Hej.
For nogen tid siden var der en der spurgde noget i denne retning:
Kan man bare sætte brugte skiver på en MC og lade de ikke ret slidte
klodser blive siddende.
Jeg svarede ikke, men mit svar ville have været noget i denne retning:
No problem, kør forsigtigt de første dage så klodserne kan tilpasse
sig de nye (brugte) skiver.
Og der kunne historien for så vidt godt ende.
MEN!
Jeg har to forhjul til min Paso, og når jeg skifter dæk skifter jeg
også forhjul med skiver "und das ganze molevitten"..
Det har jeg gjort nogle gange uden at bekymre mig om klodserne.
Således skulle det ikke gå denne gang.
Første nedbremsning - Chocking, hele forenden ryster som et espeløv.
Af med hjulet, og op på en aksel i skruestikken.
På med måleuret - Den ene skive slår højst 1/10, den anden 4/10.
OK, det er nok skive #2 der er problemet.
Lidt smedetricks og den er nede på 1/10 som den anden.
Det tager en del af rystelserne, men godt er det ikke.
Nye klodser - Stadig en forbedring, men ikke godt nok.
Det skal lige nævnes, at sidst det hjul var på var der ingen tendenser
der lignede det jeg nu sloges med.
Med nedbøjet hovede skifter jeg nu den skive der er under mistanke, og
så er der ro.
Fejlen viser sig ved mærmere gennemmåling af den defekte skive at være
at den har ujævnt slid - Noget a'la' vaskebrædt.
Ikke det store, noget i retning af 5/100, men det er altså nok til at
skiven er færdig.
Jeg tager den med til et maskinværksted der har en plansliber.
Ikke for at redde skiven men for at finde ud af hvor meget det
egentlig er der er galt, eller på en anden måde:
Hvor lidt der skal til før det er slemt
Moralen er:
Ligegyldigt hvad man foretager sig med bremser så byt til nyt.
Alt andet er for farligt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk