"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" skrev ...
>
>> Det er jeg ikke enig i. Du slider åbenlyst mere dæk under (hård)
>> acceleration end ved konstant (høj) hastighed. At man så ikke kan
>> blive ved med at accelerere uendeligt er en anden ting.
>>
> Det er nu ikke så åbenlyst, og jeg tror du fuldstændig glemmer
> vindmodstanden.
Nej, slet ikke. Vindmodstanden er den samme om du kører 100 km/t med
konstant fart eller du under en acceleration kører 100 km/t.
>> Men man må lægge flere kræfter i asfalten når man kører en hastighed v
>> og accelererer (dv/dt er positiv) end når man bare kører en hastighed
>> v og ikke accelererer (dv/dt er 0).
>>
> Og når man kører halv-hurtigt på motorvej, så kører man med et
> omdrejningstal hvor man har masser af kræfter til rådighed, og alligevel har
> man ikke spor kræfter tilbage til voldsomme accellerationer. Hvordan kan det
> mon være???
Det er naturligvis fordi man skal bruge mange kræfter til at holde
den pågældende (høje) hastighed. Det har intet med mit argument at
gøre.
Hvis du vil accelerere ved den pågældende hastighed skal du lægge
endnu flere kræfter i asfalten (uanset om motorcyklen så har dem i
pågældende gear eller ej).
Samtidig har en motorcykel markant større baghjulsmoment i lavgear
end i højgear. Derfor vil håndtaget i bund i lavgear kunne slide mere
på et dæk end håndtaget i bund i højgear, og accelerationen vil være
kraftigere.
> Det kan jo kun være fordi man konstant skal bruge en allerhelvedes masser
> kræfter, bare for at holde dyret kørende ved samme hastighed. Og der er kun
> et sted man får sit skub fra, og det er bagdækket.
Ja, det er klart - og man skal skubbe endnu hårdere for at accelerere.
> Men ok, jeg har ikke forstand på at beregne den slags (hvis det overhovedet
> kan beregnes). Det er bare god gammeldaws erfaring, der siger mig at høj
> motorvejshastighed æder både dæk og benzin i noget højere omfang end alt
> andet, inkl. at fyre den af fra samtlige kryds og køre rigtigt frisk på små
> veje.
I de 10 sekunder du accelerer væk fra lyskrydset bruger du formentlig
mere benzin og mere bagdæk end du gør med høj fart på motorvejen. At
du så 95% af tiden bruger mindre gør at det overordnet set giver
mindre slid og bedre benzin-økonomi, men nu snakker vi altså om de 5%
af tiden.
> Omvendt har jeg oplevet min hidtil bedste brændstoføkonomi, og samtidigt
> meget lavt dækslid, et så underligt sted som i Alperne. Oven i købet med
> passager og fuld oppakning.
> Når man kører på pasveje (og ikke andet så vidt muligt) i 7 dage i træk, så
> har man masser af accellerationer og opbremsninger, og masser af
> motorbremsning, og kommer sjældent op i de høje gear, så det virker mystisk
> at brændstofforbruget skulle være lavt, men det udslagsgivende er, at
> gennemsnitshastigheden er meget lav på alpeture.
Samtidig med at du formentlig sjældent nærmer dig det røde felt.
> Det er mit indtryk at dæksliddet også er lavt i Alperne, men det er svært at
> bedømme på så kort tid. Desuden bliver dækkene jo ædt når man skal frem og
> tilbage gennem Tyskland (ja de gør så)
Netop derfor tager jeg toget til sommer
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)