hagon monodæmper
Fra : mn

Dato : 29-05-06 18:59

Hej
Er der nogen der ved hvordan man justerer dæmpningen på en hagon monodæmper
til en suzuki, der sidder en unbracoskrue ved nederste bespænding er det den
? og hvordan virker den ?
Mikael

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 29-05-06 19:40

Den umbracho skrue i bunden er vist til returdæmpningen...eller
inddæmpningen,, mener man kun kan justere det på en hagon( havde en på
banditten selv)
når du skruer den ind/spænder den, såp bliver den fastere/hårdere...
Prøv dig frem.. giv den en halv runde af gangen(180grader),, det giver mere
end man først regner med...
held og lykke med det..
MVH
Johan

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-05-06 06:54

mn wrote:
> [...]
> til en suzuki, der sidder en unbracoskrue ved nederste bespænding er det den

Den der sidder på min Hagon sikrer kun fjederspændingsringen.
Fjederforspændingen kan altså justeres ved at dreje den store ring,
derefter strammes unbracoen så den store ring ikke flytter sig.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 15:54

Torben Scheel skrev:

> Den der sidder på min Hagon sikrer kun fjederspændingsringen.
> Fjederforspændingen kan altså justeres ved at dreje den store ring,
> derefter strammes unbracoen så den store ring ikke flytter sig.

Lyder i mine ører fornuftigt!
Hagon er navnet på en tidligere britisk cross-mester der irreteredes
over at man ikke kunne købe simple højkvalitative støddæmpere og derfor
begyndte at producere sådanne selv.
Relateret til simplificeringen passer justerbar dæmpning ikke ind i
billedet, omend at expansions-dæmpning for såvidt burde være et must når
man kan ændre fjerderforspændingen!

--
Armand.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 31-05-06 15:42

Min hagfon havde nu justermulighed for returdæmpningen..
sad en umbracho til at låse fjederforspndingen med, ja.. og i bunden af
dæmperen sad en lille umbracho til returdæmpningen...
johan

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-06 08:56

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> Min hagfon havde nu justermulighed for returdæmpningen..
> sad en umbracho til at låse fjederforspndingen med, ja.. og i bunden af
> dæmperen sad en lille umbracho til returdæmpningen...
> johan

Jeg tror jeg skal ud og kigge - mon ikke min har en også

Sådan er det når man køber brugt..

--
vh
Torben

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 02-06-06 17:56

> Jeg tror jeg skal ud og kigge - mon ikke min har en også
>
> Sådan er det når man køber brugt..
>
> --
> vh
> Torben
Nok en god ide..
men har nu også hørt de ældre hagon dæmpere ikke havde juster
muluigheder!!!!
MVH
Johan