update knastprobelm (Armand og Orla kom he~
Fra : S.G

Dato : 18-05-06 19:44

well har idag skruet lortet fra hinanden og taget knaster ud for at
tjekke om knasttandhjul osv er som det skal være
Det første jeg konstanterer er at
F|T mærket og de to B-mærker er 100% i center!
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=Camshaft6.jpg

Jeg må have kigget fra en forkert vinkel i farten i sin tid. Så
fejlen kan ikke ligge der, da de står som de skal efter bogen!

Så hvis der er fejl "deroppe" må det jo ligge i knasterne!

Jeg har nu alle knasterne liggende her :) Det er kun EX knaster der er
pillet ved, så det kan kun være der fejlen er, da der ikke er pillet
ved IN knaster, udover at de bare er fra en TLR!

Når jeg liner de originale EX knaster op ved siden af de "nye"(*) EX
knaster og kigger med øjemål, ser det ud til at de er som de skal
være! Men jeg ved jo også godt at en fejl på 5grader ikke kan ses
med det blotte øje (især ikke når den original er 9mm og den "nye"
er 9,8mm)

Så hvordan tjekker jeg nu at de passer med graderne? er der ikke en
metode at gøre det på uden at skulle have en gradskive (eller papir)
på nu jeg har dem ude?

En anden ting jeg gerne vil have råd til!
Har målt ventilspillet!
Det er:
IN 15-20
EX 25-30

Manual siger den skal være
IN 10-20
EX 20-30

Ham der har presset mine knaster siger at ventil spillet med de nye
knatser skal være:
IN 20-25 (de her knaster er skiftet til TLR knaster, dvs fra 9,8mm til
10,8mm)
EX 25-30 (de her knaster er skiftet fra 9,0 til 9,8mm)
Det kan vel ikke udgøre problemet? (tvivler meget selv)

Mener i stadig det er timing eller tænding? Nu har jeg jo fundet ud af
at mærkerne står 100% som de skal

(*) Den foreste "nye" EX knast har fået andre timing mærker, den
bagerste er presset om på tandhjulet, og fået nye timing mærker

Fra : Steen E.

Dato : 18-05-06 20:45

"S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev i en meddelelse

Har du checket de forskellige sensorer (throttle, lufttryk osv) som
indsprøjtningen bruger til at beregne benzinmængde ?

Og alle stikforbindelserne ? Og (naturligvis) tænding ?

Fejlkoder vises nok først når den er helt uden for specs, men ikke hvis
den fx. fejlagtigt tror, at halvåbne spjæld er helt åbne, og så poster
benzin ind derefter.

Så check stik og ledninger, og lad værkstedet måle elektronik igennem

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 20:50

On Thu, 18 May 2006 21:44:35 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

Hej Steen.

>Har du checket de forskellige sensorer (throttle, lufttryk osv) som
>indsprøjtningen bruger til at beregne benzinmængde ?

Det har jeg foreslået for længe siden, men det faldt vist ikke i god
jord.
Jeg har på et tidligere tidspunkt stiftet bekendtskab med en TL1000
der var samlet forkert i vacumsystemet..
Den gik rent ud sagt som en pose nødder
Det er ikke vist særlig godt i værkstedsmanualen og det tog mig
temmelig lang tid at gennemskue det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : S.G

Dato : 19-05-06 23:50

> [...]
>IAPS sensoren ikke var forbundet rigtigt.
>Det store vacum der er opbygget i manifolden i tomgang er det der får
>sensoren til at meddele computeren at der ikke skal så megt brændstof
>ind.
>Når man så drejer gashåndtaget falder vacum betydeligt og computeren
>sparker liv i dysserne.
>Når gassen så lindes igen stiger vacum og så skrues der ned for
>brændstoffet = Åbningstiden reduceres.
>IAPS sensoren skal sidde på den studs der ligger under spjældet i
>manifolden.
>Du kan checke det ved at putte slangen i munden og suge

Ok, Jeg kommer til at straffe mig selv meget hårdt hvis jeg imorgen
finder ud af at det er den sensor der har drillet! Bliver spændene at
se!
I fald det er den ene slange!! så har den kostet mig en tur til
nordjylland (dvs 300kr ekstras kørsel) 2 uger med en skod mc og en del
mere :)

Men er sq glad for at du kom i tanke om den fejl, det kunne tyde på
det!! :)
Jeg melder tilbage i løbet af weekenden med fejlen!
Får målt knaster imorgen og tjekket hele listen igennem :)

mht hvordan det skal sidde, så jeps :) se her:
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=DSC01714Small.jpg

og mht den vacum dæmper! Den sidder ikke i forbindelse med IAPS på
TLS´eren. Det gør den kun på R´en! Underligt egentligt! Men på
S´eren sidder den sammen med det system der styrer klappen til
luftfilterkassen

Fra : Armand

Dato : 20-05-06 10:47

S.G skrev:

> Får målt knaster imorgen

Godt for din egen nattero - Og godt for det TL Forum du frekventerer at
der endelig er en der kan referere til knast-mærkerne relateret til det
faktiske gradtal!

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 20-05-06 10:55

De har skulle været målt hele tiden! Men som sagt først tid til det
idag! er på vej ud for at gå listen igennem nu :)
Vender frygtløs tilbage når fejlen er fundet! :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 20:42

S.G skrev i meddelelsen
<1147977816.631677.7520@y43g2000cwc.googlegroups.com>...

>Det første jeg konstanterer er at
>http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=Camshaf
t6.jpg

Hmmm.. Så drevet, kæderne mm. er ok. Hvor sidder topmærket for krumtap ?
På generator eller ? Har Du kontroleret for topmærkets nøjagtighed med en
"pind" ned i tændrørshullet, (forreste cylinder) ?

>Så hvis der er fejl "deroppe" må det jo ligge i knasterne!

Måske, og sansynligvis hvis ikke andet har været rørt.

>Jeg har nu alle knasterne liggende her :) Det er kun EX knaster der er
>pillet ved, så det kan kun være der fejlen er, da der ikke er pillet
>ved IN knaster, udover at de bare er fra en TLR!

Formodentlig

>Så hvordan tjekker jeg nu at de passer med graderne? er der ikke en
>metode at gøre det på uden at skulle have en gradskive (eller papir)
>på nu jeg har dem ude?

Kan Du stortset ikke :-/ I med dem, og gradskive på krumpeteren.

>En anden ting jeg gerne vil have råd til!
>Har målt ventilspillet!
>Det er:
>IN 15-20
>EX 25-30

>Manual siger den skal være
>IN 10-20
>EX 20-30

Fint !

> [...]
>10,8mm)
>EX 25-30 (de her knaster er skiftet fra 9,0 til 9,8mm)

Det er dybest set noget vås, ventilspillerum er bestemt af materialernes
termiske udvidelse, ikke af en knasts løftehøjde, og da knastens åbningstid
i ° er den samme, så må spillerummet forventes at være det samme.

>Det kan vel ikke udgøre problemet? (tvivler meget selv)

Nej, det er ikke problemet, der skal noget mere end 0,05 mm til at skabe den
slags problemer.

> [...]

>(*) Den foreste "nye" EX knast har fået andre timing mærker, den
>bagerste er presset om på tandhjulet, og fået nye timing mærker

Jeg ville koncentrere mig om de udstødningsknaster, og om timingsmærkerne er
"skredet" i forhold til krumpeterens rette TDC. Koncentrer dig om det Du véd
har været adskilt, her vil fejlen typisk findes. Lyder udstødningen
anderledes end den plejer, i retning af markante hårde smæld, nærmest
totakts-agtigt ?

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 20:59

jo :) Det er faldet i fin jord :)
Det tjekker jeg lørdag :)

Men alt det vacum noget er pillet af den, da airbox er moddet, og så
er hele pairsystemmet er fjernet (der sidder ingen sencorer i
pairsystemmet)
Men det er lavet efter bogen :) Men tjekker det skam igen lørdag!

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 21:08

On 18 May 2006 12:58:43 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej Sebastian

> [...]
>pairsystemmet)
>Men det er lavet efter bogen :) Men tjekker det skam igen lørdag!

Det kan du ikke pille af -----------
Der sidder en slange på hver karburator, og den ene har fat i en
sensor der er forbundet til computeren og fortæller den hvor meget
vacum der aktuelt er i indsugningen og dermed er medbestemmende af
indsprøjtningstidens længde (den tid dyssen er åben).
Den anden slange går til brændstofpumpens reduktionsventil, og tjener
til at øge trykket lidt under accelleration.
Hvis den mangler har du ingen "accellerationspumpe".
Jeg har set den originale værkstedsbog, og den kan man ikke samle det
efter - Det er simpelthen tegnet for ringe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 22:05

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

>Den anden slange går til brændstofpumpens reduktionsventil, og tjener
>til at øge trykket lidt under accelleration.

Tjae, det den gør er at holde benzintrykket konstant over dysen. Det er
egentlig en gammel Bosch ting, som har fundet vej til japanske
indsprøjtningssystemer. Bosch var hundeangst for elektronik, og lavede så
mange mekaniske reguleringer som muligt. Den bedste var nok manifold
sensoren i Volvo 164 og VW 412, inde midt på vacummmembranen sad
"barometerbælgen" og kompencerede for atmosfærisk tryk.

Fra : Steen E.

Dato : 18-05-06 21:23

> [...]

>pairsystemmet)
>Men det er lavet efter bogen :) Men tjekker det skam igen lørdag!

Hvad for en bog ? Modificerede du også motorstyring (lufttryksensorer
etc.) samtidigt med knasterne - eller var det tidligere, OG gik den så
som den skulle ??

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 21:05

>Så drevet, kæderne mm. er ok.
Ja!

>Hvor sidder topmærket for krumtap ?
>På generator eller ?
jep på det store hjul til generator. SPottes gennem det lille huk i
generator dæksel

>Har Du kontroleret for topmærkets nøjagtighed med en
>"pind" ned i tændrørshullet, (forreste cylinder) ?
Nej, men det gør jeg når knaster skal i igen :)
Har dog et problem. Det meste af mit værktøj ligger i tønder1 Så
har intet at tage tændrør ud med :( Men finder ud af noget

>Lyder udstødningen
>anderledes end den plejer, i retning af markante hårde smæld, nærmest
>totakts-agtigt

Ja! sætter jeg hånden foran udgangsrøret smæller det højlydt så
snart min hånd er lige foran udstødningsgassen! Det mener jeg ikke
det har gjort før (men husker ikke, kan evt få en makker til at
tjekke op). Og ja i retning af hårde smæld når den bare står tændt
Hvad betyder det?

Vi skal også huske de høje HC værdier! Dvs efter knaster kom i fik
den pludselig ALT for fed blanding

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 22:04

S.G skrev i meddelelsen
<1147982713.626475.306850@j33g2000cwa.googlegroups.com>...

> [...]
>det har gjort før (men husker ikke, kan evt få en makker til at
>tjekke op). Og ja i retning af hårde smæld når den bare står tændt

At udstødningsventilen åbner for tidligt, det samme kan forekomme ved for
sen tænding.

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 21:06

husker du hvad fejlen var? dvs hvad slange eller hvor den gik galt
henne?

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 21:21

On 18 May 2006 13:05:58 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej Sebastian.

>husker du hvad fejlen var? dvs hvad slange eller hvor den gik galt
>henne?

NIX, men det var samlet 100% forkert.
Der er en slange til de ti nævnte systemer, samt et vacumresouar der
tjener til at dæmpe pulseringen i systemet.
Så vidt jeg husker er der også en slange derfra til en vacumstyret
benzinhane.
Det er under alle omstændigheder noget af et tarmslyng

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 21:08

og hvor langt bor du fra Odense? :) :) :) :)
Synes turen til Hamborg er alt for lang :(

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 21:10

ja de er tjekket! Der sidder jo en powercommander på, og det er
begrænset hvor meget de sensorer som sådan gør ved blandingen!
Tænker du på nogen specifikke?!

Jeg har tjekket at alel stik sidder som de skal, og der er ingen
fejlmeddelser i cockpit, så ved ikek rigtig hvad jeg skal gøre for at
dobb. tjekke

Fra : Steen E.

Dato : 18-05-06 21:29

Som sagt : fejlmeldinger kan i sagens natur først vises når den er HELT
gal - og sensorerne er da input hvadenten der er powercommander på eller
ej (eller er der noget som jeg ikke ved ? om powercommander altså

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 22:42

jeps :) Du kan se det her :)

http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=TLSTBlayoutMedium.jpg

jeg har fjernet det røde! og lukket slangen ind til throttle bodyen :)
Den sensor der sidder med det røde (VCSV) har intet at sige mht
indsprøjtningen. Den styrer kun det spæld der er i luftfilterkassen.
Og det er fjernet i min luftfilterkasse

Kan det være IASP sensoren der var sat forkert?
Se lige om du kan lure hvad det var for en :)

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 22:59

On 18 May 2006 14:41:39 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej Sebastian.

>Kan det være IASP sensoren der var sat forkert?
>Se lige om du kan lure hvad det var for en :)

Det er over et år siden jeg havde den foran mig, og jeg har ingen
tegninger fra dengang.
Jeg kan godt huske udluftningsventilen, men ikke hvad den gjorde godt
for.
Det kan være IASP sensoren der er den udslagsgivende, men for at være
sikker skal jeg have hele EL diagrammet.
Virkningen var under alle omstændigheder at den væltede brændstof ind.
Jeg fandt først vejen frem da jeg fik et oscilloscope på dyssen så jeg
kunne se dens åbningstider.
Hvis du har rodet i det samtidig med at du har skiftet knaster ville
jeg i dit sted bygge det hele tilbage igen og så lige prøve een gang
til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 22:46

Det er der her der er fjernet:
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=vacuummod.jpg
Det andet link i mit andet svar viser samme, der er bare flere ting med

Og så pairsystemmet. Det er det system der giver frisk luft ind i
topstykker for at en måling skal give pænere resultater :) Der er
ingen sensorer forbundet med pairsystemmet! Der sker intet ved at lukke
det af. :)

Der er ikke moddet noget med motorstyring!
Airbox er åbnet og hele vacumspjældet og det der hører til det er
fjernet! Men som skrevet har det intet at sige :)
Kun i mellemområde. En rulning og justering gav mig 10hk mere i hele
mellemområde ved at åbne luftfilterkassen.
Nu skal knaster så bare virke :)

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 22:51

det du tænker på, det er ikke det der er pillet af :)
Vi taler forbi hinanden!
Den accelerationspumpe der sidder til benzinen, har skam de to slanger
fra hver spjældhus. Så det er som det skal være,m da der ikke er
pillet ved den
tjek lige linket her
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=vacuummod.jpg
Det er kun vacumstyring til selve den klap der "sad" i
luftfilterkassen. Og den VCSV har intet at sige mht indsprøjtningen

Se her:
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=TLSTBlayoutMedium.jpg
accelerationspumpen sidder som den skal :)

Der er tonsvis af TL ejere der har lavet netop det her! dvs åbnet
luftfilterkassen og fjerne som på tegning Det er intet problem og
giver ingen symptomer på cyklen. Havde det på den gamle TL´er også,
og på denne her da den gik ordentligt :)

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 23:37

S.G skrev:

> Der er tonsvis af TL ejere der har lavet netop det her!

Men åbenbart også ca. 70kg der ikke kan få det til at virke :-|

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 22:53

Jeg tjekker alle sensorer igen imorgen! tror fakisk den IASP måske
ikke er tilslutte spjældhuset :)
Nu ser vi :) går det hele igennem og melder tilbage

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 22:56

meget for tidligt?
Da jeg rev knasterne ud idag sad de ellers alle lige efter timing
mærker. Og med øjemål også som de skal sidde efter bogen :(

Damn, må helelr eprøve med de skide grader!
Synes bare det virker uoverskueligt og svært eftersom jeg er meget
usikekr på området og på hvordan det skal virke :(
havde jo håbet (var blevet lovet at de knaster bare skulle i efter
mærket og så afsted)

Vil lige se om jeg kan få en makker til at teste det med
udstødningen. Er der nogen måde man kan tjekke det på? eller kun
sammenligne med hvordan den lød?

Den gør det samme i begge sider ihvertfald, dvs slår, men kanjo være
den skal slå sådan, kan desværre ikke huske

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:11

Kan ikek bygge det tilbage, da den ene knast er presset over! Men jeg
kan smide et par TLR knaster i, dvs originale, der ikke er presset Og
det bliver nok også løsningen hvis ellers jeg ikek finder problemet
:)

Hvad er det præcist for et diagram du vil have? Jeg kan bare klippe i
min PDF værkstedshåndbog!

Det du siger med at der væltede benzin ind lyder jo ret identisk med
det jeg oplever!
Min powercommander er justeret helt i bund, da den nnormale CDI drukner
motoren!
Var det pga IASP´en? eller hvad var det! Se lige om du kan lure det,
da det måske kan være der min fejl ligger! Skal du bruge nogle
tegninger for at opfrsiek hukommelsen?
Nu jeg tænker mig om, kan det sq godt være den slange der går fra
spjældhuset ti IASP er sat forkert, således IASP bare sidder frit og
måler uden slange! Kan huske jeg undrede mig da jeg samlede det, men
kan sq ikek huske om jeg nu også rettede det og satte slangen rigtig
på.

Hvad er det for udluftningsventil du taler om der?

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-06 23:18

On 18 May 2006 15:10:51 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>kan smide et par TLR knaster i, dvs originale, der ikke er presset Og
>det bliver nok også løsningen hvis ellers jeg ikek finder problemet
Jeg mente ikke knasterne, men kun vacumsystemet.

>Hvad er det præcist for et diagram du vil have? Jeg kan bare klippe i
>min PDF værkstedshåndbog!

EL diagrammet.

> [...]
>måler uden slange! Kan huske jeg undrede mig da jeg samlede det, men
>kan sq ikek huske om jeg nu også rettede det og satte slangen rigtig

Det ville være et godt bud.
Pil Powercommanderen af indtil du er på plads og bring vacumsystemet
tilbage til original montering.
Det du roder i nu er en ligning med for mange ubekendte

>Hvad er det for udluftningsventil du taler om der?

Den der har en slange tilbage til luftfilterkassen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 23:42

Steen Gruby skrev:

> Pil Powercommanderen af indtil du er på plads og bring vacumsystemet
> tilbage til original montering.

Powercommander?

Jeg citerer lige Sebastian fra så sent som kl 23:45:
"Der er ikke moddet noget med motorstyring!"
:-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 23:11

S.G skrev:
> well har idag skruet lortet fra hinanden og taget knaster ud for at
> tjekke om knasttandhjul osv er som det skal være
> [...]

Det er faktisk endnu ikke gået op for mig hvor F|T mærket med tilhørende
(A)pile hører hjemme på systemet?
På modsatte side ved tændingen - Så tandhjuls A'et kun er reference ved
samling af den del af mekanikken?

> [...]
> (*) Den foreste "nye" EX knast har fået andre timing mærker, den
> bagerste er presset om på tandhjulet, og fået nye timing mærker

Gradskive + klemme-kontrol ved knastfølger, er såvel ganske simpelt, men
også langt den nemmeste form for kontrol - En opstilling udenfor
topstykket vil alt andet lige være meget mere omstændig.
Det er tillige markeringen der skal flugte med topstykkets pakflade at
du skal kontrollere og ikke knasterne i sig selv, og dén linie er
nærmest umulig at konstruere i det fri :-|

Ikke fordi jeg længere tror meget på at knasterne er problemet (du har
selv helt ignoreret alle andre oprindelige tips); men alligevel synes
jeg du skulle se at komme i sving med en hjemme-printet gradskive -
Omend ikke andet, så for AHA-oplevelsens(tm) skyld :-|

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:23

>Det er faktisk endnu ikke gået op for mig hvor F|T mærket med tilhørende
>(A)pile hører hjemme på systemet?
A mærket markerer at F|T skal flugte med stregen (år man ser igennem
hullet på generatordækslet)

>På modsatte side ved tændingen - Så tandhjuls A'et kun er reference ved
>samling af den del af mekanikken?
A er ikke tandhjul, men et punkt i generator dækslet!
B derimod er et punkt lige midt imellem de to hvide tænder på det
hjul der trækker knasterne

> [...]
>jeg du skulle se at komme i sving med en hjemme-printet gradskive -
>Omend ikke andet, så for AHA-oplevelsens(tm) skyld :-|

Ingen tips er ignoreret! De står på tjeklisten som jeg er godt på
vej igennem! :) Og jeg er taknemmelig for at i kommer med alle mulige
løsninger, da jeg så netop kan få lavet en tjekliste! Havde dog ikek
tid ti lat gå det hele igennem idag, men koncentrerede mig om
knasterne og de mærker de sættes i efter!

Jeg spørger til de ting jeg har svært ved at forstå, og har idag
elimineret 1 tjekpunkt (mærkerne stod som de skulle, de var ikke
forskudte som jeg troede)

Steen G har gjort mig opmærksom på et ligende problem han havde i sin
tid! Den er også på tjeklisten (og var det også inden)
Så er lidt spændt på hvad det ender med på lørdag :) Har hele
weekenden til det at fejlfinde det sidste
Orla har også gjort mig opmærksom på noget med udstødningssmæld og
lignende som jeg skal have tjekke op på! men kræver en TLS´er mere!

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:32

>Jeg mente ikke knasterne, men kun vacumsystemet
Dvs det her?
http://s9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/?action=view¤t=vacuummod.jpg

>Den der har en slange tilbage til luftfilterkassen.
Den har intet at gøre med indsprøjtning osv. Den justerer kun klappen
i luftfilterkassen. Er det det du kalder vacumsystemmet? Dvs alt det
røde fra overstående link?

>Det ville være et godt bud.
>Pil Powercommanderen af indtil du er på plads og bring vacumsystemet
>tilbage til original montering.
>Det du roder i nu er en ligning med for mange ubekendte
Ja det er. Der er mange steder det kan være galt! Er taknemelige for
jeres hjælp!
Finder det vacumsystem frem og bygger det på igen (hvis IASP sidder
som den skal), selvom jeg tvivler på det har effekt! Men man bliver jo
af og til overrasket!J eg får en gradskive på de knaster, og tjekker
timing, tjekket IASP som det næste! Tror mere og mere på den IASP!
Kan du se om det var den hvis jeg klipper et elsystem ud til dig?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 08:41

S.G skrev i meddelelsen
<1147991495.688564.300790@i39g2000cwa.googlegroups.com>...
> [...]

>timing, tjekket IASP som det næste! Tror mere og mere på den IASP!
>Kan du se om det var den hvis jeg klipper et elsystem ud til dig?

Lige netop det system tror jeg heller ikke på er synderen, og jeg forstår
det sådan at Du _har_ kørt uden dette system ?

Men hvis IASP er det jeg tror det er, og den ikke er forbundet med sin
slange, så tror jeg slet ikke cyklen kan køre :-/ (IASP = mapsensor ?)

Jeg siger det igen, koncentrer dig om det at Du har ændret denne vinter dvs.
:

1 Alle forbindelser til el, herunder slanger, der nødvendigt har været
afmonteret for at arbejde på motoren.
2 Sikre at F|T mærket reelt stadig er topmærke (sikre at generatorrotor ikke
er skredet på krumtappen).
3 Knaster (udstødning har vi indkredset det til).
4 Andre ændringer at Du har indført denne vinter ?

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:37
Fra : Steen Gruby

Dato : 19-05-06 21:57

On 18 May 2006 15:37:12 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej Sebastian.

> [...]
Det dukker op --- omend langsomt

Da jeg havde fat i en TL1000 fik den så meget at leve af i det lave
register at den røg sort som bare pokker.
Jeg havde et oscilloscope på dysserne for at bestemme
indsprøjtningstiden.
Den var så vidt jeg husker omkring 12 mS i tomgang og faldt så med
stigende omdrejningstal mod 5 mS - Stik modsat det man ville forvente.

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:53

>Jeg citerer lige Sebastian fra så sent som kl 23:45:
>"Der er ikke moddet noget med motorstyring!"
>:-|

Jeg er træt! :(
Hele mit første indlæg drejede sig jo om den justering jeg fik af min
pc :) Så det har ikke været en hemmelighed
Men piller den af, men så går mc af h til! Alene komplet udstøning,
airbox mod osv, gør at den uden powercommander går grovt og brutalt!
Med pc bliver den smidig, rar og kaster 15HK mere på toppen og en
masse flere heste ved alle throttle positions!

Jeg bruger det map som jeg fik lavet sidste år ved dyno. Eneste
forskel er at de rer komemt andre knaster i. Så mappet er ikke 100%
korrekt, men væsentligt bedre end standard CDI, da mappet er justeret
til airbox, udstødning osv (dog ikke knaster)

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 23:56

S.G skrev:

> Jeg er træt! :(

Eller også har du selv mistet overblikket - Og ifald, hvorledes kan du
forvente at vi andre så skal kunne opnå det??

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 19-05-06 22:03

> Eller også har du selv mistet overblikket - Og ifald, hvorledes kan du
> forvente at vi andre så skal kunne opnå det??

Mope. Sebastian skal have at han har gået grundigt til værks.

Og jeg forstod hans post, han har ikke moddet noget der vedrører
motorstyring, en PC der står med 0-map ændrer ikke ved noget..

Og uanset hvad der er lagt i PC, skal det ikke kunne smadre en motor´s
karaktastik så meget.

--

Morten

Fra : S.G

Dato : 18-05-06 23:56

>Men piller den af, men så går mc af h til! Alene komplet udstøning
>Jeg bruger det map som jeg fik lavet sidste år ved dyno

modsigelse :) Der kan i se hvor træt jeg er kan i :)

Men jeg mener altså "Jeg bruger det map som jeg fik lavet sidste år
ved dyno. Eneste
forskel er, at der er komemt andre knaster i. Så mappet er ikke 100%
korrekt, men væsentligt bedre end standard CDI, da mappet er justeret
til airbox, udstødning osv (dog ikke knaster)" Med standard cdi laver
den for lidt over det hele.
Men uanset hvad jeg gør, dvs om jeg bruger pc2 eller kun CDI, så skal
motor trække meget jævnere end den gør nu. Den er umulig at køre
på og trækker som sagt meget uberegnelig efter de 7000rpm!

Fra : S.G

Dato : 19-05-06 06:47

det er intet overblik der er mistet! (endnu)
med motorstyring tænkte jeg kun på de sensorer m.m der er forbundet,
da jeg svarede. Punkt 1 er er jo netop at tjekke maps til
powercommanderen :)
Overblikket ryger når hele tjeklisten er gået igennem og hvis fejlen
så stadig skulle være der! (men så er der stsadig havnen tilbage)

Fra : S.G

Dato : 19-05-06 10:53

> Lige netop det system tror jeg heller ikke på er synderen, og jeg forstår
> det sådan at Du _har_ kørt uden dette system ?

Ja har kørt uden det system der styrer spjældet i luftfilterkassen
(IASP er ikke en del af dette)

> Men hvis IASP er det jeg tror det er, og den ikke er forbundet med sin
> slange, så tror jeg slet ikke cyklen kan køre :-/ (IASP = mapsensor ?)
Intake Air Pressure Censor
Jo det kan den nemlig! Den er sat til. Hvis stikket ikke sættes i den
sensor, så kan starter ikke tørne rundt. Hvis nu den slange der
sidder på den (der går ind i det ene spjældhus) er røget af
således den ikke får vacum (fra spjældhuset) så siges det at cyklen
skulle gå af lort! Så det skal også tjekkes lørdag.
Steen havde oplevet samme med en cykel der fik alt for fed blanding og
gik af lort! Og der lå fejlen i samme. Så skal tjekkes (sammen med
resten af systemmet)

> [...]
> er skredet på krumtappen).
> 3 Knaster (udstødning har vi indkredset det til).
Jeps :) Det er også de ting der er pilelt ved, der står øverst på
tjeklisten til på lørdag :)
Men dobb.tjekker derefter de andre ting der er nævnt i trådende, som
også kan udgøre et problem

> 4 Andre ændringer at Du har indført denne vinter ?
Nej :)
Men der er lavet så meget at det re som en ligning med for mange
ubekendte (hvem var det nu der skrev det tidligere?) Så nåt tjek
listen er gennemgået så burde den køre som den skal (og så lige
lidt justering til de nye knaster). Gør den ikke det, så er det
tilbage til standard og forsøge et skridt af gangen. Har jo et sæt
standard knaster fra en TLR der kan ryge i istedet for dem der er
presset! Men så ryger idden lidt til jorden desævrre, så håber på
jeg finder fejlen lørdag i IASP eller resten af tjeklisten

Fra : S.G

Dato : 19-05-06 11:29

> (og så lige lidt justering til de nye knaster)

Jeg mener at powercomanderen skal justeres præcist efter de nye
knaster! Dvs når fejlen engang er fundet :)