mc-kørsel i kryds?
Fra : peter

Dato : 31-05-06 19:36

hejsa

Jeg lægger mærke til at mange motorcyklister der skal holde for rødt bag
nogle biler, lister op på siden af forreste bil, og kører når det er grønt..
Det er ulovligt, men hvad siger politiet egentligt?
-peter

Fra : Carl Dragert

Dato : 31-05-06 20:29

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> wrote in message
> [...]
> nogle biler, lister op på siden af forreste bil, og kører når det er
> grønt.. Det er ulovligt, men hvad siger politiet egentligt?

Hvis politiet også holder for rødt i samme retning som dig, vil de ofte føle
sig forpligtet til at standse dig og påtale din forseelse. Du vil
sandsynligvis modtage et bødeforlæg på 500 kr. hvis det er din eneste
overtrædelse.

Hvis politiet skal forstyrre trafikken væsentligt for at eftersætte dig, vil
de oftest undlade dette - og vente til en anden dag hvor de er i en bedre
position til at standse dig.

Fra : Perminator

Dato : 31-05-06 21:54

"Carl Dragert" <a@b.c> skrev i en meddelelse>

> [...]
>
> Hvis politiet skal forstyrre trafikken væsentligt for at eftersætte dig,
> vil de oftest undlade dette - og vente til en anden dag hvor de er i en

Vi savner en anden consensus end den gældende i den danske trafikmoral, om
at give plads og få trafikken til at glide. Behøver jeg at nævne, at den
gældende er Janteloven med trafikale extensions.

Hvis bilisterne ville give plads mellem rækkerne til MCer, ville de samme
MCer jo ikke fylde op i køen. Det kan man sagtens finde ud af i Sydeuropa.
Hvis "moralen" var enig om dette, var der måske mange flere, der var på 2
hjul ad indfaldsvejene, og dermed mindre kødannelse og mere dynamik, til
fordel for alle.
Denne vision forbliver en vision i lang tid endnu pga. 2 ting:
1): MC-er der kører råddent (i dag set en grøn kædetrukket kun på baghjul
hen over Grenåvej-Jernbaneoverskæringen, og formentlig ca. 130 km/t før
forhjuls touch down i Vejlby Centervejskrydset (. Det bidrager ikke til
forståelse eller sikkerhed!
2): Bilister der tænker: Han skal ikke komme før mig, for jeg har set ham
i spejlet. Jeg lukker af, for vi skal jo alle sammen overholde
Jantelovs-køkulturen. Om ikke andet kan jeg prøve at fyre min Peugøjser
af, for at holde ham bagved. En daglig lille trafiksejr, som nok kan give
nogen deres daglige kick til at være lige så trafik- hovski snovski som
Thorkild Thyrring!
Det kan gøres meget mere gelinde, men en sådan holdningsændring vil tage
rigtig lang tid i Danmark.
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : peter

Dato : 01-06-06 01:35

Tjah.. Jeg tror det ville være for farligt at give motorcyklister så fre
hænder.
I en ideel verden ville det være fint, men når folk kører som de gør
nu(altså bryder
loven fordi deres egen fornuft råder), er det for farligt at give dem frie
tøjler. For
så er grænsen rykket, og så skal den lige presses en gang til, og så er vi
bare tilbage
i samme situation. Jeg er selv nybagt motorcyklist(har haft kørekort siden
december),
og jeg er generelt tilfreds med hvordan folk kører.
Jeg passer meget på ikke at køre for hurtigt og sådan noget, og hastigheden
er også
det eneste jeg synes folk er tilstrækkeligt letsindige med.. Og det får jeg
sgu ondt
i røven af(appropos jantelov).

Jeg synes folk er flinke til at gøre plads for mig, når jeg kommer kørende.
Men det er klart at der er nogle brian'er, der blir lidt vilde når de kan få
lov til at overhale
en motorcykel. Faktisk er familie-fædre i deres Porsche SUV's de værste. :)

Anyway, bare for at afklare til andre i denne post:

I et kryds uden kørebanestriber, må to biler(eller en bil eller en mc) ikke
holde parallelt,
MED MINDRE en af dem skal dreje. Hvis de begge skal lige ud, og der ikke er
plads,
kommer en jo til at overhale, og det er ulovligt i et kryds.
Jeg ved ikke hvad loven siger om to motorcykler, men de må jo ikke køre
parallelt i et spor,
så jeg antager at de hellerikke, rent teknisk set, må holde parallelt for
rødt.

-peter

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 01-06-06 05:04

> [...]
> kørende.
> Men det er klart at der er nogle brian'er, der blir lidt vilde når de kan
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nu er der jo heller ikke snak om at give en gruppe friere hænder, men
derimod en ændring i alles moral. Som det er idag, er det "mig selv først"
og det er deri det store problem ligger. Har endda for nylig set at
problemet " road-rage" i stor grad har ramt vores lille land.

Heldigvis har langt de fleste traffikanter forståelse for at MC'erne
fjerner sig hurtigere end biler og lader derfor også tit mc'ere køre op
igennem rækkerne, også på motorvejen, om det så er lovligt eller ej vil jeg
ikke kommenterer, men faktum er at der er plads til flere biler, og hvis de
enkelte "madkasse"- individer, der altid er i en stor gruppe, så kunne lade
være med at myre sådan på, kunne trafikken afvikles med behaglig fart og
tilpas sikkerhed.

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen, forældre til et englebarn
Suzuki GSX-R 250

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-06 09:57

> I et kryds uden kørebanestriber, må to biler(eller en bil eller en mc)
> ikke holde parallelt,
> MED MINDRE en af dem skal dreje.

Der behøver ikke være striber på vejen - Er vejen bred nok til 2 biler ved
siden af hinanden er den også rigelig bred til en bil og en mc. Der behøver
generelt ikke males på vejen for at der er flere vejbaner - er vejen bred
nok til det må køretøjer godt føres ved siden af hinanden (Men er der ikke
en midterstribe bliver det nemt noget rod

Jeg har tidligere haft stor fornøjelse af nemt at kunne komme forbi på
strækningen vigersslevvej, ålhomvej, mørkhøjvej osv. For et par år siden var
det bare brede veje hvor der var fin plads til 4 biler på tværs. Pga af en
del parkerede biler klumpede bilerne sig ofte sammen ude mod midten og det
gjorde at man ved kryds nemt kunne komme forbi en længere stribe biler. Det
er desværre bare ødelagt af svingbaner, helleanlæg, busbaner osv.

Mange steder er vejene også bred nok til overhalinger indenfor fuldt
optrukne linier - men det ødelægges tit af at der også skiltes med
overhaling forbudt og så er det et no-go. Jeg oplever faktisk ofte at
langtsomkørende (<80km/t) trækker helt ud til rabatten for at tilbyde at
lade mig komme forbi selvom der er dobbelt optrukket og overhalingsforbud -
så sker det at jeg tager mod tilbudet (og risikerer et klip)

/A

Fra : Astrup

Dato : 31-05-06 21:12

Jeg er i tvivl om det er ulovligt, hvis der er plads og MC'en ikke
overskrider spærrelinjen.

Det er jo ikke anderledes end hvis en bil køre op på siden af en
cykel/knallert eller en MC.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 21:55

"Astrup" <google@strup.dk> skrev
>Jeg er i tvivl om det er ulovligt, hvis der er plads og MC'en ikke
overskrider spærrelinjen.

>Det er jo ikke anderledes end hvis en bil køre op på siden af en
cykel/knallert eller en MC.

Jo knallerten er det helt OK med, men ikke MCen, den er et motorkøretøj.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-06-06 03:58

"Astrup" <google@strup.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er i tvivl om det er ulovligt, hvis der er plads og MC'en ikke
overskrider spærrelinjen.

Det er jo ikke anderledes end hvis en bil køre op på siden af en
cykel/knallert eller en MC.

Der står et sted i loven, at motorcykel må ikke føres ved siden af andet
køretøj. Dvs., at den må ikke holde ved siden af en bil eller en anden
motorcykel i den samme vognbane.
Hilsen Matthias

Fra : TGSC

Dato : 31-05-06 21:28

Astrup skrev:
> Jeg er i tvivl om det er ulovligt, hvis der er plads og MC'en ikke
> overskrider spærrelinjen.
> Det er jo ikke anderledes end hvis en bil køre op på siden af en
> cykel/knallert eller en MC.

Jo og nej - cykel/knallert hører til på cykelstien og i vejsiden, så
der bliver set igennem fingre med at biler kører op på siden af dem
istedet for at holde sig bag dem og vente på at de kører.

MC hører til på vejbanen og bør i princippet fylde som andre
køretøjer. Derfor bør der ses alvorligere på at biler kører op på
siden af dem, og tilsvarende også at MC kører op på siden af biler.

Fra : Jan Petersen

Dato : 01-06-06 09:19

> [...]
> nogle biler, lister op på siden af forreste bil, og kører når det er
> grønt.. Det er ulovligt, men hvad siger politiet egentligt?
Den er lidt tricky - når jeg gør det holder jeg ikke ved siden af men kører
helt op foran. Jeg gør det nogle gange bevidst, f.eks når der er 2
opmarchbåse i krydset der så på den anden side indsnævres til en bane igen,
og der holder 2 biler i krydset, en i hver bås. Dette er i princippet en
overtrædelse af loven, da den venstre bane kun må benyttes hvis man vurderer
at man kan være væsentlig hurtigere ude af krydset end den allerede holdende
bil. I praksis betyder det at en personbil kun må holde der hvis det er en
lastvogn eller bus der allerede holder der. Så ham der mener at hans bil er
hurtigere end ham der allerede var der, får besøg af mig oppe foran ham.
Nogle bilister kører sågar op i 2. bås når man holder alene som MC i første
bås. De kan næsten få speederfoden helt ned på asfalten når de opdager at de
er 1 meter foran mig.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-06 09:59

> Jeg gør det nogle gange bevidst, f.eks når der er 2 opmarchbåse i krydset
> der så på den anden side indsnævres til en bane igen, og der holder 2
> biler i krydset, en i hver bås.

I tæt trafik er man ahs til trafikafviklingen da nødt til at fylde banerne
op (f.eks fra buddinge rundkørslen mod lyngby)

/A