Sammenkobling af navigator til bilradio
Fra : frølårsraketten

Dato : 27-05-06 12:50

For at få meldingerne fra Mio 269+ til Blaupunkt autoradio har jeg forsøgt
med AUX in; OK - men så høres jo ingen musik mellem meldingerne.
Derfor har jeg prøvet med Phone - indgangen der så "muter " radioen.
Mute-funktionen fås ved at føre "Radio Mute" - benet til 0V. Det virker
også, men jeg ved ikke hvordan jeg får signalet fra navigatoren til at
"tvinge" "Radio Mute" - benet til 0V.
Er der der nogen herinde der kan hjælpe?

venligst Pierre

ps.: har spurgt hos radioamatørerne, men fik et los bagi. :o\

Fra : Jens Arnfast

Dato : 27-05-06 13:02

frølårsraketten wrote:
> [...]
> "tvinge" "Radio Mute" - benet til 0V.
> Er der der nogen herinde der kan hjælpe?
> ps.: har spurgt hos radioamatørerne, men fik et los bagi. :o\

Har du prøvet i dk.teknik.elektronik? Jeg kunne forestille mig at de
kloge hoveder derinde kan komme på en løsning i søvne

--
-jens

Fra : frølårsraketten

Dato : 27-05-06 13:20

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet i dk.teknik.elektronik? Jeg kunne forestille mig at de kloge
> hoveder derinde kan komme på en løsning i søvne
>
> --
> -jens

hej Jens
jeps - det blev gjort mens du svarede...

Pierre

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-05-06 14:25

On Sat, 27 May 2006 13:50:24 +0200, "frølårsraketten"
<pixel@debie.dk(fjern ixel)> wrote:

Hej Pierre.

> [...]
>"tvinge" "Radio Mute" - benet til 0V.
>Er der der nogen herinde der kan hjælpe?

Den rigtige metode er at bygge et kredsløb der forstærker lyden fra
navigatoren, ensretter det og bruger det til at styre en transistor
der trækker mute benet til 0V.
Når der så kommer lyd ud af GPS'en klapper radioen i.
Det kan gøres med en enkelt operatorforstærker, to dioder, lidt
modstande, et par kondensatorer og en transistor.

>ps.: har spurgt hos radioamatørerne, men fik et los bagi. :o\

Glem dk.fritid.hamradio - Der er ikke en eneste tekniker tilbage.
Desuden er det det tætteste på dk.fritid.mudderkastning du kan komme.
De har uden sidestykke den dårligste omgangstone der findes i nogen
NG.
Selv om jeg er radioamatør skriver jeg der slældent af frygt for at
blive overfaldet.
De burde skamme sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-05-06 20:49

On Sat, 27 May 2006 13:50:24 +0200, "frølårsraketten"
<pixel@debie.dk(fjern ixel)> wrote:

Hej Pierre.

Der er et diagram her:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200003/larryb.html
Du behøver blot den LM324N der sider som peak detektor plus en NPN
transistor (BC547) på udgangen.
Så er sagen klar.
De 0,1uF på udgangen skal måske være lidt større for at øge hang tiden
(og dermed mute tiden) lidt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : frølårsraketten

Dato : 29-05-06 16:22

Tak til Jens Arnfast og Steen Gruby

Det blev dk.teknik.elektronik der gav hjælp foruden Steens link.
Det bliver en sparemodel med op-amp (LM358) og NPN-transistor (BC337), som
jeg i forvejen har liggende. Hvis det kommer til at virke giver jeg lyd fra
mig!

Hilsen Pierre
dyret som det hele skal monteres på: http://www.debie.dk/dims.htm

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-05-06 17:03

On Mon, 29 May 2006 17:21:50 +0200, "frølårsraketten"
> [...]

>jeg i forvejen har liggende. Hvis det kommer til at virke giver jeg lyd fra

Helt i orden.

Hvis du vælger OP-AMP versionen skal du nok lave en spændingsdopler på
udgangen til at fodre switch transistoren med - Det giver lidt mere at
lave delay på

Det diagram du fik på dk.elektronik er ikke så tosset.
Det er en noget utraditionel anvendelse af en NE555, men den er
simpel, reagerer hurtigt og den er nem at stille til et meget
defineret delay.
Det er efter min mening den simpleste konstruktion.
Held og lykke med projektet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : frølårsraketten

Dato : 04-06-06 01:46

"Steen Gruby"
> [...]
> defineret delay.
> Det er efter min mening den simpleste konstruktion.

Hej Steen

Så virker det! Det blev "Peter Opfinders" løsning, men med en anden
spændingsdeler. Uden mit PC-baserede oscilloskop var det ikke gået. Det er
simpelt hen for længe siden jeg har været loddekolbesvinger.

Pierre

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-06-06 10:00

On Sun, 4 Jun 2006 02:45:43 +0200, "frølårsraketten"
> [...]

>spændingsdeler. Uden mit PC-baserede oscilloskop var det ikke gået. Det er
>simpelt hen for længe siden jeg har været loddekolbesvinger.

Tillykke

Jeg har voldført arme NE555 til alskens formål i min lange elektronik
karriere, men jeg er ikke helt sikker på at jeg var kommet på at
anvende den til det formål, selv om det er indlysende når man ser
diagrammet.
Jeg tror det er fint at du tog Peter's konstruktion, omend med
modifikationer - Der skal være plads til "kunstnerisk frihed".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo