Skrue vil ikke i hul
Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-06-06 19:10

Skruen, der holder (plastik)sideskjoldet på siden på min SV650s, kan ikke
skrues helt ind i gevindet.

Jeg sørger for, at den går ind i en ret vinkel, men allerede efter et par
omdrejninger, begynder det at blive hårdt at skrue den længere ind.

Skruens gevind ser ok ud, så det er nok gevindet inde i stellet (aluminium),
der er ødelagt.

Hvad gør man ved det ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-06-06 20:03

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> omdrejninger, begynder det at blive hårdt at skrue den længere ind.
>
> Skruens gevind ser ok ud, så det er nok gevindet inde i stellet

Man kunne f.eks. tage en snittap og skære gevindet
op igen (i samme størrelse).

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 21:13

Andersen [3650] skrev i meddelelsen ...

>Man kunne f.eks. tage en snittap og skære gevindet
>op igen (i samme størrelse).

Jup, men forsigtigt ! Er det et gennemgående hul, eller ender hullet
"blindt" i stellet ? Hvis at det er gennemgående, så forsøg med snittappen
fra bagsiden, eller i mangel på snittap, brug en frisk bolt med langt
gevind, og skru den igennem hullet fra bagsiden. Dette vil "rette" gevindet
op, omend det vil være svækket i de yderste omgange.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-06-06 08:22

> [...]
gevindet
> op, omend det vil være svækket i de yderste omgange.

Det er ikke et gennemgående hul. Jeg har ikke en sniitap (det kunne jeg
selvfølgelig tage ud og købe i morgen).

Overvejer at skære skruen over, så den ikke skal så langt ind i hullet, får
den strammer sig fast om plastiksideskjolet (det vejer 50-100 gram). Er det
"hul i hovedet" ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-06-06 09:02

Michael Kristensen skrev:

> Det er ikke et gennemgående hul. Jeg har ikke en sniitap (det kunne jeg
> selvfølgelig tage ud og købe i morgen).

Du kan få et lille cowboytrick. Hit en anden skrue. Gerne en 10.9 eller
unbracho. Fil den på gevindet så du får en eller to skarpe kanter i
omløbsretningen. Som du kan forestille dig en snittap ville skære. På
den måde kan du formentlig rette gevindet. Men lidt tålmodighed vil det
sikkert lykkes.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 11:13

Ib Jakobsen skrev:

> Du kan få et lille cowboytrick. Hit en anden skrue. Gerne en 10.9 eller
> unbracho. Fil den på gevindet så du får en eller to skarpe kanter i
> omløbsretningen. Som du kan forestille dig en snittap ville skære.

Og en indianer ville sørge for at have en møtrik skruet ind bagved
forinden, således at den kan rette graterne ud ved afskruning efter
bearbejdningen!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-06 15:32

> Og en indianer ville sørge for at have en møtrik skruet ind bagved
> forinden, således at den kan rette graterne ud ved afskruning efter
> bearbejdningen!

Hej Armand.

Vil du uddybe det ?

Mvh

KD

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 16:19

Knud Dam skrev:

> Hej Armand.
>
> Vil du uddybe det ?

Indianeren er et modspil cowboy-tricket! Men det er vel ikke dét!?

Tricket er at have en møtrik inde bag (=skruet op under hovedet på
bolten) hvad man laver af ballade med gevindet - F.eks. også ved
afkortning, hvorved at man retter grater m.m. i gevindet til når den
(som jo hár ordentligt fat i gevindet) skrues af!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-06 16:28

> [...]
> hvad man laver af ballade med gevindet - F.eks. også ved afkortning,
> hvorved at man retter grater m.m. i gevindet til når den (som jo hár

Så forstod jeg, hvad du mente - jeg opfattede bare den slebne bolt som en
en-gangs-ting til at redde gevindet.

Ellers enig - ved afkortning mv. er det et godt (Indianer)tcick !

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 16:39

Knud Dam skrev:

> Så forstod jeg, hvad du mente - jeg opfattede bare den slebne bolt som en
> en-gangs-ting til at redde gevindet.

Det er da også min opfattelse; men for at rette grater i
langs-slibningen ud er det godt med en møtrick(!) bagved til efter-retning!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-06 16:46

> Det er da også min opfattelse; men for at rette grater i langs-slibningen
> ud er det godt med en møtrick(!) bagved til efter-retning!

Hvorfor efter-retning ?

"møtrick" - skarp i replikken i dag ...

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 16:49

Knud Dam skrev:

> Hvorfor efter-retning ?

For at grater langs det slebne spor = forvrængning af gevindet, og sagen
skal jo bruges til at rette et gevind op - ikke voldtage det yderligere :-|

> "møtrick" - skarp i replikken i dag ...

Hæ!
Faktisk en slåfejl der ved nærmere eftertanke fik lov at stå

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-06 16:54

> For at grater langs det slebne spor = forvrængning af gevindet, og sagen
> skal jo bruges til at rette et gevind op - ikke voldtage det yderligere
> :-|

Det er mig, der snork-sover. Pinsen har sgu smadret de sidste celler ..

Tak for tålmodigheden.

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 17:40

Knud Dam skrev:

> Tak for tålmodigheden.

Ingen årsag!
Vi kan jo bruge dig som laveste fællesnævner og således gå ud fra at
alle andre også er med nu!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-06 18:01

> Vi kan jo bruge dig som laveste fællesnævner og således gå ud fra at alle
> andre også er med nu!

Jeg gentager:

"Skarp i replikken i dag ..."

; - )

KD

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-06-06 07:50

Armand wrote:
> Ingen årsag!
> Vi kan jo bruge dig som laveste fællesnævner og således gå ud fra at
> alle andre også er med nu!

Jeg er først med nu. Jeg var lige inde og kalibrere/nulstille
IQ-testeren på riget.

--
vh
Torben - referencen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-06-06 19:19

Torben Scheel skrev den 06 jun 2006 i

> Jeg er først med nu. Jeg var lige inde og kalibrere/nulstille
> IQ-testeren på riget.

Jamen forklar lige mig noget alligevel .....
Hvad skal man så med bolten når møtrikken har rettet gevindet op igen?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-06-06 13:09

Arne Lorenzen wrote:

> Jamen forklar lige mig noget alligevel .....
> Hvad skal man så med bolten når møtrikken har rettet gevindet op igen?

Møtrikken retter dit midlertidige værktøj (bolten) op efter filen har
gjort sit. Derefter kan du bruge værktøjet (bolten) som snittap i
alugevindet. Undlader du at rette værktøjet op, får du bare ødelagt
alugevindet endnu mere ved at bruge det.

Ups - jeg fangede den vist alligevel

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 07-06-06 20:26

> Ups - jeg fangede den vist alligevel

Hej Torben.

Jeg er sq glad for, at du heller ikke så lyset med det samme .....

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 07-06-06 22:34

Knud Dam skrev:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Torben.
>
> Jeg er sq glad for, at du heller ikke så lyset med det samme .....

Det begynder at ligne en sammensværgelse med det formål at kritisere min
forklarings tydelighed!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-06-06 08:41

Armand wrote:

> Det begynder at ligne en sammensværgelse med det formål at kritisere min
> forklarings tydelighed!

I was just being nice - fangede den første gang (fordi jeg selv skruer
en møtrik på før jeg saver en bolt over). Undskyld Knud..

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 08-06-06 16:16

> I was just being nice - fangede den første gang

ØV !

KD

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-06 06:50

Fra : Armand

Dato : 08-06-06 17:47

Torben Scheel skrev:

> I was just being nice - fangede den første gang (fordi jeg selv skruer
> en møtrik på før jeg saver en bolt over). Undskyld Knud..

Så meget for mine konspirations-teorier :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-06 06:53

Armand wrote:

> Så meget for mine konspirations-teorier :-|

Dine forklaringer er fine - for folk med lidt sprogforståelse. Jeg kan
lide at de er ret kortfattede, men grundige.

Jeg tror dog at nogen (normalt yngre end mig) står af på sproget.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 09-06-06 16:17

Torben Scheel skrev:

> Dine forklaringer er fine - for folk med lidt sprogforståelse. Jeg kan
> lide at de er ret kortfattede.......

Dén har jeg lige printet ud og har hængt op på opslagstavlen - måske at
jeg også skulle lave et mikroprint til at have med på turen

> .....men grundige. Jeg tror dog at nogen (normalt yngre end mig) står
> af på sproget.

??
P.g.a. mine kortfattetheds-krævende ordopbygninger og sammenfattende biord?
Fortæl-fortæl! Jeg sidder jo ikke her og skriver for at blive overhørt!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-06 07:36

Armand wrote:

> [...]
> Fortæl-fortæl! Jeg sidder jo ikke her og skriver for at blive overhørt!

Ganske uvidenskabeligt har jeg samlet et par tilfældige - tag det som
min mening, og smid det væk hvis jeg ikke har ret :

A: Jeg skriver ikke at det er en umulighed, tværtom er jeg altid
fortaler for at folk skal komme ud af røret og bruge det jern de nu
engang har i besiddelse og ikke vente med at køre til Hamborg til den
dag har købt sig drømme Pan-European'en!

T: Grib Dagen tema - "tværtom" "umulighed" "har i besiddelse" og måske
endda "fortaler" er lidt tunge.
"Jeg siger ikke at det er umuligt - man skal køre på den maskine man nu
engang har.."

> De viste/skrev om Optimate III, og en Junior Tender. Optimate III er
vel rimelig pros ifht en lader fra HN ?

A: Jo!
Hvis du har sådan én, for forudsæt ikke at den du ellers sætter til at
lade på'ed har én :-|

T: "på'ed" ("på batteriet" vel?)
"Ja, hvis du har en Optimate III - men regn med at andre har en
dårligere lader. Lad(!) ikke andre bruge en tilfældig batterilader på
din maskine."

A: Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"

T: "oftens" "forekommende"
Støvlehælen er den "gummihammer" du har med altid - afmontér den af
foden før brug (medmindre det er til pløkker)

A: Der findes tre XS400:
Udover Seca'en og den nævnte softchopper, der hedder "SE" er der også
den første i rækken, hvilken jeg har set nævnt som "2A2".
Den er udseendemæssigt lig XS360, som var min første motorcykel og kan
ses på: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=258&m=full
XS400SE er en softchopper baseret på OHC-motoren fra XS360/400 hvor
Seca'ens 400'er er en helt anden konstruktion der kan genkendes på
topstykkets tydelige DOHC-design

T: Smukt!
"er udseendemæssigt lig" => "ligner (på en prik)" - "DOHC-design"
hvordan er det lige det ser ud? Referencebilleder?

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 12-06-06 22:20

Torben Scheel skrev:

> Ganske uvidenskabeligt har jeg samlet et par tilfældige - tag det som
> min mening, og smid det væk hvis jeg ikke har ret :

*HUG* - *Auch*!

Gu' har du (i en vis grad) ret
Min indlægsfrekvens giver mig tilsyneladende ikke overskud til grundige
omformulieringer, og jeg har med tiden (selv) fundet god nytte i de lidt
forældede ord á: tværtom; omend m.fl.

Jeg vil fremover prøve at lette sproget med dine hug i tankerne, men lur
mig om det lykkes

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-06-06 12:28

Armand wrote:

> [...]
> forældede ord á: tværtom; omend m.fl.
>
> Jeg vil fremover prøve at lette sproget med dine hug i tankerne, men lur

Som tidligere skrevet - jeg kan lide dem - og "ungdommen" har godt at at
opleve sider af sproget de ikke kender til (damn jeg er gammel). Om der
virkelig er nogen der falder af? Det må komme fra dem der evt. har
problemer med formuleringerne.

Keep up the good work

--
vh
Torben

Fra : "J.C. Kløve"

Dato : 05-06-06 09:02

Michael Kristensen skrev:
> [...]
> den strammer sig fast om plastiksideskjolet (det vejer 50-100 gram). Er det

ja!

Ret nu det gevind, det vil du blive glad for i længden

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 08:44

Michael Kristensen skrev i meddelelsen
<4483db7d$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...

>Overvejer at skære skruen over, så den ikke skal så langt ind i hullet, får
>den strammer sig fast om plastiksideskjolet (det vejer 50-100 gram). Er det
>"hul i hovedet" ?

Ja, det er den sikre død for gevindet.