Problemer med tomgang på savage...
Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 07:52

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål vedr. sådan savage.
Problemet er at den ofte går i stå efter at den har fået lidt gas.
Det virker lidt som om at den lige dykker lidt i omdrejninger, hvor
efter at den så stiger til sit normale omdr.område igen. (altså hvis
den da ikke lige går i stå)
Troede lidt at det bare var mig der lige skulle lære den at kende, men
når jeg feks. skal bremse ned inden et kryds, så skal den have lidt
mellemgas for ikke at gå i stå under nedgearing.
Er lige meget om jeg hiver koblingen oppe i fart og lader den trille,
eller om jeg lader motoren løbe med.

Mvh. Flemming

Fra : jokkedad@gmail.com

Dato : 24-05-06 09:05

Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.

Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?

Mvh Jokke

Fra : PB

Dato : 24-05-06 10:11

"Fl.Jensen" <jensen.flemming@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har du uorginal udstødning ?

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 16:14

jokkedad@gmail.com skrev:

> Jeg kunne forestille mig at den får for meget benz. Karburatoren skal
> sikkert justeres / renses til en noget lettere blanding.
Tror også at den for lidt meget at leve af... Den laver en del
backfire. Men det gør de jo sikkert alle.
Har skruet en del op i tomgangen nu, og det har hjulpet lidt. Men
læste i en tidligere tråd at den skulle stilles til højeste omdr.
på luftskruen i højre side, men syntes sku ikke at jeg kan ændre
omdr. overhoved. Har nu stillet den to omgange fra bund af.

> Går den i står hvis du vrider hårdt tilbage i håndtaget?

Ved ikke lige hva du mener med hårdt tilbage? Mener du hurtig gas, og
så slippe den rullen?

Fra : Joakim

Dato : 24-05-06 16:26

Fl.Jensen skrev:

> [...]
> omdr. overhoved. Har nu stillet den to omgange fra bund af.
>>
> Ved ikke lige hva du mener med hårdt tilbage? Mener du hurtig gas, og

Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.

Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
er for fedt justeret.

Mvh Jokke

Fra : Joakim

Dato : 24-05-06 16:25

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 10:05

Fl.Jensen skrev:

>... Den laver en del backfire.

Definitionsfejl:
"Backfire" refererer til at motoren går i stå med et *tøf* ud igenne
karburator!
Dit problem beskriver du efterhånden tydeligt som ganske almindelige
knald i udstødningen som med omskrivning måske kan kaldes for
"efterforbrænding".
Knaldende udstødning (ved påløb) skyldes sædvanligvis for mager
karburering

--
Armand.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 16:17

PB skrev:

> Har du uorginal udstødning ?

Nej, det er en potte fra en royal enfield.
Har godt læst noget om at den skal op i en større dyse (140-150 tror
jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm.... Gad
vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva str.
der er i nu.

Fra : Hekto

Dato : 24-05-06 21:27

> [...]
> jeg nok) når man sætter anden potte / udstødning på. Hmm.... Gad
> vide hva den kører med standard sådan en?? Ved heller ikke hva str.

Jeg kan dårligt huske hvad der sad i originalt, men den skulle 8 numre
op med en Raask på. Tomgangsdysen skulle noget med 4 numre op.
(Mener hoveddysen var 139 og der kom en 147 i ... det er nogle år
siden.)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 16:55

> Backfire kan være ventiljustering der skal til. Eller en defekt pakning
> ved udstødningen. Har hørt at savage har et problem med det.

Den pakning nede hvor potten sidder på, er lidt utæt, men det kan vel
ikke gøre det?

> Yes, hurtig gas - så vælter det ind med benz, og så drukner den hvis den
> er for fedt justeret.

Den kan skam sagtens tage gassen. også hurtigt. Det er når man så
slipper gassen, at den nogen gange går i stå. Den laver ligesom et
dyk i omdr. og så op i norm. tomgang igen.
Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.

Fra : Joakim

Dato : 24-05-06 21:50

Fl.Jensen skrev:

> Den pakning nede hvor potten sidder på, er lidt utæt, men det kan vel
> ikke gøre det?

Jeg har haft problemet på en gammel honda - ny pakning - ingen backfire.
Kender en med en skydegal savage. Kan dog ikke huske om det var
ventilerne eller pakningen...

> [...]
> dyk i omdr. og så op i norm. tomgang igen.
> Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.

Åh ja, så er det nok det modsatte der er tilfældet. For mager blanding.
Hvor mange omdrejninger får den?

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 10:00

Fl.Jensen skrev:

> Men syntes det har hjulpet lidt efter at jeg hævede tomgangen.

Det er ikke SV650 problematikken du er faldet over?
SV'ejere vil gerne have noget mere V2-lyd ud af deres motor end den
egentlig er født til og derved kan tomgangsomdrejningerne ende helt nede
hvor motoren ikke magter at holde sig igang!
En SV650 er ikke en HD, og ligeledes er en LS ikke en
Bsa/Matchless/Endfield - Hvor højt skal så'en en LS'er gå i tomgang jvf.
manualen??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 10:13

> [...]
> En SV650 er ikke en HD, og ligeledes er en LS ikke en
> Bsa/Matchless/Endfield - Hvor højt skal så'en en LS'er gå i tomgang

Højst tænkeligt. LS650'eren er ikke en 'dunkedyr' i tomgang.

Den skal stå præcis så højt at den ikke børster tænder når man med et
kort og kontant tryk sætter den i 1. gear.

- står den for lavt går den netop i stå.

Fra : Hekto

Dato : 24-05-06 21:22

> [...]
> mellemgas for ikke at gå i stå under nedgearing.
> Er lige meget om jeg hiver koblingen oppe i fart og lader den trille,

Er den lillle hvide plastskive der sidder og holder nålen nede fjernet?
Er der en anden udstødning på?

Originalt er den justeret aaaalt for magert. Problemet kan opstå hvis
den er monteret med en mere åben udstødning og så dyset om. Du kan så
hente det ind ved at justere på luftskruen; men måske der skal en
mindre tomgangsdyse i også.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 22:05

> Jeg har haft problemet på en gammel honda - ny pakning - ingen backfire.
> Kender en med en skydegal savage. Kan dog ikke huske om det var
> ventilerne eller pakningen...

Nu skal jeg snart have den org. på da jeg lige skal til syn med den.
Må prøve at tætne den ordentlig der. Kan også se at den ene
støttebolt på cylinderen er byttet med en 10 mm. virker lidt
voldsomt, så jeg smider en helicoil i istedet for. Men den viker
ellers ikke utæt deroppe.

> Åh ja, så er det nok det modsatte der er tilfældet. For mager blanding.
> Hvor mange omdrejninger får den?

Det er lige meget om den får lidt eller mange omdrejninger.

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 09:54

Fl.Jensen skrev:

> ..................Kan også se at den ene
> støttebolt på cylinderen er byttet med en 10 mm. virker lidt
> voldsomt, så jeg smider en helicoil i istedet for.

Det er desværre for sent:
"Stigningen" på gevind, som opgives som distance pr omdrejning, øges med
stigende diametre, således er stigningen på en M8 bolt 1,25 mm og på en
M10 bolt 1,5mm!
Fidusen ved (Heli m.m.-)Coil's er at øge diameteren men at beholde
stigningen, således at man stadig har den originale stigning når den
spinkle spiral er iskruet, og med en M10 bolt isat er den mulighed ikke
længere tilstede

--
Armand.

Fra : S@nd

Dato : 24-05-06 22:05

Det kunne godt lyde som for mager blanding. Prøv evt. at give en smule
choker (federe blanding) og se om problemet blive mindre - eller
større.

Mvh. S@nd

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 22:46

> [...]
> op med en Raask på. Tomgangsdysen skulle noget med 4 numre op.
> (Mener hoveddysen var 139 og der kom en 147 i ... det er nogle år

Var også i nogle af dine gamle tråde, at jeg læste om den større
dyse.
Den der raask, har den samme forrør som den originale? Kan nemlig ikke
helt finde ud af om det kun er potten, eller om det er en komplet
udstødning.
Jeg kan næsten se på det hele, at jeg kommer til at købe et bredt
sortiment af dyser, for det virker vist til at der ikke er andre
muligheder end at prøve sig lidt frem.

Den hvide skive skulle være fjernet, og så fik jeg at vide at nålen
var flyttet et hak. Hvad vej ved jeg dog ikk. Og hvordan den skal stå
org. aner jeg jo heller ikke.
Regner med at købe en clymer håndbog inden længe, så jeg kan blive
lidt klogere...

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 00:15

> [...]
> org. aner jeg jo heller ikke.
> Regner med at købe en clymer håndbog inden længe, så jeg kan blive

Det originale forrør er ren teatertorden. Der er et inderrør med den
halve diameter!

Erfarringen har vist at man sagtens kan bibeholde den hvide skive, og
opnå optimal motorgang alene ved omdysning. Nålen skal stå i det
oprindelige hak. Hoveddysen ændres for at give optimalt
blandingsforhold. Tomgangsdyden ændres for at mindske knalleriet når
gassen rules af.

Se hvilken dyse du har i, sæt nålen i standard-hak og den hvide skive
tilbage. Køb så en dyse der er 5-6 numre større og prøv. Du kan så
altid går at par numre mere op ved lejlighed.

Raask er ikke en potte .. det er kun et rør - med en lille smule
dæmpning i. Samme diameter hele vejen.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 22:52

> Er den lillle hvide plastskive der sidder og holder nålen nede fjernet?
> Er der en anden udstødning på?

Potte fra enfield, og dysen fik jeg at vide var fjernet.

> [...]
> den er monteret med en mere åben udstødning og så dyset om. Du kan så
> hente det ind ved at justere på luftskruen; men måske der skal en

Kunne slet ikke mærke / høre nogen forskel da jeg skruede på den i
dag.
Hvordan er standard instillingen for sådan den? Tænkte du sikkerts
vidste det.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 24-05-06 22:55

S@nd skrev:

> Det kunne godt lyde som for mager blanding. Prøv evt. at give en smule
> choker (federe blanding) og se om problemet blive mindre - eller
> større.

Kunne være jeg lige skulle prøve det i morgen engang. Skal også lige
have tjekket om luftfilteret er okay.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 10:13

> Det originale forrør er ren teatertorden. Der er et inderrør med den
> halve diameter!

Hahaha.... Ren TeaterTorden!!! Den havde jeg sku alligevel aldrig hørt
før.
Den buldre sku ret meget som den er nu. Kunne sku godt tænke mig at
høre en med sådan en Raask.

> [...]
> tilbage. Køb så en dyse der er 5-6 numre større og prøv. Du kan så
> altid går at par numre mere op ved lejlighed.

Lyder skam alt sammen meget fornuftigt. Men jeg har bare det lille
problem at den hvide skive er væk. Men det burde jo også kunne lade
sig gøre uden.?

> Raask er ikke en potte .. det er kun et rør - med en lille smule
> dæmpning i. Samme diameter hele vejen.

Tænkte det godt... *G*

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 11:45

> Den buldre sku ret meget som den er nu. Kunne sku godt tænke mig at
> høre en med sådan en Raask.

Høj og skraldrende, med mange knald!
Køb en ny skive!

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 10:17

> [...]
> stigningen, således at man stadig har den originale stigning når den
> spinkle spiral er iskruet, og med en M10 bolt isat er den mulighed ikke

Øv!! Det kan jeg sku da godt se.... :-/ Burde sku selv have tænkt så
langt.
Hmm... Men så må jeg jo fremstille en støttebolt med M10 i den ene
ende, og M8 i den anden.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 10:28

> Højst tænkeligt. LS650'eren er ikke en 'dunkedyr' i tomgang.
>
> Den skal stå præcis så højt at den ikke børster tænder når man med et
> kort og kontant tryk sætter den i 1. gear.
>
> - står den for lavt går den netop i stå.

Okay.. Men det gjorden den heller ikke inden jeg skruede op. Syntes jeg
i hvert fald ikke at den gjorde.
Men jeg må jo bare ud og møde nogle andre "savager" så jeg kan suge
lidt til mig, og sammenligne lidt.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 10:37

> [...]
> "efterforbrænding".
> Knaldende udstødning (ved påløb) skyldes sædvanligvis for mager

Ja, det kan jeg jo forstå nu. Ej backfire så.
Efterforbrænding er nok mere rammene. Den er også begyndt at give et
ordentlig knald når jeg slukker den. Lyder som et jagtgevær.
Den luftskrue i siden, hvorden er det nu med den.? Får den mere eller
mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
den skrues ud, men er ikke så sikker mere.

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 11:44

> [...]
> mindre luft når man skruer den ud? Mente ellers at den får mere når
> den skrues ud, men er ikke så sikker mere.

Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
tomgangsdyse.

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 12:01

Hekto skrev:

> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
> får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større tomgangsdyse.

Rune Larsen beskrev engang at det divergerede alt efter om det var en
luftskrue, eller en justerbar tomgangsdyse og at placeringen før/efter
spjældet viste hvilken type det drejede sig om!
Jeg har desværre totalt forglemt hans vise ord - Også omkring hvorledes
den sidste efterjustering á et ekstra nøk ved optimal omdrejninger
drejer sig om magrere (hvad jeg tror) eller federe blanding.
Selvsagt vil retningen være stik modsat på luft-skruer imod justerbare
tomgangsdyser!

Jeg har ellers forsøgt at google mig til genindlæring, men har fejlet.
Måske at der er en anden der kan surfe sig til pågældende indlæg??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 25-05-06 16:10

> [...]
>
> Jeg har ellers forsøgt at google mig til genindlæring, men har
> fejlet. Måske at der er en anden der kan surfe sig til pågældende

Jo og efter den opskrift skulle LS650'eren have en luftskrue; men det
er en blandingsskrue!?

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 17:42

Hekto skrev:

> Jo og efter den opskrift skulle LS650'eren have en luftskrue; men det er
> en blandingsskrue!?

Efter spjældet (á nåledysen) = våd => Blandingsskrue (som er ordet)!

Passer også godt med den våde blandingsskrue!

--
Armand.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 10:39

Fl.Jensen skrev:

> Potte fra enfield, og dysen fik jeg at vide var fjernet.

Hmmm.. Var nok lidt træt, da jeg skrev ovenstående... Har sku da ikke
fjernet nogen dyse. Haha..!!!!

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 11:59

Hekto skrev:

> Den sidder øverst i højreside, lige før manifolden. Mener at huske den
> får mere benzin når den skrues ud. Er det ikke nok, så større
> tomgangsdyse.

Og når den så bliver skruet ud, så stiger den i omdr.? Har jeg
forstået det rigtigt?

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 12:13

Fl.Jensen skrev:

> Og når den så bliver skruet ud, så stiger den i omdr.? Har jeg
> forstået det rigtigt?

Nej!
Dyser springer i størrelse á oftest 5/100mm og man vil ikke kunne trimme
motoren optimalt med så store forskelle på tomgangsdyserne, hvorfor at
der qua luftskruen er indskudt en mulighed for fin-justering af
tomgangsblandingen.
således skal man fifle med dén til det punkt hvor tomgangen går højest,
hvilket kan være indad såvel som udad!
Hvis luftskruen er virkningsløs tyder det forøvrigt på at
tomgangs-dysens størrelse er så gal at luftskruen ikke kan kompensere
for det :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 14:32

Fl.Jensen skrev:

> Det må næsten være det her:
>
> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/tree/browse_frm/thread/9307b126b9c75075/903bae37b7fe29ef?rnum=11&q=Rune+Larsen+tomgangs&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.motorcykel%2Fbrowse_frm%2Fthread%2F9307b126b9c75075%2F8e0f1c371f88c60c%3Fq%3DRune+Larsen+tomgangs%26rnum%3D1%26#doc_084197c73c19d656

Jup! Og Shit - Hvorfor kunne jeg dog ikke surfe mig til det når du kan
v.h.a. forudsætninger givet af mig

Jeg fejl-erindrede blot at det med det sidste nøk også var med i samme
tråd/indlæg; men det må man jo kunne konstruere ud fra manuals
opgivelser relateret til placeringen før/efter spjældet :-/

--
Armand.

Fra : Fl.Jensen

Dato : 25-05-06 15:12

> Jup! Og Shit - Hvorfor kunne jeg dog ikke surfe mig til det når du kan
> v.h.a. forudsætninger givet af mig

Hmmm.. Ved ikke om det er fordi at jeg bruger googlegroups. Skrev bare
"Rune Larsen luftskrue" oppe foroven.

Flemming