/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2-takt eller 4-takt... hvad betyder det?
Fra : Søren


Dato : 05-06-06 12:04

Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad betyder det,
når en motor er 2- eller 4-takt?
Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent praktisk i
forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at der er 2 cyl mere)?



 
 
Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 12:33

Søren skrev:
> Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad betyder det,
> når en motor er 2- eller 4-takt?
> Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent praktisk i
> forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at der er 2 cyl mere)?
>
>
Din trædecykel er en tocylindret to-takter - Dér jokker stemplet (á:
foden) på hver af de to krumtap-slag (læs: pedaler) ved hver omdrejning.

Prøv at forestil dig forskellen om du havde fire ben og fire pedaler til
rådighed, samt hvis du kun trådte på pedalen hver anden omgang (á 4-takt)!!

--
Armand.

Søren (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 05-06-06 14:01

>> Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad betyder
>> det, når en motor er 2- eller 4-takt?
>> Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent praktisk i
>> forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at der er 2 cyl
>> mere)?
>>
> Din trædecykel er en tocylindret to-takter - Dér jokker stemplet (á:
> foden) på hver af de to krumtap-slag (læs: pedaler) ved hver omdrejning.
> Prøv at forestil dig forskellen om du havde fire ben og fire pedaler til
> rådighed, samt hvis du kun trådte på pedalen hver anden omgang (á
> 4-takt)!!

Kan man se om en motor køre som to eller 4 takt? Og hvad er forskellen rent
ydelses mæssigt?



Per (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 05-06-06 14:39


"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
news:44842b07$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Kan man se om en motor køre som to eller 4 takt? Og hvad er forskellen
> rent ydelses mæssigt?

Ja man kan bla. se forskel på udstødningen. 2-takterens udstødning er det
vigtigste for motorens ydelse og smidighed. Den har mange gange et noget
speicelt udseende. Den er først "tynd" ved afgangen fra motoren , og er
tykkest på midten for derefter at blive tynd igen - den kan endvidere
slutte af med en "dåse".

Tænk på alle de knallerter du ser i gadebilledet - de har næsten alle
2-taktsmotorer.

En 2-takter kan man teoretisk set trække dobbelt så mange HK ud af ved samme
slagvolumen som en 4-takter.

En totakter yder flere HK ved mindre omdrejninger end en 4 takter og har
højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger end en 4-takter.

En to-takter har et minimalt vedligeholdesesbehov og er iøvrigt en genial
konstruktion. Den er meget meget simpelt opbygget.


Men uanset ovenstående så er en 4-takter af foretrække.

Den larmer mindre, bruge mindre benzin, er mere holdbar, kan trække flere
omdrejninger og er mere miljøvenlig osv....

Der bliver stort set ikke lavet 2-taktere til gadebrug mere pga. nye og
strenge emisionskrav.

Mvh. Per




Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 15:11

Per skrev:
> "Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
> news:44842b07$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Kan man se om en motor køre som to eller 4 takt? Og hvad er forskellen
>> rent ydelses mæssigt?
>
> Ja man kan bla. se forskel på udstødningen. 2-takterens udstødning er det
> vigtigste for motorens ydelse og smidighed. Den har mange gange et noget
> speicelt udseende. Den er først "tynd" ved afgangen fra motoren , og er
> tykkest på midten for derefter at blive tynd igen - den kan endvidere
> slutte af med en "dåse".
>
Det ér sq en svær ting at være så katagorisk omkring!
Se nu f.eks. denneher totagger (en Yamaha DT 125):
http://i5.ebayimg.com/04/i/07/35/73/e0_1_b.JPG

> En totakter yder flere HK ved mindre omdrejninger end en 4 takter og har
> højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger end en 4-takter.

Dét er da akkurat stik modsat :-|

--
Armand.

Jakob (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 05-06-06 17:36

Armand wrote:

>> Ja man kan bla. se forskel på udstødningen. 2-takterens udstødning er
>> det vigtigste for motorens ydelse og smidighed. Den har mange gange et
>> noget speicelt udseende. Den er først "tynd" ved afgangen fra motoren
>> , og er tykkest på midten for derefter at blive tynd igen - den kan
>> endvidere slutte af med en "dåse".
>>
> Det ér sq en svær ting at være så katagorisk omkring!
> Se nu f.eks. denneher totagger (en Yamaha DT 125):
> http://i5.ebayimg.com/04/i/07/35/73/e0_1_b.JPG

Den er da nøjagtigt som beskrevet - tyndt afgangsrør fra motoren - tyk
på midten - tynd igen og så en "dåse" (lyddæmper) til sidst.

--
Jakob

Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 18:07

Jakob skrev:
> Armand wrote:
>
>>> Ja man kan bla. se forskel på udstødningen. 2-takterens udstødning er
>>> det vigtigste for motorens ydelse og smidighed. Den har mange gange
>>> et noget speicelt udseende. Den er først "tynd" ved afgangen fra
>>> motoren , og er tykkest på midten for derefter at blive tynd igen -
>>> den kan endvidere slutte af med en "dåse".
>>>
>> Det ér sq en svær ting at være så katagorisk omkring!
>> Se nu f.eks. denneher totagger (en Yamaha DT 125):
>> http://i5.ebayimg.com/04/i/07/35/73/e0_1_b.JPG
>
> Den er da nøjagtigt som beskrevet - tyndt afgangsrør fra motoren - tyk
> på midten - tynd igen og så en "dåse" (lyddæmper) til sidst.
>
Så tyndt anser jeg det nu ikke for at være; men det er så en
opfattelses-differens!

--
Armand.

Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 15:01

Søren skrev:
>>> Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad betyder
>>> det, når en motor er 2- eller 4-takt?
>>> Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent praktisk i
>>> forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at der er 2 cyl
>>> mere)?
>>>
>> Din trædecykel er en tocylindret to-takter - Dér jokker stemplet (á:
>> foden) på hver af de to krumtap-slag (læs: pedaler) ved hver omdrejning.
>> Prøv at forestil dig forskellen om du havde fire ben og fire pedaler til
>> rådighed, samt hvis du kun trådte på pedalen hver anden omgang (á
>> 4-takt)!!
>
> Kan man se om en motor køre som to eller 4 takt?

Det er ved at udvikle sig til et så grundlæggende kursus i
motorkonstruktion som vil blive for omfattende at klare i trin af
news-meddelelser - gå på biblioteket og lån f.eks. "Politikens bog om
motorcykelvedligeholdelse", der kommer rundt om meget derom :-|

Men nu jeg hár fat i det:
Motoren er som sådan opbygget i lag: Nederst motorblokken og ovenpå den,
en cylinder med et topstykke ovenpå igen!
- Totaggere har udstødningen på cylinderen og topstykket er simpelt (á
en top med køleripper ved luftkølede motorer).
http://i12.ebayimg.com/03/i/07/4d/5e/09_1_b.JPG er et fint eksempel på
dét á motorblok med cylinder på (vandrette køleripper) og øverst
topstykket (lodrette køleripper) - Udstødningen går tydeligt ud fra
cylinderen!
- Firetaktere har udstødningen på topstykket, som i tilgift er mere
kompliceret støbt og oftest med endnu et dæksel ovenpå. Og på
firetaktere sidder karburatorerne med sikkerhed på topstykket!
http://i20.ebayimg.com/01/i/07/43/47/70_1_sbol.JPG er et godt eksempel
hvor der ovenpå motoblokken er placeret en sort cylinder med køleripper
hvorovenpå at topstykket med lyse ripper er placeret - Det er tydeligt
at se at både udstødningen og karburatoren går på topstykket!

Men disseher er e absolut beste eksempler jeg har kunnet finde og for
det utrænede øje er det langtfra så simpelt at kunne se forskellen på
enhver motor!

> Og hvad er forskellen rent ydelses mæssigt?

Totaggeren er let og højtydende, men har et større forbrug - Og vice versa!

--
Armand.

Hr. Jensen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 05-06-06 15:08

Den Mon, 5 Jun 2006 15:00:59 +0200 sendte "Søren"
<soren@removethis.com> følgende røgsignaler:

>>> Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad betyder
>>> det, når en motor er 2- eller 4-takt?
>>> Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent praktisk i
>>> forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at der er 2 cyl
>>> mere)?
>>>
>> Din trædecykel er en tocylindret to-takter - Dér jokker stemplet (á:
>> foden) på hver af de to krumtap-slag (læs: pedaler) ved hver omdrejning.
>> Prøv at forestil dig forskellen om du havde fire ben og fire pedaler til
>> rådighed, samt hvis du kun trådte på pedalen hver anden omgang (á
>> 4-takt)!!
>
>Kan man se om en motor køre som to eller 4 takt? Og hvad er forskellen rent
>ydelses mæssigt?

Se det og se det....du kan i hvert fald høre og lugte det, da den
kræver olie i benzinen lige som en typisk knallert.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men i gamle dage havde en 500 ccm
roadracing-MC gerne en 4 cyl. 2-takts motor med omkring 160-180 hk.

Det er vist noget med at en 2-takter arbejder dobbelt så meget som en
4-takter pr. omdrejning.
Til gengæld bruger den også mere benzin.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at byde de nye velkommen.

Ukendt (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-06 13:05

Her er to animationer som viser forskellen.

4 takt slår en gnist pr cylinder for hver gang motoren har kørt to omgange.
http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

2 takt slår en gnist pr cylinder for hver gang motoren har kørt en omgang.
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm

Mvh
M1



Knud Dam (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 05-06-06 15:24


"M1" <w> skrev i en meddelelse
news:44841df1$0$27513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Her er to animationer som viser forskellen.
>
> 4 takt slår en gnist pr cylinder for hver gang motoren har kørt to
> omgange.
> http://auto.howstuffworks.com/engine.htm
>
> 2 takt slår en gnist pr cylinder for hver gang motoren har kørt en omgang.
> http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm


Sådan !

; - )

KD



Jim Andersen (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 06-06-06 10:13

Søren wrote:
> Dette må jo være noget nær det mest basale spørgsmål, men hvad
> betyder det, når en motor er 2- eller 4-takt?
> Hvis en motor har 2 cylindre og 4 takter, hvad er det så rent
> praktisk i forhold til f.eks. 4 cyl og 4 takt (ja, jeg ved godt at
> der er 2 cyl mere)?

En 4-takter har ventiler, og dertil hørende kæder og strammere og shims og
knaster og aksler og stænger.

På en 2-takter kan de ting ikke gå i stykker. Den har bare 2 huller der
sidder lidt forskudt i forhold til hinanden.

/jim



Jes Vestervang (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-06-06 14:09

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> På en 2-takter kan de ting ikke gå i stykker. Den har bare 2 huller
> der sidder lidt forskudt i forhold til hinanden.

Til gengæld kan de brænde hul i stemplerne, sætte sig osv. hvis bare
det mindste er galt :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste