Råd vedrørende køb af GPZ 1000RX.
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 28-05-06 15:43

Hej
som før skrevet har jeg fået øje på en lækker GPZ 1000RX har i dag
været nede at se den, den er kosmetisk rigtig flot, den har kørt
65000. den fik en større motor gennemgang for 20000 km siden.

Hjælp inden køb:
Den har en gammel larmepotte på, og han har ikke orginal udstødning.
hvad gør jeg med syn?

Der skal nye pakninger i begge kronrør, hvad koster det med montering?

Den har et eller andet mystisk problem med front bremsen. den hopper
helt vildt når man skal bremse, altså kraftige vibrationer. hvad kan
være galt? og hvad vil det koste at lave?

Har kigget på 4 VFR 750 nu og har ikke kunne finde en som er i
kosmetisk lige så god stand som den her GPZ, har ej heller kunne finde
en som koster det samme de billigste ligger på 45000. alle cykler jeg
har set på har haft helt iorden motorgang, de billigste VFR har det
dog med at have kørt lidt længere.

Fra : MKS - 74

Dato : 28-05-06 16:06

On 28 May 2006 07:43:17 -0700, mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:

>Hjælp inden køb:
>Den har en gammel larmepotte på, og han har ikke orginal udstødning.
>hvad gør jeg med syn?

Satser - alternativt låner eller køber en billig skrammet på eBay.

>Der skal nye pakninger i begge kronrør, hvad koster det med montering?

Er der mere end et kronrør? Hvis du mener kronrørslejerne så er de
som regel ikke ret dyre 3-400 kr. , men montering uha-uha noget i stil
med 1200-1500 kr. Ikke så svært at gøre selv

>Den har et eller andet mystisk problem med front bremsen. den hopper
>helt vildt når man skal bremse, altså kraftige vibrationer. hvad kan
>være galt? og hvad vil det koste at lave?

Har du tjekket for f.eks skæve skiver?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 28-05-06 16:18

Hej Mikkel,

> Den har et eller andet mystisk problem med front bremsen. den hopper
> helt vildt når man skal bremse, altså kraftige vibrationer. hvad kan
> være galt? og hvad vil det koste at lave?
Hvis du læser dette indlæg:
fra Steen, så ar du nok svaret på hvorfor bremsen foran gør som den
gør... Lyder af nye skiver/klodser...

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 28-05-06 16:22

kronrør DoH! mener selvfølgelig gaffelben/rør

Skiverne ser ikke skæve ud, desuden er de næsten nye og problemet er
først opstået for et par uger siden siger han.

Hvilke udstødninger kan bruges til GPZ'en? tro bare det er en slipon,
kan jeg ikke bare købe en mindre larmende slipon, som er lovlig?
kender slet ikke reglerne på det område

Fra : MKS - 74

Dato : 28-05-06 16:36

On 28 May 2006 08:22:27 -0700, mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:

>kronrør DoH! mener selvfølgelig gaffelben/rør

Okay - Koster meget lidt i materialer forudsat det _kun_ er
pakninger (en liter gaffelolie og et sæt skraberinge ca. 200 kr), men
montering er nok også omkring de ca. 1000-1200.- og kan være en del
dyrere afhængig af værksted, igen et relativt nemt job for
gør-det-selv mekanikeren.

>Skiverne ser ikke skæve ud

Men har du tjekket det ordentligt?

>Hvilke udstødninger kan bruges til GPZ'en?

Dunno.

> tror bare det er en slipon,
>kan jeg ikke bare købe en mindre larmende slipon, som er lovlig?
>kender slet ikke reglerne på det område

Det kan du sagtens hvis du kan finde en, behøver ikke at være org.
skal blot holde et passende lavt støjniveau. Men er det kun en
midlertidig løsning m.h.p. syn er det billigere at købe en skrammet
org. eller låne.

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 19:47

MKS - 74 skrev:

> Okay - Koster meget lidt i materialer forudsat det _kun_ er
> pakninger (en liter gaffelolie og et sæt skraberinge ca. 200 kr),

- - - - Og en tusse pr. rør hvis det er p.g.a. arret krom at pakdåserne
er slidt

--
Armand.
(der er af den mening at man som novice ikke skal købe halvslidt skrammel)

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 28-05-06 16:31

kan slet ikke få det link til at virke, kan du ikke copy tråden ind i
denne gruppe?

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 28-05-06 22:24

det skal bare være en udstødning som skal kunne gå gennem syn så
smider jeg den gamle på igen, tror ikke jeg kender nogen som jeg lige
kan låne en udstødning af, ihvertfald ikke en som passer til cyklen.

> "Men har du tjekket det ordentligt?"

har ikke haft skiverne af cyklen, men de så ikke smadret ud. tror i
ikke det kan være olie på skiverne. olie som er løbet ned af hvert
gaffelrør og så på bremse klodser og kaliber. der var en sjat olie
rester på kaliber??

> [...]
> Armand.
> (der er af den mening at man som novice ikke skal købe halvslidt skrammel)"

har tjekket kromen, den er helt uden rust.

jeg er lidt novice hvad angår mc'er, men er en VFR eller CBR i samme
årgang ikke også noget halvslidt skrammel? havde ikke indtryk af mit
andet indlæg at i syntes det var noget skrammel.
hvilken mc syntes du er bedre i min pris klasse? Min bror har lidt mere
styr på mc'er og en af hans venner er knallert mekaniker og har pænt
meget styr på mc'er, har selv istandsat et par stykker. så hjælp er
til at finde, men er MEGET åben for andre forslag!

MVH mikkel

Fra : Molnit

Dato : 28-05-06 22:33

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev:

> [...]
> ikke det kan være olie på skiverne. olie som er løbet ned af hvert
> gaffelrør og så på bremse klodser og kaliber. der var en sjat olie

   Jeg har flere gange prøvet ha skiverne indsmurt i olie pga. udskutte
pakdåser, og nej selv i store mængder er det ikke de symptomer der kommer.

   Hvis du læste Stens' indlæg omkring nye skiver med gemle klodser, vil
du se at vi snakker få 1/10 dele, altså så små ujævnheder at det ik kan
ses uden at man dedikeret måler dem op.

> jeg er lidt novice hvad angår mc'er, men er en VFR eller CBR i samme
> årgang ikke også noget halvslidt skrammel? havde ikke indtryk af mit
> andet indlæg at i syntes det var noget skrammel.

   De gamle VFR'ere er ved at nå alderen halvslidt skrammel. Den du kigger
på nu, lyder efter bare de få ting du har nævnt som noget helt skidt
skrammel. jo, du for da mange kubik for pengende, men er de det værd ?
køb en del nyere 600cc'er, den vil være langt hurtigere end den
aligevel, fordi de både styre, bremse, bedre via langt mindre vægt,
bedre komponenter, og alt i alt meget mere sikre.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 23:34

> [...]
> andet indlæg at i syntes det var noget skrammel.
> hvilken mc syntes du er bedre i min pris klasse?

Under alle omstændigheder ikke en model med påviselige små(?)fejl!
Alle tricks og fiduser kan man sagtens lære med tiden, men det er hård
kost for ens fremtidige hobby at (for)købe sig første motorcykel med
indbyggede problemer :-|
Især for pigebørnene, der oftest ikke har den samme tæft for mekanik, er
det derfor væsentligt at købe sig noget næsten nyt. For knægtene er det
derimod problematikken omkring at få mest muligt for næsten ingen penge
der er svær at styre :-|

--
Armand.

Fra : Asger

Dato : 29-05-06 09:44

Armand skrev:

> [...]
> Armand.
> (der er af den mening at man som novice ikke skal købe halvslidt skrammel)

Arh det kan du da ikke mene! Det er jo netop paa den maade man faar
skrueerfaring. (Det var i hvert fald saadan jeg fik det

Asger
Yamaha TX 500 '73
Honda Spada 250 '89

Fra : Asger

Dato : 29-05-06 09:53

> [...]

> været nede at se den, den er kosmetisk rigtig flot, den har kørt
> 65000. den fik en større motor gennemgang for 20000 km siden.

Er der kvitteringer paa det?

> Hjælp inden køb:
> Den har en gammel larmepotte på, og han har ikke orginal udstødning.
> hvad gør jeg med syn?

Skaffer en anden potte.

> Den har et eller andet mystisk problem med front bremsen. den hopper
> helt vildt når man skal bremse, altså kraftige vibrationer. hvad kan
> være galt? og hvad vil det koste at lave?

Skaeve skiver er oplagt. Hvorfor faar du ikke saelger til at udbedre
det foer koeb? Det er nok vaerd 1-2000 kr. ekstra i koebsprisen. Det
kunne jo vaere at der er en grund til at han ikke har gjort det?

> [...]
> en som koster det samme de billigste ligger på 45000. alle cykler jeg
> har set på har haft helt iorden motorgang, de billigste VFR har det

VFR 750 har ry for en bundsolid motor. Men er ogsaa som regel ret dyre.

Som andre er inde paa, overvej en god 600'er. En CBR 600 F kan lige saa
meget som GPZ'en, og mere paa smaavejene. Det eneste den maatte falde
paa er momentet.

Asger

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 30-05-06 11:12

> men det er hård
> kost for ens fremtidige hobby at (for)købe sig første motorcykel med
> indbyggede problemer :-|

Køerer motorcykel på 3 år, i år, på min første mc kørte jeg
30.000km på 2 år.

> Hvis du læste Stens' indlæg omkring nye skiver med gemle klodser, vil
> du se at vi snakker få 1/10 dele, altså så små ujævnheder at det ik kan
> ses uden at man dedikeret måler dem op.

Kan ikke få linket til at virke.

> Som andre er inde paa, overvej en god 600'er. En CBR 600 F kan lige saa
> meget som GPZ'en, og mere paa smaavejene. Det eneste den maatte falde
> paa er momentet.

Jeg er fuldkommen lige glad med om cyklen kan kører 1.000.000km/t og
har 10000ccm. jeg skal bare kunne komme omkring hver dag, og dermed
skal den også kunne klare en tur til nord Norge eller syd på. men for
at få en maskine med bare lidt overskud, så skal man altså op
omkring de 80-110hk.

Jeg kan ikke "i min prisklasse!" finde nogen CBR eller anden mc som er
på 600ccm, der ikke er lige så gammel som GPZ 1000RX eller VFR 750.
man kan muligvis finde en som er et par år nyere end GPZ 1000, men et
par år fra eller til, er det ikke fuldkommen lige meget, hvis det
betyder man går væsenligt ned i ccm og HK? mener bare mc'er med
færre HK har større risiko for at være blevet kørt hårdt, og ud i
alle gear hvergang. en større mc "1000RX eller CBR 1k" kan næsten
ikke både være kørt vildt og samtidigt være kosmetisk pæn. ikke
uden der ville være ridser pga styrt.
eller er jeg galt på den? kan en lille mc holde til lige så meget som
en stor?

Eneste mc jeg kan finde til under 50k med 600ccm som ikke er noget
gammelt skrammel, er XJ 600 div eller Suzuki GSX 600 bandit. har før
kigget på XJ 600 div, har også prøvet 3. men mener den har ret lidt
hk, og så giver den for meget vind på kroppen og ben "altså ingen
fuldkåbe" ved godt de kan findes med fuld eller 3/4del kåbe men der
er laaangt imellen.

MVH Den fustreret mc køber.

Fra : pwh

Dato : 01-06-06 21:28

mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
> en større mc "1000RX eller CBR 1k" kan næsten
> ikke både være kørt vildt og samtidigt være kosmetisk pæn. ikke
> [...]

Det er du, jeg mindes en kollega jeg havde engang som sled en Cbr1000
op på en sæson uden at han havde et eneste styrt.
Den fik kniven fra dag 1 og hver dag med kold motor, den stod simpelthen
og spyttede olie ud af udstødningen til sidst, så alt kan ødelægges.

Hvorfor ikke satse på en Gpz900R i stedet for, dem er der mange flere til salg af
og den har bedre køreregenskaber end Rx'en med alt for mange kilo og 16"
hjul for og bag. Jeg har ejet begge maskiner og vil klart anbefale 900'eren

/Jens