FZR600 hakker ved langsom kørsel
Fra : Rene Joergensen

Dato : 01-06-06 23:07

Hejsa,

Det er lidt tricky at beskrive, men jeg prøver.

Når jeg kører langsomt på min FZR600, f.eks til bronzekursus, er den
meget urolig. Den er stort set umulig at holde en lav hastighed på, da
den hakker i det, kun hvis man er mega-ultra-herre-mester-forsigtig med
gassen kan man gennemføre en lille-slalom. Den er altså i stand til at
køre med denne lave fart. Det føles ikke som om at det er fordi den ikke
kan trække det, for giver man gas, gør den det ikke, men trækker bare
afsted uden at hakke.

Kigger jeg på de andre har de ikke rigtig nogen problemer med det.

Er det bare min FZR600 der er for højt gearet, eller kan jeg mon gøre
noget ved det? Sync af karburatorer eller lignende.

--
-René

Fra : fdsf

Dato : 02-06-06 07:31

Brug koblingen :)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-06-06 11:09

fdsf <dfsf@sdasdas.nu> wrote:

> Brug koblingen :)

Det gør jeg også under normale omstændigheder, men at fedte med
koblingen samtidig med at man kører slalom er IMHO ikke nogen god
løsning Der vil jeg hellere nøjes med at dosere gassen.

--
-René

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-06 11:53

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> writes:

> Det gør jeg også under normale omstændigheder, men at fedte med
> koblingen samtidig med at man kører slalom er IMHO ikke nogen god
> løsning Der vil jeg hellere nøjes med at dosere gassen.

Under lilleslalom kan bagbremsen anbefales, da den ikke er så meget
on/off som koblingen.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-06-06 12:36

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

> Under lilleslalom kan bagbremsen anbefales, da den ikke er så meget
> on/off som koblingen.

Jep, men når MC'en hoster, hakker og slår i lige de omdrejninger man
skal bruge er det rimelig svært. Ellers skal man give den meget mere gas end
man har brug for, og så forsøge at holde den nede med bagbremsen.

Men måske øvelse gør mester

--
-René

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 07:59

Rene Joergensen skrev i meddelelsen ...

>Er det bare min FZR600 der er for højt gearet, eller kan jeg mon gøre
>noget ved det? Sync af karburatorer eller lignende.

Syncronisering af karbunader kan meget vel give en mere rolig "tomgang", men
også tomgangsblanding, udstødningssystem, luftfilter, tændrør mm. _kan_
påvirke tomgangen.

Ligesåvel kan et højt første gear være en plage. Typisk kan Du lige så godt
ved næste kædeskifte ændre gearingen hvad der svarer til forskellen mellem
de to højeste gear. Det hjælper gevaldigt på brugbarheden af første gear.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-06-06 11:23

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted> wrote:

> Syncronisering af karbunader kan meget vel give en mere rolig "tomgang", men
> også tomgangsblanding, udstødningssystem, luftfilter, tændrør mm. _kan_
> påvirke tomgangen.

Så skal jeg bare finde et sted at låne noget grej til sync, eller måske
man kunne lave en aftale med Molnit om at kigge forbi Ørslev

> [...]
> de to højeste gear. Det hjælper gevaldigt på brugbarheden af første gear.

Kan du forklare den lidt nærmere? Gear ratios er listet her:
http://heath.agdog.com/fzr/specifications/

Om de passer, ved jeg ikke. Han skriver også at den kører med 266mm
bremseskiver foran, men de er i virkeligheden 298mm

--
-René

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 14:38

Rene Joergensen skrev i meddelelsen ...

>Kan du forklare den lidt nærmere? Gear ratios er listet her:
>http://heath.agdog.com/fzr/specifications/

GEARBOX Constant mesh, 6 speed
PRIMARY REDUCTION Spur gear, 82/48 (1.708)
SECONDARY REDUCTION Chain drive, 45/15 (3.000)
FINAL DRIVE 530 Chain, 106 links
GEAR RATIOS
1st = 37/13 (2.846)
2nd = 37/19 (1.947)
3rd = 31/20 (1.550)
4th = 28/21 (1.333)
5th = 31/26 (1.192)
6th = 30/27 (1.111)

Forskellen mellem 5. og 6. gear er, (set fra femte gear), (1,192 -
1,111)*100/1,192 = 6,795%

Dette skal Du øge sekundærgearingen med. Det kan gøres med et mindre
forreste kædehjul, men da det allerede er nede på 15 tænder, hvilket er
kritisk for polygon-effekten á vibrationer, er det ikke en farbar vej.
Derimod kan Du øge tandantallet på bagerste kædehjul. 45*6,8/100 = 3,06 > 3
tænder mere på bagerste kædehjul, altså 48 tænder. Dertil vil en 108 leds
kæde sikkert passe, dog vil hjulet sidde 4 mm. længere tilbage i svingeren
end originalt. Alternativt med original 106 leds kæde vil hjulet sidde 12
mm. længere fremme i svingeren. Gør et valg.....

Må jeg anbefale Renthal aluminiumkædehjul til baghjulet, det er rigtigt
letvægtskram.

Du mister måske en smule tophastighed på ændringen, mennæ, hvornår har Du
sidst brugt tophastighed ?

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-06-06 15:05

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted> wrote:

> 1,111)*100/1,192 = 6,795%
> Dette skal Du øge sekundærgearingen med. Det kan gøres med et mindre

Hvorfor nøjagtig dette tal? Er det et magisk tal? Eller er det bare en
fingerregel (forskellen mellem de to højeste gear).

> [...]
> end originalt. Alternativt med original 106 leds kæde vil hjulet sidde 12
> mm. længere fremme i svingeren. Gør et valg.....

Super information. Angående 108 vs. 106 må jeg jo måle hvad der passer
bedst

> Må jeg anbefale Renthal aluminiumkædehjul til baghjulet, det er rigtigt
> letvægtskram.

Har du så også et super sted at købe dem, ellers må jeg jo igang med at
holde øje med Ebay.

> Du mister måske en smule tophastighed på ændringen, mennæ, hvornår har Du
> sidst brugt tophastighed ?

Til det kan jeg ærligt svare; Aldrig.

--
-René

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 08:52

Rene Joergensen skrev i meddelelsen ...

>Hvorfor nøjagtig dette tal? Er det et magisk tal? Eller er det bare en
>fingerregel (forskellen mellem de to højeste gear).

Jup, ren magi Nej, men det passer sådan ca. altid, og så er det nemt
at undersøge om Du kan leve med den lavere gearing i topgear. Det er jo bare
at køre i 5. gear, og forvisse sig om at det er "godt-nok" som 6. gear.

>Har du så også et super sted at købe dem, ellers må jeg jo igang med at
>holde øje med Ebay.

B&C Express i England, eller hvis at Du har alt for mange penge, Say-Jes
Nykøbing SJ

Fra : "J.C. Kløve"

Dato : 03-06-06 09:42

Orla Pedersen skrev:
> Rene Joergensen skrev i meddelelsen ...

> B&C Express i England, eller hvis at Du har alt for mange penge, Say-Jes
> Nykøbing SJ

prrrrrr
hold hesten
jeg skal have nye tænder fra B&C, så et "samkøb" kunne måske komme på tale?
Englændere er helt urimeligt dyre i forsendelse, så jo flere der vil
være med (uden at vi skal bruge en formue på at sende i DK bagefter) jo
billigere kan vi gøre det

where do you live ?

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Carl Dragert

Dato : 02-06-06 08:26

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det bare min FZR600 der er for højt gearet, eller kan jeg mon gøre
> noget ved det? Sync af karburatorer eller lignende.

Hej Rene
Jeg var inde på samme problemstilling for et par år siden.

Der er flere faktorer som spiller ind, og nogle kan du gøre noget ved, men
du må indstille dig på at leve med at det ikke er en tøf-tøf mc du ejer

Jeg har selv konkluderet følgende:
Karburatorerne skal selvfølgelig være sync. (brug Morgan)
Kæden skal være justeret korrekt
Hakkeriet er mindst udbredt når kædekittet er nyt
Et skift til Iridium tændrør gav forbedret tomganfskørsel
En lidt federe tomgangsblanding gav roligere tomgang (står for mager fra
fabrik)
Og som en anonym skriver - brug koblingen

Min fzr 'hakker' mest når jeg er i dårligt humør - hvilket jeg hurtigt
bliver hvis jeg er tvunget til at køre i kø

mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-06-06 14:19

Carl Dragert <a@b.c> wrote:

> Der er flere faktorer som spiller ind, og nogle kan du gøre noget ved, men
> du må indstille dig på at leve med at det ikke er en tøf-tøf mc du ejer

Det er jeg helt med på. Det er også meget sjældent at jeg har brug for
køre så langsomt. Det begrænser sig vist til bronzekursus og
bakke-åbning/-lukning.

> Karburatorerne skal selvfølgelig være sync. (brug Morgan)

Ja, det er nok et godt sted at starte på min, det aner jeg ikke hvornår
sidst er gjort på den. Det er ikke i de to år jeg efterhånden har haft
den. Så skal jeg bare finde en der vil hjælpe, det skal jo helst koste
tæt på gratis

> Kæden skal være justeret korrekt

Det vil jeg også mene at den er.

> Hakkeriet er mindst udbredt når kædekittet er nyt

Det har efterhånden nogle kilometer på bagen, men er endnu ikke slidt
op.

> Et skift til Iridium tændrør gav forbedret tomganfskørsel

Måske det også kunne have effekt at skifte til noget andet end NGK.

> En lidt federe tomgangsblanding gav roligere tomgang (står for mager fra
> fabrik)

Jeg må så sige at jeg ikke just synes at den spinder som en mis i
tomgang.

> Og som en anonym skriver - brug koblingen

Det gør jeg også når jeg kan komme til det

> Min fzr 'hakker' mest når jeg er i dårligt humør - hvilket jeg hurtigt
> bliver hvis jeg er tvunget til at køre i kø

Når jeg endelig kører i kø på den, er det på motorvejen, og så kan man
jo heldigvis køre mellem rækkerne.

--
-René

Fra : S@nd

Dato : 02-06-06 11:20

Carl Dragert wrote:
> [...]
> fabrik)
> Og som en anonym skriver - brug koblingen

Er enig i Carl's konklusion!
Derudover kan en slidt chok-kobling også giv en ujævn
"tomgangskørsel"

Mvh. S@nd
-== CBR900RR - "Evolution" ==- - Med ny chok-kobling liggende i
værkstedet!