Olie til R1150 RT
Fra : Anna M. Andersen

Dato : 01-06-06 19:53

Hejsa

Hvad er jeres mening om olie til en nyere boxer motor (2004)? Den kører
p.t. på en Castrol delsyntetisk 20/50'er (API SG og JASO MA).

Min MC pusher (ikke BMW mand) foreslår en Shell fuldsyntetisk 10/40 (API
SG og JASO MA): Jeg har dog hørt at nogle BMW mennesker ikke ligefrem
synes det er en god idé: Dog er det på ældre motorcykler.

Tak for hjælpen

Mvh
Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Fra : Rene´

Dato : 01-06-06 21:28

Castrol anbefaler den du bruger nu og Q8 anbefaler en 10-50w,
helsyntestisk. Så vidt jeg husker har din BMW tørkobling, så du skal
ikke tage hensyn til koblingen ved valg af olietype.

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-06-06 21:35

"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> wrote in message
> [...]
> SG og JASO MA): Jeg har dog hørt at nogle BMW mennesker ikke ligefrem
> synes det er en god idé: Dog er det på ældre motorcykler.

I følge service manualen skal du bruge api sf/sg/sh eller ccmc g4/g5 du
behøver ikke jaso ma
da du ikke har kobling og gearkasse smurt med motorens olie.En bil olie er
ok hvis det ikke er en
letløbsolie.Hvis den har kørt over ca 30000 km er fuldsyntetisk olie fint
f.eks 10w-50 eller 5w-50.
Hvis du er i tvivl kan du jo ringe til bmw og spørge hvad de bruger.Har selv
brugt fuldsyntetisk olie siden 1978
blandt andet på 3 bmw cykler og har altid været tilfreds med det og vil
aldrig bruge andet med mindre
der var tale om tilkørsel.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 08:19

p.jarnbak skrev i meddelelsen
<447f4ed2$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>I følge service manualen skal du bruge api sf/sg/sh eller ccmc g4/g5 du
>behøver ikke jaso ma

Jup, ingen grund til at tænke i JASO MA, (det er der i øvrigt sjældent*), og
hvorfor dog begrænse sig til en gammeldags sf/sg/sh olie, standarden idag er
sl.

>da du ikke har kobling og gearkasse smurt med motorens olie. En bil olie er
>ok hvis det ikke er en letløbsolie.

Kan ikke se hvad en letløbsolie kan skade en BMW med tørkobling ? enlighten
me.... Letløbsolier har netop den fordel, at de beskytter lejerne væsentlig
bedre ved koldstarter. Eneste ulempe ved letløbsolier er at de kán give
problemer med sarte oliebadskoblinger, men BMW har _ikke_ oliebadskobling i
R-modellerne, så en letløbsolie bør være fin til BMW motoren.

>Hvis den har kørt over ca 30000 km er fuldsyntetisk olie fint f.eks 10w-50
eller 5w-50.

w-50 er typisk til meget varme omgivelsestemperaturer, og nok er BMW'en
luftkølet, men mon ikke w-40 rækker rigeligt under europæiske betingelser.
Det vil nemlig give et stort udvalg af højkvalitets bilolier, som ofte er på
tilbud i nærmeste supermarked.

> [...]
selv
>brugt fuldsyntetisk olie siden 1978
>blandt andet på 3 bmw cykler og har altid været tilfreds med det og vil

God pointe !

* Den olie Honda markedsfører er _ikke_ JASO-MA :-/

Orla, med Mobil synt S 5W40 bilolie på "fie"
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-06-06 10:16

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:447fe654$0$47092$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> og
> hvorfor dog begrænse sig til en gammeldags sf/sg/sh olie, standarden idag

De nye standarder som api sl har mindre anti-slid aditiver på grund af nye
krav til
katelysator, så ifølge bmw er de ikke så gode til motore med nikasil
cylindere.
jeg køre dog selv på mobil 1 5w-50 der er en api sl olie men det gør den
ikke bedre
end den gamle udgave til at smøre, den beskytter bare katelysatoren

> [...]
> problemer med sarte oliebadskoblinger, men BMW har _ikke_ oliebadskobling
> R-modellerne, så en letløbsolie bør være fin til BMW motoren.

Letløbs olie er tilsat nogle friksions nedsættene aditiver der ikke er gode
til nikasil
cylindere,det har ikke noget at gøre med om olien er 5w eller 10w,det er dem
der
lover et mindre brændstof forbrug der typisk har de aditiver.

> [...]
> Det vil nemlig give et stort udvalg af højkvalitets bilolier, som ofte er

Jeg ved bare at bmw anbefaler en 5w-50 til min k1100 og den er vandkølet
så mon ikke det godt med lidt extra til f.eks kø kørsel da en luftkølet
motor
lokalt kan blive meget varm

> selv
>

> God pointe !
>

> * Den olie Honda markedsfører er _ikke_ JASO-MA :-/
Jeg har aldrig brugt mc olie (1978 til idag) på nær 16 liter delo
10w-50 på tilbud fra Louis,kun hvis folk selv har det med når de skal have
lavet service.

Hej igen
Palle

Fra : Rene´

Dato : 01-06-06 21:33

Jeg glemte min egen mening. Jeg ville bruge en 10-50w helsyntetisk, da
jeg mener den passer bedst til de danske temperaturer, hvis det ellers
er ok ifølge BMW.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-06-06 12:33

> [...]
> SG og JASO MA): Jeg har dog hørt at nogle BMW mennesker ikke ligefrem
> synes det er en god idé: Dog er det på ældre motorcykler.

Hej Anna.

Har adspurgt min kammerat der kører en R1150RT - han bruger en Castrol 20 W
50, cyklen er fra 2003, og den havde kørt 11.000 km ved anskaffelsen i
oktober sidste år- nu er den oppe på 42.700 km, så den er jo knapt kørt til.

Jeg går stærkt ud fra, at han følger de råd han har fået af sælgeren, de
plejer at vide hvad de snakker om, de gode herrer fra Ølgod. (Xpedit).

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-06-06 17:19

Anna M. Andersen skrev:
> Hejsa
>
> Hvad er jeres mening om olie til en nyere boxer motor (2004)? Den kører
> p.t. på en Castrol delsyntetisk 20/50'er (API SG og JASO MA).

Castrol's 20/50 olie er meget velegnet til luftkølede motorer.
Der er ingen grund til at eksperimentere med andet!

Hans (Kawasaki Zephyr 750)

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 05-06-06 17:17

> [...]

> SG og JASO MA): Jeg har dog hørt at nogle BMW mennesker ikke ligefrem
> synes det er en god idé: Dog er det på ældre motorcykler.

Hejsa

Mange tak for alle inputs omkring Olie til Bimsen. Jeg er egentlig godt
tilfreds med det den kører på, men vil dog gerne have den på noget
fuldsyntetisk Så jeg må lige se om jeg ikke kan få held med at finde
noget der kan passe

Mvh
Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-06-06 00:01

> [...]
> tilfreds med det den kører på, men vil dog gerne have den på noget
> fuldsyntetisk Så jeg må lige se om jeg ikke kan få held med at finde

Jeg var til openhus hos vestergaard mc igår søndag og han havde original(bmw
partnummer)
castrol twx eller txw 10w-60 olie til 70 kr/l det er fuldsyntetisk og sælges
via bmw.
Prøv at ring til vestergaard mc på 40328887 eller mail:
bmw@vestergaard.mail.dk
Hej Palle.