Roadrage i DK-trafik
Fra : MKS - 74

Dato : 23-05-06 11:42

Fra dr.dk:

Trusler og råb almindeligt i trafikken

Egentlig vold i trafikken hører til sjældenhederne. Til gengæld er det
meget almindeligt at få fingeren eller at blive råbt ad, viser en ny
undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd.

Road Rage:

Ca. en halv procent af de danske trafikkanter har inden for det
seneste år oplevet at blive slået eller sparket af en medtrafikant.

4% af de danske trafikanter har oplevet at blive truet af en
medtrafikant.
23% af de danske trafikanter har fået 'fingeren' af en medtrafikant.
16% af de danske trafikanter har oplevet at blive råbt ad.
3% af de danske trafikanter har oplevet, at deres køretøj er blevet
sparket til eller slået på af en medtrafikant.Problemet med vejvrede
er størst i København og på Frederiksberg.
Her er risikoen for at få fingeren eller blive råbt ad to gange større
end den er i Jylland.

Omkring en halv procent af trafikanterne har oplevet vold i trafikken
inden for det seneste år, mens godt en fjerdedel af bilisterne har
oplevet at få fingeren eller blive råbt ad.

Nær sammenhæng
Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er der en meget nær sammenhæng
mellem den adfærd man udviser i trafikken og den adfærd man oplever.

- Vrede avler vrede, og derfor skal vi som trafikanter bliver bedre
til at tøjre vores aggressioner, siger sekretariatschef Anna Karina
Nickelsen.

- Når en fjerdel af trafikanterne har oplevet aggressioner i
trafikken, er der en risiko for, at trafikkulturen udvikler sig i den
gale retning. Vi risikerer på sigt, at vreden optrappes og bliver mere
voldsom. Respekt for hinanden i trafikken er nøgleordet, hvis det skal
undgås, siger Anna Karina Nickelsen.

Undersøgelsen er baseret på telefoninterview med 965 trafikanter i
alderen 16 til 74 år.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 12:49

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
>Snip interessant læsning!

Måske skulle jeg så have lettet munter på cykelhjelmen og sendt et
tilgivende smil, til st*dderen der var ved at køre mig ned tidligere i dag,
da han med 90 km/t (mobil i hånden selvsagt) jordede mig op på fortovet. Nej
sgu, den type skal ha' fingeren eller have sparket sidespejlet af ved
førstkommende lyskryds ;)

Et af mine cykelbud-kolleger valgte en anden "approach" forleden og dansede
en lille stepdans (i cykelsko) på køleren af formastelig taxi..... Det var
noget han kunne forstå (ala internationalt for "jeg er meget vred på dig på
taxihat")

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-05-06 13:14

"Studen" <studen@gmail.com> writes:

> [...]
> dansede en lille stepdans (i cykelsko) på køleren af formastelig
> taxi..... Det var noget han kunne forstå (ala internationalt for "jeg

Var det før eller efter han havde røget sin morgenfed?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 13:18

"Mikkel Christensen" <mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote in message

> Var det før eller efter han havde røget sin morgenfed?

Nej nej. Det er vognmændene der gør den slags.... Eller nå nej, jeg kender
da et par stykker, da godt kunne finde på det, men de er nogle yderst
gemytlige (rolige/døsige) individer ;)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-05-06 21:25

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var noget han kunne forstå (ala internationalt for "jeg er meget vred

Med mindre din kollega og dig er undtagelsen der bekræftiger reglen,
så er i cykelbude sq selv ude om de skrammer i får. Magen til hensynsløs
kørsel skal man sq over i hyrevognsbranchen for at finde. Forskellen er
bare at i cykelbude er de bløde.
Ja jeg har noget mod cykelbude generelt, men det har jeg også mod taxier,
politiet, fremmede (2.g'er specielt) og miljøsvin.

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 21:39

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message
>SNIP
> Ja jeg har noget mod cykelbude generelt, men det har jeg også mod taxier,
> politiet, fremmede (2.g'er specielt) og miljøsvin.

Det taler vist for sig selv....

Jeg er næsten sikker på, vi to rigtigt ville "hygge os" hvis mødtes i
trafikken/livet ;)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-05-06 21:47

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er næsten sikker på, vi to rigtigt ville "hygge os" hvis mødtes i
> trafikken/livet ;)
Det er jo ikke til at vide
(Næste gang jeg ser et cykelbud, skal jeg nok spørge om
vedkomne er Studen fra dfmc.)

Fra : Morten Holst

Dato : 23-05-06 22:55

Jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke er nogen engel i
trafikken. Slet ikke når det gælder om at fortælle andre at det de lige
lavede var noget lort.
I går viste det sig at den dag på manøvrebanen med bremse/undvige som tema
ikke var forgæves. Idioten trak ud og overhalede en trækker/trailer på en
landevej hvor jeg tilfældigvis var modkørende. I stedet for at "opgive"
overhalingen fortsatte han og jeg endte i rabatten på min nyligt indkøbte
cbr 600 (dog stadig på hjulene) Havde jeg haft lidt bedre tid og havde
hjertet siddet hvor det skulle i stedet for at sidde i halsen var jeg nok
røget efter ham men måtte nøjes med en finger i forbifarten.

Det er idioter som ham der gør at jeg hver gang jeg sætter mig på
nakken af cyklen skal høre på min gamle mor prædike om hvor farligt det er
at køre Mc og at det ikke behøver at være min skyld at det går galt. Og hun
har jo åbenbart ret!

--
Morten Holst
<<Honda CBR 600F>>

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 23:13

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> at køre Mc og at det ikke behøver at være min skyld at det går galt. Og

Godt du slap med skrækken.. De er nu slet ikke så dumme de mødre - noget jeg
først fandt ud af på den gamle side af 20 ;)

Hvad kan jeg sige... Næste gang det sker, noterer du dig nummerpladen,
istedet for at give fingeren, og så er det bare goodbyeRuth til det
sidespejl ;)

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 23:09

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message
> Det er jo ikke til at vide
> (Næste gang jeg ser et cykelbud, skal jeg nok spørge om
> vedkomne er Studen fra dfmc.)

Det behøves slet ikke.... Personer der quote "har noget mod cykelbude
generelt, men det har jeg også mod taxier, politiet, fremmede (2.g'er
specielt)" kan jeg godt undvære at samle på. Jeg møder rigeligt af dem i
forvejen.. :)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-05-06 23:18

"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> politiet, fremmede (2.g'er specielt)" kan jeg godt
> undvære at samle på. Jeg møder rigeligt af dem i

Men det er ok at danse på en taxa?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Studen

Dato : 23-05-06 23:26

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in message
> Men det er ok at danse på en taxa?

Nej, det er det ikke. Han er ikke den skarpeste kniv i skuffen, men jeg
fortalte bare historien, da den jo har en vis relevans for tråden.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-05-06 23:16

> [...]
> har jeg
> også mod taxier, politiet, fremmede (2.g'er specielt) og

*LOL* Lyder som noget jeg kunne have skrevet, men der mangler dog omkring 20
linier på listen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-05-06 06:21

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> *LOL* Lyder som noget jeg kunne have skrevet, men der mangler dog omkring
> 20 linier på listen.

Ja ja men der er ingen grund til at gå i dybden.
Jeg tog blot TOP 5

Fra : Niels Pein

Dato : 24-05-06 12:03

Det ser ud til, at Studen er en af dem der optrapper tingene til det værre.
Trist.
--
Mvh. Niels
(efterhånden voksen. det er også trist

Fra : Studen

Dato : 24-05-06 12:20

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> Det ser ud til, at Studen er en af dem der optrapper tingene til det
> værre. Trist.

Hej Niels

Hvad er det præcis, som jeg har skrevet, der får det til at se sådan ud??

Hvordan reagerer du, når du næsten må vinke farvel til liv og førlighed, pga
af én eller anden spade, der kører 80-90 i en 50-zone med mobilen i hånden?
Hvis du læser lidt mellem linierne, vil du faktisk kunne se, at jeg skriver
med en vis ironi/sarkasme, men jeg skal da gerne stå ved, at min pis bliver
spilkogende, når jeg for 5.gang på en dag, er ved at blive mejet ned af en
højresvingende bilist.

Stud - der har ligget 1½uge i respirator med 12knoglebrud og efterfølgende
½års dobbeltsyn pga. en nar i en bil..

Fra : AP Skovsen

Dato : 24-05-06 13:19

Studen wrote:

> [...]
> spilkogende, når jeg for 5.gang på en dag, er ved at blive mejet ned af en

Jeg må ærligt indrømme, at jeg holder med Studen på dette punkt. Jeg
færdes også på cykel i den Københavnske trafik og føler mig tit mindst
lige så overset, som jeg gør på motorcykel! Bildører er farlige,
svingende billister, udkørsler, rundkørsler, jeg kan blive ved...
Og ja, min finger luftes, bagefter ofte med en følelse af, at det ikke
helt understregede min pointe kraftigt nok...

> Stud - der har ligget 1½uge i respirator med 12knoglebrud og efterfølgende
> ½års dobbeltsyn pga. en nar i en bil..

Har også været et smut på hospitalet grundet en nar i en bil, dog ikke
halvt så slemt som dig...

Vi må lige ud og sammenligne Katanaer* på et tispunkt - har spottet at
du er fra Nørrebro

*På den anden side af Atlanten er GSXF=Katana

--
/Skovsen
1998 GSX600F

Fra : Anders Majland

Dato : 24-05-06 13:09

> Hvordan reagerer du, når du næsten må vinke farvel til liv og førlighed,
> pga af én eller anden spade, der kører 80-90 i en 50-zone med mobilen i
> hånden?

Klapper bremsen undviger og bliver lettere irriteret - På "genvejen" ind til
århus i morges var der en klaphat der lige lavet uvending fra en p-plads i
modsatte side. Han satte igang og lavede u-vendingen uden så meget som at
blinke. Han nåede lige at få bilen rundt i min bane inden jeg holdt næsten
stille (<20km/t) lige bag hans kofanger. Skulle jeg hidse mig op over alle
dem der forsøger at køre mig ned ville mit blodtryk nok blive alt for højt.

Men det er ikke det samme som at jeg ikke har reageret - både på egne og
andres vegne. F.eks engang da jeg bremsede ned for at lade en pige kommer
over et fodgængerfelt og en kvinde så overhaler indenom. Hende eftersatte
jeg og gav en skideballe af de store- jamen hun troede at jeg skulle dreje
til venste når jeg nu bremsede og nej hun havde ikke set pigen på vej ud i
fodgængefeltet ...

/A

Fra : Niels Pein

Dato : 28-05-06 21:46

"Studen" skrev ...
> "Niels Pein" wrote ...
>

> Hej Niels
>
> Hvad er det præcis, som jeg har skrevet, der får det til at se sådan ud??

Quote:
"den type skal ha' fingeren eller have sparket sidespejlet af "

Så har du jo bøvlet med at skulle udrede erstatning for skaden (ødelagt
sidespejl). Og hvis du stikker af uden at stå ved en sådan handling, så er
du dels et større fjols end bilisten, dels er du sikker på, at den bilist
fremover er _meget_ lidt venligt stemt overfor cyklister. Uanset hvad, så
vinder du intet. Tvært imod.

Og den med at give fingeren, er _så_ uhøfligt, at dem der gør det efter min
mening ikke er en sk*d bedre end den der laver fejlen. Og hvorfor synke til
samme lave niveau?
Desuden kan det være farligt, for visse typer bryder sig _meget_ lidt om at
få fingeren, og vil have hævn, hvilket kan gå helt galt.

> Hvordan reagerer du, når du næsten må vinke farvel til liv og førlighed,
> pga af én eller anden spade, der kører 80-90 i en 50-zone med mobilen i
> hånden?

Årsagerne er forskellige, men jeg har oplevet flere nær-døds-oplevelser,
fordi andre laver fejl i trafikken. Det vil ske hvis man kører nok. Og en
skønne dag laver man også fejl selv.
Kun yderst sjældent har jeg haft mistanke om at folk gør det med vilje, så
det er bare at få det bedste ud af situationen.

> [...]
> skriver med en vis ironi/sarkasme, men jeg skal da gerne stå ved, at min
> pis bliver spilkogende, når jeg for 5.gang på en dag, er ved at blive

Man kan jo kun håbe det er ren sarkasme, når du foreslår at sparke et
sidespejl af. Min reaktion er i tilfælde af at det ikke er ren sarkasme.

> Stud - der har ligget 1½uge i respirator med 12knoglebrud og efterfølgende
> ½års dobbeltsyn pga. en nar i en bil..
Det er jo beklageligt, men det gør ikke alle andre bilister til klaphatte.

--
Niels

Fra : Studen

Dato : 29-05-06 00:23

> Quote:
> "den type skal ha' fingeren eller have sparket sidespejlet af "

Nej Niels. Jeg skriver helt præcist:
"Nej sgu, den type skal ha' fingeren eller have sparket sidespejlet af ved
førstkommende lyskryds ;)"

Læg specielt mærke til kommaet og den halve parentes. Når de sættes sammen,
danner de en såkaldt smiley, og netop denne smiley betyder IRONI.... og
intet andet.

> [...]
> fremover er _meget_ lidt venligt stemt overfor cyklister. Uanset hvad, så

Ja..... Derfor kunne jeg ikke drømme om at sparke et sidesepejl af.

> [...]
> Desuden kan det være farligt, for visse typer bryder sig _meget_ lidt om
> at få fingeren, og vil have hævn, hvilket kan gå helt galt.

Tja. Jeg giver aldrig fingeren til en bilist/medtrafikant, som laver noget,
som jeg i øjeblikket vurderer som en fejl). Jeg kan derimod sagtens finde
på, at give fingeren til en type (som fra mit eksempel), der kører totalt
hensynløst til fare for andre menneskers liv og lemmer... Og dem er der
mange af. "Her kommer jeg"-typen. Eksempelvis skulle jeg forleden krydse et
stort lyskryds i København. Der var en lille pige (ca.10år) 5m længere
fremme end mig, og hun blev nært kværnet ned af en stor porsche Cayenne
fordi stodderen havde så fandens travlt (behøver jeg skrive, at han talte i
telefon?). Han fik fingeren!! Og jeg ville gøre det om igen. Om det så
resulterer i, at jeg skulle få ballade med "typen"... Det må jo være min
sag..

> [...]
> Kun yderst sjældent har jeg haft mistanke om at folk gør det med vilje, så
> det er bare at få det bedste ud af situationen.

Du har ret. En lille blunder, eller små-fejl, det laver de fleste
trafikanter. Det er sådan set overhovedet ikke dem, jeg skriver om. Jeg har
kun skrevet om HENSYNSLØS kørsel.

> Man kan jo kun håbe det er ren sarkasme, når du foreslår at sparke et
> sidespejl af. Min reaktion er i tilfælde af at det ikke er ren sarkasme.

OK. Men sådan en her: ;) betyder ironi/sarkasme.....

> Det er jo beklageligt, men det gør ikke alle andre bilister til klaphatte.

Mange tak for din beklagelse. Har jeg antydet at alle andre bilister er
klaphatte???

Stud

Fra : Niels Pein

Dato : 29-05-06 12:49

"Studen" skrev ...
> "Niels Pein" wrote ...

> Ja..... Derfor kunne jeg ikke drømme om at sparke et sidesepejl af.

Det var godt.

> Du har ret. En lille blunder, eller små-fejl, det laver de fleste
> trafikanter. Det er sådan set overhovedet ikke dem, jeg skriver om. Jeg
> har kun skrevet om HENSYNSLØS kørsel.

Det er så i orden. Dem giver jeg heller ikke meget for.

> OK. Men sådan en her: ;) betyder ironi/sarkasme.....

Den overså jeg. Hmmm. Min fejl.
Plejer der ikke også at være en "næse" på smilemanden

> Mange tak for din beklagelse. Har jeg antydet at alle andre bilister er
> klaphatte???

Næh...

--
Niels