle/fast gødning nogle dage om året, og
> ikke en, 365 dage om året, lugtbelastning fra fedesvinstaldes

Kan være værre ...

Jeg bor på landet og naboen er svinebunde og jeg har kun lugtgener når han
muger ud mellem svineholdene (og selvf. ved udkørsel af gylle.)

Men når jeg kører fra randers mod odden er der også en gård hvor der altid
er forfærdelig stank udover motortrafikvejen.

Det her viser ret godt hvor tæt han er på
http://majland.org/hvolris/20021009_Luftfoto.jpg

Mit er det lille røde midt i billedet, og der er kommet tag på udhuset siden
billedet blev taget ...
/A

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-06-06 10:18

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> som RR-anlæg for 80-125 cm³ mc'er. Ikke på grund af støjen på banen,
> men fordi støjniveauet fra til- og frakørende tilskuere/hvalpe var alt

Aah ja. Det var nu ellers en festlig dag. Hjernerystelse til Mads Lund
og 2 godt smadrede 'prillere (inkl. min)

Rigtig ærgeligt at det store opbud af interesserede viste sig at være det
der fik lukket projektet for good. Sætningen om at sejre ad helvede til
er egentlig meget passende :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jakob

Dato : 09-06-06 11:21

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> støjniveauet fra til- og frakørende tilskuere/hvalpe var alt for højt :-|
> Måske nok værd at kigge lidt indad også..... :-/

Det er godt at Støvring's fodbold hold ikke er på vej i superliga'en...
--
Jakob, 748SP+749S

Fra : TGSC

Dato : 09-06-06 22:22

Poul skrev:
> Kurset er desværre aflyst, da køreteknisk anlæg stiller helt ekstreme
> støjkrav, man vil ikke være i stand til at gennemføre kurset, selv med en

Danmark er et lille tætbefolket land med få ubenyttede områder. I
byerne har man forskellige støjzoner, der bør være samme mulighed i
landområderne. Man udlægger en tæt zone med 150dB, en mellemzone med
100dB, og en yderzone med 60dB. Folk der flytter ind i de zoner har
ikke mulighed for at klage sålænge grænserne holdes. Der er for
meget pres på boligsituationen til at man kan undgå klagertypen, og
sålænge de har klagemulighed vil de bruge den, anstændighed eller
ej. Men en anden støjgrænse i deres tinglysning kan de ikke omgå, og
der er ingen diskussion om ansvaret så.

Det kunne så passende være pot(te)nydende folk der flytter ind i de
områder. Men jeg ved ikke hvad man stiller op med dem der bor der i
forvejen, de må nok få en kompensering for værditab, og indtil de
flytter må man opretholde nuværende støjgrænser. Det kan desværre
tage 40 år.

Man eksproprierer land til trafik og andre samfundsnyttige opgaver,
hvortil Køretekniske anlæg hører, men stor støj er nok ikke en del
af forsvarlig kørsel.

Fra : Armand

Dato : 10-06-06 08:34

Et lille pip i debatten omkring støjområder og boende/tilflyttere:
Fyns Motorsport løb i 90'erne ind i miljø-problemer (læs: støj!) på
Højbjergbanen, og en af involverede klagere var den nærmeste nabo der,
som ivrig motorsportsentusiast og medlem i Fyns Motorsport, havde været
med til at oprette banen i "sin egen baghave" i sin tid

Historien viser med al tydelighed at folks opfattelse af støj, hhv.
velvilje overfor motorsportsudøvere kan være meget svingende og at de
strammest mulige regler hurtigt kan blive inddraget

Og så lige et hip til dobbeltmoralen: Jeg tvivler på at der overhovedet
er nogen af debattens aktører der gidr have en motocross-bane som nabo :-|

--
Armand.
(der ikke fatter hvorfor motorsport absolut skal larme)