Ped used his keyboard to write :
> Hej gruppe,
>
> Da jeg kom hjem fra en længere tur den anden dag og parkerede
> motorcyklen var der en meget stærk odeur af rådden æg omkring den.
> Belært af erfaring vidste jeg, at det var batteriet der havde kogt og
> skyndte mig at købe et nyt. Efter en tur her i dag målte jeg
> ladespændingen da jeg kom hjem: 16,5 volt. Iflg. manualen bør
> ladespændingen ligge imellem 14,2 og 14,5. Jeg står og skal afsted til
> et træf i Tyskland her i Kr. Himmelfartsferien, og spørgsmålet er nu om
> et nyt batteri kan tåle sådan en ladespænding i en kortere periode (max.
> 2000 km) uden at koge op og klappe sammen, eller om jeg skal aflyse
> turen. Er 16,5 v så meget for meget, eller?
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
> '97 GPZ 1100
Du kan roligt regne med at det er for meget. Der
går en gevaldig strøm hvis det er laderegulatoren
der er defekt. Batteriet koger tørt!
Alternativt kan det være referencen til din
laderegulator - hvis den har sådan een - der
føler et stort spændingsdrop fordi der er dårlig
kontakt i stik o.s.v. En hurtig løsning er at
flytte det sted den føler direkte ned på
batteriet + pol.
Så quick and dirty - ny akku, flytning af
referencen, og ny måling for at se om spændingen
er faldet til det normale. Hjælper det ikke, så
ny laderegulator - bedst med en Schnabel.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!