/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ØV! Batteriskift afhjalp ikke startproblem~
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 19-05-06 10:21

Hej,

sikke ærgerligt. Købte nyt batteri, oplader og syre, blandede det
hele sammen (på den helt rigtige facon) og ned og prøve at starte
igen. Samme resultat som med det gamle batteri: I starten lyder det
lige som om, den er i gang med at tage fat. Næste gang, jeg trykker
på startknappen en anelse mindre, og derefter KUN startmotor. Indtil
batteriet er kørt fladt igen :(

Hvad kan dette skyldes? Og hvad kan afhjælpe?

Her er et link til min tidligere tråd:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/6b64deda1d918f7b/d21e65a4ebf5b648?q=startproblemer&rnum=4#d21e65a4ebf5b648

Har købt noget karburatorvæske, måske det kan hjælpe? Eller nye
tændrør? Armand nævnte noget om svømmerstand, men det ved jeg ikke,
hvad er.

Stephan
---------------------
GSX 400F 1984


 
 
Armand (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-05-06 11:00

stephangam@yahoo.dk skrev:
>
> sikke ærgerligt. Købte nyt batteri, oplader og syre, blandede det
> hele sammen (på den helt rigtige facon) og ned og prøve at starte
> igen. Samme resultat som med det gamle batteri: I starten lyder det
> lige som om, den er i gang med at tage fat. Næste gang, jeg trykker
> på startknappen en anelse mindre, og derefter KUN startmotor. Indtil
> batteriet er kørt fladt igen :(
> Hvad kan dette skyldes? Og hvad kan afhjælpe?
> ......Armand nævnte noget om svømmerstand, men det ved jeg ikke,
> hvad er.

For høj svømmerstand er hvis svømmerhuset nederst på karburatoren
overfyldes så bensinen enten lader sig suge for let med i systemet (qua
mindre sugehøjde for fysikken), hvis ikke ligefrem flyder over og løber
direkte ind i cylinderen!
Test, forudsat at svømmerhusene allerede har været tømt (for vand og
skidt):
- Stil motorcyklen lodret (på centerbenet)
- Sæt en klar slange på tømme stutsen så den fri ende sidder lodret op
ad en af de yderste karburatorer
- Sæt hanen på PRI og åbn forsigtigt for tømmestutsen, så bensinen siver
ud i slangen!
- Noter dig hvilken højde at bensinen i slangen lægger sig i (á et par
mm under skillelinien mellem karbrator og svømmerhus?).
- Gentag seancen for alle fire karbunader !

I givet fald:
Adskil og rens (i første omgang) svømmernålen/ventilen eller juster
svømmerens højde (i yderste nødendighed)!

> Har købt noget karburatorvæske, måske det kan hjælpe?

Jup!
Karburatorsprit hører sammen med tømning af svømmerhusene - Således at
vand i tanken opløses af spritten og ikke ender i svømmerhusene, som man
tror tømt for vand!

Kan det passe at du har været på reservetank lige inden problemerne opstod?
Vand i tanken befinder sig p.g.a. vægtforskellen i bunden, hvorfra der
kun "suges" ved brug af Res eller PRI

> Eller nye tændrør?

Tændrør får du brug for før eller siden, så det er ikke ødselt at købe
et sæt i god tid (=nu!) at teste med!
NGK-rør er meget følsomme overfor drukning, så køb nogle andre (Denso,
Champion, Bosch m.fl.) end de NGK der næsten med sikkerhed sidder i :-|

Til forstækning af det aldrende tændingssystem er det et godt og
effektivt trick at trække 12V til tændspolerne - Så direkte fra
batteriet og med så kraftige ledninger som muligt, og så skyde et relæ
imellem tæt ved spolerne!
Relæet skal styres af den normale strøm som sætter + på spolerne
når nøglen drejes, således at man stadig tænder/slukker v.h.a.
tændingslåsen, men alligevel har fuld power-supply!
Husk lige at en indskudt sikring er elementær!

--
Armand.

stephangam@yahoo.dk (19-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 19-05-06 11:12

Tusind tak for det fyldige svar.

Nu har jeg god underholdning i weekenden!

(Så er det jo bare ærgerligt at være studerende og skulle læse til
eksamen ;)

Stephan


Ukendt (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-05-06 11:03


stephangam@yahoo.dk skrev i meddelelsen
<1148030479.807875.169950@u72g2000cwu.googlegroups.com>...
>Hej,

>sikke ærgerligt. Købte nyt batteri, oplader og syre, blandede det
>hele sammen (på den helt rigtige facon) og ned og prøve at starte
>igen. Samme resultat som med det gamle batteri: I starten lyder det
>lige som om, den er i gang med at tage fat. Næste gang, jeg trykker
>på startknappen en anelse mindre, og derefter KUN startmotor. Indtil
>batteriet er kørt fladt igen :(

Hov-hov, nu har en ny akku jo ikke fuld kapasitet lige efter at syren er
hældt på Huskede Du at bruge opladeren ?

>Hvad kan dette skyldes? Og hvad kan afhjælpe?

Oplad din nye akku aldeles omgående, så den ikke tager skade

Ellers skift dine tændrør, (hvor gamle er de ?), det er (også) sliddele, og
NGK'ere som har været druknet bliver aldrig igen helt som nye = kan give
mange startproblemer ved mindre end ideelle forhold.

Tøm svømmerhusene for indhold, der kan være vand i bunden. Der er helt
sikkert aftapningsskruer under bunden af karburatorerne, muligvis fra siden
ind i en afløbsstuds.

Ellers er det undersøgelse af ledningsnet og stikforbindelser. Motionering
af stik, evt. smøring med fedt/vaseline i stikkene. Måling af spænding på
tændspolerne ved start, dårlig forbindelse i ledninger og stik kan være
netop dét, der sænker spændingen så meget at start er umulig. Kan mc'en
løbes igang ? I såfald er det et tydeligt tegn på for lav spænding ved
tændingsanlæg/spoler. Husk på, at startmotoren bruger rigtig meget strøm,
dette sænker spændingen i hele ledningsnettet, og er ledningsnettet i
forvejen dårligt, (stikforbindelser), så bliver start umulig, er tændrørene
oveni også ringe, så gør det jo bare umuligt til komplet umuligt

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



SB (19-05-2006)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 19-05-06 13:37

Generelt er der kun 3 ting der skal være i orden for den vil starte
kompression, brændstof og tænding
Fejler ingen af de 3 ting noget, så kører den.
Har du prøvet at skrue et tændrør af efter du har forsøgt at starte den? Er
det sjask vådt, så er motoren druknet
Vil være mit gæt hvis den næsten tager ved første gang og derefter ikke
Nu ved jeg ikke om der er automat chocker på, men har du manuel, så slå den
helt fra og giv fuld gas mens du forsøger at starte den 2 gang
Ellers tag luftfilteret af og prøv der, et stoppet luftfilter virker lidt
som en chocker, den får ikke meget luft og en masse benzin, hvis der så
samtig med er en automatchocker der går ind og lukker for noget af den
sparsomme lufttilførslen, ja så tvivler jeg på den vil starte

Søren




stephangam@yahoo.dk (19-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 19-05-06 15:38


Orla Pedersen skrev:

> stephangam@yahoo.dk skrev i meddelelsen
> <1148030479.807875.169950@u72g2000cwu.googlegroups.com>...
> >Hej,
>
> >sikke ærgerligt. Købte nyt batteri, oplader og syre, blandede det
> >hele sammen (på den helt rigtige facon) og ned og prøve at starte
> >igen. Samme resultat som med det gamle batteri: I starten lyder det
> >lige som om, den er i gang med at tage fat. Næste gang, jeg trykker
> >på startknappen en anelse mindre, og derefter KUN startmotor. Indtil
> >batteriet er kørt fladt igen :(
>
> Hov-hov, nu har en ny akku jo ikke fuld kapasitet lige efter at syren er
> hældt på Huskede Du at bruge opladeren ?
>


Ja, jeg købte netop opladeren for at lade batteriet helt op fra start
og derved få de bedste betingelser. Så der er intet at komme efter.



> >Hvad kan dette skyldes? Og hvad kan afhjælpe?
>
> Oplad din nye akku aldeles omgående, så den ikke tager skade
>
> Ellers skift dine tændrør, (hvor gamle er de ?), det er (også) sliddele, og
> NGK'ere som har været druknet bliver aldrig igen helt som nye = kan give
> mange startproblemer ved mindre end ideelle forhold.
>
> Tøm svømmerhusene for indhold, der kan være vand i bunden. Der er helt
> sikkert aftapningsskruer under bunden af karburatorerne, muligvis fra siden
> ind i en afløbsstuds.
>


Her tror jeg, at der er noget at hente. Så det vil jeg prøve!



> Ellers er det undersøgelse af ledningsnet og stikforbindelser. Motionering
> af stik, evt. smøring med fedt/vaseline i stikkene. Måling af spænding på
> tændspolerne ved start, dårlig forbindelse i ledninger og stik kan være
> netop dét, der sænker spændingen så meget at start er umulig. Kan mc'en
> løbes igang ? I såfald er det et tydeligt tegn på for lav spænding ved
> tændingsanlæg/spoler. Husk på, at startmotoren bruger rigtig meget strøm,
> dette sænker spændingen i hele ledningsnettet, og er ledningsnettet i
> forvejen dårligt, (stikforbindelser), så bliver start umulig, er tændrørene
> oveni også ringe, så gør det jo bare umuligt til komplet umuligt
>
> --


Håber nu ikke, jeg skal til at fedte med elektronikken. Men det er vel
også noget, der skal/kan læres :) Armand havde i hvert fald et godt
trick til at få fuld knald på startermotoren.

TAK FOR HJÆLPEN!

> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr


Ukendt (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-05-06 16:06


stephangam@yahoo.dk skrev i meddelelsen
<1148049461.674006.29490@j55g2000cwa.googlegroups.com>...

>Ja, jeg købte netop opladeren for at lade batteriet helt op fra start
>og derved få de bedste betingelser. Så der er intet at komme efter.

Fint

>Håber nu ikke, jeg skal til at fedte med elektronikken. Men det er vel
>også noget, der skal/kan læres :) Armand havde i hvert fald et godt
>trick til at få fuld knald på startermotoren.


Lidt ledningsnet kan vel ikke skræmme, men et ledningsdiagram kan være en
god hjælper, om ikke andet så for at finde de rigtige ledningsfarver.

>TAK FOR HJÆLPEN!

varsålidt.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-05-06 16:48

stephangam@yahoo.dk skrev:
>
> ... Armand havde i hvert fald et godt
> trick til at få fuld knald på startermotoren.
>

Nej!
"Til at få mest muligt knald på tændspolerne mens startmotoren kører"!

På samme måde vil motoren lettest starte lige i det øjeblik man slipper
starterknappen, hvorfor korte betjeninger af starteren er hvordan man
starter besværlige motorer :-|
At løbe motorcyklen igang er også en måde at bevare al spænding til
tændspolerne på!!

--
Armand.


stephangam@yahoo.dk (19-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 19-05-06 15:41

Det kan meget vel være, at jeg skal have skiftet tændrør. Har manuel
choker, men synes nu, at luftfilteret ser ok ud. Det er godt nok tørt,
men det er vel ok?

Stephan


SB (19-05-2006)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 19-05-06 17:13


<stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1148049641.052776.46480@j55g2000cwa.googlegroups.com...
Det kan meget vel være, at jeg skal have skiftet tændrør. Har manuel
choker, men synes nu, at luftfilteret ser ok ud. Det er godt nok tørt,
men det er vel ok?

Stephan

Kan sagtes være tørt og alligevel stoppet, støv og skidt behøver ikke være
våd jo
du kan jo prøve om den kan starte uden luftfilter




Brian (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-05-06 20:16

Hej
Og du har gnist på tændrøret?

Brian
<stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1148030479.807875.169950@u72g2000cwu.googlegroups.com...
Hej,

sikke ærgerligt. Købte nyt batteri, oplader og syre, blandede det
hele sammen (på den helt rigtige facon) og ned og prøve at starte
igen. Samme resultat som med det gamle batteri: I starten lyder det
lige som om, den er i gang med at tage fat. Næste gang, jeg trykker
på startknappen en anelse mindre, og derefter KUN startmotor. Indtil
batteriet er kørt fladt igen :(

Hvad kan dette skyldes? Og hvad kan afhjælpe?

Her er et link til min tidligere tråd:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/6b64deda1d918f7b/d21e65a4ebf5b648?q=startproblemer&rnum=4#d21e65a4ebf5b648

Har købt noget karburatorvæske, måske det kan hjælpe? Eller nye
tændrør? Armand nævnte noget om svømmerstand, men det ved jeg ikke,
hvad er.

Stephan
---------------------
GSX 400F 1984



stephangam@yahoo.dk (21-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 21-05-06 14:35

Nå, jeg fik tømt de fire svømmerhuse. Der var en smule vand i det,
men ikke ret meget (et par små vandbobler i benzinen). Og intet
resultat i forhold til at få startet dyret.

Jeg skal helt sikkert have nye tændrør, men skal jeg satse på at
lave elektronikken først eller at afmontere og rense karburatoren?

Stephan


Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 16:29

stephangam@yahoo.dk skrev:
> Nå, jeg fik tømt de fire svømmerhuse. Der var en smule vand i det,
> men ikke ret meget (et par små vandbobler i benzinen). Og intet
> resultat i forhold til at få startet dyret.

Du benyttede ikke lejligheden til at konstantere bensiniveauet samtidig?

--
Armand.

Jens Jacob Bager Jen~ (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-05-06 06:14

> Jeg skal helt sikkert have nye tændrør, men skal jeg satse på at
> lave elektronikken først eller at afmontere og rense karburatoren?

Hej Stephan

Prøv med nye tændrør først. Er du fattig har jeg 4 brugte der virker 100% du
må få hvis du betaler porto.

(Der skal ikke sltettes noget i min E-mail)

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



stephangam@yahoo.dk (21-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 21-05-06 14:35

Nå, jeg fik tømt de fire svømmerhuse. Der var en smule vand i det,
men ikke ret meget (et par små vandbobler i benzinen). Og intet
resultat i forhold til at få startet dyret.

Jeg skal helt sikkert have nye tændrør, men skal jeg satse på at
lave elektronikken først eller at afmontere og rense karburatoren?

Stephan


stephangam@yahoo.dk (22-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 22-05-06 12:30


Armand skrev:

> stephangam@yahoo.dk skrev:
> > Nå, jeg fik tømt de fire svømmerhuse. Der var en smule vand i det,
> > men ikke ret meget (et par små vandbobler i benzinen). Og intet
> > resultat i forhold til at få startet dyret.
>
> Du benyttede ikke lejligheden til at konstantere bensiniveauet samtidig?
>

Hmm, dummede mig lidt og læste først indlægget igen EFTER jeg havde
konstateret, at det ikke duede med blot at tømme svømmerhusene. Æv.
Jeg må vist lære at gå lidt mere grundigt til værks.

S

> --
> Armand.


stephangam@yahoo.dk (22-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 22-05-06 12:33

Hej Bager.

Om jeg er fattig? Jo, det er jo relativt, men jeg skal sådan spare
fior at få råd til en fed offroader til næste sommer/efterår når
turen går til Indien over landjorden. Så dit tilbud vil jeg bestemt
ikke afslå! Du må meget gerne smide mig en mail på
stephangam/snabela/yahoo.dk

Mange hilsener, Stephan


stephangam@yahoo.dk (23-05-2006)
Kommentar
Fra : stephangam@yahoo.dk


Dato : 23-05-06 08:51

Hej Brian,

Hvis jeg skal checke, om der er gnist i tændrøret, kan jeg så skrue
det ud, sætte det til igen og starte? Eller hvad skal der til? (vil
helst ikke fucke et eller andet op ;)

Stephan


Jim Andersen (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-05-06 09:37

stephangam@yahoo.dk wrote:
> Hej Brian,
>
> Hvis jeg skal checke, om der er gnist i tændrøret

Tændhætte af. Skru ud. Tændhætte på. Lægge det på topstykket så det
sekskantede metal rører ved topstykkets metal. Tryk på starterknap. Se/hør
om der kommer gnist.

/jim



Brian (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-05-06 11:14

Hej, ja ganske som Jim skriver.
Har ikke været på et stykke tid. Beklager.
Hvis der er gnist og starteren kører rundt som den skal.
Jeg havde det samme problem på min kones kawa.
Det var starterkoblingen, der var slidt. Jeg ved ikke om der sidder en sådan
i alle mc'ere.
Men jeg skiftede starterkoblingen og så var kørte den igen

Mvh

Brian
<stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1148370689.567134.81460@g10g2000cwb.googlegroups.com...
Hej Brian,

Hvis jeg skal checke, om der er gnist i tændrøret, kan jeg så skrue
det ud, sætte det til igen og starte? Eller hvad skal der til? (vil
helst ikke fucke et eller andet op ;)

Stephan



Stephan G (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 26-05-06 20:59

Nu har jeg fået checket mine tændrør, og der er fin gnist på.

Bagers var desværre for små i gevindet, så jeg må have købt nogle
nye, selvom jeg ikke tror, det vil gøre det helt store, når der nu er
gnist på i forvejen.

Så skal jeg vel i gang med at afmontere karburatoren?

Eller skal jeg gå i gang med elektronikken?

Stephan

-----------------------
GSX 400 F


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408545
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste