karburator problemer ?
Fra : Mikkel Jacobsen

Dato : 03-06-06 18:53

Håber der er nogen af Jer som kan hjælpe...

Min CB500 har problemer...
Når jeg starter den, går den meget ujævnt, kun den højre cylinder bliver
varm - altså kun tændin på den ene. Der kommer en del blåhvid røg..
Hmmm hvad f.... er der sket. For 3-4 uger siden kørte den helt fint - men
så komm regnen og den har stået i garagen siden.
Jeg har haft tændrørene ude - elektrodeafstand og gnist var helt iorden. men
venstre tændrør var vådt af benzin og højre var sodet til...

Er der nogen som kan stille en hurtig diagnose - eller fortælle mig hvad jeg
skal fortælle mekanikeren, for det med karburring er lidt ude for min
tekniske rækkevidde.

Håber i kan hjælpe,
Mikkel

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-06-06 22:33

> Jeg har haft tændrørene ude - elektrodeafstand og gnist var helt iorden.
men
> venstre tændrør var vådt af benzin

Skift begge tændrør. Så er du sikker på, at det ikke er dem, der skaber
problemer. Stadigvæk problemer? Giv de strømførende kabler til tændrør en
gang Pronto. Stadigvæk problemer? Så skal du nok til at se på kaburatoren.

Fra : Armand

Dato : 03-06-06 23:45

Mikkel Jacobsen skrev:
> [...]
> venstre tændrør var vådt af benzin og højre var sodet til...
>
> Er der nogen som kan stille en hurtig diagnose -

Hurtig? Så er det klassikeren der sakal hældes ud af ærmet:
Mon ikke at du har været på reservetank fornylig?
Ifald, så er der sikkert sket det at en mængde vand fra bunden af tanken
("ON" henter ikke bensinen fra bunden(!) af tanken) er sendt videre til
svømmerhusene og ligge lige dér, i bunden af dém, hvor hoveddysen suger fra!
P.g.a. viskositetsforskellen er en dråbe vand i bensin fed som en klat
silicone og virker derfor som en prop for dysen.

Selvom du ikke kan bekræfte at have brugt Res (eller PRI!) er en tømning
af karburatorernes svømmerhuse v.h.a. den lille skruekærvs-bundventil
der sidder aller nederst på karburatoren/svømmerhuset og genfylde uden
brug af res eller PRI (hvilket kan være vanskeligt á sidstnævnte), for
at konstantere om dét afhjalp problemet :-|

--
Armand.

Fra : Joakim

Dato : 04-06-06 19:12

Mikkel Jacobsen skrev:
> [...]
> Jeg har haft tændrørene ude - elektrodeafstand og gnist var helt iorden. men
> venstre tændrør var vådt af benzin og højre var sodet til...

Så går der ingen gnist fra tændspolen til tændrøret, hvis den ene er våd.

> [...]
> skal fortælle mekanikeren, for det med karburring er lidt ude for min

Mit problem på en Honda var den ene tændspole. Jeg brugte en lille
stålbørste på fladerne, som var blevet lidt irrede af en måneds
henstand. Det virkede, men ændrede ikke på det faktum at jeg skulle
skifte den ene tændspole efter kort tid, den var død.

Hvis det er muligt at bytte om på tændkablerne til cylindrene, så kan du
teste om det nu er den anden cylinder der tænder (og bliver varm)

Mvh Joakim