Kan en impel være ødelagt uden egentlige t~
Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 07-06-06 10:45

Hej,

Murphy slog til i mandags på det værst tænkelige tidspunkt. Efter 4
timers perfekt sejllads i min Bianca 27 for fuld sejl i N vind fra Hals
til Aalborg valgte jeg at tage sejl ned og starte motor da jeg skulle
igennem Limfjordsbroen.

Min Bukh 20 hk startede fint og gik ok. Der kom godtnok et par bip et
eller andet sted fra kahyt som jeg ikke har hørt før.

Efter at have ventet i ca. 20 min og drysset rundt ved broen blev
motoren så varm at jeg valgte at afbryde gennemsejlingen og drive ind
til kaj.

Der kom godnok vand ud af udstødningen. Lidt svært for mig at sige om
det var normalt mængde( har ikke haft båden så længe) men noget
vand kom der da ud. Jeg mærkede det med hånden og det var ikke mere
varmt end at man kunne holde hånden der.

Jeg havde en ekstra impel som reservedel med så jeg valgte at udskifte
og smøre med glycerin. Den gamle fra sidste år var som sådan ikke
ødelagt men den bar da præg af at være lidt mør og ufleksibel.

Kan den have været defekt uden at jeg kan konstatere det eller har jeg
haft andre problemer ? Evt. skidt i indsugningen som har fjernet sig
selv eller termostat problemer ?

Alle gode råd modtages med kyshånd

Mvh
/Frank

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-06-06 11:04

<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse

[...]

Prøv at se tidligere indlæg:

Det lyder lidt som samme problem!

Der finder du også løsningen, hvis det er samme problem

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 11:22

> [...]
>vand kom der da ud. Jeg mærkede det med hånden og det var ikke mere
>varmt end at man kunne holde hånden der.

Hej Frank.
Jeg har også en Bukh og var ude for lidt af det samme sidste år, hvor den
gav masser af kølevand.
Kort tid efter motoren var startet og den havde gået et lille stykke tid
blev den alt for varm ifølge temperaturmåleren og den blev stoppet igen.
Impellen blev undersøgt og fejlede ikke noget. Slangen til vandpumpen blev
taget af for at se om vandindtaget udefra var stoppet - men der kom masser
af vand gennem slangen.
Det skal lige nævnes at motoren/topstykke ikke føltes varmere end den
plejede at gøre når man mærkede efter med fingerne.
Motoren blev startet igen, og efter et stykke tid faldt temperaturen til
normal drifttemperatur.

Jeg lagde mærke til at spændingen på batteriet var meget lav da den viste
for høj temperatur, og efterhånden som der kom strøm på batteriet faldt
temperaturen på instrumentet. - Der kunne ikke føles nogen forskel på
cylinder/topstykkes temperatur.

Så nu har jeg fundet ud af at hvis der ikke er ret meget strøm på batteriet,
så viser temperaturmåleren for meget.

Venlig hilsen
Jeppe

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 07-06-06 12:27

Interessant - Tak for det Jeppe,

Jeg kan måske være i samme situation. Dog checkede jeg ikke
spændingen men jeg har 2 batterier og 2 hovedafbrydere og i de 4
forudgående timer for sejl og under opstart at motor kørte jeg kun
med det ene batteri slået til.

Måske kan GPS, autopilot, Radio (CD) og ekkolod have drænet det ene
batteri så meget at det er tilfældet.

Dog synes jeg at motor virkede lidt mere end normal varm da jeg åbnede
for motorrummet - men igen jeg er ikke sikker da jeg som sagt kun har
haft båden i kort tid.

Mvh
/Frank

Fra : N/A

Dato : 07-06-06 14:59

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 07-06-06 14:34

Takker endnu engang for input

Hvad menes der konkret med vandsi ? Jeg har yderst på skroget over
vandindtag et skjold med huller... Er det min vandsi eller findes der
noget indenbords ?

/Frank

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 07-06-06 14:59

>Hvad menes der konkret med vandsi ? Jeg har yderst på skroget over
>vandindtag et skjold med huller... Er det min vandsi eller findes der
>noget indenbords ?

Udover indtaget i bunden som har huller eller spor (der er mange typer), så
har du sikkert sådanne et filter på også
http://tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=24130

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-06-06 19:18

Vandindtaget er som regel dækket af nogle lameller som kan
betegnes som den første form for si. Gennem den kommer både
vandmænd,græs og små ål ind igennem. Indvendigt bør du have den
si som Leon giver et link til. Her ledes vandet ind i centrum
eller på en sådan måde at det kommer ind i filterelementet.
Udløbet er som regel i siden, således at vandet, efter at det
har passeret de lodrette filtersider i det runde filter, suges
videre ind i motoren.
Der findes mange modeller og størrelser; men er det monteret som
vist på skitsen og på et sted, hvor du kan se ned gennem det
glasklare låg og tillige nemt kan demontere låget for at få
filteret op til rensning, så er det en god placering.
Afhængig af størrelse og material koster de fra 232,- til 2670,-
fra f.eks Palby. Du finder dem i deres katalog på side 405 og
406. På samme sider vises også antihævert ventilerne.

Husk at tømme filteret for vand når båden tages på land, jeg har
en formodning om at det vil forlænge levetiden betydeligt, hvis
man kan undgå frostsprængninger af enheden eller dens
enkeltelementer.

Mvh/Harding