erfaringer med bmw system 5 hjelm?
Fra : Rikke Petersen

Dato : 06-06-06 11:55

Hej gruppe!
Har desværre været en tur i asfalten. Kørte i kø; den bagvedkørende
varevogn glemte at stoppe sammen med den øvrige trafik og så holdt jeg
desværre 'i vejen' :-|

Nå, men jeg skal (bl.a.) have erstattet min hjelm, og her kommer mit
spørgsmål:

Har læst mange positive tilkendegivelser om Schuberths C2, men det
kniber med at finde indlæg om BMWs System 5.
På papiret skulle den være en anelse bedre en C2 - støj: 86db mod
86,5db og vægt: <1700 g mod 1710g. Meget små marginaler og det er jo
ikke til at vide om det holder i virkeligheden...

Kører selv med BMWs System 4 p.t. og den er ikke just overbevisende på
støjsiden. Men er der nogen som kører med System 5 og kan fortælle
lidt om den?

På forhånd tak!

Mvh.
Rikke, Bonneville '04

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-06 12:02

Rikke Petersen <rikke_petersen@8X0CQmail.dk> (slet 8X0CQ) writes:

> Har desværre været en tur i asfalten. Kørte i kø; den bagvedkørende
> varevogn glemte at stoppe sammen med den øvrige trafik og så holdt jeg
> desværre 'i vejen' :-|

Av, det lyder som om det kan have gjort ondt?

> [...]
> 86,5db og vægt: <1700 g mod 1710g. Meget små marginaler og det er jo
> ikke til at vide om det holder i virkeligheden...

Jeg kender ingen af hjelmene, men du må ikke hænge dig for meget i de
opgivne støjværdier. De varierer nemlig også efter hvordan hjelmen
passer på netop dit hoved. Derfor bliver du nok nødt til at finde et
sted, hvor du kan prøve hjelmene.

Jeg skiftede i øvrigt fra en hjelm der vejede 1450 gram (Shoei XR800)
til en der vejer 1250 gram (Shoei X-Ceed II). Bare de 200 grams
forskel kan man godt mærke. Så længe jeg ikke bruger briller tror jeg
ikke jeg vil kunne finde på at købe en meget tungere klaphjelm.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Rikke Petersen

Dato : 06-06-06 12:16

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>Rikke Petersen

den bagvedkørende

>Av, det lyder som om det kan have gjort ondt?

Heldigvis var jeg klædt på efter alle kunstens (mc)regler inkl.
rygbeskytter. Så der var intet blod og ingen brækkede knogler -
kun nogle blå mærker og lette piskesmældssymptomer, som
heldigvis allerede er ved at fortage sig - det er 9 dage siden
nu.

>Jeg skiftede i øvrigt fra en hjelm
> [...]
Grunden til at jeg vil have en klaphjelm er netop at jeg bruger
briller - kørte tidligere med en fullface hjelm, men jeg synes
at det trods støj og vægt var en stor gevinst at skifte til
klaphjelmen.

V.h. Rikke

Fra : Richard

Dato : 06-06-06 17:04

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg kender ingen af hjelmene, men du må ikke hænge dig for meget i de
> opgivne støjværdier. De varierer nemlig også efter hvordan hjelmen
> passer på netop dit hoved.

...og den mc, du kører på, og hvordan du sidder etc.

> Derfor bliver du nok nødt til at finde et sted, hvor du kan prøve hjelmene.

Netop, og på egen cykel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bent Fer

Dato : 06-06-06 16:07

Rikke Petersen (slet 8X0CQ) wrote:
> [...]
>
> Kører selv med BMWs System 4 p.t. og den er ikke just overbevisende på
> støjsiden. Men er der nogen som kører med System 5 og kan fortælle

Hej Rikke

Kender desværre ikke BMW hjælmen, men derimod har jeg nu i et par måneder,
kørt med Schubert C2 og der er ikke nævneværdig støj.

mvh Bent Fer ( Bonneville `01 )

Fra : OH

Dato : 06-06-06 17:49

"Rikke Petersen (slet 8X0CQ)" <rikke_petersen@8X0CQmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11495915820.784035137964977@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Kører selv med BMWs System 4 p.t. og den er ikke just overbevisende på
> støjsiden. Men er der nogen som kører med System 5 og kan fortælle

Hejsa Rikke

Først - rigtigt godt du ikke er kommet til skade grundet en tåbe som ikke
burde føre bil.

Mht. BMW hjælm system 5 kan jeg sige, at jeg synes den sidder rigtigt godt
på hovedet, tæt og uden gener.
Jeg bruger altid hjælminderhue og briller og der kan jeg oplyse, no
problemos - da klapsystemet fungerer.

Udluftningen i hjælmen fungerer også godt med de indstillige luftindtag.

Så er der jo lige støjen - Når jeg anvender standardkåbeglasset som er
relativt lavt, giver det en del støj i hjælmen ved hastighed over 150 km/t
men selv med 180-190 er det ikke så ørerne sprænges. Hvis kåbeglasset
forhøjes, reduceres selvsagt vindstøjen ret meget om hjælmen.

Så alt i alt - en god hjælm med god komfort, støj må du selv konstatere, da
det afhænger af hvad der er foran dig, men også til en pris over 3000,- kr.

venlig hilsen Ole H
BMW K 1200 RS

Fra : Eg Egemarke

Dato : 06-06-06 22:08

Kan kun anbefale BMW System 5 hjelmen, jeg bruger selv klap funktionen meget
og da jeg er udstyret med en enorm mental kapacitet og derfor meget klog (
altså iflg min hoved størrelse)
Var Bmw de eneste der havde en hjelm der var stor nok til pæren, jeg må
indrømme at den er Skie go, holder godt og er nemt at holde.
Jeg køber en bmw hjelm igen næste gang osse, og selvom hjelmen bliver gammel
kan alle dele fåes til den, og til rimelige priser.
Støjniveauet er jeg egentlig osse ganske tilfreds med samt hjelmens
udluftning rent faktisk fungere og ikke bare larmer/ser godt ud som på mange
andre Mc hatte

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Bjarne

Dato : 06-06-06 22:07

Hej Rikke

C2 hjelmen kan du ved de fleste forhandlere låne en uge, der er noget
Schubert financerer, det er jeg netop ved at gøre i denne uge, og det er jeg
glad for, der er jo trods alt over kr.3000.- det drejer sig om.

Det er denne ordning der har gjort at jeg nok vælger C2 hjelmen.
Selvfølgelig også solbrillen og den lave støj.

Bjarne
BMW R80/7 RS

Fra : Rikke Petersen

Dato : 07-06-06 21:13

....er der nogen som
>kører med System 5 og kan fortælle
>lidt om den?

Tak til jer allesammen for de gode input!

Både C2 og System 5 har åbenbart glade, tilfredse og meget
kloge ejere, så jeg behøver ikke at udelukke én af modellerne
på forhånd.

Jeg må ud og prøve, hvad der passer bedst på _mit_ hoved og hvis
det stadig står uafgjort efter dén vurdering, bliver det nok
C2'en der vinder pga. solskærmen.