|
| Generelle spørgsmål til engelske cykler Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 19-05-06 13:11 |
|
Hejsa!
Jeg har anskaffet mig en AJS, og som alle andre engelske cykler skal de
jo dryppe, bare ikke min.
Hvordan får jeg nemmest dette drypperi til at stoppe?
Oliebestandig silkone? Epoxy? Den lækage skal bare væk :)
Har en AJS Model 18S fra 52, og vil gerne vide´hvilken størrelse kæde
jeg skal bruge, den til baghjulet altså. Manualen opgiver en størrelse,
men det det er nogle størrelser jeg ikke lige genkender...
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 13:56 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<446db5db$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hejsa!
>
>Jeg har anskaffet mig en AJS, og som alle andre engelske cykler skal de
>jo dryppe, bare ikke min.
>
>Hvordan får jeg nemmest dette drypperi til at stoppe?
Glem det ! Den væsentlige læk er fra forreste kæde/koblingskasse, og kommer
fra den filttætning der er ved indgående gearkasseaksel. Det kan Du ikke
gøre noget ved for der skal være en bevægelighed af hensyn til justering af
primærkæden. Der er heller ikke nogen tætning mellem de koncentriske
indgående/udgående aksel fra gearkassen. og med mindre at Du vil
omkonstruere gearkassen, så må Du leve med en smule drypperi.
>Oliebestandig silkone? Epoxy? Den lækage skal bare væk :)
Pakflader skal være plane, hvilket de ikke længere er, tykke papirpakninger,
(søkort), og silicone i tyndt lag på pakningerne hjælper en del.
>Har en AJS Model 18S fra 52, og vil gerne vide´hvilken størrelse kæde
>jeg skal bruge, den til baghjulet altså. Manualen opgiver en størrelse,
>men det det er nogle størrelser jeg ikke lige genkender...
Se kædetabellen http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html der
findes garanteret en CZ kæde, der passer.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Lasse Nygaard (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 19-05-06 14:32 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
> <446db5db$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Hejsa!
>>
>> Jeg har anskaffet mig en AJS, og som alle andre engelske cykler skal de
>> jo dryppe, bare ikke min.
>>
>> Hvordan får jeg nemmest dette drypperi til at stoppe?
>
> Glem det ! Den væsentlige læk er fra forreste kæde/koblingskasse, og kommer
> fra den filttætning der er ved indgående gearkasseaksel. Det kan Du ikke
> gøre noget ved for der skal være en bevægelighed af hensyn til justering af
> primærkæden. Der er heller ikke nogen tætning mellem de koncentriske
> indgående/udgående aksel fra gearkassen. og med mindre at Du vil
> omkonstruere gearkassen, så må Du leve med en smule drypperi.
>
>> Oliebestandig silkone? Epoxy? Den lækage skal bare væk :)
>
> Pakflader skal være plane, hvilket de ikke længere er, tykke papirpakninger,
> (søkort), og silicone i tyndt lag på pakningerne hjælper en del.
>
>> Har en AJS Model 18S fra 52, og vil gerne vide´hvilken størrelse kæde
>> jeg skal bruge, den til baghjulet altså. Manualen opgiver en størrelse,
>> men det det er nogle størrelser jeg ikke lige genkender...
>
> Se kædetabellen http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html der
> findes garanteret en CZ kæde, der passer.
>
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
>
Den skal ikke lave en sø hver gang, det accepterer jeg ikke, og der er
nogen som har fået deres tæt, uden at ændrer på noget motorhalløj.
Det er i bunden af kædekassen den drypper olien, det har ikke noget med
justering af primærkæden at gøre :)
Der må være en løsning. PT. har jeg en kork pakning i, men jeg må jo
bare skille rense og bruge silkone så.
Skal det være nogen speciel slags silkone, eller bare flydende pakning?
| |
Bondemand (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Bondemand |
Dato : 19-05-06 15:20 |
|
Jeg syntes at kunne huske noget om at gamle Moris motorer også pissede
teritorie af, hvis man ikke brugte Ducham olie... Det var måske værd at
forsøge....
Mvh.
Jan
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:446dc8cb$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
>> <446db5db$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>...
>>> Hejsa!
>>>
>>> Jeg har anskaffet mig en AJS, og som alle andre engelske cykler skal de
>>> jo dryppe, bare ikke min.
>>>
>>> Hvordan får jeg nemmest dette drypperi til at stoppe?
>>
>> Glem det ! Den væsentlige læk er fra forreste kæde/koblingskasse, og
>> kommer
>> fra den filttætning der er ved indgående gearkasseaksel. Det kan Du ikke
>> gøre noget ved for der skal være en bevægelighed af hensyn til justering
>> af
>> primærkæden. Der er heller ikke nogen tætning mellem de koncentriske
>> indgående/udgående aksel fra gearkassen. og med mindre at Du vil
>> omkonstruere gearkassen, så må Du leve med en smule drypperi.
>>
>>> Oliebestandig silkone? Epoxy? Den lækage skal bare væk :)
>>
>> Pakflader skal være plane, hvilket de ikke længere er, tykke
>> papirpakninger,
>> (søkort), og silicone i tyndt lag på pakningerne hjælper en del.
>>
>>> Har en AJS Model 18S fra 52, og vil gerne vide´hvilken størrelse kæde
>>> jeg skal bruge, den til baghjulet altså. Manualen opgiver en størrelse,
>>> men det det er nogle størrelser jeg ikke lige genkender...
>>
>> Se kædetabellen http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html der
>> findes garanteret en CZ kæde, der passer.
>>
>> --
>> mvh
>> Orla
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>>
>>
> Den skal ikke lave en sø hver gang, det accepterer jeg ikke, og der er
> nogen som har fået deres tæt, uden at ændrer på noget motorhalløj.
>
> Det er i bunden af kædekassen den drypper olien, det har ikke noget med
> justering af primærkæden at gøre :)
>
> Der må være en løsning. PT. har jeg en kork pakning i, men jeg må jo bare
> skille rense og bruge silkone så.
>
> Skal det være nogen speciel slags silkone, eller bare flydende pakning?
| |
Ukendt (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-05-06 16:03 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<446dc8cb$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...
>Den skal ikke lave en sø hver gang, det accepterer jeg ikke, og der er
>nogen som har fået deres tæt, uden at ændrer på noget motorhalløj.
Ja-ja, det forsøgte jeg også at bilde mig selv ind i over 16 år Det er
rigtigt at en Triumph, eller BSA "blokmotor" kan blive tæt, men en
blikkædekasse bliver det _aldrig_. Desværre kan man sige, så har Du fået den
værste af slagsen med det amatøragtige spændebånd, der forventes at klemme
de to pladedele sammen om en korkpakning. :-|
>Det er i bunden af kædekassen den drypper olien, det har ikke noget med
>justering af primærkæden at gøre :)
Mærk nu lige efter med en finger op på bagsiden af kædekassen ud for
koblingen
>Der må være en løsning. PT. har jeg en kork pakning i, men jeg må jo
>bare skille rense og bruge silkone så.
>Skal det være nogen speciel slags silkone, eller bare flydende pakning?
Vigtigere er det nok at få de skrå kanter på kædekassen til at være helt
lige, de har det med at få nogle knubs med tiden desværre. Spændebåndet må
heller ikke have buler. Korkpakninger og flydende pakning er ikke rigtigt
kompatible heller.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Lasse Nygaard (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 19-05-06 16:18 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
> <446dc8cb$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> Den skal ikke lave en sø hver gang, det accepterer jeg ikke, og der er
>> nogen som har fået deres tæt, uden at ændrer på noget motorhalløj.
>
>
> Ja-ja, det forsøgte jeg også at bilde mig selv ind i over 16 år Det er
> rigtigt at en Triumph, eller BSA "blokmotor" kan blive tæt, men en
> blikkædekasse bliver det _aldrig_. Desværre kan man sige, så har Du fået den
> værste af slagsen med det amatøragtige spændebånd, der forventes at klemme
> de to pladedele sammen om en korkpakning. :-|
>
>> Det er i bunden af kædekassen den drypper olien, det har ikke noget med
>> justering af primærkæden at gøre :)
>
>
> Mærk nu lige efter med en finger op på bagsiden af kædekassen ud for
> koblingen
>
>> Der må være en løsning. PT. har jeg en kork pakning i, men jeg må jo
>> bare skille rense og bruge silkone så.
>
>> Skal det være nogen speciel slags silkone, eller bare flydende pakning?
>
> Vigtigere er det nok at få de skrå kanter på kædekassen til at være helt
> lige, de har det med at få nogle knubs med tiden desværre. Spændebåndet må
> heller ikke have buler. Korkpakninger og flydende pakning er ikke rigtigt
> kompatible heller.
>
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
>
Der sidder intet spændebånd, bare en masse skruer hele vejen rundt.
Må prøve at svejse en "ske" på den inderste, der passer helt op af
yderdelen, så bliver det tæt :)
Min smider bare for meget synes jeg, dråber kan jeg sagtens overleve,
men det her er liiiidt i overkanten :)
| |
Ukendt (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-05-06 11:46 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<446de19d$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...
>Der sidder intet spændebånd, bare en masse skruer hele vejen rundt.
Ja så er det jo ikke godt at vide hvor den kædekasse stammer fra, AJS fra 52
er det ihvertfald ikke :-|
>Må prøve at svejse en "ske" på den inderste, der passer helt op af
>yderdelen, så bliver det tæt :)
Ret nu lige fladerne, og spar på oliemængden. Så længe kæden lige nøjagtigt
kan nå olien på nederste løb, så er der olie nok i kassen.
Problemet kan også være at olien fra olietanken ved stilstand løber ned i
krumtaphuset, og herfra ud i kædekassen, og overfylder denne.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-05-06 12:21 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
> <446de19d$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> Der sidder intet spændebånd, bare en masse skruer hele vejen rundt.
>
>
> Ja så er det jo ikke godt at vide hvor den kædekasse stammer fra, AJS fra 52
> er det ihvertfald ikke :-|
>
>> Må prøve at svejse en "ske" på den inderste, der passer helt op af
>> yderdelen, så bliver det tæt :)
>
>
> Ret nu lige fladerne, og spar på oliemængden. Så længe kæden lige nøjagtigt
> kan nå olien på nederste løb, så er der olie nok i kassen.
>
> Problemet kan også være at olien fra olietanken ved stilstand løber ned i
> krumtaphuset, og herfra ud i kædekassen, og overfylder denne.
>
Sidestøtteben??
--
Armand.
| |
Ukendt (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-05-06 14:46 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<446efb78$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Sidestøtteben??
Ja det blyver i hvar fald æ bejer o :-|
Men olien skulle selvfølgelig helst blive i olietanken under stilstand, men
en 54 år gammel oliepumpe er jo nok ikke så tæt længere, og da der ikke er
brugt simmerring mellem krumtaphus og kædekasse, så ender det som oftest med
"overskudsolie" i kædekassen. Det bryder koblingen sig i øvrigt heller ikke
om.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Lasse Nygaard (21-05-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 21-05-06 02:26 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen
> <446efb78$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>> Sidestøtteben??
>
>
> Ja det blyver i hvar fald æ bejer o :-|
>
> Men olien skulle selvfølgelig helst blive i olietanken under stilstand, men
> en 54 år gammel oliepumpe er jo nok ikke så tæt længere, og da der ikke er
> brugt simmerring mellem krumtaphus og kædekasse, så ender det som oftest med
> "overskudsolie" i kædekassen. Det bryder koblingen sig i øvrigt heller ikke
> om.
>
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
>
Motoren er 3000 km gammel.
Der kommer ikke olie i fra krumtappen, olien er så rød som den jeg har i
dunken :)
| |
|
|