Hej Leif,
Ja, det er en yderst uheldig situation at komme i.
Vi kan tage reglerne fra en ende af.
1. De gælder alle skibe i rum sø.
2. Intet i disse regler skal være til hinder for anvendelse af
særlige regler for vandveje som står i forbindelse med rum sø.
3. Intet skal frigøre nogen fører for følgerne af forsømmelser
eller forsigtighedsregler.
4. Ved fortolkning og overholdelse af disse regler skal der
tages hensyn for at undgå sammenstød herunder de pågældende
skibes begrænsede manøvremuligheder.
5. Et skib er enhver form for flydende materiel.
6. Der skal holdes behørigt udkik.
7. Ethvert skib skal gå med sikker fart, således at der kan
træffeseffektive foranstaltninger til at undgå sammenstød.
8. Ethvert skib skal bruge alle forhåndenværende midler, som er
hensigtsmæssige under de foreliggende omstændigheder, til at
afgøre om der er fare for sammenstød.
Hvis der er nogen som helst tvivl herom, skal sådan fare anses
for at være tilstede.
9. Enhver handling der foretages for at undgå sammestød skal
udføres klart og tydeligt og i god tid.
10. Ethvert skib, der er forpligtet til at gå af vejen skal så
vidt det er muligt i god til tage effektive forholdsregler til
at holde godt klar.
11. Et maskindrevet skib, der er let, skal gå af vejen for et
skib der ikke er under kommando, et skib der er begrænset i sin
evne til at manøvrere.
12. Ethvert skib, bortset fra et skib, der ikke er
underkommando, eller et skib, der er begrænset i sin evne til at
manøvrere undgå at vanskeliggøre sikker passagefor et skib, der
er hæmmet af sin dybgang, og som fører signaler efter regel 28.
13. Lydsignaler afgives korrekt i.h.t. skibets hensigt for
manøvre.
14. Ethvert skib kan om nødvendigt for at påkalde sig et andet
skibs opmærksomhed afgive lys- og lydsignaler, der ikke kan
forveksles med noget andetsteds i disse regler hjemlet signal.
Alt dette foruden spørgsmålet om den jollens manglende
sikkerhedsudstyr, herunder reserveårer, årergafler eller pagajer
skal forsikringsselskaberne afveje om der anmeldes skader på
personer eller udstyr.
Det er ikke særligt betryggende at personen i jollen
tilsidesætter grundlæggende regler.
Vi ser ofte i vores havn at kajakroere pludseligt kommer frem
for enden af bådebroerne, hvor der er stor fare for sammenstød
med dem som er på vej ind- eller ud af havnen. Vi påtaler det
ofte for kajakklubben uden at det har synderlig virkning.
Det er vel egentligt dem som har retten til vejen, som den svage
part, men deres ageren finder vi meget uro ved konstant at
opleve. De bør tage mere vare på sig selv.
Det samme gælder besætningen i den jolle som du beskriver.
Ud over det lille puf burde du give dem en regulær skideballe
evt. senere efter at du selv var kommet til kaj, for deres
dårlige opførsel, belære dem om reglerne og så give dem et
venligt puf mere, så de kunne komme ind og få fat i noget
landfast.
Mvh/Harding
Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> skrev:
>Hej
>
>På vej ind i Hou havn (Nordjylland),
>hvor der i indsejlingen er en sandbanke
>på bagbord side og ved kajen lå bådene
>to og to uden på hinanden, som gjorde
>at der ikke var meget sejlbart vand
>tilbage i indsejlingen.
>Alt gik fint, indtil der dukkede en
>lille gummibåd op i mellem to store
>sejlbåde der lå ved kajen. Det første
>jeg så var at der var en stor hund
>ombord, og da gummibåden kom længere
>frem kunne jeg se et lille barn, og da
>fartøjet var kommet helt ud fra
>mellemrummet imellem de store både kunne jeg
>se en voksen mand der febrilsk
>forsøgte at starte en påhængsmotor. Jeg havde
>da fået taget så meget fart af at jeg
>dårligt kunne styre, da vinden var
>meget frisk.
>
>Var det i denne situation i orden at
>bruge hornet allerede da jeg så at der
>muligvis var en gummibåd på vej ud foran mig?
>Jeg valgte at puffe til gummibåden
>frem for at sætte min båd på grund på
>sandbanken i bagbord side.
>
>Burde jeg måske havde puffet noget hårdere
>
>--
>Leif Langgaard
>GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
>
http://www.azfotos.com/
>
http://www.webshots.com/
>Skandinaviens største billedarkiv
>
www.fotomedia.se