Sprængt hovedsikring 30A på ny MC
Fra : jokkedad@gmail.com

Dato : 24-05-06 09:01

Jeg håber I kan hjælpe mig med denne her...:

Jeg skulle her til morgen køre på arbejde, når vejret endelig var
til noget. MC'en starter som normalt, og varmer op 3-4 minutter inden
jeg sætter igang. 5 sekunder herefter går den i stå, al strøm er
væk.

Jeg konstaterer at hovedsikringen er gået. Drejer nøglen helt til
OFF, ville herefter sætte min reservesikring i. Selvom strømmen er
off, så gnister det fra reservesikringen, som også knalder af.

Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
til hvorfor hovedsikringen skydes af?

Hvis det er stelforbindelse, hvor f.... kan fejlen så være? Og så
på en ny MC...

Mvh Joakim
Hyosung Comet 650

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-05-06 09:27

<jokkedad@gmail.com> wrote in message
[...]

Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
på selv om nøglen er i off position.
Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
er det muligt at den kortslutter til stel
der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.
Hej Palle.

Fra : Hekto

Dato : 24-05-06 12:58

p.jarnbak was thinking very hard :
> [...]
> er det muligt at den kortslutter til stel
> der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.

Jeg ved ikke lige hvordan ledningssystemet er
strikket sammen; men efter tændingslåsen sidder
der vel een eller flere sikringer til de
forskellige forbrugere? De er ofte noget mindre
en hovedsikringen, så de burde stå af inden
hovedsikringen.

Tilbage er der så en ledning hvor isolationen er
slidt igennem, ledning knækket og lagt til stel
og laderegulatoren ... sådan lige efter
hukommelsen.

Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde
kilden til problemet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Joakim

Dato : 25-05-06 12:39

Hekto skrev:
> [...]
>
> Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
> sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
> Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde

Der er 2 sikringer: 15A og 30A, den sidste knalder af. Jeg har været
ledningsnettet igennem, så godt jeg kunne. Mine øjne kunne ikke se
knækkede ledninger eller isolering der var gnavet af (skulle da være
mærkeligt med en splinterny MC, der har kørt 460km). Har været i
lygtehuset - tilsyneladende alt normalt. Når nøglen er i OFF, så måler
voltmeteret 12,4V på 30A sikringsholderen. Er ingen ørn til det der med
ledninger. Når jeg ohm-måler, står der 1 eller -1 på displayet. Hvornår
ved man om man har fundet fejlen?

Så i øvrigt at den var lav på kølervæske, men det er vel ikke grund til
at sikringen skydes af...

Mvh Joakim

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-05-06 14:32

On Thu, 25 May 2006 13:38:39 +0200, Joakim <jokkefar@hotmail.com>
wrote:

Hej Joakim

> [...]
>voltmeteret 12,4V på 30A sikringsholderen. Er ingen ørn til det der med
>ledninger. Når jeg ohm-måler, står der 1 eller -1 på displayet. Hvornår

At finde den fejl med ohmmeteret kræver at du ved hvad du går efter.
Det er ikke nemt.
Lettere er det at tage en gammel forlygtepære og lodde et par
ledninger på den og sætte den i stedet for sikringen.
Så kan du fumle rundt uden at være bange for at noget går op i røg
Hvis pæren lyser kraftigt uden at der er gæød i instrumenterne er der
en kortslutning mellem sikringsholderen og de første forbrugere.
Prøv så at åbne stikforbindelserne til resten af EL nettet og hold øje
med pæren.
Når den slukker har du fundet vejen til kortslutningen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Joakim

Dato : 26-05-06 12:26

Steen Gruby skrev:
> [...]
> med pæren.
> Når den slukker har du fundet vejen til kortslutningen.

Det trik med pæren. Hvor er det genialt! En halogenpære i silvan til
10kr med ben der passer direkte i sikringsholderen var min redning.
Fandt ud af det var ensretteren, der var nedsmeltet. Kobler jeg den fra
kan jeg starte mc'en, uden at sikringen knalder af.
Tak for hjælpen!
Mvh Joakim

Fra : Joakim

Dato : 25-05-06 18:23

Hekto skrev:
> [...]
>
> Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
> sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
> Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde

Fik målt et par forbrugere, inden jeg tog de mest tilgængelige stik. Jeg
opdagede at stikket til køleren gav max modstand (altså uendelig).
Inden jeg så ville gå videre med den sag, faldt en af ledningerne af mit
måleapparat.... Hmmmm, ikke min dag i dag.
Stadig ikke nogle skumle stelforbindelser at se.
Mvh J

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 10:21

p.jarnbak skrev:

> [...]
> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
> er det muligt at den kortslutter til stel

Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??

--
Armand.

Fra : Joakim

Dato : 25-05-06 18:18

Armand skrev:

> Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??

Intet klemt der, nej.

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 18:25

Joakim skrev:

> Intet klemt der, nej.

Et sted under tanken så?
Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen at
en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 18:27

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-05-06 18:52

> [...]
> Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen at en
> kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

Jeg ved det ikke,men hvad hvis blæseren til køleren er sådan lavet at den
kan køre
efter tændingen er i off position ala gpz900 så kunne det være et relæ eller
bare
ledningerne til relæet der gik til stel,.hvis det er første gang at blæseren
startede
at problemet kom ,så er det da en mulighed,ny cykle = varm motor.
Hej Palle.

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 18:54

> Et sted under tanken så?
> Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen
> at en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

- eller bagud til laderegulatoren (den inklusive).

Fra : Joakim

Dato : 26-05-06 12:28

Hekto skrev:

> - eller bagud til laderegulatoren (den inklusive).

Jep - det var der problemet var: regulatoren og ensretteren. Tak for
hjælpen.
Joakim

Fra : Hekto

Dato : 27-05-06 21:33

> Jep - det var der problemet var: regulatoren og ensretteren. Tak for
> hjælpen.
> Joakim

Jamen, så er det jo bare at få fat i en Schnabel - så behøver man ikke
spekulere mere på den!

Fra : Joakim

Dato : 27-05-06 22:05

Hekto skrev:

> Jamen, så er det jo bare at få fat i en Schnabel - så behøver man ikke
> spekulere mere på den!

Øh, en schnabel? Det er nyt for mig, det er vel ikke noget man skal
bruge en körnerprikker til
/j

Fra : Hekto

Dato : 27-05-06 22:18

> Øh, en schnabel? Det er nyt for mig, det er vel ikke noget man skal
> bruge en körnerprikker til

En Laderegulator fra Erik Schnabel - ES Elektro, kronborggade 5 Kbh.
Prøv at Google lidt på det i gruppen, og det dukker garanteret op!

Fra : Armand

Dato : 28-05-06 12:53

Hekto skrev:

> En Laderegulator fra Erik Schnabel - ES Elektro, kronborggade 5 Kbh.

- - - - Hvilket velsagtens ikke skulle blive nødvendigt på den (jvf.
subj.) nye motorcykel :-/

--
Armand.

Fra : Joakim

Dato : 24-05-06 10:33

Tak for svaret.

Ja, det må være et eller andet elektrisk, så jeg må bare til det.
Følge ledningsdiagrammet....

Mvh Jokke

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 10:19

Joakim skrev:

> Tak for svaret.
> Ja, det må være et eller andet elektrisk,

Du er sq da heller ikke til at skjule noget for

--
Armand.

Fra : Joakim

Dato : 28-05-06 12:43

Kronborggade er lige i nærheden. Super.
Laderegulator og ensretter er bygget sammen i en enhed med hver deres
separate stik. Regulatordelen ser ud til at fungere, derfor sidder
dette stik stadig i, mens ensretteren er koblet fra. Jeg ved ikke om
jeg bør koble begge dele fra for en sikkerheds skyld...
Det er således hele boksen, der skal skiftes, spørgsmålet er om
Schnabel tilbyder det.
Men jeg kan forstå at produktet er uovertruffent.
/Joakim

Fra : Hekto

Dato : 28-05-06 12:59

> Det er således hele boksen, der skal skiftes, spørgsmålet er om
> Schnabel tilbyder det.

Hæ! Schbabel'en har altid problemer med tid - men taler meget gerne om
det! Bred dig på en oplevelse!
Du bør koble alt fra, også statoren.

Fra : Joakim

Dato : 28-05-06 13:46

Nej - skal vel ha' skiftet lortet på garantien. MC'en er 2 mdr.
gammel.
Omvendt er det godt at vide at han (Schnabel) findes.
/Joakim