/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Smøring af veteran!
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 07-06-06 22:02

Jeg er netop kommet i besiddelse af en veteranmotorcykel. En BSA A65 650cc
Lightning.
Hvilke smøemidler bør anvendes til:
Motor?
Forkæde?
Gearkasse? og
Forgafler?

På forhånd tak
Michael Dahlberg



 
 
Ukendt (07-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-06 23:08


Michael Dahlberg skrev i meddelelsen
<44873e48$0$168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Jeg er netop kommet i besiddelse af en veteranmotorcykel. En BSA A65 650cc
>Lightning.
>Hvilke smøemidler bør anvendes til:
> Motor?
>Forkæde?
>Gearkasse? og
>Forgafler?


BSA siger motorolie über alles


--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr





Hekto (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-06-06 12:50

Orla Pedersen used his keyboard to write :
> BSA siger motorolie über alles

Ja, de havde jo ikke meget andet den gang.

Folk her på stedet, der har haft deres veteraner
siden de var nye, er gået over til at anvende
kædesavsolie på forkæden. (også den til
baghjulet; men det er en smagssag)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Torben Scheel (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-06-06 13:06

Hekto wrote:
> Orla Pedersen used his keyboard to write :
>> BSA siger motorolie über alles
>
> Ja, de havde jo ikke meget andet den gang.
>
> Folk her på stedet, der har haft deres veteraner
> siden de var nye, er gået over til at anvende
> kædesavsolie på forkæden. (også den til
> baghjulet; men det er en smagssag)
>
Smager det virkelig bedre? Mon ikke bio- eller olivenolie ville være
endnu bedre, så?

--
vh
Torben

Hekto (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-06-06 13:12

Torben Scheel submitted this idea :
> Hekto wrote:
>> Orla Pedersen used his keyboard to write :
>>> BSA siger motorolie über alles
>>
>> Ja, de havde jo ikke meget andet den gang.
>>
>> Folk her på stedet, der har haft deres veteraner
>> siden de var nye, er gået over til at anvende
>> kædesavsolie på forkæden. (også den til
>> baghjulet; men det er en smagssag)
>>
> Smager det virkelig bedre? Mon ikke bio- eller olivenolie ville være
> endnu bedre, så?

Du skulle prøve harsk gasolie på salaten!!!! =

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Orla Pedersen (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 08-06-06 13:28

Hekto wrote:

> Orla Pedersen used his keyboard to write :
>> BSA siger motorolie über alles

> Ja, de havde jo ikke meget andet den gang.

> Folk her på stedet, der har haft deres veteraner
> siden de var nye, er gået over til at anvende
> kædesavsolie på forkæden.

Det håber jeg da ikke :-| Der er ingen simmerring mellem olien i
primærkædekassen, og i krumtaphuset. Faktisk går krumtaphusventilationen
gennem kædekassen såe....

mvh
Orla


Hekto (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-06-06 14:21

Orla Pedersen explained on 08-06-2006 :
> Det håber jeg da ikke :-| Der er ingen simmerring mellem olien i
> primærkædekassen, og i krumtaphuset. Faktisk går krumtaphusventilationen
> gennem kædekassen såe....

Enten er det anderledes på en Ariel - eller også
går det fint alligevel!?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Lasse Nygaard (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Nygaard


Dato : 08-06-06 14:52

Hekto skrev:
> Orla Pedersen explained on 08-06-2006 :
>> Det håber jeg da ikke :-| Der er ingen simmerring mellem olien i
>> primærkædekassen, og i krumtaphuset. Faktisk går krumtaphusventilationen
>> gennem kædekassen såe....
>
> Enten er det anderledes på en Ariel - eller også
> går det fint alligevel!?
>

Så har den været en Pre-unit hvor kædekassen er helt sin egen :)

Ukendt (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-06 15:28


Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<44882b98$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>...

>Så har den været en Pre-unit hvor kædekassen er helt sin egen :)

Jup, alle Ariel var "pre-unit", selv den totakts Leader. Og så er de
semi-tørkobling.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Hekto (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-06-06 15:47

Lasse Nygaard submitted this idea :
> Så har den været en Pre-unit hvor kædekassen er helt sin egen

Forklaringen jeg lige har fået:

Gearkassen kan 'vippes' for justering af
forkædespændingen. Hullet for indgangsakslen har
et næb/'halvtag' der leder olien uden om hullet.
Nogle kører med en plade bag koblingen til at
slynge olien væk.

Gearkassen er lukket med simmerring/pakning og
olietæt.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Hekto (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-06-06 10:35

Lasse Nygaard has brought this to us :
> Så har den været en Pre-unit hvor kædekassen er helt sin egen

Pre-unit = med 'løs' kædekasse, uafhængig af
motor og gearkasse?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Ukendt (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-06 13:20


Hekto skrev i meddelelsen ...

>Pre-unit = med 'løs' kædekasse, uafhængig af
>motor og gearkasse?


Nej ikke helt. Engelsk for separat motorblok og gearkasseblok. Altså før det
hele indeholdtes i en støbning, dog med separat gearolie.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Rene´ (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 08-06-06 15:47


Michael Dahlberg skrev:

> Jeg er netop kommet i besiddelse af en veteranmotorcykel. En BSA A65 650cc
> Lightning.
> Hvilke smøemidler bør anvendes til:
> Motor?
> Forkæde?
> Gearkasse? og
> Forgafler?
>
> På forhånd tak
> Michael Dahlberg

Prøv at snakke med Brdr. Stevns i Hårlev på nr.: 56288915. De er
eksperter i gamle motorcykler.


Glavind (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Glavind


Dato : 08-06-06 22:21


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44873e48$0$168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er netop kommet i besiddelse af en veteranmotorcykel. En BSA A65
> 650cc Lightning.
> Hvilke smøemidler bør anvendes til:
> Motor?
> Forkæde?
> Gearkasse? og
> Forgafler?
>
> På forhånd tak
> Michael Dahlberg
http://www.mc-neptun.dk/Diverse/olie.htm>
Mvh
Glavind



Jante (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 09-06-06 02:41

Michael Dahlberg wrote:

> Jeg er netop kommet i besiddelse af en veteranmotorcykel. En BSA A65
> 650cc Lightning.
> Hvilke smøemidler bør anvendes til:
> Motor?
> Forkæde?
> Gearkasse? og
> Forgafler?
>

Det må vel være denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=711088295&n=1706609938&pn=1721149914
hele vejen rundt.


/J


Ukendt (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-06 08:48


Jante skrev i meddelelsen ...

>Det må vel være denne:
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=711088295&n=1706609938&pn=1721149914
>hele vejen rundt.


Flot indpakning af nyeste API SL olie

Måske lige tyk nok til forgaflen, men det er igen afhængig af hvilken
forgaffel at der er på BSA'en, (årgang Lightning), gammel model har det fint
med 20W olie, men modellen med olietank i stellet, og Triumph forgaffel,
bruger tyndere olie SVJH.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Torben Scheel (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-06-06 09:18

Orla Pedersen wrote:
> Flot indpakning af nyeste API SL olie
>
Så er der noget jeg ikke forstår - den er specificeret til API : SE / CC

vh
Torben - der nok kunne bruge det på FJ'eren (spec til 20W - 40)


Anders Majland (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 09-06-06 09:56

>> Flot indpakning af nyeste API SL olie
> Så er der noget jeg ikke forstår - den er specificeret til API : SE / CC

Men ihvertfald flot indpakning - kører man på en klassiker med et ikke
ubetydeligt olieforbrug ser den jo mere rigtig ud på bagagebæreren end en
tilfældig plastikdunk



Ukendt (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-06 09:53


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<44892eac$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> Flot indpakning af nyeste API SL olie
>>
>Så er der noget jeg ikke forstår - den er specificeret til API : SE / CC


Jeg skal være helt ærlig, jeg aner ikke om Castrol laver en "gammeldags"
olie, den samme olie optræder i øvrigt i classiske Jaguar/MG kredse. Men API
listningerne er jo fortløbende, så en SL olie overholder jo også kravene til
en SE olie. Honda citat: "Engine oil to meet or _exceed_ requirements for
API Service Classification SE, SF or SG."

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Jante (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 09-06-06 23:30

Orla Pedersen wrote:
>
> Flot indpakning
>

Ja, ikke sandt, jeg fik mindelser til min gamle A10 model -54
- som oliepumpen iøvrigt endeligt tog livet af i sommeren '79

>
> af nyeste API SL olie
>

Nej, det skulle netop være det fine ved det - prøv at se produktbladet,
og se også linket, 'Glavind' bidrog med i
news:44873e48$0$168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
ca. midt på siden - den er vist go' nok

>
> Måske lige tyk nok til forgaflen, men det er igen afhængig af hvilken
> forgaffel at der er på BSA'en, (årgang Lightning), gammel model har
> det fint med 20W olie, men modellen med olietank i stellet, og
> Triumph forgaffel, bruger tyndere olie SVJH.
>

Det har du sandsynligvis ret i.


/J


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408542
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste