ZX9R 900B gearskifte
Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-06-06 17:03

Hej,

Jeg har nu fået kørt nogle km på min "nye" ZXR 750 monteret med en ZX9R 900B
motor.

At den kører rigtigt godt er der ingen tvivl om, men jeg synes dog at
gearskiftet er ret trægt, det larmer ved skift, og specielt i 2 gear
"synger" det en anelse. Det er dog mest selve gearskiftet der undrer mig...?

Motoren er modellen fra '94-'97. Nogle der kører på ovennævnte årgang, og
har bemærket samme..? Måske lider årgangen generelt af dårligt gearskifte,
eller er det min gearkassen er er dårlig/slidt..? Jeg ved desværre ikke hvor
mange km motoren ialt har tilbagelagt...

Hvad skal/bør der skiftes for at den kommer iorden..? Og har i et bud på
hvad sådan en omgang skal koste at få lavet hos min mekker..?

Venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-06-06 18:51

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> gearskiftet er ret trægt, det larmer ved skift, og specielt i 2 gear
> "synger" det en anelse. Det er dog mest selve gearskiftet der undrer

NB: Som sammenligning fungerer gearskiftet på min ZXR 750 H1 1989 perfekt.
Der er ingen hårde lyde ved gearskift....

Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 04-06-06 21:12

Min siger intet
kun når man skifter fra frigear til 1.ste er det et lille klonk
det er vel helt normal

Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 04-06-06 21:14

Hvad kom du igrunden af med i midligtidlig afgift?
som en 750er eller som en 900er

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-06-06 22:04

" Preben Otto Jensen" <otto2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kom du igrunden af med i midligtidlig afgift?
> som en 750er eller som en 900er

Har ikke betalt afgiften endnu. Skal have solgt min anden maskine først.

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-06-06 22:08

> Min siger intet kun når man skifter fra frigear til 1.ste er det et lille
> klonk
> det er vel helt normal

Ja, skift fra frigear giver vel altid et klonk, men her er det faktisk
mellem alle gearerne.

Er det mon en renovering af gearkassen...? Det lyder dyrt i mine ører...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-06-06 08:04

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> writes:

> Ja, skift fra frigear giver vel altid et klonk, men her er det faktisk
> mellem alle gearerne.

Jeg har en motor mage til din, og den klonker også kun når den ryger i 1.
Resten af vejen klikker den nemt, lydløst og markant igennem gearene.
Min vil også gerne synge lidt, men kun i første (så lyder den lidt som
en Stuka bomber fra 40'erne

> Er det mon en renovering af gearkassen...? Det lyder dyrt i mine
> ører...

Jah... Da jeg reparerede min gearkasse i vinters fik jeg et tilbud på en let
brugt gearkasse fra www.bartonmotors.co.uk på ~2500. (Det kan sikkert
gøres billigere), men det tager nogen timer at pille motoren ud, skille
bunden ad, reparere, samle motor, sætte den tilbage i stellet.

(jeg fik aldrig brug for den brugte gearkasse, da jeg fandt ud af at ham
der havde samlet den sidst havde sat en spacer forkert...)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-06-06 08:43

"Mikkel Christensen" <mikkel.christensen+news@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:kkdpshmn4t0.fsf@rrnord.dk...

> [...]
> gøres billigere), men det tager nogen timer at pille motoren ud, skille
> bunden ad, reparere, samle motor, sætte den tilbage i stellet.

Jeg skal hen til min mekker (MC-Gården i Slangerup) i eftermiddag. Så må jeg
høre hans vurdering af det.

I går aftes, da jeg var ude at køre, lagde jeg mærke til, at når man
"koncentrerer" sig om gearskiftet, trykker koblingen ordentligt ind, og
skifter roligt gear, så fungerer det normalt.... Men sådan kan man jo ikke
holde ud at skulle køre konstant....

Mvh - Martin

Fra : Armand

Dato : 06-06-06 18:50

Martin Christiansen skrev:

> [...]
> skifter roligt gear, så fungerer det normalt.... Men sådan kan man jo ikke

Sådan skifter man da heller ikke gear på en motorcykel :-|

Læs om koblingsfrit gearskifte På DMC's FAQ og lær dér også at skifte
korrekt med(!) brug af kobling :-|

--
Armand.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-06-06 20:36

> Sådan skifter man da heller ikke gear på en motorcykel :-|
>
> Læs om koblingsfrit gearskifte På DMC's FAQ og lær dér også at skifte
> korrekt med(!) brug af kobling :-|

Hej Armand,

Har du et link..? Synes ikke lige jeg kan finde det i FAQ'en...

Mvh - Martin

Fra : Armand

Dato : 06-06-06 23:05

Martin Christiansen skrev:

> Har du et link..? Synes ikke lige jeg kan finde det i FAQ'en...

FAQ'en - "gearkasse og kobling" - #2 á 3 spørgsmål = Hvordan skifter man
korrekt gear, med eller uden brug af kobling?

Når nu du er der: Kig også lidt på siden om hvad DMC har at sige - De
slaver for vores godtbefindende!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 00:46

Martin Christiansen skrev:

> [...]
> "synger" det en anelse. Det er dog mest selve gearskiftet der undrer mig...?
> Hvad skal/bør der skiftes for at den kommer iorden..?

Det nærmest foreliggende og billigste først:
Du er sikker på at din bagkæde ikke er for stram???

Derudover har jeg hørt om én ZX7 der måtte have ny gearkasse; men det
gør vel ikke gearskader for symptomatiske for modelrækken (ZX7 er vel
også "C-motorer"!?)

--
Armand.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-06 09:31

> Det nærmest foreliggende og billigste først:
> Du er sikker på at din bagkæde ikke er for stram???

Hej,

Kæden var faktisk ret stram da jeg fik mc'en hjem. Derfor har jeg løsnet
den, så det skulle nu være iorden.

Mvh - Martin

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 10:58

Martin Christiansen skrev:

> Kæden var faktisk ret stram da jeg fik mc'en hjem. Derfor har jeg løsnet
> den, så det skulle nu være iorden.

Medmindre den er meget løs, så prøv at løsne den endnu mere og se om dét
hjælper på funktionen!

Hvis den hidtil har kørt permanent med meget stram kæde kán det også
have gjort sin indvirkning på gearskiftets funktion - Ligesom at
udgangslejet hhv. kædenavs-lejet ved baghjulet kan risikere at have lidt
skade =
Faktisk burde for stram kæde fra sælgers side være et dont-punkt på
Bagers brugtkøbsguide!

--
Armand.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-06 12:21

> Hvis den hidtil har kørt permanent med meget stram kæde kán det også have
> gjort sin indvirkning på gearskiftets funktion - Ligesom at udgangslejet
> hhv. kædenavs-lejet ved baghjulet kan risikere at have lidt skade =

Det vil jeg prøve senere i eftermiddag.

Som jeg skrev tidligere, "synger" den lidt i gearerne, specielt i 2. gear.
Det kan vel sagtens være pga. lejerne er ødelagt af en for stram kæde...

Er sådanne lejer til at skifte uden at motoren skal splittes totalt ad...?

Mvh - Martin

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 12:42

Martin Christiansen skrev:

> Som jeg skrev tidligere, "synger" den lidt i gearerne, specielt i 2. gear.
> Det kan vel sagtens være pga. lejerne er ødelagt af en for stram kæde...

Ikke umuligt

> Er sådanne lejer til at skifte uden at motoren skal splittes totalt ad...?

Nix!
Udgangslejet sidder aller inderst i motoren - Kun cylinder og topstykke
kan man tillade sig at lade sidde på (med mindre det drejer sig om en
pre-R1 5-ventilet Yamaha, der har en skjult
motorblok-sammenspændingsbolt under cylinderblokken = )

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 05-06-06 13:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> pre-R1 5-ventilet Yamaha, der har en skjult
> motorblok-sammenspændingsbolt under cylinderblokken = )

Min er pre-R1, men godt nok kun 4-ventilet, og har den irriterende
skjulte bolt.

--
-René
FZR600

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-06 13:33

> [...]
> kan man tillade sig at lade sidde på (med mindre det drejer sig om en
> pre-R1 5-ventilet Yamaha, der har en skjult motorblok-sammenspændingsbolt

Hvis det både er lejer og gear der skal laves, kan det vel næsten bedre
svare sig at finde en anden motor og smide på...?

Det lyder som en kompliceret sag, og æder sig vel næsten op i arbejdsløn.
(Kan ikke selv lave det).

---
Mvh - Martin

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 05-06-06 14:44

Hvis vi ser bort fra den synger....
kan det så være lidt skæve koblingsplader??, eller måske koblingsskålen har
lidt hakker, så den på den måde kan hænge lidt i????
Døjer lidt selv med en cykel der kan være svær at få i frigear, pga den
ikke kobler helt ud...
MVH
Johan

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 15:14

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:

> Døjer lidt selv med en cykel der kan være svær at få i frigear, pga den
> ikke kobler helt ud...

Hvilken?

Forøvrigt Johan:
Gider du ikke vænne dig til at skrive svar under(!) det tilbagestående
citat?
Sådan er standarden (for mange newsreadere, der f.eks. klipper alt efter
underskriften væk), og sådan gør alle andre på gruppen!

--
Armand.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 05-06-06 15:29

> [...]
> Sådan er standarden (for mange newsreadere, der f.eks. klipper alt efter
> underskriften væk), og sådan gør alle andre på gruppen!

-_____________________________________________

Sorry,
er ikke helt en haj til det her, men bruger jo mest tid på vejene.. ;)
Det er en yzf1000r(thunderace_)...
Har udluftet koblingen , hjalp intet...
jeg skal bare rulle med næsten ingen fart(under 1kmt), så går den finno i
frigear,, ligeså, hvis den er slukket, så hopper den også fint i frigear...
er dog ikk et decideret problem for mig, vænner mig til at gå i frigear før
kryds, eller bare holde med koblingen trukket !!
MVH
Johan

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 16:15

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:

> Sorry,
> er ikke helt en haj til det her, men bruger jo mest tid på vejene.. ;)

Vrøvl!
Det går jo tydeligvis fremad!

Nu vi har fat i sagen, så læg mærke til at newsreaderen selv adskiller
skribenterne v.h.a. et antal ">", så det er overflødigt at lave
skillelinier

> [...]
> er dog ikk et decideret problem for mig, vænner mig til at gå i frigear før
> kryds, eller bare holde med koblingen trukket !!

OK!
Yamaha's gearkasser er jo også lavet af en landbrugssmed

Dér hvor jeg ville hen er at gøre Kawa-ejerne opmærksomme på at de ikke
skal fiske efter frigear eftersom det er en Kawa-gimick at man ikke kan
komme i 2.gear ved stilstand! Ergo: Hold stille på din Kawasaki og gå
evt. først da i 1.gear hvorefter man forsøger at lægge 2.gear ind - Og
vupti: Frigear

--
Armand.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 05-06-06 17:46

> [...]
> komme i 2.gear ved stilstand! Ergo: Hold stille på din Kawasaki og gå
> evt. først da i 1.gear hvorefter man forsøger at lægge 2.gear ind - Og

Oki doki. snip snap snude,,
det må være det??
;)=
MVH
Johan

Fra : Brian Kærgård

Dato : 05-06-06 07:37

Du er sikker på din kobling kobler ordelig ud.............. ???

Mvh Brian. ZX6R 636 ninja 2006

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-06 09:29

"Brian Kærgård" <166095@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du er sikker på din kobling kobler ordelig ud.............. ???

Hej,

ja, umiddelbart virker det som om at den gør.

Mvh - Martin