|
| Hvilken motorolie? Fra : Knud Erik Mortensen |
Dato : 03-06-06 08:30 |
|
Hej,
Hvilken motorolie skal der på en Yamaha XV 535 fra 1993?
Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
olien
der er skyld i det ?
Jeg håber på svar fra mere erfarne Virago - ejere
Mvh.
Kemix
| |
Calle Nielsen (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 03-06-06 08:50 |
|
Knud Erik Mortensen wrote:
> Hej,
>
> Hvilken motorolie skal der på en Yamaha XV 535 fra 1993?
>
> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
> olien
> der er skyld i det ?
>
> Jeg håber på svar fra mere erfarne Virago - ejere
>
> Mvh.
> Kemix
Jeg er bange for olien du har brugt indeholder friktionsnedsættende
additiver (molybdæn). Denne type olie får desværre koblingen til at
glide på motorcykler hvor denne ligger badet i olie.
Det undrer mig meget at olien er JASO MA godkent, da dette jo netop
angiver at olien er egenet til motorcykler.
Men der er ingen tvivl om at olier fra LIQUI MOLY er skidt for en
vådkobling: http://www.liquimoly.de/web/lmhomeus.nsf/pages/index_produkte
Mit råd er at du skal skifte olien ud med een som med garanti ikke
indeholder friktionsnedsættende additiver.
Calle
| |
Calle Nielsen (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 03-06-06 08:53 |
|
Calle Nielsen wrote:
> Jeg er bange for olien du har brugt indeholder friktionsnedsættende
> additiver (molybdæn). Denne type olie får desværre koblingen til at
> glide på motorcykler hvor denne ligger badet i olie.
Jeg retter mig lige: KAN få koblingen til at glide. Der findes folk som
har skiftet til bilolier med de nævnte additiver uden problemer. Det er
dog mit indtryk at de fleste får problemer. Det afhænger nok af hvor
overdimmensioneret koblingen er.
Calle
| |
Ukendt (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-06 09:07 |
|
Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<44813f11$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>...
>Jeg er bange for olien du har brugt indeholder friktionsnedsættende
>additiver (molybdæn). Denne type olie får desværre koblingen til at
>glide på motorcykler hvor denne ligger badet i olie.
Eller også synger koblingen bare på sidste vers i forvejen. Et ret typisk
scenarie, at koblingen giver op ved et olieskift, uanset hvilken olie, der
bruges :-|
>Det undrer mig meget at olien er JASO MA godkent, da dette jo netop
>angiver at olien er egenet til motorcykler.
Tjae, det undrer ikke mig, :-/ JASO MA og CE mærker behandles med samme
ligegyldighed.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Calle Nielsen (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 03-06-06 11:34 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Eller også synger koblingen bare på sidste vers i forvejen. Et ret typisk
> scenarie, at koblingen giver op ved et olieskift, uanset hvilken olie, der
> bruges :-|
Ok, det var jeg ikke klar over. Det lyder dog meget plausibelt, da en ny
olie ofte smører bedre end den gamle.
>>Det undrer mig meget at olien er JASO MA godkent, da dette jo netop
>>angiver at olien er egenet til motorcykler.
>
> Tjae, det undrer ikke mig, :-/ JASO MA og CE mærker behandles med samme
> ligegyldighed.
Øv, oliebranchen er virkelig uigennemskuelig :/
Man bliver desværre nødt til at stole på at pris og kvalitet følges ad.
Betegnelsen "Syntetisk" er jo også noget der skal tages med et gran salt.
Calle
| |
Ukendt (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-06 12:21 |
|
Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<448165b0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> Eller også synger koblingen bare på sidste vers i forvejen. Et ret typisk
>> scenarie, at koblingen giver op ved et olieskift, uanset hvilken olie,
der
>> bruges :-|
>Ok, det var jeg ikke klar over. Det lyder dog meget plausibelt, da en ny
>olie ofte smører bedre end den gamle.
Og ikke mindst, viscositeten er meget lavere i en udskiftningsmoden olie, og
når man så lige sammenholder det med Armands erfaring med, at "tynde" olier
giver et noget ukontroleret "bid" på ihvertfald Kawasaki koblinger, så er
det jo ikke så mærkeligt at det er ved et olieskift, at en "defekt" kobling
opdages.
læs mere på: http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Hans Harding (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Hans Harding |
Dato : 03-06-06 08:52 |
|
> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
> olien
> der er skyld i det ?
-så er det tid til cola og popcorn
Mvh
Hans
CB500 (til landevej)
CBR600 (til bane)
| |
Per (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 03-06-06 11:29 |
|
"Hans Harding" <hans@harding.as> skrev i en meddelelse
news:44813fa5$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
>> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
>> olien
>> der er skyld i det ?
>
>
> -så er det tid til cola og popcorn
>
Hvorfor det?
Der er INGEN tvivl om, at det er særdeles vigtigt at bruge den rigtige olie
til en MC.
Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
fleste mc´er.
Bilolie på mc = glider i koblingen (måske)
Bilolier er slet slet ikke lavet til de ekstreme forhold, der er i en mc
motor. Stor varmeveksling, extremt høje omdrejninger og som skrevet - olie
sammen men koblingen.
Om spørgerens kobling er slidt det skal jeg lade være usagt.
Mvh. Per
| |
Ukendt (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-06 12:34 |
|
Per skrev i meddelelsen <4481643f$0$47028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>
>"Hans Harding" <hans@harding.as> skrev i en meddelelse
>news:44813fa5$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
>>> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
>>> olien
>>> der er skyld i det ?
>>
>>
>> -så er det tid til cola og popcorn
>>
>
>Hvorfor det?
>
>Der er INGEN tvivl om, at det er særdeles vigtigt at bruge den rigtige olie
>til en MC.
>
>Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
>fleste mc´er.
Fortæl det til "fie"
>Bilolier er slet slet ikke lavet til de ekstreme forhold, der er i en mc
>motor. Stor varmeveksling, extremt høje omdrejninger og som skrevet - olie
>sammen men koblingen.
Det har nu fungeret fremragende de sidste 35.000 Km. såe, jeg ved ikke
rigtigt hvad det er for nogle ekstreme forhold, at Du taler om. Derimod er
visse nyere biler så sarte, at de _ikke_ overlever en almindelig god
motorolie, VW diesel eksempelvis. :-/
Så længe at Du holder dig fra olie med specifikt beskrevet indhold af
friktionsnedsættende additiv, så er der ikke noget at komme efter. Og hæv
aldrig "kold viscositeten" til over hvad mc'en er specificeret til i vores
klima, det giver nemlig for ringe olieflow ved kold motor.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Carl Dragert (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 03-06-06 13:10 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:448173d1$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>Og hæv
> aldrig "kold viscositeten" til over hvad mc'en er specificeret til i vores
> klima, det giver nemlig for ringe olieflow ved kold motor.
>
Den må du lige uddybe. Mener du brug ikke en 30-50 olie hvis motoren er til
en 20-50?
| |
Ukendt (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-06 16:35 |
|
Carl Dragert skrev i meddelelsen
<44817c1c$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Den må du lige uddybe. Mener du brug ikke en 30-50 olie hvis motoren er til
>en 20-50?
Ja!
For et givet olietryk, som er bestemt af en overtryksventil, vil en tykkere
olie flyde langsommere, især gennem de dyser, som regulerer oliemængden til
lejerne i topstykket.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Claus Rittig (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 03-06-06 17:26 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4481643f$0$47028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
>>> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
>>> olien
>>> der er skyld i det ?
>>
>> -så er det tid til cola og popcorn
>
> Hvorfor det?
>
> Der er INGEN tvivl om, at det er særdeles vigtigt at bruge den rigtige
> olie til en MC.
DERFOR!
> Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
> fleste mc´er.
Vrøvl.
Jeg har kørt på bilolier i 20 år. De er som regel langt bedre end
motorcykelolier, der ofte blot er noget mineralsk olie af halv lunken
kvalitet til triple pris.
Rittig
| |
Calle Nielsen (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 03-06-06 20:49 |
|
Claus Rittig wrote:
>>Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
>>fleste mc´er.
>
>
> Vrøvl.
> Jeg har kørt på bilolier i 20 år. De er som regel langt bedre end
> motorcykelolier, der ofte blot er noget mineralsk olie af halv lunken
> kvalitet til triple pris.
Erfaringen med at bilolie er dårlig til vådpladekoblinger er der altså
en del folk der har gjort sig.
Det er noget af en påstand du kommer med!
Hvor har du den viden fra? (jeg siger ikke du tager fejl, men en
uddybning ville være fint)
Tit er der i MC-olier tilsat et additiv der redder motoren hvis
oliefilmen bliver brudt ved ekstrem belastning (typisk en
zink-forbindelse af en art)
C
| |
p.jarnbak (03-06-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-06-06 22:42 |
|
> Tit er der i MC-olier tilsat et additiv der redder motoren hvis
> oliefilmen bliver brudt ved ekstrem belastning (typisk en zink-forbindelse
> af en art)
Det er der i de flest olier,zink eller wolfram,det er en del af standart
aditiv pakken
i motorolie.
Hej Palle
| |
Calle Nielsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 04-06-06 08:35 |
|
p.jarnbak wrote:
>>Tit er der i MC-olier tilsat et additiv der redder motoren hvis
>>oliefilmen bliver brudt ved ekstrem belastning (typisk en zink-forbindelse
>>af en art)
>
>
> Det er der i de flest olier,zink eller wolfram,det er en del af standart
> aditiv pakken
> i motorolie.
> Hej Palle
Man har sænket niveauet af disse additiver (i hvert fald zink), da de er
skadelige for katalysatorerne i biler.
Dog er der en risiko for at MC-olierne følger med, da mange nye MC'er
også har kat.
Calle
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 08:37 |
|
Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<4481e78f$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>Erfaringen med at bilolie er dårlig til vådpladekoblinger er der altså
>en del folk der har gjort sig.
Sådan oplever jeg det ikke :-/ Sidste år var der en Kawasaki ejer der købte
Castrol olie, "beregnet til mc", på bud ved Louis. Det var mere end
koblingen kunne "klare", og nye koblingsplader måtte til. Men trods lovning
på endnu et sæt koblingsplader betalt af NG'ere, så var det komplet umuligt
at få ejeren til igen at prøve Castrol olien. Så hvor meget klogere blev vi
?
Sådan har alle de, (i øvrigt ikke så mange), koblingsproblemer jeg har hørt
om endt. Vil Du undersøge et specifikt problem, så hjælper det jo ikke at
fidle rundt med alle mulige andre parametre samtidig.
Så jeg vil omskrive til: "en del folk har gjort erfaring med, at
vådpladekoblinger viser sig defekte efter et olieskift."
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Claus Rittig (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 04-06-06 08:43 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44828df0$0$27587$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så jeg vil omskrive til: "en del folk har gjort erfaring med, at
> vådpladekoblinger viser sig defekte efter et olieskift."
Det er nemlig den rette holdning!
Man kan godt dømme alle bil-olier samtidig, men ikke uden at dommen bliver
noget sludder.
Der findes adskillige bilolier der er fremragende til motorcykler, ligesom
der findes nogen der ikke er, man er desværre nødt til at prøve tingene af,
før man kan bedømme dem.
Jeg har kørt i mange år på et par forskellige AGIP olier på mine motorcykler
(fx Formula FF), og de fungerer rigtig godt sammen med mine koblinger.
Rittig
| |
Calle Nielsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 04-06-06 09:36 |
|
Claus Rittig wrote:
> Man kan godt dømme alle bil-olier samtidig, men ikke uden at dommen bliver
> noget sludder.
> Der findes adskillige bilolier der er fremragende til motorcykler, ligesom
> der findes nogen der ikke er, man er desværre nødt til at prøve tingene af,
> før man kan bedømme dem.
Jeg dømmer ikke alle bilolier. Hvis du læser databladet for den omtalte
olie, vil du se at de profilerer olien på dens høje indhold af
Molybdenum Disulfide. Grundet de manger rapporter om problemer med dette
addtiv og vådkoblinger, mener jeg der er god grund til at fraråde det.
> Jeg har kørt i mange år på et par forskellige AGIP olier på mine motorcykler
> (fx Formula FF), og de fungerer rigtig godt sammen med mine koblinger.
Fint, så skal du selvfølgelig bare fortsætte med at bruge den. Jeg er da
også overbevist om at mc-olien er dyre end bil-olien (udbud og
efterspørgsel). Men at påstå at mc-olie er "mineralsk olie af halv
lunken kvalitet til triple pris" synes jeg er at stramme den.
Calle
| |
Claus Rittig (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 05-06-06 08:02 |
|
"Calle Nielsen" <calle.nielsenFJERN@DETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
news:44829b84$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg dømmer ikke alle bilolier.
Du skrev:
>>Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
>>fleste mc´er.
Hvor skrev du at det KUN var den specifikke olie udsagnet gjalt? Jeg har
svært ved at tyde det anderledes end en generel udmelding om alle bil olier.
> Men at påstå at mc-olie er "mineralsk olie af halv lunken kvalitet til
> triple pris" synes jeg er at stramme den.
Jeg skrev "der OFTE blot er noget mineralsk olie af halv lunken
kvalitet...". Der findes skam også flere gode mc olier, dem af dem der er
til salg i DK er bare (hvis min viden stadig er up to date) for dyre i
forhold til tilsvarende bil olier. Udbud og efterspørgsel.
Rittig
| |
Calle Nielsen (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 05-06-06 11:24 |
|
Claus Rittig wrote:
> Du skrev:
>
>>>Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
>>>fleste mc´er.
>
> Hvor skrev du at det KUN var den specifikke olie udsagnet gjalt? Jeg har
> svært ved at tyde det anderledes end en generel udmelding om alle bil olier.
Jeg rettede det i et svar til mig selv (3 min efter mit første indlæg)
til at bilolier KAN få koblingen til at glide.
>>Men at påstå at mc-olie er "mineralsk olie af halv lunken kvalitet til
>>triple pris" synes jeg er at stramme den.
>
>
> Jeg skrev "der OFTE blot er noget mineralsk olie af halv lunken
> kvalitet...". Der findes skam også flere gode mc olier, dem af dem der er
> til salg i DK er bare (hvis min viden stadig er up to date) for dyre i
> forhold til tilsvarende bil olier. Udbud og efterspørgsel.
Ok, min fejl.
Du har ret i at MC-olier dyrere.
Det er desværre pokkers svært for lægmand at gennemskue forskellene
mellem olierne, så mange (inkl. mig selv) køber mc-olien.
Her er artiklen jeg snakkede om:
http://sportrider.com/tech/146_0310_oil/
Rigtig god artikel!
Konklusionen er ikke helt så utvetydig som jeg huskede den.
Calle
| |
Claus Rittig (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 05-06-06 21:04 |
|
"Calle Nielsen" <calle.nielsenFJERN@DETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
news:4484063c$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>Og olier til biler virker ikke til vådpladekoblinger, som der er på de
>>>>fleste mc´er.
>>
>> Hvor skrev du at det KUN var den specifikke olie udsagnet gjalt? Jeg har
>> svært ved at tyde det anderledes end en generel udmelding om alle bil
>> olier.
>
> Jeg rettede det i et svar til mig selv (3 min efter mit første indlæg) til
> at bilolier KAN få koblingen til at glide.
Ups, det så jeg ikke.
Jeg havde også en masse gode links til olie-artikler, men de gik tabt i et
større virusangreb for et par uger siden - sammen med en helvedes masse
andet godt. IT folk tager jo backup alle andre steder end på privat
adressen...
Rittig
| |
Calle Nielsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 04-06-06 09:26 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Calle Nielsen skrev i meddelelsen
> Sådan oplever jeg det ikke :-/ Sidste år var der en Kawasaki ejer der købte
> Castrol olie, "beregnet til mc", på bud ved Louis. Det var mere end
> koblingen kunne "klare", og nye koblingsplader måtte til. Men trods lovning
> på endnu et sæt koblingsplader betalt af NG'ere, så var det komplet umuligt
> at få ejeren til igen at prøve Castrol olien. Så hvor meget klogere blev vi
> ?
Ok, jeg kan godt se din pointe. Det undrer mig så bare at der findes
rigtig rigtig mange folk der rapportere problemet. Jeg skal ikke
udelukke at det er en flokeffekt (jeg er jo pt selv med til at skabe den :)
> Sådan har alle de, (i øvrigt ikke så mange), koblingsproblemer jeg har hørt
> om endt. Vil Du undersøge et specifikt problem, så hjælper det jo ikke at
> fidle rundt med alle mulige andre parametre samtidig.
Rigtig nok.
> Så jeg vil omskrive til: "en del folk har gjort erfaring med, at
> vådpladekoblinger viser sig defekte efter et olieskift."
Jeg kan ikke udelukke du har ret. Omvendt er det også svært at udelukke
at molybdæn kan få en kobling til at glide.
Calle
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 12:48 |
|
Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<4482992b$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>Ok, jeg kan godt se din pointe. Det undrer mig så bare at der findes
>rigtig rigtig mange folk der rapportere problemet. Jeg skal ikke
>udelukke at det er en flokeffekt (jeg er jo pt selv med til at skabe den :)
Head on the nail ! Alle kender en, som har en kammerat, som har oplevet
"enorme" problemer med en specifik olie til en specifik mc. Hvorfor kan jeg
så aldrig komme i kontakt med nogen af dem ? Jeg mener at have en pæn stor
mc-omgangskreds, hvorfor har de ingen problemer ? Ok _nogen_ af dem bruger
mc-olie, og får service foretaget ved forhandler.
Nuvel, alle oliebadskoblinger glider i en eller anden grad, det er
designbestemt. Der er altid oliefilm mellem pladerne i en sådan kobling, og
friktionen er så bestemt ved koblingens areal, oliefilmens tykkelse,
(bestemt ligeligt af fjedertrykket og oliens viscositet). Derfor er det også
svært at se hvad friktionsnedsættende stoffer overhovedet kan gøre af skade
i en kobling, pladerne rører jo ikke hinanden. Derimod er det let at se, at
en tynd olie vil give en tyndere film, og dermed højere friktion i koblingen
alt andet lige, dog er moderne tynde olier typisk også med en væsentlig
forbedret bæreevne, og dette arbejder imod den forbedrede friktion.
Tynde olier kan give forringet føling med tilkobling, (koblingen hugger
ukontrolabelt ved tilkobling). Problemet skyldes at der er en vis
fjedervirkning i olien ved tilkobling. I udkoblet tilstand "fyldes"
mellemrummene mellem pladerne med olie, og ved tilkobling skal hovedparten
af denne olie fortrænges før maximal friktion opnåes. Det tager selvsagt
længere tid med en "tyk" olie end med en "tynd" olie. For at mindske generne
ved det problem, (som jo også i nogen grad er temperaturbestemt, varm olie
er tyndere end kold olie), har eksempelvis Honda VTR-F en blød hvælvet
tallerkenfjeder mellem koblingsskål og plader. Dette giver nogle mm.
vandring i koblingsgrebet hvor Du kan variere tilkoblingsfriktionen. Det
virker rigtigt godt.
Nogle olier har en tendens til, efter nogen brug, at klæbe/lime
koblingspladerne sammen, det er nok den fejl jeg oftest har set. Specielt
ester baserede olier synes at have dette problem, sansynligvis fordi at
disse olier er ekstremt hygroskopiske, altså over tid optager vand fra
luften, og i modsætning til mineralolier, så kan vandet ikke varmes ud af en
esterolie. Esterolie er egentlig kun egnet i hermetisk lukkede
kølekompressorer. Bruger Du esterolier som Motul og Silkolene, så skal der
skiftes ofte, og IMHO er disse olier uegnet til en gade mc.
Hvorfor slides pladerne så i en kobling når der altid er oliefilm mellem ?
Tjae, hvorfor slides et leje, og en cylindervæg ? Nuvel, så god er olien så
altså heller ikke og urenheder gør deres del til sliddet. Fakta er også
at olie ældes, og en udskiftningsmoden olie har ikke nær samme bæreevne i
hverken koblinger eller lejer, eller på tandhjulsflader for den sags skyld.
Så når din kobling begynder at glide ved et olieskift, så er det måske i
grunden mere et signal om at tænke lidt tilbage........ :-/
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Calle Nielsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 04-06-06 13:34 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Nuvel, alle oliebadskoblinger glider i en eller anden grad, det er
> designbestemt. Der er altid oliefilm mellem pladerne i en sådan kobling, og
> friktionen er så bestemt ved koblingens areal, oliefilmens tykkelse,
> (bestemt ligeligt af fjedertrykket og oliens viscositet). Derfor er det også
> svært at se hvad friktionsnedsættende stoffer overhovedet kan gøre af skade
> i en kobling, pladerne rører jo ikke hinanden.
Interessant. Gør samme betragtning sig gældende andre steder i motoren?
Hvis ja, hvorfor tilsætter man så overhoved friktionsnedsættende additiver?
> Derimod er det let at se, at
> en tynd olie vil give en tyndere film, og dermed højere friktion i koblingen
> alt andet lige, dog er moderne tynde olier typisk også med en væsentlig
> forbedret bæreevne, og dette arbejder imod den forbedrede friktion.
Bæreevne.. Er det dét man også kalder hydrodynamisk friktion?
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 15:43 |
|
Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<4482d335$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>...
>Interessant. Gør samme betragtning sig gældende andre steder i motoren?
>Hvis ja, hvorfor tilsætter man så overhoved friktionsnedsættende additiver?
Det er hvad at jeg vil kalde et ualmindeligt godt spørgsmål Men det er
nu heller ikke ret mange olier der bærer specificationen når alt kommer til
alt.
>Bæreevne.. Er det dét man også kalder hydrodynamisk friktion?
Ahh-æhh, øh-bøh, at det er hydrodynamik der "bærer" et glideleje ja, og
oliens friktion til fladerne får olien til at rulle, men den korrekte
definition hmmm. Svar skyldig.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Claus Rittig (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 04-06-06 08:49 |
|
"Calle Nielsen" <calle.nielsenFJERN@DETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
news:4481e78f$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> Erfaringen med at bilolie er dårlig til vådpladekoblinger er der altså en
> del folk der har gjort sig.
Jep, og de fleste af dem har sikkert ret! (Andre har måske bare oplevet at
en slidt kobling ofte opgiver ævred i forbindelse med påfyldning af ny
olie).
> Det er noget af en påstand du kommer med!
> Hvor har du den viden fra? (jeg siger ikke du tager fejl, men en uddybning
> ville være fint)
Masser af læsestof, og så praktisk afprøvning, både af mig selv, og af folk
i min omgangskreds. Ikke særlig videnskabeligt, men meget praktisk. Der er
masser af bil-olier som er fremragende til MC brug, og at dømme dem ude ved
at påstå at "bil olier ikke fungerer med MC koblinger" er noget sludder.
> Tit er der i MC-olier tilsat et additiv der redder motoren hvis oliefilmen
> bliver brudt ved ekstrem belastning (typisk en zink-forbindelse af en art)
Hvilke MC olier taler du om?
Mine afprøvninger startede en dag jeg kom til at læse specifikationerne på
mine to motorcykel olier, en Bel-Ray og en Honda, begge meget dyre i forhold
til Bilka's tilbud på bil-olier.
Rittig
| |
Calle Nielsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 04-06-06 09:44 |
|
Claus Rittig wrote:
>>Det er noget af en påstand du kommer med!
>>Hvor har du den viden fra? (jeg siger ikke du tager fejl, men en uddybning
>>ville være fint)
>
>
> Masser af læsestof, og så praktisk afprøvning, både af mig selv, og af folk
> i min omgangskreds. Ikke særlig videnskabeligt, men meget praktisk. Der er
> masser af bil-olier som er fremragende til MC brug, og at dømme dem ude ved
> at påstå at "bil olier ikke fungerer med MC koblinger" er noget sludder.
Jeg synes du skal nøjes med at citere ting jeg faktisk har skrevet!
Jeg skrev noget lignende i første indlæg, men rettede det strak, hvilket
du sikkert også har set!
> Hvilke MC olier taler du om?
Jeg faldt på et tidpunkt over en artikel med nogle analyser. Kan ikke
lige huske hvor, men jeg prøver lige om jeg kan grave den frem.
> Mine afprøvninger startede en dag jeg kom til at læse specifikationerne på
> mine to motorcykel olier, en Bel-Ray og en Honda, begge meget dyre i forhold
> til Bilka's tilbud på bil-olier.
Hvordan sammenligner du olierne udfra hvad de skriver på dunken?
API-ratings?
| |
Per (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 04-06-06 17:49 |
|
Der er INGEN moto Grand Prix kørere, der kører med bil-olie.
Derfor må det vel i sagens natur ikke være relevant til mc kørsel. En alm.
bil olie ville slet ikke kunne holde til de ekstreme forhold der er i en GP
maskine - og al det der er godt på en GP bliver stort set før eller siden
overført til alm. gademaskiner.
Mvh. Per
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 20:51 |
|
Per skrev i meddelelsen <44830eb4$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>Der er INGEN moto Grand Prix kørere, der kører med bil-olie.
Og ingen formel 1 bil med mc-olie
>En alm. bil olie ville slet ikke kunne holde til de ekstreme forhold
>der er i en GP maskine
Næeh, og det ville en mc-olie fra din forhandlers hylde nu heller ikke...
:-| Ligesåvel som at GP olien ikke ville holde til udskiftningsintervallet
i en gadecykel.
For nu at opsummere, så har vi på gruppen hørt om tre "glidende" koblinger i
nyere tid, alle var påfyldt mc-olie, henholdsvis Castrol, Delo/Pro-cycle, og
nu LIQUI MOLY 10W-40 JASO MA, API-SG, såe jeg tror nok at jeg fortsætter de
næste 35.000 Km. med kvalitets bilolie også.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
"J.C. Kløve" (05-06-2006)
| Kommentar Fra : "J.C. Kløve" |
Dato : 05-06-06 09:29 |
|
Per skrev:
> Der er INGEN moto Grand Prix kørere, der kører med bil-olie.
ahhh
men hvis de gjorde, ville de måske være fri for at skille hele motoren
ad mellem hvert gran Prix???
....
Der er heller ingen af dem der
Kører på gadedæk
med blinklys
nummerplade
topbox
pointe
det tåler ikke sammenligning
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Claus Rittig (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 05-06-06 08:11 |
|
"Calle Nielsen" <calle.nielsenFJERN@DETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
news:44829d48$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus Rittig wrote:
>>>Det er noget af en påstand du kommer med!
>>>Hvor har du den viden fra? (jeg siger ikke du tager fejl, men en
>>>uddybning ville være fint)
>>
>> Masser af læsestof, og så praktisk afprøvning, både af mig selv, og af
>> folk i min omgangskreds. Ikke særlig videnskabeligt, men meget praktisk.
>> Der er masser af bil-olier som er fremragende til MC brug, og at dømme
>> dem ude ved at påstå at "bil olier ikke fungerer med MC koblinger" er
>> noget sludder.
>
> Jeg synes du skal nøjes med at citere ting jeg faktisk har skrevet!
> Jeg skrev noget lignende i første indlæg, men rettede det strak, hvilket
> du sikkert også har set!
Æh... Hvor er det jeg har fejlciteret dig?
>> Hvilke MC olier taler du om?
> Jeg faldt på et tidpunkt over en artikel med nogle analyser. Kan ikke lige
> huske hvor, men jeg prøver lige om jeg kan grave den frem.
Takker. Ny viden er altid godt.
>> Mine afprøvninger startede en dag jeg kom til at læse specifikationerne
>> på mine to motorcykel olier, en Bel-Ray og en Honda, begge meget dyre i
>> forhold til Bilka's tilbud på bil-olier.
> Hvordan sammenligner du olierne udfra hvad de skriver på dunken?
> API-ratings?
Ja, det var bare API ratings. Det er 20 år siden, så situationen har jo
ændret sig siden, men dengang var der ikke mange gode MC olier, og dem der
var, var meget dyre.
Rittig
| |
Calle Nielsen (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 05-06-06 12:08 |
|
Claus Rittig wrote:
>>>Masser af læsestof, og så praktisk afprøvning, både af mig selv, og af
>>>folk i min omgangskreds. Ikke særlig videnskabeligt, men meget praktisk.
>>>Der er masser af bil-olier som er fremragende til MC brug, og at dømme
>>>dem ude ved at påstå at "bil olier ikke fungerer med MC koblinger" er
>>>noget sludder.
>>
>>Jeg synes du skal nøjes med at citere ting jeg faktisk har skrevet!
>>Jeg skrev noget lignende i første indlæg, men rettede det strak, hvilket
>>du sikkert også har set!
>
>
> Æh... Hvor er det jeg har fejlciteret dig?
Du citerer: "bil olier ikke fungerer med MC koblinger"
Jeg har aldrig skrevet dét du der citerer mig for. Når man citerer ("")
er det et udtryk for at man gengiver ordret hvad en anden har
sagt/skrevet. Se iøvrigt mit andet svar.
>>Jeg faldt på et tidpunkt over en artikel med nogle analyser. Kan ikke lige
>>huske hvor, men jeg prøver lige om jeg kan grave den frem.
>
>
> Takker. Ny viden er altid godt.
Link sendt i andet svar.
>>>Mine afprøvninger startede en dag jeg kom til at læse specifikationerne
>>>på mine to motorcykel olier, en Bel-Ray og en Honda, begge meget dyre i
>>>forhold til Bilka's tilbud på bil-olier.
>>
>>Hvordan sammenligner du olierne udfra hvad de skriver på dunken?
>>API-ratings?
>
>
> Ja, det var bare API ratings. Det er 20 år siden, så situationen har jo
> ændret sig siden, men dengang var der ikke mange gode MC olier, og dem der
> var, var meget dyre.
Aha. Jeg tror API mere er et udtryk for den ubrugte olies egenskaber end
oliens kvalitet. Jeg *tror* ikke API-klassificeringen fortæller noget om
oliens slidstyrke, hvilket jeg mener er den største forskel på billige
og dyre (mineralske & syntetiske) olier. Nok nærmere hvor meget syre den
kan neutralisere etc.
Grunden til denne mistanke er at de mineralske olier tit har en ligeså
høj API-klassificering (SL) som de noget dyrere syntetiske olier.
Calle
| |
Armand (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-06-06 12:37 |
|
Per skrev:
> "Hans Harding" <hans@harding.as> skrev i en meddelelse
> news:44813fa5$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>
>>
>> -så er det tid til cola og popcorn
>>
>
> Hvorfor det?
>
Prøv at se hvorledes tråden allerede strækker sig udover et simpelt svar
på blot 3 dage!
Cola og popcorn er signal om at læne sig tilbage og følge tråden som man
ville gøre med enhver anden sæbeopera!
--
Armand.
| |
Ukendt (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-06-06 15:37 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<44841703$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Prøv at se hvorledes tråden allerede strækker sig udover et simpelt svar
>på blot 3 dage!
>
>Cola og popcorn er signal om at læne sig tilbage og følge tråden som man
>ville gøre med enhver anden sæbeopera!
Og det kan af og til også ærgre mig at have spildt energi og tid på den
slags tråde Det er jo komplet umuligt at argumentere med saglige
faktiske forhold over for religiøse. Og mc-forhandlerne nyder i vildskab at
det forholder sig sådant..... Dog har jeg det også sådan at løgn og religion
ikke skal stå uimodsagt, alt andet lige...
--
mvh
Orla, ateist
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Steen E. (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 05-06-06 22:21 |
|
>
> -så er det tid til cola og popcorn
>
sammen med diskussioner om dæk, Honda vs. Yamaha osv.
Og det er jo ikke kun vest for Lillebælt at vi kan li' at hente billige
tilbud på gode varer i Bilka.
Ud af al information, fra oliefirmaer, mc-fabrikker osv., så synes der
at være almindelige enighed om, at de bedste bilolier - API SL/SM med
ekstra friktionsnedsættende additiver, og færre kontaktbeskyttende
additiver (især Fosfor) - er risikable for MC med vådkobling, og aht.
gearkassen.
Så hvad de erfarne kører med er naturligvis deres egen sag, men for
newbies ville jeg nu ikke anbefale de bedste bilolier.
De er simpelthen beregnet til noget andet: Nemlig at nedsætte
benzinforbruget og beskytte katalysatoren.
Interessant nok anbefaler Shell selv deres "Rotella-T" universal
motorolie til MC - en olie til højtydende benzin/dieselmotorer, og Shell
begrunder det med at det er de samme kvaliteter som efterspørges i en
MC, men de anbefaler heller ikke deres bilolier til MC. (Naturligvis
anbefaler de også deres MC-olier, ligesom alle andre.)
Så jeg holder mig væk fra super bilolierne, også selvom de ofte er på
gode tilbud
Men blandt dem som hævder det modsatte, der må jo være nogen som bruger
den mest kendte bilolie, som også tit er på tilbud : Mobil-1 ?
Lad os høre jeres erfaringer, så ved vi hvilke MC som kan køre uden
problemer med en super bilolie som Mobil-1 ?
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 05:20 |
|
> Men blandt dem som hævder det modsatte, der må jo være nogen som bruger
> den mest kendte bilolie, som også tit er på tilbud : Mobil-1 ?
> Lad os høre jeres erfaringer, så ved vi hvilke MC som kan køre uden
> problemer med en super bilolie som Mobil-1 ?
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
Hej
Inden jeg opdagede Mobil laver Mobil-1 Race 15/50, kørte jeg på
Mobil 5/50 uden problemer.
En af kammaraterne med en FZR1000 har altid kørt med 5/50, da
han prøvede 15/50 Race begynde den at bruge af det, det holde op
igen da den fik 5/50 igen.
Hygge PD CBR1100t
| |
p.jarnbak (06-06-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 06-06-06 23:50 |
|
> Men blandt dem som hævder det modsatte, der må jo være nogen som bruger
> den mest kendte bilolie, som også tit er på tilbud : Mobil-1 ?
> Lad os høre jeres erfaringer, så ved vi hvilke MC som kan køre uden
> problemer med en super bilolie som Mobil-1 ?
>
Har altid brugt mobil 1 5w-50 eller den der hed mobil shc,når jeg kunne få
den,
før den udgik omkring 1983-84.Det er så på cb500,cx500,cx650
z750,z1300,xj900,k100rs,k100rt og så k1100lt alle uden problemer.
Totalt ca 320000 km
Hej Palle.
| |
Jes Vestervang (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-06-06 11:30 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Så jeg vil omskrive til: "en del folk har gjort erfaring med, at
> vådpladekoblinger viser sig defekte efter et olieskift."
Jeg har gjort mig en underlig erfaring med Louis' fuldsyntetiske Delo
10W50 (med JASO T903MA), som jeg ellers har kørt 45k problemløse
kilometer på. Efter en dag med meget køkørsel begyndte min kobling at
glide når motoren ikke var gennemvarm. Jeg skiftede koblingsplader
(ikke metalpladerne) og fjedre, men efter nogle få km var problemet
tilbage. Efter en del stilstand vinteren over var problemet
tilsyneladende forsvundet helt igen, også efter der blev skiftet olie
(10W50'en igen, havde noget stående). Desværre dukkede problemet op
igen, efter en dag med køkørsel, men er aftaget ret meget igen.
Næste gang tror jeg sgu den får en tilfældig delsyntetisk 10W40 API SG
olie :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-06-06 22:24 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>
>>Jeg har gjort mig en underlig erfaring med Louis' fuldsyntetiske
>>Delo 10W50 (med JASO T903MA), som jeg ellers har kørt 45k
>>problemløse kilometer på. ....... Desværre dukkede problemet op
>>igen, efter en dag med køkørsel, men er aftaget ret meget igen.
>
>
> Frigang i udrykkerlejet ?!
Skulle være i orden.
> Termisk betinget... :-/
Jeg går ud fra at koblingen ikke glider så let når olien er varm og
tynd, hvilket gør det ret nærliggende at give olien skylden. Derudover
dukker problemet jo op når jeg har filet meget på koblingen, hvilket
må opvarme olien på koblingen en hel del. Man kan vel let tænke sig at
det efterlader et eller andet på koblingsfladerne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Calle Nielsen (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 05-06-06 12:27 |
|
Knud Erik Mortensen wrote:
> Hej,
>
> Hvilken motorolie skal der på en Yamaha XV 535 fra 1993?
>
> Jeg har lige skiftet olie/filter på den - olien er LIQUI MOLY 10W-40
> JASO MA, API-SG. men efterfølgende glider den i koblingen - kan det være
> olien
> der er skyld i det ?
>
> Jeg håber på svar fra mere erfarne Virago - ejere
>
> Mvh.
> Kemix
Kemix, er du stadig med?
Det var vist alt andet end svar på dit spørgsmål du fik :)
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at skifte olien først. Måske hjælper
det ikke, men det er i hvert fald forsøget værd.
Jeg synes du skal prøve en billig halvsyntetisk 10w40 olie. F.eks.:
http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038521
Hvis det hjælper, ved du det er olien der er problemet.
Jeg har selv brugt olien, og ved der er mange andre der gør det, med
succes. Hvis du mener olien er for billig, kan du jo altid skifte til en
dyere når du har fundet ud af hvor problemet ligger.
Calle
| |
Knud Erik Mortensen (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Knud Erik Mortensen |
Dato : 05-06-06 13:15 |
|
"Calle Nielsen" <calle.nielsenFJERN@DETTEgmail.com> skrev i en meddelelse
news:448414f2$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Kemix, er du stadig med?
> Det var vist alt andet end svar på dit spørgsmål du fik :)
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at skifte olien først. Måske hjælper
> det ikke, men det er i hvert fald forsøget værd.
>
> Calle
Hej.
Jeg har nu skiftet til Shell Helix Plus 10/40 og vil se om det giver noget
resultat,
og vender tilbage - når jeg har været ude at køre.
Mvh.
Kemix
| |
Emil (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Emil |
Dato : 06-06-06 14:20 |
|
Steen E. skrev:
> Men blandt dem som hævder det modsatte, der må jo være nogen som bruger
> den mest kendte bilolie, som også tit er på tilbud : Mobil-1 ?
> Lad os høre jeres erfaringer, så ved vi hvilke MC som kan køre uden
> problemer med en super bilolie som Mobil-1 ?
Jeg køre p.t. på Mobil1 0w/40 (fra Bilka) på mine CBR600 F3ere, den
ene på gaden og den anden på bane.
Banemaskinen har jeg kørt 9 dage på (8½, man skal jo crashe) og der
har jeg ikke bemærket nogle problemer, jeg skifter nok snart til noget
Castrol MC fuld syntetisk, men det er kun fordi jeg har "for mange
penge og for lidt nosser" :).
Gademaskinen har kørt ~8.000 km med denne olie nu og jeg har ikke
kunnet mærke nogle problemer, men den bliver også snart skiftet til
en gang Castrol fuld syntetisk af samme grund som oven for.
Nogen lagtids test kan man ikke kalde det, desværre.
Mvh.
Emil S. Hansen
| |
Jes Vestervang (07-06-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-06-06 10:16 |
|
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:
> Har du overvejet om ikke de 45kkm kan være en del af forklaringen -
> altså at noget i koplingen er ved at være slidt / have slør - Hvor
> langt har den ialt kørt ?
Den har kørt 75k i alt, men da jeg havde den skilt ad for at skifte
koblingsplader og -fjedre virkede alt umiddelbart som nyt og frit for
mærker etc. Men det kan da godt være at der er et eller andet mekanisk
jeg har overset.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|