|
| Vil ikke koble helt ud (GSX 400F) Fra : Stephan G |
Dato : 26-05-06 19:36 |
|
Hej.
Jeg har et problem ( surprice! ;) og det viser sig således: Når jeg
trækker min maskine i neutral gear kører den fint, men når jeg har
den i gear og tager koblingen, vil den ikke koble helt ud. Jeg har
fundet ud af dette, da jeg har haft nogle problemer med at få den
startet, hvorfor jeg ville starte den i 2. gear ved at løbe den i
gang, men det kan jeg slet ikke, som koblingen driller lige nu.
Jeg har for nylig skiftet olie (15/45) og filter.
Hvordan kan jeg afhjælpe problemet?
(jeg startede lidt uheldigt dette i en andens tråd, det beklager jeg)
Mvh Stephan
-----------------------------------------
GSX 400F 1984
| |
Molnit (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 26-05-06 19:56 |
|
Stephan G skrev:
> Hej.
>
> Jeg har et problem ( surprice! ;) og det viser sig således: Når jeg
> trækker min maskine i neutral gear kører den fint, men når jeg har
> den i gear og tager koblingen, vil den ikke koble helt ud. Jeg har
> fundet ud af dette, da jeg har haft nogle problemer med at få den
> startet, hvorfor jeg ville starte den i 2. gear ved at løbe den i
> gang, men det kan jeg slet ikke, som koblingen driller lige nu.
>
> Jeg har for nylig skiftet olie (15/45) og filter.
>
> Hvordan kan jeg afhjælpe problemet?
Har den også problemet når den er varm ?
pt. mistænker jeg at der er nogen store grimme hakker i din koblings
skål, og derved hænger pladerne sig fast i disse.
En anden mulighed, er at koblingen trænger til en gang justering, er
der 2-3mm spillerum i koblingskablet når den ikke er trukket ?
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Armand (27-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-06 01:40 |
|
Molnit skrev:
>
> En anden mulighed, er at koblingen trænger til en gang justering, er
> der 2-3mm spillerum i koblingskablet når den ikke er trukket ?
>
Det er skjam meget sandsynligt at koblingen trænger til justering; men
at justere koblingskablet ér kun at justere kablet og ikke selve
koblingens funktion :-|
Stephan:
Hvortil går koblingskablet på motoren?
a): Ned i dækslet i venstre side ved forreste tandhjul?
b): Ned til en lille atm der sidder på toppen af (koblings-)dækslet på
højre side af motoren?
ad. a:
Der sidder en snekke inden under tandhjulsdækslet, hvorpå man kan
justere tryk-punktet for koblingen v.h.a. en pinolskrue med låsemøtrik!
ad. b:
Den lille arm er sikkert monteret på sin aksel á nogle stråler der
muliggør at flytte den et hak hvis man v.h.a. fingerkræfter skønner at
den først bliver "fast" når den har passeret punktet hvor den er
vinkelret på koblingskablet!
--
Armand.
| |
Stephan G (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 26-05-06 20:54 |
|
Molnit skrev:
> Stephan G skrev:
> > Hej.
> >
> > Jeg har et problem ( surprice! ;) og det viser sig således: Når jeg
> > trækker min maskine i neutral gear kører den fint, men når jeg har
> > den i gear og tager koblingen, vil den ikke koble helt ud. Jeg har
> > fundet ud af dette, da jeg har haft nogle problemer med at få den
> > startet, hvorfor jeg ville starte den i 2. gear ved at løbe den i
> > gang, men det kan jeg slet ikke, som koblingen driller lige nu.
> >
> > Jeg har for nylig skiftet olie (15/45) og filter.
> >
> > Hvordan kan jeg afhjælpe problemet?
>
> Har den også problemet når den er varm ?
Det er ikke noget, jeg har lagt mærke til før. Og lige pt. står
maskinen stille, da den ikke starter. Så det er faktisk ret skidt det
hele...
>
> pt. mistænker jeg at der er nogen store grimme hakker i din koblings
> skål, og derved hænger pladerne sig fast i disse.
>
> En anden mulighed, er at koblingen trænger til en gang justering, er
> der 2-3mm spillerum i koblingskablet når den ikke er trukket ?
>
Ja, der er spillerum, synes jeg. Og jeg kan se, at den trækker i den
lille arm. Så det lyder jo som noget rigtigt lort... Men jeg vil jo
gerne lære :=)
Skal jeg så have skiftet koblingsskålen?
Stephan
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
> Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
> " www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Molnit (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 26-05-06 21:05 |
|
Stephan G skrev:
> Skal jeg så have skiftet koblingsskålen?
Jeg for nok tæv for mit svar nu...
I morgen skal jeg fikse noget der minder om det på min, mit problem er
bare modsat, nemlig at rillerne er ikke dybenok til at de blir sidene så
den ik slipper, men de sider forskudt sådan at pladerne er slidt så
meget at den fedter i stedet :(
Mit fiks er pt. at jeg sliber rillerne væk, det er lidt at pisse i
bukserne, men holder det 20.000km så har jeg med sikkerhed en GSX-R 1100
kobling klar med slipperkoblings dækslet monteret.
I dit tilfælde ville jeg nok slibe rillerne væk, til at starte med, så
for du nemlig købt noget tid til du finder en kobling der ik fejler noget.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Stephan G (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 26-05-06 21:23 |
|
OK, det er jo til at have med at gøre. Altså rent økonomisk...
Så er der underholdning, endnu en gang.
Lad os se, om du får tæsk ;)
Stephan
| |
Steen Gruby (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 26-05-06 21:41 |
|
On 26 May 2006 11:36:15 -0700, "Stephan G" <stephangam@yahoo.dk>
wrote:
Hej Stephan.
>
>Jeg har for nylig skiftet olie (15/45) og filter.
>
Hvilken olietype har du anvendt?
Oliebadskoblinger er ret kræsne med hvilken olie de løber rundt i.
Jeg havde lignende problemer med min XN85, hvilket fik mig til at
prøve forskellige olietyper.
Jeg fandt til sidst en der fik ro i systemet.
Det jeg endte med var Q8's F1 olie, altså en ren bilolie.
Men pas på.
Ikke alle bil olietyper er egnet til en MC med oliebadskobling.
Der er megen religion omkring olie til MC'er.
De fleste moderne MC olier er beregnet til netop cykler med en kobling
der vælter rundt i olie, og pga nogle af de additiver der anvendes i
bilolie er de typer ikke alle egnet til MC.
Enten glider koblingen eller også vil den ikke slippe.
OK, problemet kan være hakker i skålen, men det kan man ofte mærke ved
at grebet bliver underligt hårdt når det er ved at være i bund.
Der er kun een sikker metode at afsløre det på.
Skil skidtet ad og undersøg skålens riller
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Stephan G (27-05-2006)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 27-05-06 09:30 |
|
Hej Armand,
du er sgu en knag.
Det er en lille arm på højre side, som du har beskrevet i b. Men jeg
forstår ikke helt, hvad du mener i beskrivelsen af "the cure". Kan du
uddybe det lidt?
Stephan
| |
|
|