Koblingsfedteri med kold motor
Fra : Studen

Dato : 22-05-06 23:04

Hej allesammen

Ved lidt søgninger med google kan jeg se, at dette spørgsmål er lidt af en
klassiker. Desværre syntes jeg ikke, jeg kan skille skidt fra kanel i de
forskellige svar.

Koblingen på den gamle motor (GSX1100EF) fedter grimt under 60*C (aflæst med
http://louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034300 ). Nu skriver jeg "grimt",
men med rolig kørsel er det ikke et stort problem. Over 60*C gør den det
ikke! Jeg har spurgt på et forum for elskere af oldskool-suzuki's, og derfra
lyder svaret; "ditch the semi shithetic - just use a good quality 10 / 50
mineral oil". Jeg har, indtil videre, kun brugt louis's "den bedste"
http://louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038521 , og nu jeg tænker over
det, havde jeg et lignende problem på min gamle motor (også GSX'er), dog kun
i 2.gear.

Er der noget om snakken? Er alle problemer løst ved skift til en mineralsk
olie? I min manual anbefales 10W/40W API SE/SF. Louis olien, jeg bruger, er
en SL. Jeg er klar over, at det bla. skyldes, at SL standarden ikke fandtes
i de glade 80'ere, men dette udsnit fra dmc-org's FAQ gør mig lidt
mistænksom: "Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere
API-specifikation eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko
for problemer med koblingen"

Nogen der har et bud på en løsning på problemet? Jeg kan selvfølgelig bare
prøve en anden olie næste gang, men "næste gang" er ikke lige om hjørnet, og
jeg har faktisk en dunk Louis eller to "på lager".

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-05-06 08:15

"Studen" <studen@gmail.com> writes:

> [...]
> (aflæst med http://louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034300 ). Nu
> skriver jeg "grimt", men med rolig kørsel er det ikke et stort

Jeg har samme problem med Fazeren, men med en ekstra twist. Den gjorde
det før vinter (hvor den har stået stille nogle måneder), men var
holdt op da den kom ud til foråret. En dag med heftig koblingsfileri i
en ond, ond kø ødelagde dog det hele igen så koblinen atter kan glide
når motoren er kold.

De første 50k km med Louis' billige 10W50 var problemfri. Jeg troede
så at det var koblingen, det var galt med, så den skiftede jeg (med
nye fjedre). Det holdte cirka tre kilometer, og så var den gal
igen. Nu kører jeg på den sidste sjat 10w50 fra lageret og så vil jeg
prøve noget semisyntetisk næste gang.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Molnit

Dato : 23-05-06 11:10

Studen skrev:

> Nogen der har et bud på en løsning på problemet? Jeg kan selvfølgelig bare
> prøve en anden olie næste gang, men "næste gang" er ikke lige om hjørnet, og
> jeg har faktisk en dunk Louis eller to "på lager".

   Suzuki's luft/oliekølet kobling skal ik ha mange riller i skålen før
dette forekommer ved kold motor. Hvordan ser din koblingskurv ud ? og
hvad med inderelen ?

   Må finde kameraet frem, har en kobling liggende hvor det ses tydeligt
på, så kan du se hvad jeg mener med det :)

   Efter sigende skulle man kunne slibe det væk, så holder det 20-30.000km
før det kommer igen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-05-06 14:32

Molnit wrote:
> Efter sigende skulle man kunne slibe det væk, så holder det
> 20-30.000km før det kommer igen :)

Det er jo kun en enkel sæson!

Kenneth Østrup

1984 - Honda RC04/SC01

<http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=818>

Fra : Molnit

Dato : 23-05-06 15:25

Kenneth Østrup skrev:

> Det er jo kun en enkel sæson!

   Så har man 1 sæson, til at skaffe en billig skål på ebay.de + en
slipper kobling nu man er i gang :)

Fra : Armand

Dato : 23-05-06 16:28

Molnit skrev:

> Suzuki's luft/oliekølet kobling skal ik ha mange riller i skålen før
> dette forekommer ved kold motor. Hvordan ser din koblingskurv ud ? og
> hvad med inderelen ?

Jeg kan ikke se hvorfor lige dét skulle få koblingen til at fedte, for
pladerne bliver jo netop holdt på plads der hvor de plejer at sidde
under kørsel. Men på den anden side kan jeg heller ikke få det til at
matche at en glidende kobling v. kold (=tyk)olie kan kureres med en
tykkere olie :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 17:38

Armand skrev i meddelelsen
<447329df$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> [...]
>under kørsel. Men på den anden side kan jeg heller ikke få det til at
>matche at en glidende kobling v. kold (=tyk)olie kan kureres med en

Sansynligvis noget termisk, for det sker altså at en ødelagt skål resulterer
i glidende "kold" kobling. Jeg tør ikke selv begynde at regne på den
tolerancekæde der findes i en flerpladekobling

Og for at komme til Studens problem, så er der jo lige den sædvanlige med en
kobling der "står hårdt" på koblingsudløserstangen, eller for fed olie med
for høj bæreevne i kold tilstand.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-05-06 16:28

Molnit <news@molnit.com> writes:

>    Suzuki's luft/oliekølet kobling skal ik ha mange riller i skålen
> før dette forekommer ved kold motor. Hvordan ser din koblingskurv ud
> ? og hvad med inderelen ?

Det giver vel ikke en glidende kobling, men nærmere en kobling der
ikke kobler ordentligt ud.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Studen

Dato : 25-05-06 22:09

Hej igen

Tak for svarene... Jeg må vel kigge lidt nærmere på skidtet, næste gang der
skal skiftes olie. Tror nu alligevel jeg prøver med en mineralsk kvali olie,
og ser om det skulle hjælpe...

Fra : stephangam@yahoo.dk

Dato : 26-05-06 16:20

Hey,

hvad betyder koblingsfedteri?

Det er ikke det her, vel:

Jeg har et problem med, at min suzuki går meget stramt i hvert fald
når den er kold (det er længe siden, den har været varm, snøft...).
Altså når jeg trækker den i neutral, ingen problemer, men den skal
rigtig slæbes afsted, når den er i gear og jeg holder koblingen inde
(og det kan jo ikke være godt for den, tænkte jeg).

Vil det mon gå over, når den blir varm?

Stephan

Fra : Armand

Dato : 26-05-06 16:39

stephangam@yahoo.dk skrev:
> [...]
> rigtig slæbes afsted, når den er i gear og jeg holder koblingen inde
> (og det kan jo ikke være godt for den, tænkte jeg).

Jeg fatter ikke en pind af den beskrivelse - Prøv lige at omformulere
problemet!

--
Armand.

Fra : KT

Dato : 26-05-06 17:52

Armand wrote:

> Jeg fatter ikke en pind af den beskrivelse - Prøv lige at omformulere
> problemet!

Jeg tror han mener:

Cykel er i frigear:
Man kan sagtens trække/skubbe cyklen.

Cykel er i gear og kobling er trukket:
Man burde kunne trække cyklen som om den var i frigear, men der er
stor modstand. Givetvis fordi koblingspladerne ikke går helt fri af
hinanden. (Det samme som at cyklen prøver at køre når den er i gear selvom
koblingen er trukket)

Mvh Kim

Fra : stephangam@yahoo.dk

Dato : 26-05-06 18:14

Hej Armand og Kim,

Kim forklarer det, jeg mener.

Men hvad skal jeg gøre ved problemet?

Stephan

Fra : Molnit

Dato : 26-05-06 19:18

stephangam@yahoo.dk skrev:
> Hej Armand og Kim,
>
> Kim forklarer det, jeg mener.
>
> Men hvad skal jeg gøre ved problemet?

   2 ting ;)

   1. Lav en ny tråd med f.eks. denne overskift "Vil ikke koble helt ud"

   og

   2. Husk at skrive hvad mærke + model du har :)

   Så for vi muligheden for at vi ikke blander 2 ting sammen i samme tråd,
samt kendere af f.eks. lige den model du har kan bedre komme med ting
som er typisk for denne.

   Nå ja, en anden god ting, olie, og hvornår blev den sidst skiftet, er
en ok oplysning.