Forgaffel og olie
Fra : Michael Hansen

Dato : 07-06-06 10:47

Hej

Jeg vil hen og skifte olien i forgaflen. Men hvor meget skal der i? Synes en
gang og have læst i en Hayens bog, det var i millimeter. Men er det fra
toppen af gaflen eller hvordan måler man det?
Eller har i lige de rigtig tips i den forbindelse. Det er en Suzuki GSX 600
F 96´

Tak

Fra : Peter Graff

Dato : 07-06-06 11:36

Hej Michael

I din værkstedsmanual står der hvor meget luft (mm) der skal være (i toppen)
af din gaffel.

Tag dine gaffelben af og skru toppen af. Pil delene ud af gaffelbenet
(fjeder skiver og lig.n) hæld den gamle olie ud (vend benet på hovedet og
tryk det sammen nogle gange) og hæld ny i, tag en slange stik den de antal
mm der stod i manualen ned i gaffelbenet og sug den overskydende olie op.
Saml skidtet (RIGTIGT). Det var det.

MVH

Peter Graff

Fra : Jens Trojahn

Dato : 07-06-06 15:26

Dette er muligvis et utilgiveligt dumt spørgsmål:)

Når man nu putter slangen ned i for at suge det resterende op, hvordan
suges det så lettest muligt op?

mvh. Jens Trojahn

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-06-06 16:26

Jens Trojahn wrote:
> Dette er muligvis et utilgiveligt dumt spørgsmål:)
>
> Når man nu putter slangen ned i for at suge det resterende op, hvordan
> suges det så lettest muligt op?

ikke dumt spørgsmål, jeg plejer at bruge en 50ml sprøjte fra apoteket.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Jens Trojahn

Dato : 07-06-06 16:38

Smart! Det vil jeg holde in mente;)

Og Michael - Held og lykke med det!

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-06-06 08:15

Jens Trojahn wrote:
> Dette er muligvis et utilgiveligt dumt spørgsmål:)
>
> Når man nu putter slangen ned i for at suge det resterende op, hvordan
> suges det så lettest muligt op?

Højtryksspuler !

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 08-06-06 08:36

> Når man nu putter slangen ned i for at suge det resterende op, hvordan
> suges det så lettest muligt op?

Med en engangssprøjte fra apoteket.

Fra : Grunnet

Dato : 07-06-06 19:01

"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det fra toppen af gaflen eller hvordan måler man det?
> Eller har i lige de rigtig tips i den forbindelse. Det er en Suzuki

Iflg. www.louis.de 's Motobase skal der 478 ccm 10W olie i hvert gaffelben.
Du tømmer gaffelbenene totalt for gammel olie og så fylder du 478 ccm i
hvert ben.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Armand

Dato : 07-06-06 21:55

Grunnet skrev:
> [...]
> Du tømmer gaffelbenene totalt for gammel olie og så fylder du 478 ccm i

Og déromkring vil jeg nok anfægte at man qua teleskopets opbygning á
"rør i rør" ikke kan få alt olien ud gennem inderrøret ved at vende
sagerne på hovedet :-|

Hvis ikke at der er en decideret bundskrue i siden eller bagpå
teleskopets yderrør på 'Zukien, er en komplet adskillese egentlig at
foretrække - Kun derved får man det sidste (og værst bundfældne) olie ud
og får adgang til at rense bunden for slam. Adskillelse giver tillige
mulighed for visuel kontrol af de to coatede glide-bøsninger som sagerne
glider i!

Men det ér ulige mere besværligt - Ikke mindst p.g.a. risikoen for at
den skrue i bunden af teleskopet, som holder sagerne samlet, drejer
møtrikken indvendigt rundt uden umiddelbar mulighed for at "holde imod"
på den
Til gengæld er det et punkt som bliver sprunget over på stort set alle
motorcykler, hvorfor en halvgammel model nok kan trænge til turen :-|

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 07-06-06 23:50

> Og déromkring vil jeg nok anfægte at man qua teleskopets opbygning á "rør
> i rør" ikke kan få alt olien ud gennem inderrøret ved at vende sagerne på
> hovedet :-|

Ja, prøv at stille sådan et gaffelben på hovedet i et decilitermål (a dem
man måler mel og alverdens sager i) og mål hvor meget der kommer ud, og vil
du være doven og gøre jobbet halvt, så fyld KUN samme mængde i som der kom
ud.)

> [...]
> at rense bunden for slam. Adskillelse giver tillige mulighed for visuel
> kontrol af de to coatede glide-bøsninger som sagerne glider i!

Nu er det vær at bemærke, at SHIM stakken i sådan en gaffel også bliver fælt
sovset til, og medmindre den bliver renset ordentligt igennem, så opnår man
ikke et 100% resultat.. men stadig, slidte glidebøsninger er nok det værst
tænkelige scenarie

> [...]
> Til gengæld er det et punkt som bliver sprunget over på stort set alle
> motorcykler, hvorfor en halvgammel model nok kan trænge til turen :-|

Glæder mig til jeg skal have Benneweis´s Gix1100 gaffel med næsten 80Kkm på
klokken, skildt ad og se hvor slemt det ser ud... (skal nok tage billeder)

--
Morten Dahl

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-06-06 20:19

Michael Hansen wrote:
> [...]
> toppen af gaflen eller hvordan måler man det?
> Eller har i lige de rigtig tips i den forbindelse. Det er en Suzuki GSX 600

kan forresten fortælle, jeg skiftede på CBRén i weekenden, hold da op,
den er god nu.

Fra : Armand

Dato : 07-06-06 21:57

Thomas Jensen skrev:

> kan forresten fortælle, jeg skiftede på CBRén i weekenden, hold da op,
> den er god nu.

Der er intet så godt som en ægte AHA-oplevelse(tm) ovenpå hjemmeskrueri!!

--
Armand.