|
| Problemer med tomgang på savage... Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 07:52 |
|
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål vedr. sådan savage.
Problemet er at den ofte går i stå efter at den har fået lidt gas.
Det virker lidt som om at den lige dykker lidt i omdrejninger, hvor
efter at den så stiger til sit normale omdr.område igen. (altså hvis
den da ikke lige går i stå)
Troede lidt at det bare var mig der lige skulle lære den at kende, men
når jeg feks. skal bremse ned inden et kryds, så skal den have lidt
mellemgas for ikke at gå i stå under nedgearing.
Er lige meget om jeg hiver koblingen oppe i fart og lader den trille,
eller om jeg lader motoren løbe med.
Mvh. Flemming
| |
jokkedad@gmail.com (24-05-2006)
| Kommentar Fra : jokkedad@gmail.com |
Dato : 24-05-06 09:05 |
|
Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.
Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?
Mvh Jokke
| |
PB (24-05-2006)
| Kommentar Fra : PB |
Dato : 24-05-06 10:11 |
|
"Fl.Jensen" <jensen.flemming@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1148453493.862795.171480@i40g2000cwc.googlegroups.com...
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål vedr. sådan savage.
Problemet er at den ofte går i stå efter at den har fået lidt gas.
Det virker lidt som om at den lige dykker lidt i omdrejninger, hvor
efter at den så stiger til sit normale omdr.område igen. (altså hvis
den da ikke lige går i stå)
Troede lidt at det bare var mig der lige skulle lære den at kende, men
når jeg feks. skal bremse ned inden et kryds, så skal den have lidt
mellemgas for ikke at gå i stå under nedgearing.
Er lige meget om jeg hiver koblingen oppe i fart og lader den trille,
eller om jeg lader motoren løbe med.
Mvh. Flemming
Har du uorginal udstødning ?
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 16:14 |
|
jokkedad@gmail.com skrev:
> Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
> sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.
Tror også at den for lidt meget at leve af... Den laver en del
backfire. Men det gør de jo sikkert alle.
Har skruet en del op i tomgangen nu, og det har hjulpet lidt. Men
læste i en tidligere tråd at den skulle stilles til højeste omdr.
på luftskruen i højre side, men syntes sku ikke at jeg kan ændre
omdr. overhoved. Har nu stillet den to omgange fra bund af.
>
> Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?
>
Ved ikke lige hva du mener med hårdt tilbage? Mener du hurtig gas, og
så slippe den rullen?
| |
Joakim (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Joakim |
Dato : 24-05-06 16:26 |
|
Fl.Jensen skrev:
> jokkedad@gmail.com skrev:
>
>> Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
>> sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.
> Tror også at den for lidt meget at leve af... Den laver en del
> backfire. Men det gør de jo sikkert alle.
> Har skruet en del op i tomgangen nu, og det har hjulpet lidt. Men
> læste i en tidligere tråd at den skulle stilles til højeste omdr.
> på luftskruen i højre side, men syntes sku ikke at jeg kan ændre
> omdr. overhoved. Har nu stillet den to omgange fra bund af.
>> Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?
>>
> Ved ikke lige hva du mener med hårdt tilbage? Mener du hurtig gas, og
> så slippe den rullen?
>
Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.
Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
er for fedt justeret.
Mvh Jokke
| |
Joakim (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Joakim |
Dato : 24-05-06 16:25 |
|
Fl.Jensen skrev:
> jokkedad@gmail.com skrev:
>
>> Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
>> sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.
> Tror også at den for lidt meget at leve af... Den laver en del
> backfire. Men det gør de jo sikkert alle.
> Har skruet en del op i tomgangen nu, og det har hjulpet lidt. Men
> læste i en tidligere tråd at den skulle stilles til højeste omdr.
> på luftskruen i højre side, men syntes sku ikke at jeg kan ændre
> omdr. overhoved. Har nu stillet den to omgange fra bund af.
>> Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?
>>
> Ved ikke lige hva du mener med hårdt tilbage? Mener du hurtig gas, og
> så slippe den rullen?
>
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 10:05 |
|
Fl.Jensen skrev:
>
>... Den laver en del backfire.
Definitionsfejl:
"Backfire" refererer til at motoren går i stå med et *tøf* ud igenne
karburator!
Dit problem beskriver du efterhånden tydeligt som ganske almindelige
knald i udstødningen som med omskrivning måske kan kaldes for
"efterforbrænding".
Knaldende udstødning (ved påløb) skyldes sædvanligvis for mager
karburering
--
Armand.
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 16:17 |
|
PB skrev:
>
> Har du uorginal udstødning ?
Nej, det er en potte fra en royal enfield.
Har godt læst noget om at den skal op i en større dyse (140-150 tror
jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm.... Gad
vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva str.
der er i nu.
| |
Hekto (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-05-06 21:27 |
|
> Nej, det er en potte fra en royal enfield.
> Har godt læst noget om at den skal op i en større dyse (140-150 tror
> jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm.... Gad
> vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva str.
> der er i nu.
Jeg kan dårligt huske hvad der sad i originalt, men den skulle 8 numre
op med en Raask på. Tomgangsdysen skulle noget med 4 numre op.
(Mener hoveddysen var 139 og der kom en 147 i ... det er nogle år
siden.)
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 16:55 |
|
>
> Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
> ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.
Den pakning nede hvor potten sidder på, er lidt utæt, men det kan vel
ikke gøre det?
>
> Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
> er for fedt justeret.
>
Den kan skam sagtens tage gassen. også hurtigt. Det er når man så
slipper gassen, at den nogen gange går i stå. Den laver ligesom et
dyk i omdr. og så op i norm. tomgang igen.
Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.
| |
Joakim (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Joakim |
Dato : 24-05-06 21:50 |
|
Fl.Jensen skrev:
>
>
>> Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
>> ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.
>
> Den pakning nede hvor potten sidder på, er lidt utæt, men det kan vel
> ikke gøre det?
Jeg har haft problemet på en gammel honda - ny pakning - ingen backfire.
Kender en med en skydegal savage. Kan dog ikke huske om det var
ventilerne eller pakningen...
>
>
>> Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
>> er for fedt justeret.
>>
> Den kan skam sagtens tage gassen. også hurtigt. Det er når man så
> slipper gassen, at den nogen gange går i stå. Den laver ligesom et
> dyk i omdr. og så op i norm. tomgang igen.
> Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.
>
Åh ja, så er det nok det modsatte der er tilfældet. For mager blanding.
Hvor mange omdrejninger får den?
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 10:00 |
|
Fl.Jensen skrev:
>
> Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.
Det er ikke SV650 problematikken du er faldet over?
SV'ejere vil gerne have noget mere V2-lyd ud af deres motor end den
egentlig er født til og derved kan tomgangsomdrejningerne ende helt nede
hvor motoren ikke magter at holde sig igang!
En SV650 er ikke en HD, og ligeledes er en LS ikke en
Bsa/Matchless/Endfield - Hvor højt skal så'en en LS'er gå i tomgang jvf.
manualen??
--
Armand.
| |
Hekto (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-05-06 10:13 |
|
> Det er ikke SV650 problematikken du er faldet over?
> SV'ejere vil gerne have noget mere V2-lyd ud af deres motor end den
> egentlig er født til og derved kan tomgangsomdrejningerne ende helt
> nede hvor motoren ikke magter at holde sig igang!
> En SV650 er ikke en HD, og ligeledes er en LS ikke en
> Bsa/Matchless/Endfield - Hvor højt skal så'en en LS'er gå i tomgang
> jvf. manualen??
Højst tænkeligt. LS650'eren er ikke en 'dunkedyr' i tomgang.
Den skal stå præcis så højt at den ikke børster tænder når man med et
kort og kontant tryk sætter den i 1. gear.
- står den for lavt går den netop i stå.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Hekto (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-05-06 21:22 |
|
> Jeg har lige et spørgsmål vedr. sådan savage.
> Problemet er at den ofte går i stå efter at den har fået lidt gas.
> Det virker lidt som om at den lige dykker lidt i omdrejninger, hvor
> efter at den så stiger til sit normale omdr.område igen. (altså hvis
> den da ikke lige går i stå)
> Troede lidt at det bare var mig der lige skulle lære den at kende,
> men
> når jeg feks. skal bremse ned inden et kryds, så skal den have lidt
> mellemgas for ikke at gå i stå under nedgearing.
> Er lige meget om jeg hiver koblingen oppe i fart og lader den trille,
> eller om jeg lader motoren løbe med.
Er den lillle hvide plastskive der sidder og holder nålen nede fjernet?
Er der en anden udstødning på?
Originalt er den justeret aaaalt for magert. Problemet kan opstå hvis
den er monteret med en mere åben udstødning og så dyset om. Du kan så
hente det ind ved at justere på luftskruen; men måske der skal en
mindre tomgangsdyse i også.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 22:05 |
|
> >> Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
> >> ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.
> >
> > Den pakning nede hvor potten sidder på, er lidt utæt, men det kan vel
> > ikke gøre det?
>
> Jeg har haft problemet på en gammel honda - ny pakning - ingen backfire.
> Kender en med en skydegal savage. Kan dog ikke huske om det var
> ventilerne eller pakningen...
Nu skal jeg snart have den org. på da jeg lige skal til syn med den.
Må prøve at tætne den ordentlig der. Kan også se at den ene
støttebolt på cylinderen er byttet med en 10 mm. virker lidt
voldsomt, så jeg smider en helicoil i istedet for. Men den viker
ellers ikke utæt deroppe.
> >
> >
> >> Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
> >> er for fedt justeret.
> >>
> > Den kan skam sagtens tage gassen. også hurtigt. Det er når man så
> > slipper gassen, at den nogen gange går i stå. Den laver ligesom et
> > dyk i omdr. og så op i norm. tomgang igen.
> > Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.
> >
> Åh ja, så er det nok det modsatte der er tilfældet. For mager blanding.
> Hvor mange omdrejninger får den?
Det er lige meget om den får lidt eller mange omdrejninger.
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 09:54 |
|
Fl.Jensen skrev:
>>>>
> ..................Kan også se at den ene
> støttebolt på cylinderen er byttet med en 10 mm. virker lidt
> voldsomt, så jeg smider en helicoil i istedet for.
Det er desværre for sent:
"Stigningen" på gevind, som opgives som distance pr omdrejning, øges med
stigende diametre, således er stigningen på en M8 bolt 1,25 mm og på en
M10 bolt 1,5mm!
Fidusen ved (Heli m.m.-)Coil's er at øge diameteren men at beholde
stigningen, således at man stadig har den originale stigning når den
spinkle spiral er iskruet, og med en M10 bolt isat er den mulighed ikke
længere tilstede
--
Armand.
| |
S@nd (24-05-2006)
| Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 24-05-06 22:05 |
|
Det kunne godt lyde som for mager blanding. Prøv evt. at give en smule
choker (federe blanding) og se om problemet blive mindre - eller
større.
Mvh. S@nd
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 22:46 |
|
> > Nej, det er en potte fra en royal enfield.
> > Har godt læst noget om at den skal op i en større dyse (140-150 tror
> > jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm.... Gad
> > vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva str.
> > der er i nu.
>
> Jeg kan dårligt huske hvad der sad i originalt, men den skulle 8 numre
> op med en Raask på. Tomgangsdysen skulle noget med 4 numre op.
> (Mener hoveddysen var 139 og der kom en 147 i ... det er nogle år
> siden.)
Var også i nogle af dine gamle tråde, at jeg læste om den større
dyse.
Den der raask, har den samme forrør som den originale? Kan nemlig ikke
helt finde ud af om det kun er potten, eller om det er en komplet
udstødning.
Jeg kan næsten se på det hele, at jeg kommer til at købe et bredt
sortiment af dyser, for det virker vist til at der ikke er andre
muligheder end at prøve sig lidt frem.
Den hvide skive skulle være fjernet, og så fik jeg at vide at nålen
var flyttet et hak. Hvad vej ved jeg dog ikk. Og hvordan den skal stå
org. aner jeg jo heller ikke.
Regner med at købe en clymer håndbog inden længe, så jeg kan blive
lidt klogere...
| |
Hekto (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-05-06 00:15 |
|
>
>>> Nej, det er en potte fra en royal enfield.
>>> Har godt læst noget om at den skal op i en større dyse (140-150
>>> tror jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm....
>>> Gad vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva
>>> str. der er i nu.
>>
>> Jeg kan dårligt huske hvad der sad i originalt, men den skulle 8
>> numre op med en Raask på. Tomgangsdysen skulle noget med 4 numre op.
>> (Mener hoveddysen var 139 og der kom en 147 i ... det er nogle år
>> siden.)
>
> Var også i nogle af dine gamle tråde, at jeg læste om den større
> dyse.
> Den der raask, har den samme forrør som den originale? Kan nemlig
> ikke helt finde ud af om det kun er potten, eller om det er en
> komplet udstødning.
> Jeg kan næsten se på det hele, at jeg kommer til at købe et bredt
> sortiment af dyser, for det virker vist til at der ikke er andre
> muligheder end at prøve sig lidt frem.
>
> Den hvide skive skulle være fjernet, og så fik jeg at vide at nålen
> var flyttet et hak. Hvad vej ved jeg dog ikk. Og hvordan den skal stå
> org. aner jeg jo heller ikke.
> Regner med at købe en clymer håndbog inden længe, så jeg kan blive
> lidt klogere...
Det originale forrør er ren teatertorden. Der er et inderrør med den
halve diameter!
Erfarringen har vist at man sagtens kan bibeholde den hvide skive, og
opnå optimal motorgang alene ved omdysning. Nålen skal stå i det
oprindelige hak. Hoveddysen ændres for at give optimalt
blandingsforhold. Tomgangsdyden ændres for at mindske knalleriet når
gassen rules af.
Se hvilken dyse du har i, sæt nålen i standard-hak og den hvide skive
tilbage. Køb så en dyse der er 5-6 numre større og prøv. Du kan så
altid går at par numre mere op ved lejlighed.
Raask er ikke en potte .. det er kun et rør - med en lille smule
dæmpning i. Samme diameter hele vejen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 22:52 |
|
>
> Er den lillle hvide plastskive der sidder og holder nålen nede fjernet?
> Er der en anden udstødning på?
Potte fra enfield, og dysen fik jeg at vide var fjernet.
>
> Originalt er den justeret aaaalt for magert. Problemet kan opstå hvis
> den er monteret med en mere åben udstødning og så dyset om. Du kan så
> hente det ind ved at justere på luftskruen; men måske der skal en
> mindre tomgangsdyse i også.
>
Kunne slet ikke mærke / høre nogen forskel da jeg skruede på den i
dag.
Hvordan er standard instillingen for sådan den? Tænkte du sikkerts
vidste det.
| |
Fl.Jensen (24-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 24-05-06 22:55 |
|
S@nd skrev:
> Det kunne godt lyde som for mager blanding. Prøv evt. at give en smule
> choker (federe blanding) og se om problemet blive mindre - eller
> større.
>
Kunne være jeg lige skulle prøve det i morgen engang. Skal også lige
have tjekket om luftfilteret er okay.
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 10:13 |
|
>
> Det originale forrør er ren teatertorden. Der er et inderrør med den
> halve diameter!
Hahaha.... Ren TeaterTorden!!! Den havde jeg sku alligevel aldrig hørt
før.
Den buldre sku ret meget som den er nu. Kunne sku godt tænke mig at
høre en med sådan en Raask.
>
> Erfarringen har vist at man sagtens kan bibeholde den hvide skive, og
> opnå optimal motorgang alene ved omdysning. Nålen skal stå i det
> oprindelige hak. Hoveddysen ændres for at give optimalt
> blandingsforhold. Tomgangsdyden ændres for at mindske knalleriet når
> gassen rules af.
>
> Se hvilken dyse du har i, sæt nålen i standard-hak og den hvide skive
> tilbage. Køb så en dyse der er 5-6 numre større og prøv. Du kan så
> altid går at par numre mere op ved lejlighed.
Lyder skam alt sammen meget fornuftigt. Men jeg har bare det lille
problem at den hvide skive er væk. Men det burde jo også kunne lade
sig gøre uden.?
>
> Raask er ikke en potte .. det er kun et rør - med en lille smule
> dæmpning i. Samme diameter hele vejen.
Tænkte det godt... *G*
| |
Hekto (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-05-06 11:45 |
|
> Den buldre sku ret meget som den er nu. Kunne sku godt tænke mig at
> høre en med sådan en Raask.
Høj og skraldrende, med mange knald!
Køb en ny skive!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 10:17 |
|
> > ..................Kan også se at den ene
> > støttebolt på cylinderen er byttet med en 10 mm. virker lidt
> > voldsomt, så jeg smider en helicoil i istedet for.
>
> Det er desværre for sent:
> "Stigningen" på gevind, som opgives som distance pr omdrejning, øges med
> stigende diametre, således er stigningen på en M8 bolt 1,25 mm og på en
> M10 bolt 1,5mm!
> Fidusen ved (Heli m.m.-)Coil's er at øge diameteren men at beholde
> stigningen, således at man stadig har den originale stigning når den
> spinkle spiral er iskruet, og med en M10 bolt isat er den mulighed ikke
> længere tilstede
>
Øv!! Det kan jeg sku da godt se.... :-/ Burde sku selv have tænkt så
langt.
Hmm... Men så må jeg jo fremstille en støttebolt med M10 i den ene
ende, og M8 i den anden.
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 10:28 |
|
> > Det er ikke SV650 problematikken du er faldet over?
> > SV'ejere vil gerne have noget mere V2-lyd ud af deres motor end den
> > egentlig er født til og derved kan tomgangsomdrejningerne ende helt
> > nede hvor motoren ikke magter at holde sig igang!
> > En SV650 er ikke en HD, og ligeledes er en LS ikke en
> > Bsa/Matchless/Endfield - Hvor højt skal så'en en LS'er gå i tomgang
> > jvf. manualen??
>
> Højst tænkeligt. LS650'eren er ikke en 'dunkedyr' i tomgang.
>
> Den skal stå præcis så højt at den ikke børster tænder når man med et
> kort og kontant tryk sætter den i 1. gear.
>
> - står den for lavt går den netop i stå.
Okay.. Men det gjorden den heller ikke inden jeg skruede op. Syntes jeg
i hvert fald ikke at den gjorde.
Men jeg må jo bare ud og møde nogle andre "savager" så jeg kan suge
lidt til mig, og sammenligne lidt.
>
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 10:37 |
|
> >... Den laver en del backfire.
>
> Definitionsfejl:
> "Backfire" refererer til at motoren går i stå med et *tøf* ud igenne
> karburator!
> Dit problem beskriver du efterhånden tydeligt som ganske almindelige
> knald i udstødningen som med omskrivning måske kan kaldes for
> "efterforbrænding".
> Knaldende udstødning (ved påløb) skyldes sædvanligvis for mager
> karburering
>
Ja, det kan jeg jo forstå nu. Ej backfire så.
Efterforbrænding er nok mere rammene. Den er også begyndt at give et
ordentlig knald når jeg slukker den. Lyder som et jagtgevær.
Den luftskrue i siden, hvorden er det nu med den.? Får den mere eller
mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
den skrues ud, men er ikke så sikker mere.
| |
Hekto (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-05-06 11:44 |
|
> Ja, det kan jeg jo forstå nu. Ej backfire så.
> Efterforbrænding er nok mere rammene. Den er også begyndt at give et
> ordentlig knald når jeg slukker den. Lyder som et jagtgevær.
> Den luftskrue i siden, hvorden er det nu med den.? Får den mere eller
> mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
> den skrues ud, men er ikke så sikker mere.
Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
tomgangsdyse.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 12:01 |
|
Hekto skrev:
>>
>> Den luftskrue i siden, hvorden er det nu med den.? Får den mere eller
>> mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
>> den skrues ud, men er ikke så sikker mere.
>
> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
> får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større tomgangsdyse.
>
Rune Larsen beskrev engang at det divergerede alt efter om det var en
luftskrue, eller en justerbar tomgangsdyse og at placeringen før/efter
spjældet viste hvilken type det drejede sig om!
Jeg har desværre totalt forglemt hans vise ord - Også omkring hvorledes
den sidste efterjustering á et ekstra nøk ved optimal omdrejninger
drejer sig om magrere (hvad jeg tror) eller federe blanding.
Selvsagt vil retningen være stik modsat på luft-skruer imod justerbare
tomgangsdyser!
Jeg har ellers forsøgt at google mig til genindlæring, men har fejlet.
Måske at der er en anden der kan surfe sig til pågældende indlæg??
--
Armand.
| |
Hekto (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-05-06 16:10 |
|
>>
>> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske
>> den får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
>> tomgangsdyse.
>>
> Rune Larsen beskrev engang at det divergerede alt efter om det var en
> luftskrue, eller en justerbar tomgangsdyse og at placeringen
> før/efter spjældet viste hvilken type det drejede sig om!
> Jeg har desværre totalt forglemt hans vise ord - Også omkring
> hvorledes den sidste efterjustering á et ekstra nøk ved optimal
> omdrejninger drejer sig om magrere (hvad jeg tror) eller federe
> blanding.
> Selvsagt vil retningen være stik modsat på luft-skruer imod
> justerbare tomgangsdyser!
>
> Jeg har ellers forsøgt at google mig til genindlæring, men har
> fejlet. Måske at der er en anden der kan surfe sig til pågældende
> indlæg??
Jo og efter den opskrift skulle LS650'eren have en luftskrue; men det
er en blandingsskrue!?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 17:42 |
|
Hekto skrev:
>>>
>>> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden.
>
> Jo og efter den opskrift skulle LS650'eren have en luftskrue; men det er
> en blandingsskrue!?
>
Efter spjældet (á nåledysen) = våd => Blandingsskrue (som er ordet)!
>>> Mener at huske den får mere benzin når den skrues ud....
Passer også godt med den våde blandingsskrue!
--
Armand.
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 10:39 |
|
Fl.Jensen skrev:
> >
> > Er den lillle hvide plastskive der sidder og holder nålen nede fjernet?
> > Er der en anden udstødning på?
>
> Potte fra enfield, og dysen fik jeg at vide var fjernet.
>
Hmmm.. Var nok lidt træt, da jeg skrev ovenstående... Har sku da ikke
fjernet nogen dyse. Haha..!!!!
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 11:59 |
|
Hekto skrev:
> > Ja, det kan jeg jo forstå nu. Ej backfire så.
> > Efterforbrænding er nok mere rammene. Den er også begyndt at give et
> > ordentlig knald når jeg slukker den. Lyder som et jagtgevær.
> > Den luftskrue i siden, hvorden er det nu med den.? Får den mere eller
> > mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
> > den skrues ud, men er ikke så sikker mere.
>
> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
> får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
> tomgangsdyse.
>
Og når den så bliver skruet ud, så stiger den i omdr.? Har jeg
forstået det rigtigt?
| |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 12:13 |
|
Fl.Jensen skrev:
> Hekto skrev:
>
>> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
>> får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
>> tomgangsdyse.
>>
>
> Og når den så bliver skruet ud, så stiger den i omdr.? Har jeg
> forstået det rigtigt?
>
Nej!
Dyser springer i størrelse á oftest 5/100mm og man vil ikke kunne trimme
motoren optimalt med så store forskelle på tomgangsdyserne, hvorfor at
der qua luftskruen er indskudt en mulighed for fin-justering af
tomgangsblandingen.
således skal man fifle med dén til det punkt hvor tomgangen går højest,
hvilket kan være indad såvel som udad!
Hvis luftskruen er virkningsløs tyder det forøvrigt på at
tomgangs-dysens størrelse er så gal at luftskruen ikke kan kompensere
for det :-|
--
Armand.
| |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 12:27 |
| | |
Armand (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-06 14:32 |
| | |
Fl.Jensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Fl.Jensen |
Dato : 25-05-06 15:12 |
|
> Jup! Og Shit - Hvorfor kunne jeg dog ikke surfe mig til det når du kan
> v.h.a. forudsætninger givet af mig
Hmmm.. Ved ikke om det er fordi at jeg bruger googlegroups. Skrev bare
"Rune Larsen luftskrue" oppe foroven.
Flemming
| |
|
|