Hvor man sejle med en lille gummibåd?
Fra : Morten

Dato : 06-06-06 10:07

Hej

Føtex har i denne uge en lille gummibåd med el-motor som jeg overvejer at
købe ...

Spørgsmålet går så på hvor man må sejle med den?

Der er jo flere steder som laver kanalrundfart, og som har kano-udlejning
osv. - men jeg ved ikke om man må tage egen båd med og sejle sådanne steder
(bor i storkøbenhavn). Normalt vil en motor-båd jo nok ikke være ønsket
sådanne steder, men når den er el-drevet er den formegentlig meget lydløs

/Morten

Fra : Morten

Dato : 06-06-06 10:11

PS:

Hvis nogen vil kommentare hvor vidt det overhovdet er et fornuftigt køb må I
meget gerne det - båden kan ses her:

http://www.fotex.dk/Internet/Fotex/Fotex.nsf/webBrochures/1D5C009AC2A79C2EC1257173002DAA57/$File/side09.pdf

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-06 19:16

Nu får man jo ikke alverden til den pris, men jeg ville nok vælge en med
fast agterspejl, så jeg senere havde muligheden for at bruge en lille benzin
motor.

Vær opmærksom på at *hvis* det lykkes dig at stoppe 3 voksne og 1 barn ned i
den (uden den vælter og du mister batteriet), så kommer du ikke ret hurtigt
frem med 0,67 HK. Jeg tvivler faktisk på at den kan sejle i andet en
havblik.

Jeg har en 4 HK motor på min (6 gange så meget) og hvis man er to i den kan
den ikke plane.

Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 09-06-06 23:40

Bjarke Christensen wrote:
> Jeg har en 4 HK motor på min (6 gange så meget) og hvis man er to i
> den kan den ikke plane.

man planer heller når man bruger årer, men man kommer alligevel fremad
--
*** Calle ***

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-06-06 10:46

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> den 6. juni 2006 kl. 11:07 +0100
skrev:
>Hej
>
>Føtex har i denne uge en lille gummibåd med el-motor som jeg overvejer at
>købe ...
>
>Spørgsmålet går så på hvor man må sejle med den?
Du må sejle den alle de steder, hvor maskindrevne både er tilladt.
Men fx ikke på Aresø - selv ikke med elmotor.

>Der er jo flere steder som laver kanalrundfart, og som har kano-udlejning
>osv. - men jeg ved ikke om man må tage egen båd med og sejle sådanne
>steder
>(bor i storkøbenhavn).
Der er nogle regler for, hvor i Københavns havn, du må sejle - og
hastighedsbegrænsninger, som ikke rigtigt er relevante for dig.
Du SKAL have godkendte og passende veste til samtlige ombordværende under
sejlads. Og så bør du nok for din egen og vores andres sikkerhed skyld
sætte dig ind i det mest fundamentale mht. vigepligt.

Hilsen Sverre.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-06 14:45

Morten skrev:

> Føtex har i denne uge en lille gummibåd med el-motor som jeg
> overvejer at købe ... Spørgsmålet går så på hvor man må sejle med den?

Det er svært at svare præcist på, fordi reglerne afhænger fra sted til sted.
Søer og vandløb har individuelle regler, og diverse havne har også deres
egne regler afhængigt af, om de er private eller offentlige ejet.

Miljøstyrelsen har et eller andet sted på deres hjemmeside en oversigt over,
hvilke søer og vandløb, hvor der er offentlig adgang. Jeg har desværre ikke
linket ved hånden. Bemærks også, at reglerne ændrer sig, når der er motor
på.

Claus