GPZ fælg til GPX?
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-05-06 15:15

Hej,

Er der nogle af Jer der ved om de to cykler deler fælge?

Der er tale om gamle cykler fra slutningen af 80'erne...

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 16:16

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
> Hej,
>
> Er der nogle af Jer der ved om de to cykler deler fælge?
>
> Der er tale om gamle cykler fra slutningen af 80'erne...

De tidligste GPX'ere var samtidige med GPZ900R og deler fælg-design!
Men derfra og til at hjulene er direkte ombyttelige er der for mange
faktorer: Først og fremmest skal dimensionerne matche, og derudover er
der skivestørrelse; akseldiameter; afstandsbøsningers bredde m.m. at
skulle få til at passe.
Men har man mod på dét, så er det nok ikke umuligt!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 16:30

Armand skrev:

> De tidligste GPX'ere var samtidige med GPZ900R og deler fælg-design!
> Men derfra og til at hjulene er direkte ombyttelige er der for mange
> faktorer: Først og fremmest skal dimensionerne matche,

Jeg kom lige til at grave i'ed:
GPX750(?) kører med 150/70-18 bag dæk hvilket indikerer at bagfælgen er
en 4"(bred). GPZ 900 R kører med 3" p.g.a. dækbestykningen á 130/80-18!
Dog matcher den senere "A7" (bagdæk) med GPX750; men dén kører så til
forskel med 17" forhjul og et helt andet fælgdesign

--
Armand.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-05-06 16:39

Armand wrote:

> [...]
> Dog matcher den senere "A7" (bagdæk) med GPX750; men dén kører så til
> forskel med 17" forhjul og et helt andet fælgdesign

Okay, har skrevet til sælger hva for en GPZ den har siddet på og om lidt
mere info om fælgene - så må man kunne google lidt.

Jeg ved at Calles gamle GPZ havde noget 16" på, men sælger skriver at
dem her er 18"...

Vi må se hva der sker, tak for svar Armand :)

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-05-06 18:04

Jf. nedenstående link, er det ikke samme størrelse:

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpz_750_1987.php
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpx_750_r_1987.php

Så det må være, at det ikke passer sammen, øv øv :)

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 20:36

> [...]
> http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_gpx_750_r_1987.php
>
> Så det må være, at det ikke passer sammen, øv øv :)

Nå, sådan en GPZ

Jvf. ovenst. skulle der kun sidde 100/90-16 foran - Dét finder jeg lidt
spookey, derved at 16" forhjul altid har været forbundet med brede dæk :-/
Måske at det er den tidligste model der refereres til da dimensionen
matcher med markedets første motorcykel med 16" forhjul: Suzuki
GSX750E(S) :-/
Michelins applikations-tabel siger 120/80-16 og 150/70-18 til GPX750R
<http://two-wheels.michelin.com/2w/front/TyreSelector?lang=EN&cd_pays=3f30&cd_marque=4a4e424d&cd_modele=484c4d4e4e&cd_cylindree=48434c4e42&cd_annee=4f4b4d4d4e>
hvilket matcher min samtidige 900R der dog kun havde 130'er bagpå!

Og som sagt, så skal man så langt frem som til A7-modellen af 900R (á
1990) for at komme op på samme baghjulsbredde - Men så stikker
forhjulsdimensionen af qua 17" fælg

Dækdimensionerne udvikler sig gevaldigt og derfor er det næsten en
umulighed at krydse fælge hen over årgangene, hvilket ovenstående
tydeligt beviser!
Desværre har Kawa's model-palette altid været blandt markedet snævreste,
hvorfor der ikke umiddelbart er samfald i hjuldimensionen på tværs af
modellerne fra samme årgang

--
Armand.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-05-06 21:22

Armand wrote:
> [...]
<snip en masse>
> [...]
> Desværre har Kawa's model-palette altid været blandt markedet snævreste,
> hvorfor der ikke umiddelbart er samfald i hjuldimensionen på tværs af

Ja det er det samme jeg er kommet frem til også.
Det gør nu ikke så meget, hvad skal jeg med et sæt billige reserve
fælge, når mine egne blot trænger til lidt maling før de er pæne igen...

Tak for din research og indlæg Armand.

/Thomas