Tune-bronze-kursus i den forgangne week-en~
Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-06 10:31

Det var jo hyggeligt nok og jeg synes bestemt også at jeg fik noget ud
af lørdagen.

Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
ikke færdig med kurset, trist nok.

Hvor mange mødte op søndag?
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Morten K

Dato : 29-05-06 11:34

Peter B. Juul skrev:

> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Jeg var ikke med på kurset, men har to gange deltaget på bronzekursus
og må sige, at det var synd du ikke kunne overtale dig selv. Jo det
regnede, men det er for de flestes vedkommende (incl. mig selv) netop i
regnvejr, man har behov for at afprøve sine egne og MC'ens grænser
når det kommer til bremse- og undvige øvelser.
Samtidig er de sjoveste og mest udfordrende øvelser på et
bronzekursus lagt om søndagen, da man der er blevet kørt "varm" om
lørdagen.
Instruktørerne ved jo godt hvor meget man kan forlange på regnvåde
veje under kurset, de holder det vist tit i regnvejr, da den danske
sommer jo er så dejlig lunefuld

Men det kan jo så være vi ses til et bronzekursus på et andet
tidspunkt?

/Morten K
Yamaha TRX 850
www.dfmc.dk/?id=374

Fra : FLS

Dato : 29-05-06 11:36

Jo - der var jo en del frafald i går i Tune. Trist for jer og godt for
os andre

Det var rigtig godt - gode øvelser, og pga. det begrænsede fremmøde
(en 10-11 stykker) næsten ingen ventetid.

Men, jo - der var lidt fugt i luften, noget med at asfalten ind imellem
var lidt våd... Men så meget desto bedre at få testet bremse-,
undvige- og styre-øvelser på fugtigt underlag - det var god
planlægning fra instruktørernes side!!

Herfra skal i hvert fald lyde en stor tak og et "godt gået" til især
de motiverende instruktører og tak for en god stemning til alle der
også trodsede vejet i går.
--
Flemming S
Yamaha Fazer 600S

Fra : Jacob

Dato : 29-05-06 12:12

Peter B. Juul skrev:

> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Det var da synd ! Enig i at vejret var trist, men dagen blev rigtig
god.

> Hvor mange mødte op søndag?
Tjaa - tror vi var en 12-14 stykker.

Et rigtigt godt kursus. Det var helt tydeligt, at alle blev markant
bedre til øvelserne. Jeg er faktisk meget overrasket over hvor
kraftigt man kan bremse i regnvejr. Dæk producenterne har ikke ligget
på den lade side siden jeg sidst kørte i regnvejr - ca. 15 år siden
!

Dygtige - interesserede og engagerede instruktører - er vel den
vigtigste ingrediens og de var rigeligt til stede. De havde hele tiden
en god konstruktiv bemærkning og have også tid og lyst til at uddybe
og sikre forklaring og forståelse. (De kunne også godt selv i
praksis)

Kun en præsterede et rigtigt fald - og det var mig hmmm. Lige som for
15 år siden er det ikke godt at undvige og bremse på samme tid (Det
blev nu heller ikke anbefalet!). Heldigvis skete der ikke nogen
menneskelig skade - ikke en gang på min stolthed, hvis man ikke køre
på grænsen under træning, hvornår skal man så ?(hvis overhovedet).
Maskinen fik nogle ridser i ståfoden, sidespejlet, koblingsgrebet,
motorbøjlen (og den er der til det samme) og et lille område på
udstødningen - så det går nok.

Der er ikke tvivl om at jeg fik viden om - og prøvet - en langt bedre
og mere sikker køre stil end jeg hidtil har haft. Nu skal jeg blot ud
og øve videre.

Flere gange under kurset, kunne jeg mærke det helt store smil i
hjelmen, når ting lykkedes - herligt.

Kan, som det måske fremgår, helt klart anbefales - selv i regnvejr.

VH Jacob
Yamaha XJ 900

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-05-06 12:22

Jacob wrote:

> Kan, som det måske fremgår, helt klart anbefales - selv i regnvejr.

Helt enig! Det er en Tune specialitet at de sørger for regnvejr om
søndagen . Det var det i hvert fald også forrige år, da jeg sidst var
på bronzekursus. Det er bare så fedt at mærke at der er bid, også i
regnvejr - men husk at ude i den virkelige verden er der tit tilsat
diesel og/eller brønddæksler der ændrer en hel del ved ligningen. Jeg
tror vi alle fire fra week-endens DFM-tour mærkede baghjulsudskridninger
af den grund. Og så måske lidt pga. en opstemt gashånd

--
vh
Torben

Fra : Sune

Dato : 29-05-06 12:16

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Det var jo hyggeligt nok og jeg synes bestemt også at jeg fik noget ud
> af lørdagen.

Lørdagen blev jeg lige så våd som om søndagen. Jeg havde købt en af de
billige jakker fra Bilka (Cobra) som absolut ikke kan ånde, så når det er
varmt bliver man våd af sved.

Om søndagen var det p.. regnvejr og her kompenserede Cobra-jakken ved at
lukke vandet ind i stedet. (Hmmm kan jeg have vendt jakken med vrangen udaf

Billig l...

> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Kylling

> Hvor mange mødte op søndag?

10-11 stykker som Flemming nævner.
Det er mit andet kursus, med engagerede gode instruktører.
Kan kun anbefales.

Sune

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-05-06 17:23

On Mon, 29 May 2006 13:15:36 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

Hej Sune.

> [...]
>lukke vandet ind i stedet. (Hmmm kan jeg have vendt jakken med vrangen udaf

Jeg skal hilse fra Lars.
Han var her forbi om søndagen - Gennemblødt, gennemkold, dybfrossen og
aligevel med et bredt grin på - Jeg lånte ham et par tørre handsker at
køre hjem med.
Han havde store roser til instruktørene og beundring for de øvrige
deltageres gå på mod - Selv i allerværste pissevejr der kan lukkes ud
af himlen er der ikke nogen der mukker.
Godt gået.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-05-06 19:28

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
> Han havde store roser til instruktørene og beundring for de øvrige
> deltageres gå på mod - Selv i allerværste pissevejr der kan lukkes ud

Når alle de "gamle" instruktører (landmand og popeye) sagde at "så
meget regn har vi aldrig prøvet på et kursus", ja så må man sige at
det borger for "kvaliteten".

Jeg tog regndragten på inden jeg kørte hjemmefra, og tog den først af,
da Retteren stod i garagen igen...

Mine Dainese D-dry handsker var vandtætte indtil jeg havde dem af
kortvarigt mens jeg var indendørs for at tømme venstre støvle for vand
og tage sokken af :-|

Men de var næsten tørre igen da jeg skulle hjem igen.

Fantastisk gået af alle kursisterne som dukkede op søndag - der var
ingen mukken, men istedet brede grin og glimrende teknik (der var vist
nogen som var "lidt" brugte lørdag aften

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Sune

Dato : 31-05-06 23:35

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> Fantastisk gået af alle kursisterne som dukkede op søndag - der var
> ingen mukken, men istedet brede grin og glimrende teknik (der var vist
> nogen som var "lidt" brugte lørdag aften

Jeps, jeg gik lige i dørken.

Man må åbenbart bruge lårmusklerne temmelig meget i de øvelser. Jeg havde
godt ondt de næste par dage.

Sune
PS. husk nu at sige til Peter, at "den gamle" lige akkurat godt kunne finde
ud af det, så han kan roligt tilmelde sig

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-06-06 17:41

"Sune" <formel999@hotmail.com> writes:

> Man må åbenbart bruge lårmusklerne temmelig meget i de øvelser. Jeg havde
> godt ondt de næste par dage.

Hm - på indersiden af lårene? så spænder du nok for meget eller
glemmer at slappe af når du ikke skal give styreimpuls.

> Sune
> PS. husk nu at sige til Peter, at "den gamle" lige akkurat godt kunne finde
> ud af det, så han kan roligt tilmelde sig

Han er behørigt opfordret/mobbet (streg selv det forkerte ud).

Kai

Fra : Peter

Dato : 29-05-06 12:44

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Det var jo hyggeligt nok og jeg synes bestemt også at jeg fik noget ud
> af lørdagen.
>
> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Så håber jeg da at du, hvis du bliver overrasket af regnvejr, holder ind til
siden og venter med at køre videre indtil regnen er ophørt og vejene atter
er tørre

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-06 12:53

"Peter" <fiktiv@invalid> writes:

> Så håber jeg da at du, hvis du bliver overrasket af regnvejr, holder ind til
> siden og venter med at køre videre indtil regnen er ophørt og vejene atter
> er tørre

Jeg lader generelt min MC stå i garagen, hvis der er noget i
vejrudsigten, der truer med regnvejr - men selvfølgelig kan man blive
overrasket.

Jeg kan selvfølgelig udmærket se fornuften i at køre en kursusdag i
regnvejr, men kl. 6.30 om morgenen er det overraskende let at
overbevise sig selv om, at det ikke er interessant.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kun sammen kan vi lukke kunder hver især."
The RockBear. ((^)) - Ole, salgschef

Fra : Peter

Dato : 29-05-06 13:12

> [...]
> regnvejr, men kl. 6.30 om morgenen er det overraskende let at
> overbevise sig selv om, at det ikke er interessant.

Vi kan godt blive enige om at det er sjovere at køre i godt vejr, men prøv
alligevel at få lidt mere erfaring i regnvejrskørsel, så vil du opdage at
det slet ikke er så slemt.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-06 13:38

> [...]

> alligevel at få lidt mere erfaring i regnvejrskørsel, så vil du opdage at

Det har sikkert noget med ens attitude overfor MC-kørslen at gøre. Og
min attitude er altså, at MC'en er et stykke dyrt legetøj, som ikke er
særlig skægt i regnvejr - derfor tager jeg bilen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "15000 atheists in London rioted today
The RockBear. ((^)) after a blank sheet of paper was found

Fra : Sune

Dato : 29-05-06 16:22

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

Det kan jeg udemærket følge dig i. Jeg traskede rundt hele morgenen og
kiggede ud af vinduet, mens jeg ledte efter undskyldninger for at blive
hjemme. Jeg fandt ingen.

Sune

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-05-06 13:54

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Det var jo hyggeligt nok og jeg synes bestemt også at jeg fik noget ud
> af lørdagen.

Ditto. Især når FZR'en gad køre.

> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Jeg vil stemme i koret og kalde dig en kylling Det var vådt, men det
var faktisk ikke så slemt som jeg havde frygtet. Handskerne var
gennemblødte, og der var kommet en lille smule vand ind igennem lynlåsen
foran.

> Hvor mange mødte op søndag?

Alt for mange, jeg var nødt til at holde i kø engang imellem

--
-René

Fra : Christina R.

Dato : 29-05-06 14:54

"Peter B. Juul" skrev:

> Søndag så jeg ud på vejret og sagde "no friggin' way!" så jeg blev
> ikke færdig med kurset, trist nok.

Ærgerligt, for det var rigtigt godt, også om søndagen.

I forhold til at få noget ud af kurset, så synes jeg, at det var helt
perfekt, at det regnede.
Jeg har været lidt sving-forskrækket i regnvejr, og det var rart at prøve
grænserne af under trygge rammer.

Men når det skal være sagt, så forspildte jeg vist heller ike chancen til at
brokke mig højlydt over vejret... noget med at køre hjemmefra kl. 6.45 og
være gennemblødt i støvler og handsker, allerede inden kurset starter
Jeg havde i hvert fald meget ondt af mig selv *G*

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-05-06 15:10

Christina R. <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> wrote:

> Ærgerligt, for det var rigtigt godt, også om søndagen.

Enig, det var rigtig godt at få prøvet grænserne lidt af i regnvejr.

> [...]
> brokke mig højlydt over vejret... noget med at køre hjemmefra kl. 6.45 og
> være gennemblødt i støvler og handsker, allerede inden kurset starter

Jeg kan anbefale nogle Frey Daytona støvler, mine tæer var helt tørre.
Men mine Dainese handsker med "D-Dry" var der ikke meget dry-hed over.

> Jeg havde i hvert fald meget ondt af mig selv *G*

Det bemærkede jeg ikke

--
-René

Fra : Peter

Dato : 29-05-06 15:14

"Christina R." <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]

> og være gennemblødt i støvler og handsker, allerede inden kurset starter
>
> Jeg havde i hvert fald meget ondt af mig selv *G*

Skift støvler og handsker til nogle der er vandtætte (helst med Gore-Tex).
Og det er bestemt muligt at købe uden det koster en bondegård.

Et godt råd: Nøjes ikke med at lytte til sælgeren. Hør andres erfaringer med
produktet inden du køber.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-06 07:25

> [...]
> Og det er bestemt muligt at købe uden det koster en bondegård.
>
> Et godt råd: Nøjes ikke med at lytte til sælgeren. Hør andres erfaringer

Og jeg er meget lydhør mhs vandætte handsker ...

Mhs støvler har jeg besluttet at købe et sæt miltære ABC overtræksstøvler -
De er ihvertfald vandtætte ...

Fra : Peter

Dato : 30-05-06 09:13

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:447be56c$0$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Og jeg er meget lydhør mhs vandætte handsker ...

Både min kone og jeg kører med Dane GoreTex handsker. 100 % vandtætte.
Men husk at få jakkeærmerne/handskerne til at sidde rigtigt, så der ikke kan
løbe vand fra ærmerne ind i handskerne (dvs. handsken uden på vindfanget og
ærmet uden på handsken).

> Mhs støvler har jeg besluttet at købe et sæt miltære ABC
> overtræksstøvler - De er ihvertfald vandtætte ...

Min kone har i 3 år kørt med et par Daytona RoadStar GTX støvler og jeg har
nu kørt 67.000 km med mine IXS støvler (kan ikke huske modellen). Begge par
er med GoreTex og har vist sig 100 % vandtætte. Og tro mig både handsker og
støvler er testet grundigt i regnvejr.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 30-05-06 09:35

Det var smuk og solrig dag da Anders Majland skrev
news:447be56c$0$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Og jeg er meget lydhør mhs vandætte handsker ...

Jeg har et par Held Polaris vinterhandsker fra louis.de. De kan godt holde
mine hænder tørre i 3 timers voldsom regn. Det ser dog ikke ud til at louis
har dem mere:( De er med gore-tex, så måske er det bare det man skal gå
efter?!

Hele min udrustning er faktisk tæt i regnvejr, på nær min shoei X-ceed II
hjelm, hvor der kommer lidt vand ind fra siden når jeg drejer hovedet på
motorvejen. Det er så til gengæld også et rigtigt skidt sted at få vand
ind, da det slører synet og ikke er sådan lige at fjerne mens man kører.
Mine held handsker har ellers en vinduesvisker indbygget, hvilket jeg i
starten syntes var ligegyldigt lir, men det er sgu praktisk når man lige
vænner sig til det!

--
Rune D. Jørgensen