Tysk slutseddel, oversættelsehjælp søges
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-05-06 17:59

En kammerat og jeg skal snart til tyskland og hente en motorcykel. I
min søgen efter en passende slutseddel fandt jeg en hos mobile.de:
http://www.mobile.de/_pdf/kaufvertrag.pdf

Men jeg vil meget gerne have lidt hjælp med et par tyske ord

>Verkäufer:
>Vorname, Name
>Strasse
>PLZ Ort
>Geburtsdatum
Forstår jeg, men
>BPA
er det svarende til CPR-nummer?

>Modell
>Erstzulassung
Første registreringsdato?

>Amtliches Kennzeichen
Kendetegn? Så som farve?

>Fahrgestell-Nr.
Stelnummer

>Hubraum lt. Fz.-Brief
Slagvolumen ifølge registreringsattesten

>kW lt. Fz.-Brief
Ydelse i kW

>Anzahl der Halter laut lt. Fz.-Brief
Antal af cyllindre?

>Stand des km-Zählers, Tachostand___ Gesamtfahrleistung___ HU___ AU____
Tachostand er kilometertælleren.
Gesamtfahrleistung er vel det samme med mindre tælleren har rundet
nul?
HU? AU? Jeg har ingen idé.

>Zubehör, Sonderausstattung
Tilbehør og ekstraudstyr.

>vereinbarter Kaufpreis ___ EUR, in Worten ___ EUR
Handelsprisen som tal og bogstaver.

>Zusicherung: Der Verkäufer sichert zu, dass er Eigentümer des Fahrzeugs und das Fahrzeug frei von Rechten Dritter ist.
Sælger forsikre at han ejer cyklen, og at der ikke er pant i den.

>Ausschluss der Sachmängelhaftung: Der Verkauf des Kraftfahrzeuges erfolgt unter Ausschluss der Sachmängelhaftung, sofern der Verkäufer nicht eine
>Garantie oder eine anders lautende Erklärung abgibt. Unberührt von diesem Ausschluss der Sachmängelhaftung bleibt die Haftung für vorsätzliches
>oder grob fahrlässiges Handeln sowie die Haftung bei Verletzung von Leben, Körper und Gesundheit.
Sælger giver ingen garanti...?

>Eigentumsvorbehalt: Der Verkäufer behält sich das Eigentum an dem Kaufgegenstand bis zur vollständigen Kaufpreiszahlung vor.
Køretøjet er sælgers til pengene er betalt.

>Übergabe: Vereinbarter Übergabezeitpunkt, sofern nicht sofort:
Overtagelsestidspunkt

>Quittung
>Der Verkäufer bestätigt den Erhalt von:
>EUR
>
> in bar
Kontant.

>Der Käufer bestätigt den Empfang:
Køber bekræfter modtagelsen af

> des Kfz-Briefes
> des Kfz-Scheins
To registreringspapirer?

> des Kfz mit ___ Schlüsseln
Køretøj og __ nøgler

> der Abmeldebescheinigung
Bevis for afmelding af køretøjet

> der AU- oder ASU-Bescheinigung
??

> der HU-Bescheinigung
?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Kåre

Fra : MKS - 74

Dato : 24-05-06 18:41

On Wed, 24 May 2006 18:59:02 +0200, Kåre Nejmann <nospam@kan.dk>
wrote:

>Men jeg vil meget gerne have lidt hjælp med et par tyske ord

Okay du får lidt så.

>Første registreringsdato?

Jep

>Kendetegn? Så som farve?

Nej - nummerpladens nummer

>Stelnummer

Jep

>Slagvolumen ifølge registreringsattesten

Jep

>Ydelse i kW

Jep

>Antal af cyllindre?

Nej - antal ejere

>Tachostand er kilometertælleren.
>Gesamtfahrleistung er vel det samme med mindre tælleren har rundet
>nul?
>HU? AU? Jeg har ingen idé.

HU = Hauptuntersuchung
AU = Abgasuntersuchung (gastest (udstødning))

>Tilbehør og ekstraudstyr.

Jep

>Handelsprisen som tal og bogstaver.

Jep

>Sælger forsikre at han ejer cyklen, og at der ikke er pant i den.

Jep

>Sælger giver ingen garanti...?

Jep - noget i den stil, en fraskrivelsestekst for mangler for det der
kan fraskrives med mindre andet er anført

>Køretøjet er sælgers til pengene er betalt.

Jep

>Overtagelsestidspunkt

Jep

>Kontant.

Jep

>Køber bekræfter modtagelsen af

Jep

>To registreringspapirer?

Kfz-brief er reg.attesten (helt essentielt dokument)
kfz-schein er vognkortet (som tyskerne skal opbevare på køretøjet
under kørsel)

>Køretøj og __ nøgler

>Bevis for afmelding af køretøjet

Jep-jep

>??

Bevis for de udførte undersøgelser

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-05-06 21:43

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> wrote:

>Okay du får lidt så.

Mange tak! Det er lidt nemmere at skrive under på noget, når man ved
hvad der står

--
mvh Kåre

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-05-06 21:50

Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> wrote:

>Mange tak! Det er lidt nemmere at skrive under på noget, når man ved
>hvad der står

Og så fandt jeg også ud af BPA: Det står for Bundespersonalausweis.

--
Kåre

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-05-06 07:54

Kåre Nejmann wrote:

> Og så fandt jeg også ud af BPA: Det står for Bundespersonalausweis.

Ok, dvs. pasnummer.

--

Hilsen Jan

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-06 18:16

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Ok, dvs. pasnummer.

Nej, ID kort nummer, for sådan et har de i Tyskland.

Poul

Fra : OldSmurf56

Dato : 26-05-06 10:28

> Nej, ID kort nummer, for sådan et har de i Tyskland.
>
> Poul

Ikke nødvendigvis - hvis man har et pas, behøver man ikke at have et
ID-kort.

/Jens

Fra : Armand

Dato : 26-05-06 12:22

OldSmurf56 skrev:

> Ikke nødvendigvis - hvis man har et pas, behøver man ikke at have et
> ID-kort.

Og som Unionen er strikket sammen idag efter Schengens grænseløse
Europa, skulle vi alle gå rundt med enten det ene eller det andet på os
altid - Men som ved alle andre EU-forordninger glider de danske
myndigheder af på dét :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 18:16

"OldSmurf56" <OldSmurf56@hotmail.com> wrote in message

> Ikke nødvendigvis - hvis man har et pas, behøver man ikke at have et
> ID-kort.

Nå men Bundespersonalausweis.betyder stadigvæk ID kort og ikke pas, det
hedder, ikke overraskende, Pass.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-05-06 17:18

Poul B-H skrev:
> "OldSmurf56" <OldSmurf56@hotmail.com> wrote in message

> Nå men Bundespersonalausweis.betyder stadigvæk ID kort og ikke pas, det
> hedder, ikke overraskende, Pass.

De fleste tyskere har kun et Ausweis og ikke et Reisepass (som man kun
skal bruge, hvis man skal til visse lande uden for EU). I stedet bruger
de så deres Ausweis som pas. I øvrigt oversætter ordbogen også Ausweis
med "legitimation, pas". Så det...